Auteur Topic: Gneisenau 1943  (gelezen 138 keer)

Offline Jack2017

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Gneisenau 1943
« Gepost op: november 13, 2017, 20:27:55 pm »
Hallo iedereen.

Ik had beloofd mijn vorderingen hier te laten zien. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een model als dit bouw, kost het me zo nu en dan aardig wat hoofdpijn om een oplossing te bedenken. Ik heb ruime ervaring met standaard bouwmodellen en ook veel "scratchbuild", wat ik eigenlijk het liefste doe.

Het gaat hier om het 1:200 Trumpeteer model van de Scharnhorst.
Aangezien de Scharnhorst en Gneisenau zusterschepen zijn moet ik de Scharnhorst ombouwen naar de Gneisenau.
Dat is voor later zorg. Het model is bedoeld voor een museum, gevestigd in een bunker, waar ooit het secundaire geschut geplaatst was van de Gneisenau. www.m219.nl

Zo langzamerhand begin ik de tekeningen te snappen, het is natuurlijk een heel ander ding dan een met voorbeeldplaatjes gevulde handleiding.
De romp is van plastic, en dat geeft gelijk een uitdaging. Na het plaatsen van de spanten heb ik de eerste latjes erin gelijmd.

Toen kwam de eerste uitdaging. Het is bedoeld als een varend model, echter deze komt statisch in het museum te staan. Van de schroefassen klopte niets vergeleken met het origineel. Scratchbuilden geblazen.
Na veel testen heb ik van twee pennen en zelfgedraaide stukken plastic de onderdelen kunnen maken. Ik ben tevreden met het resultaat.

Daarna kwam het inlijmen van het eerste dek. Dit viel reuze mee omdat het onderdeel al voorgesneden was.

Hierna heb ik de latjes ingelijmd die het dek als het ware opsluiten.

Nu ben ik toe aan de voor mij moeilijkste opgave, het dek op maat krijgen. Volgens de beschrijving moest ik de bouwtekening copieeren , uitsnijden en als mal gebruiken. Echter bleken er toch wat afwijkingen voor te komen. Over naar plan B.... Hoe krijg ik een exacte afdruk van de binnenzijde van de romp ?
Ik had twee ideeën:
1: ik maak een omtrek van de boot, knip deze uit en span deze op de bovenkant. Met mijn nagel ga ik langs de randen zodat er duidelijk een afdruk ontstaat waarlangs ik deze kan afknippen.
2: ik leg de boot ondersteboven op de scanner en printen maar.
Beide ideeën werkten goed. Echter kon ik met de scanner niet verder omdat de inkt toevallig net opraakte...
Enfin, ik heb het stuk papier netjes uitgeknipt en op de plaats van het dek gelegd. Dit zag er goed uit.

Deze week maar een poging wagen om het dek d.m.v. het uitgeknipte sjabloon op maat te krijgen....

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
Re: Gneisenau 1943
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2017, 06:34:26 am »
Even voor mijn idee: hoe groot wordt zo'n slagschip in schaal 1:200?

Jan

Offline Jack2017

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2017, 16:18:09 pm »
1 meter 16

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2017, 16:55:02 pm »
Wow, wat een joekel!

Ben jij trouwens een van die nijvere zandscheppertjes daar in Den Helder?
Niet een klus die je op een zaterdagmiddag eventjes doet....

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2017, 17:19:08 pm »
1m16. 
doet mij denken aan een zekere Scharnhorst van 1,2M lang
waarmee ik te voet van Berchem naar Wommelgem trok om dan naar het Rivierenhof te wandelen om daar in de club met die boot te gaan varen.
Isola moet zich waarschijnlijk dat nog levendig voorstellen.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2017, 17:42:29 pm »
Erik als ik me goed herinner was je Scharnhorst langer dan 1.2 m
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2017, 16:31:07 pm »
Zou best kunnen dat hij langer was. Op 1:150 zou dat dan +/- 1,6m moeten wezen.

Nog even over de schroeven..
Ik heb nog naar een aantal foto's aan het kijken geweest Zowel op Internet als in de pers. bibliotheek. Veel foto's zijn er niet te vinden.  Als je dan rekening houd met waar de fotograaf staat  en dat er ook een perspectief is, zou ik toch stellen dat de schroeven in één lijn liggen, je ziet op die foto's ook niet de derde schroef. Die is afgedekt door een stuk van de romp. Daardoor mis je natuurlijk een referentie punt.  Zeker als je kijkt naar die ene foto waarbij de middelste schroef is verwijderd.en dan even let op de stand waar de ladders staan. bijna ook allen in één lijn.
Ik heb ook nergens gelezen dat er een refit was van de achtersteven. Men spreekt enkel van de refit aan de voorsteven met de "atlantische boeg". Dus waarom zou het schip dan afwijken van de originele tekeningen.

Op sommige foto's uit 1940  van "Kriegsmarinewerft-Willemstad" modellen kan je ook zien dat de schroeven op één lijn liggen.
Daarentegen laten foto's en eigentijdse modellen van zowel Bismark als Tirpitz ons een schroefopstelling zien in een driehoek.
Vandaag misschien de verwarring dat Scharnhorst en Gneisenau ook die opstelling hebben.

Naar mijn ampele mening is er dus nooit sprake geweest dat de schroeven in een driehoek staan.

© Klaus-Peter-Schmolke "Battleship Tirpitz"
© Gerhard-Koop "Battleship Bismark"
© Gerhard-Koop "Battleship Scharnhorst & Gneisenau"
© Wolfgang Kähler "Schlachtschiff Gneisenau"
© Christie's Maritime Nov- 1999 : sale off extremely fine museum display quality 1:100 scale KM  Scharnhorst
-
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Jack2017

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2017, 16:48:26 pm »
@ Jan.
Ja, ik ben 1 van de beheerders van de M219. En we gaan de andere ook leeg scheppen 😣

De schroeven staan bij mij in een lichte driehoeks opstelling.
De Gneisenau is iets anders gebouwd dan de Scharnhorst.
Er zijn een aantal verschillen tussen deze twee.

Ik heb besloten het dek zelf te maken omdat de verhouding niet klopt, het bijgeleverde dek is te grof zeg maar.

Ook ben ik de ankergaten aan het uit dokteren, want die zijn voor mij lastig te bepalen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2017, 16:53:21 pm »
er waren niet echt ankergaten... de ankers lagen in uithollingen in het dek.

Grtz Erik