Auteur Topic: We maken een hoeker naar Chapman  (gelezen 986 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2017, 06:09:20 am »
Morgen gaan we het scheepje tuigen, schreef ik. Maar alvorens het zo ver is zijn er toch wat voorbereidingen te treffen. Eerst nog even iets over het tuig: Dat van de hoeker was heel karakteristiek, een ‘anderhalve mast tuig’ met een extreem lange boegspriet. Chapman tekent het voor ons uit:



De afmetingen van het rondhout stonden al op de tekening, dus die hebben we kunnen maken zonder al te veel onnodig aan het model te frunniken. Ook de zeilen zijn dan eenvoudig te maken en aan de raas te marlen. Ik gebruik daarvoor het fijnste ongebleekte katoen dat ik kan vinden in de stoffenwinkel. Voor de liefhebbers zijn daar ook andere mogelijkheden voorhanden, zoals zijde en andere dicht-geweven fijne stoffen, maar katoen is het goedkoopst. Het heeft al een off-white tint van zichzelf, maar je kunt het gemakkelijk bijkleuren in sterke thee. Wel eerst de stof onder de kraan goed nat maken, anders krijg je vlekken. Als het met 1 beurt niet donker genoeg is, herhaal je proces tot het naar je zin is.
Ik teken mijn zeil op de stof met een zacht potlood en plak met witte houtlijm de lijken, gemaakt van een stevig touwtje op de lijnen. Het is prettig de stof op een ondergrond vast te zetten, en dan met spelden de hoeken van de zeilen te verankeren. Daarna kun je de lijken met een lusje om de spelden slaan, zodat er oogjes ontstaan, waaraan touwwerk kan worden bevestigd. Als de lijm is gedroogd wordt de overtollige stof weggeknipt en met potlood worden de banen en de zomen op het zeil aangebracht. Als je de boel wat wil verweren dan is slijpsel van bruine kleurpotloden dat je hier en daar met wat water en een kwastje op strategische plekken  aanbrengt een goed middel.
Sommige zeilen werden minder vaak gebruikt dan andere en werden daarom vaak getaand. Ik doe dat met bruine lederverf op acetonbasis van Tana, verkrijgbaar in de hakkenbar, wat bijna direct droog is. Als je de kleur te donker vindt, kun je het verdunnen met een oplosmiddel, aceton of thinner. Het stinkt allemaal vreselijk, dus doe zulke dingen buiten. In dit geval heb ik het bramzeil, dat vliegend werd gevoerd en de buitenkluiver gekleurd. Hier blijkt voor het eerst dat ook Chapman niet onfeilbaar was: hij tekent brassen aan zijn bramzeil, wat niet nodig was. Ik kom hier nog op terug.
Als de zeilen klaar zijn en het model droog (Vandijks Bruin droogt gelukkig redelijk snel) Moeten we voorbereidingen treffen voor het want. De hoeker moest scherp aan de wind kunnen varen en daarom zijn de rusten ver naar achteren geplaats: de hoofdtouwen zitten dan niet in de weg als de ra bijna dwars worden gebrast.
Juffers maken we van drie schijfjes karton. Voor het  middelste schijfje gebruik ik weer het compacte passe-partout karton, voor de voor- en achterkant komt de pizzadoos van pas. Ik gebruik een handig pons-setje voor dit werk.









De beelden spreken voor zich. Met een beetje houtlijm eraan rol ik de schijfjes tussen mijn vingers, zodat het middelste schijfje netjes in het midden zit, intussen de zaak aanklemmend met een pincet (wat ik hier niet kan laten zien, omdat ik in mijn rechterhand mijn tablet hield voor de foto.:-)). Als ze droog zijn prik ik met een scherp voorwerp ondiepe gaatjes voor en boor de uiteindelijke gaatjes met het juffertje geklemd in een plankje met een gat van de juiste grootte onder een boorstander. Dat gat niet te diep maken, als het juffertje er nog net boven uit steekt kun je het met een vingernagel vasthouden terwijl je boort. Boor ook een kleiner gaatje onderin het gat in het plankje, zodat je het blokje er van onder af uit kunt duwen als hij klem zit. De boorstander voorkomt dat de gaatjes scheef weglopen. Dun koperdraadje eromheen, even aandraaien en klaar is Kees. Het gedraaide gedeelte verdwijnt in de rust (in dit voorbeeld is het gebruikte koperdraad wat aan de dikke kant. Dat mag wel wat dunner). Wil je een wat gedetailleerdere versie van de putting, dus met schakels, dan kun je met een metalen malletje een eindje van de eerste draaiing nog een tweede maken, waarna er 1 pootje overblijft, die je in een geprikt of geboord gaatje in de romp steekt. Een druppeltje CA lijm doet de rest.






Om blokjes te maken gebruik ik een stripje hout van een oude liniaal. Dat is mooi dicht van structuur, zodat je ze zelfs nog beneden de 2 mm kunt maken. Snij aan alle zijden een gleufje met een Stanleymes of een fijn gutsje, teken de blokjes af, boor de gaatjes (opnieuw met de boor in de stander), keep ze in met een Stanleymes, vijl ze rond met een driehoekig naaldvijltje en snij ze af. Zorg dat zowel aan de boven- als aan de onderkant de sleuf doorloopt, zodat als je er straks een stropje omheen maakt, die netjes op zijn plaats blijft. Gooi er een paar druppels teakolie overheen en je blokjes zijn gebruiksklaar.

Voor touw gebruik in linnen. Ik weet niet goed hoe je er als particulier aan komt, wat ik heb is een restant van mijn tijd bij het Rijksmuseum, waar we het bestelden bij een firma die bij mijn weten alleen aan bedrijven leverde en nu niet meer bestaat. Maar wat voor materiaal je ook gebruikt, gebruik nooit wit. Dat is waarschijnlijk het meest ontsierende aan een model wat je kunt verzinnen. Probeer een touwkleur te vinden en verf het anders. Een snelle en makkelijke methode is dezelfde bruine lederverf te gebruiken als we ook voor de zeilen hebben toegepast. Verdund kun je er eigenlijk elke bruine kleur mee maken. Voor zwart of donkerbruin touw is het zogenaamde aflapgaren heel geschikt. Daarvoor moet je naar een schoenmaker of naar een bedrijf dat levert aan schoenmakers. Mooi rond gewaxed draad zonder pluis eromheen, maar moeilijk aan te komen. Je moet sowieso al je touw altijd eerst over een waskaars trekken om pluizigheid tegen te gaan en om het touw beter handelbaar te maken. Touw zonder was zal altijd zijn eigen wil hebben, was maakt het heel gehoorzaam. Leuk als je rouwrolletjes wilt maken voor beleggingspunten of als er touwwerk ontspannen los hangend moet worden weergegeven.

Daarmee hebben we de nodige voorbereidingen getroffen, morgen gaan we het model echt tuigen.

Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2017, 07:29:19 am »
(kleine aanvulling als het mag)

Bij het kleuren van de zeilen zou ik echt aanbevelen om het materiaal voor je het gaat gebruiken te wassen/spoelen in een wasmiddel. De nog natte in schoon water uitgespoelde stof is dan meteen te gebruiken voor het kleuren. Wat van belang is dat je rubber handschoenen gaat gebruiken in deze handelingen. Voor je het weet staan er vette vingerafdrukken op de stof en daar kleurt het niet meer. Ik heb dat tot mijn grote frustratie een paar keer ondervonden en het spul kun je dan weggooien. Pas als alles weer droog is kun je het vastpakken met onbeschermde handen.
Ook tijdens het kleuren de stof blijven bewegen met een spatel in de pan met gekleurd water. Als je dat niet doet ontstaan er lichtgekleurde heel storen vouwen op de plekken waar de stof dubbel zat.
Constant

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #17 Gepost op: augustus 17, 2017, 05:02:07 am »
Dank voor de nuttige aanvulling Constant.

Nu alle voorbereidingen voor het tuigen zijn voltooid, kunnen het staande want en de zeilen worden aangebracht. Dat is altijd meer werk dan je verwacht.
Spriet-, staande gaffel- en bezaantuigen gaan heel snel, maar razeilen vergen veel werk, vanwege al die lijntjes en blokjes. De bouw van de romp nam niet meer dan een week, maar het tuigen vraagt al gauw het dubbele.
Gewoonlijk doen we natuurlijk eerst het staande want, maar vooral bij razeilen kan het handig zijn eerst de zeilen aan de nog losse mast vast te maken. Goed op de juiste plaats houden, een dun gaatje erdoorheen boren, een metalen draadje erin, druppeltje CA lijm en de zaak zit verankerd, wat je veel ergernis bespaart bij het eigenlijke tuigen. Je kunt nu al de toppenanten, de geien, de gordings, de spruiten voor de boelijnen en de schoten van de bovenzeilen aanbrengen. Ook is het slim zulke lijnen allemaal in de blokjes van een druppeltje  CA lijm te voorzien. De zaak blijft dan netjes strak staan, terwijl je bij het beleggen van het touwwerk niets uit vorm trekt als je het touw wat te strak aantrekt. Intussen ligt de half getuigde mast op je tafel, of staat in een klemmetje voor je, zonder dat je je in bochten moet wringen om ergens bij te kunnen.

Als alles op zijn plaats zit, kan de mast in de daarvoor bestemde opening worden geplaatst en kunnen we de hoofdtouwen vastmaken. Dit is allemaal standaard werk, waar ik aan voorbij ga. Voor het knopen van de wanten heb ik nog een tip: ik gebruik altijd wit draad voor de weeflijnen, zodat ik goed kan zien wat ik doe. Elk knoopje krijgt een drupje CA lijm en als ze allemaal zijn geplaatst, verf ik de witte lijnen donkerbruin met lederverf van Tana.



Opnieuw blijkt dat Chapman een scheepsbouwer en geen tuiger was. Ik heb al verteld dat de hoeker een traject aflegde om de beug te plaatsen en vervolgens moest keren en dezelfde weg terug afleggen. Maar een schip met zo’n lange kiel keer je niet gemakkelijk, daar heb je een extra hulpje voor nodig. Daarvoor was die lange boegspriet, of beter gezegd, het kluifhout dat er ter verlenging aan was bevestigd. Daaraan werd een klein zeiltje gehesen, dat het schip hielp om behendig te keren. Dat hoefde maar een klein lapje te zijn, een grote zou te veel van de constructie vergen. Maar Chapman tekent een groot zeil als buitenkluiver. Dat kan dus niet.






Ik heb nog even overwogen of dat wellicht te maken had met het feit dat dit schip werd gebruikt als jager, om de door anderen gevangen vis naar de wal te brengen, maar Gerrit Groenewegen presenteert ons een jager, zeilend met de buitenkluiver…van geringe afmetingen.  Ook het model van de hoeker ‘De Familie Spruit’ in het Rijksmuseum laat zien dat dat voorste zeiltje toch echt een soort flinke zakdoek was, bedoeld om net dat beetje effect te geven dat nodig is om snel te kunnen keren met een schip als dit.

Als alle zeilen op hun plaats zitten en het touwwerk is belegd, wordt het tijd dat we wat leven in het geheel brengen. Wat wordt het weer, wat worden de specifieke handelingen die de bemanning uitvoert of wat richten de atmosferische omstandigheden uit aan het schip. Als je ergens de gelegenheid krijgt te schilderen met een model, dan is het hier. Niemand raakt onder de indruk van een model dat statisch op een standertje staat met alle zeilen bij en geen wind erin. Dat kan wel wat levendiger, zoals ik hier zal laten zien.
We nemen een spuitbus stijfsel, wat moeders voor de was gebruikt, houden het model op zijn kop en spuiten de zeilen nat. Dan nemen we een haarfohn en blazen met lekkere warme lucht de zeilen vanuit de gewenste hoek droog. De hele operatie neemt nog geen tien minuten in beslag, maar geeft het geheel toch net dat wat er miste: leven.
Voor dit projectje heb ik gekozen voor een opstelling waarin het schip bij een zwak windje zijn zeilen ligt te drogen. Groenewegen geeft daar een prachtige plaat van en ik heb geprobeerd daar zo veel mogelijk elementen van over te nemen. Dit is het uiteindelijke resultaat.







Vlaggen maak ik van vloeipapier wat de slijter om je whiskyfles draait, ankers zijn ook van karton, en poppetjes kun je op internet bestellen als je ze niet zelf wilt maken. Ik ben er nooit zo’n liefhebber van geweest om mannetjes op mijn schepen te plaatsen, maar zoals ik straks nog zal laten zien, maak ik met mijn zoon een soort fotoschilderijen van deze modellen en dan moet je er toch echt wel mannetjes op zetten, anders lijkt het erg onnatuurlijk.

Hier nog een paar voorbeelden van de Photoshop-schilderijen die ik noemde,  eentje waarop onze hoeker figureert zal ik later posten, als Emiel er zijn kostbare tijd voor heeft vrij kunnen maken.





Morgen zal ik mijn productie over de afgelopen anderhalf jaar laten zien, om aan te tonen dat dit snel werk is, dat zich leent voor een veelheid aan typen.




Offline Jean B

  • Vol matroos
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #18 Gepost op: augustus 17, 2017, 05:43:23 am »
 :aplaus: :aplaus:

Zit op het werk achter mijn bureau hier enigszins jaloers naar te kijken  :mrgreen:. Prachtig en inspirerend. Het kietelt zogezegd om zelf met karton en papier aan de slag te gaan in plaats van mij bezig te moeten gaan houden met de dagelijkse beslommeringen.

En zoals Erik al zei: een perfecte 'how-to'.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.164
  • Geslacht: Man
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2017, 06:29:59 am »
Mooi!
Heb je die rifseizings geknoppt, of geplakt op het zeil?

Jan

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #20 Gepost op: augustus 17, 2017, 08:06:30 am »
als ik ook even een tip mag geven in deze voortreffelijke How-to.

Ik gebruik voor het leggen van de weeflijnen een stukje papier dat ik achter het want vastmaak. Daarop staan op mooi evenwijdige afstanden horizontale lijntjes die ik als richtlijn gebruik bij het knopen. Dat papier heeft ook het voordeel dat het als achtergrond kan dienen als je de weeflijnen kleurt.
Ps ik schilder de twee mastworpen aan de uiteinden met een dipje acrylverf.( burnt-sienna) Die kleurt en dient tegelijkertijd als lijm.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #21 Gepost op: augustus 17, 2017, 11:26:18 am »
Jean, bedankt. Dit is een beetje prikkelliteratuur. Kijken is mee willen doen  :lol:.
Jan, beide. draadje in de naald. knoopje erin, door het zeil steken, weer een knoopje, een scherpe punt op de plek waar het draadje door de stof heen komt, voorzichtig aantrekken, afknippen en een druppeltje CA lijm om de rifseizing aan weerskanten naar beneden te laten 'hangen'.
Erik, dank voor je waardevolle aanvulling. ik vergeet wel eens wat te vermelden. Leeftijd.... :cry:

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.164
  • Geslacht: Man
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #22 Gepost op: augustus 17, 2017, 14:16:47 pm »
Dank.
En op het gevaar af dat je de link wel eens eerder gegeven hebt, maar wat voor ponsjes zijn dat die jij gebruikt voor de juffers?

Jan

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #23 Gepost op: augustus 17, 2017, 14:48:01 pm »
Die setjes zijn hier te bestellen: hvbuynder@skynet.be. Ze bestaan ook in zeshoekige vorm om boutkoppen te imiteren, etc.
Kosten iets van 60 euro of zo, maar zijn elke cent waard.
Overigens kun je ook zo'n gaatjestang gebruiken, waarmee ze gaatjes in leren riemen knippen. Koop je voor een paar rotcenten op de markt. Alleen is de kwaliteit van je rondjes dan wel ietsjes minder.

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #24 Gepost op: augustus 17, 2017, 14:51:31 pm »
Dank.
En op het gevaar af dat je de link wel eens eerder gegeven hebt, maar wat voor ponsjes zijn dat die jij gebruikt voor de juffers?

Jan

Jan Die sponsjes werden of worden gemaakt door een vriend van mij. hvbuynder@skynet.be
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #25 Gepost op: augustus 17, 2017, 17:11:16 pm »
voor wie het kriebelt om ook zoiets te maken.
Een overzicht wat je nodig hebt.

Witte lijm
Spuitlijm
C.A. lijm
Spuitbus stijfsel
Stanly breekmes
Scalpel mes
Snijmat
Cellulose lak
Alablastine snelplamuur
Schuurpapier in diverse gradaties
Primer  in spuitbus  ( p.e. Tamiya
Verf Humbrol #63.  & #28
Verf Burnt-sienna of Vandijks Bruin
Terpentine
Fijn ongebleekt katoen
Linnen garen

Grijsboard 1,3 mmm.
Houtboard 1mm.
Plakplastic (D-C-FIX) wit houtpatroon.
Plystyreen. 1 mm.
Passe-partout papier
Silhouet papier
Dun karton 0,5mm (p.e. pizzadozen)
Vloeipapier
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline profiel

  • Scheepsjongen
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #26 Gepost op: augustus 17, 2017, 19:08:34 pm »
Voor het maken van ponsgaatjes kan ik de Japanse papierboor aanbevelen. In Nederland leverbaar met 6 verschillende maten. Uit Engeland met 9 maten. Tamelijk duur.
Gr.

Henk

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #27 Gepost op: augustus 18, 2017, 03:31:22 am »
Dank voor jullie waardevolle aanvullingen, heren. Erik, je hebt de CA lijm nog vergeten :D. Die is wel belangrijk, want wat ik zelf ben vergeten te vermelden is dat als je deze lijm op een onderdeel van houtboard druppelt, dan is dat deel na droging keihard geworden. Kan handig zijn voor onderdelen waar wat trek of druk op komt te staan, zoals nagelbanken en mastklampen. Schuurpapier in diverse gradaties en lakplamuur voor de afwerking heb je ook nodig. Gebrande sienna gebruik ik niet, wel Vandijks Bruin. Dat lijkt alles bij elkaar toch nog een gigantische lijst, maar als je eenmaal de aanschaf hebt gedaan, zul je merken dat je voldoende materiaal hebt voor meerdere modellen.

Hier volgen tenslotte nog wat modelletjes die ik in de afgelopen twee jaar (minus een half jaar voor een zware rugoperatie) in elkaar heb geknipt en geplakt. Geen kitwerk, hoewel ik helemaal niet vies ben van een mooie bouwplaat. Het is natuurlijk een belachelijk grote productie, maar dat is niets om je over op de borst te kloppen. Zo zit je nu eenmaal in elkaar of niet, daar valt niets over te prijzen of te verwijten (hoewel mijn vrouw wel vaak een geslaagde poging doet :lol:). Alles is in schaal 1 : 77. Toevallig, omdat de pinastekeningen op die schaal achter in mijn boek waren afgedrukt en ik het leuk vind alle modellen in dezelfde schaal te maken, zodat de onderlinge grootte de verhoudingen tussen die schepen goed laat zien.

