Auteur Topic: Gneisenau 1943 dek vlag  (gelezen 230 keer)

Offline Jack2017

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Gneisenau 1943 dek vlag
« Gepost op: december 12, 2017, 21:05:33 pm »
Ik ben enorm aan het twijfelen of ik bij mijn model van de Gneisenau voor en achter de swastika vlag moet plaatsen.
Ik kom hier weinig over tegen, en weet niet zeker of het schip dit in haar laatste jaar (1943) deze vlag op het dek had.
Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven?

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Gneisenau 1943 dek vlag
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2017, 22:08:52 pm »
ik kan je ook geen uitsluitsel geven.

Ik vind 4 foto's van modellen van de geisenau.
Op één model staat een swastika op het voordek.
op één model staan er swastica's op voor en achterdek.
Op twee modellen staan er geen swastica's.

Zoek je naar afbeeldingen "Marinewerf- Scharnhorst en of Gneisenau" dan zie je op geen enkel model een swastika.
Maar in het huidige Duitsland mag er geen swastica getoond worden, ook niet op  modellen.

In mijn eigen docu over de Scharnhorst  -is er geen enkel foto genomen van het voordek of achterdek. Er zijn een paar foto's  van een bepaalde hoogte genomen, terwijl het schip in Brest lag, en daar zijn toch geen swastica's op te herkennen.

Als ik nu even nadenk, zou ik stellen dat in de WOII. wel degelijk identificatie nodig was voor eigen luchtvloot. Zeker in het begin van de strijd. Naarmate de  overmacht in de lucht overging naar de geallieerden heb ik meer de neiging om te denken dat men in die tijd, om herkenning moeilijker te maken, die identificatie hebben verwijderd. ( In ieder geval zou ik dat toch doen als kapitein)

Vermits ik enkel docu bezit over de Scharnhorst dus daar kan ik je ook geen uitsluitsel geven op je vraag.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik