Hallo iedereen.
Ik had beloofd mijn vorderingen hier te laten zien. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een model als dit bouw, kost het me zo nu en dan aardig wat hoofdpijn om een oplossing te bedenken. Ik heb ruime ervaring met standaard bouwmodellen en ook veel "scratchbuild", wat ik eigenlijk het liefste doe.
Het gaat hier om het 1:200 Trumpeteer model van de Scharnhorst.
Aangezien de Scharnhorst en Gneisenau zusterschepen zijn moet ik de Scharnhorst ombouwen naar de Gneisenau.
Dat is voor later zorg. Het model is bedoeld voor een museum, gevestigd in een bunker, waar ooit het secundaire geschut geplaatst was van de Gneisenau.
www.m219.nlZo langzamerhand begin ik de tekeningen te snappen, het is natuurlijk een heel ander ding dan een met voorbeeldplaatjes gevulde handleiding.
De romp is van plastic, en dat geeft gelijk een uitdaging. Na het plaatsen van de spanten heb ik de eerste latjes erin gelijmd.

Toen kwam de eerste uitdaging. Het is bedoeld als een varend model, echter deze komt statisch in het museum te staan. Van de schroefassen klopte niets vergeleken met het origineel. Scratchbuilden geblazen.
Na veel testen heb ik van twee pennen en zelfgedraaide stukken plastic de onderdelen kunnen maken. Ik ben tevreden met het resultaat.
Daarna kwam het inlijmen van het eerste dek. Dit viel reuze mee omdat het onderdeel al voorgesneden was.

Hierna heb ik de latjes ingelijmd die het dek als het ware opsluiten.

Nu ben ik toe aan de voor mij moeilijkste opgave, het dek op maat krijgen. Volgens de beschrijving moest ik de bouwtekening copieeren , uitsnijden en als mal gebruiken. Echter bleken er toch wat afwijkingen voor te komen. Over naar plan B.... Hoe krijg ik een exacte afdruk van de binnenzijde van de romp ?
Ik had twee ideeën:
1: ik maak een omtrek van de boot, knip deze uit en span deze op de bovenkant. Met mijn nagel ga ik langs de randen zodat er duidelijk een afdruk ontstaat waarlangs ik deze kan afknippen.
2: ik leg de boot ondersteboven op de scanner en printen maar.
Beide ideeën werkten goed. Echter kon ik met de scanner niet verder omdat de inkt toevallig net opraakte...
Enfin, ik heb het stuk papier netjes uitgeknipt en op de plaats van het dek gelegd. Dit zag er goed uit.

Deze week maar een poging wagen om het dek d.m.v. het uitgeknipte sjabloon op maat te krijgen....