Mijn eerste model was de pinas van Witsen. De tekeningen stammen nog uit de jaren 80, toen ik  mijn onderzoek naar de bruikbaarheid van Witsens boek Aeloude en Hedendaegse Scheepsbouw en Bestier (1671) deed. Ze zijn geconstrueerd aan de hand van de teksten in het boek, en ze zijn ook te vinden in het boek dat ik over dat project heb gepubliceerd: Nicolaes Witsens Scheepsbouwkonst Opengestelt. (1995).
Net als het onderzoek was de bouw achteraf gezien een beetje ambitieus als je rekent dat ik daarvoor nog nooit een papieren scheepje had gebouwd. Het kostte me drie maanden, waarvan eentje voor de bouw van de romp. Ik denk dat ik elke fout die je kunt maken hier heb gemaakt, maar het was een nuttige zoektocht naar de mogelijkheden van het materiaal. De tekeningen staan online en kunnen gratis worden gedownload: http://nautarch.tamu.edu/shiplab/AbHoving.htm




Het tweede project was de fluit die Witsen op een van de illustraties in zijn boek afbeeldt. Rene heeft daarbij een dikke vinger in de pap gehad. Over dit model is uitgebreid verslag gedaan in Nautical Research Journal, Das Logbuch, Scheepshistorie en natuurlijk op de site voor papierbouwers: papermodelers.com.




Vervolgens heb ik een aantal kleine scheepjes gemaakt zoals dit wijdschip. Dit type werd onder meer gebruikt als lichter en als ‘overzees veerschip’. Een vroege vorm van openbaar vervoer, waarmee mensen over de Zuiderzee werden gevaren. De tekening is opnieuw gebaseerd op Witsens boek en door de helaas overleden Cor Emke uitgewerkt.




Een ander type dat werd gebruikt voor het vervoer van personen was de kaag. Dit was gewoonlijk het type dat bemanningen en passagiers van en naar grote schepen brachten, die bij Texel voor anker lagen en daar bemand en bevracht werden omdat de weg naar Amsterdam te moeizaam en te duur was.




Een ander project, waarvan de forumleden hier het een ander hebben meegekregen is het ‘ghostship’, dat op 120 meter diepte in bijna gave staat op de bodem van de Oostzee is aangetroffen. Dank zij vier uur onderwateropnamen die mij ter beschikking stonden hebben Rene en Arjan met mij de vorm van de romp geconstrueerd. Dit is het resultaat:




Weer een kleintje: een galjoot. Met Cor Emke zijn de tekeningen gemaakt naar een tekening in Het Scheepvaartmuseum. De galjoot was een vrachtschip, dat langzamerhand de ouderwetse boeier verving. Een veelzijdig scheepstype, waarvan Willem van de Velde er eentje ter beschikking stond om zeeslagen bij te wonen en af te beelden.




Hier een waterschip. Dat was een karakteristiek, zwaar gebouwd visserschip dat vooral op de Zuiderzee voer en zowel voor de vangst van haring, paling en andere zout- en zoetwatervissen werd gebruikt. De tekening is een 19de-eeuws exemplaar, vermoedelijk getekend door Glavimans.




Een smalschip verschilde niet veel van een wijdschip, alleen kon hij door de sluis bij Gouda en kon dus de ‘binnenduinse’ route volgen. Als het van noord naar zuid of omgekeerd moest. Dit exemplaar ligt in Lelystad te kijk in een glazen huis en staat als ‘overzees veerschip’ beschreven. Ik ben het met die naamgeving niet eens. Ik zie het als een smalschip, vanwege zijn vierkante vorm in doorsnede, die duidelijk is gemaakt om door een sluis of brug te kunnen. De overzeese types waren mijns inziens ronder van vorm. De tekening is gemaakt door Fred Hocker, de tegenwoordige baas van het Wasamuseum in Stockholm, destijds stagiaire in Lelystad.




Nog een project van René en mij. Ten behoeve van de geplande berging van het VOC schip Amsterdam, dat voor de kust van Hastings in het zand ligt, was er een 3D reconstructie van de romp nodig. Dat hebben we gedaan naar een originele tekening van Charles Bentam, de van origine Engelse scheepsbouwmeester van de Amsterdamse admiraliteit die in 1742 op verzoek van de Heeren XVII een nieuw type retourschip ontwierp (dat minder goed beviel dan algemeen werd aangenomen en waarschijnlijk gewoon een oud ontwerp voor een oorlogsschip is geweest). Het schip werd op zijn eerste reis wegens problemen met het roer op het strand van Hastings gezet, war het vrijwel meteen in het drijfzand wegzonk. Het was alleen de bedoeling een romp te maken, dus van tuigen is het nooit gekomen.




Een grapje: een ijszeiler uit het boek van Chapman: Architectura Navalis Mercatoria.  In 1 : 77 haast niet te doen.



Een ander plezierjacht uit hetzelfde boek: een boeierachig jacht.



En nog eentje, een Heerenjacht:



En verder heb ik nog wat onafgemaakte projecten liggen: een buis, een statenjacht, een 70 centimeter lange romp van een VOC retourschip van 160 voet, waarvan ik de tekeningen heb gereconstrueerd uit de Resoluties van de Heeren XVII van 1697. Die tekeningen vormen de eerste historisch betrouwbare weergave van een VOC schip uit die periode (die van de Prins Willem zijn afgeleid van een model, waarvan de juistheid discutabel is). Verder staat op stapel een project (weer in samenwerking met Rene en zijn geweldige beheersing van het programma Delftship),waarmee ik wil aantonen dat alle ontwerpen die zijn gebaseerd op de tekening in Het Scheepvaartmuseum van een pinas van 90 voeten getekend door Storck (en dan heb ik het natuurlijk over ‘die Fregatte Berlin’ en andere op die tekening gebaseerde modellen) volkomen fake en onmogelijk zijn. Die tekening is namaak, niet gemaakt door Storck, maar door een slimme grappenmaker. Het schip dat hij afbeeldt kan onmogelijk hebben gevaren en doet op geen enkele manier recht aan een 17de-eeuws fregat. Ik hoop daar binnenkort de bewijzen voor te kunnen leveren, eventueel ook op dit forum, waar de Berlin nog al eens voorbij komt. (Met excuses aan de nijvere bouwers die er een hoop uren in hebben gestoken.)

Daarmee beëindig ik deze topic, ik hoop dat een paar mensen er wat aan hebben gehad en geïnspireerd zijn geraakt ook eens zo’n simpel klusje te klaren. Ik zal nooit beweren dat mijn modellen volmaakt zijn, verre van dat, maar dat je best een leuk modelletje in elkaar kunt zetten van papier hoop ik hier wel te hebben aangetoond. Modelbouw in light-version. De enige eis die je aan dit werk kunt stellen is dat je het leuk moet vinden om te doen.

Nogmaals, investeren hoef je nauwelijks en de benodigde bouwtijd is zeer bescheiden, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van wat je ter beschikking hebt. Als pensionado heb ik gemakkelijk praten. ☺

Succes ermee!

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.164
  • Geslacht: Man
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #28 Gepost op: augustus 18, 2017, 06:27:53 am »
Hallo Ab,

Dank voor je uitvoerigebeschrijving (en dat overzicht van fraaie hollandse scheepjes)
Het begint bij mij ook flink te kriebelen, maar ik ben bang dat ik voorlopig geen tijd heb...
(Het argument geen ruimte voor al het gereedschap gaat bij dezemanier van bouwen niet op, dus dat maakt de kans dat ik het ga proberen wel groter)

Ben overigens wel benieuwd naar dat Berlin-verhaal. Tijdje terug was er op een duits forumiemand die het model wat meer in overeenstemming met bv Witsen wilde krijgen, maar dat paste van geen kanten: buitenka. En ligging van de dekken was vrijwel niet in overeenstemming te krijgen.

Jan

Offline stanley

  • Special Guest
  • Vol matroos
  • ****
  • Berichten: 242
Re: We maken een hoeker naar Chapman
« Reactie #29 Gepost op: augustus 19, 2017, 06:30:33 am »
Dank Jan.
Wat die Berlin betreft hou ik mijn kruit nog even droog. 'That's another story', en ik kom daar binnenkort nog wel op terug in een nieuw topic.
Ab