Poll

Stoppen met forum en /of website

Forum en website laten bestaan
16 (100%)
Website laten en forum weg
0 (0%)
Website en forum weg.
0 (0%)
Ander alternatief- vertel het.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 16

Auteur Topic: Forum stoppen of verder doen.  (gelezen 899 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Forum stoppen of verder doen.
« Gepost op: mei 30, 2017, 17:01:20 pm »
Ik denk dat ik wel een open deur zal intrappen.

- De laatste jaren en zeker de laatste maanden daalt telkens het aantal posting. 
- Ook het aantal nieuwe topic die geopend worden is op één hand te tellen.
- Ook het aantal leden dat actief aan het forum deelneemt in tot een absoluut minimum gedaald
- Heel veel bouwverslagen zijn er niet meer.
- De regelmatige posters kan je nog op één hand tellen.
- Reclame voor evenementen op andere fora komt men wel hier posten.  :?

Zoals het spreekwoord zegt :
“Dit forum is op sterven na dood” :shock:

Nu zijn er stemmen die verkondigen dat een forum meer een vraagbaak is geworden en men er enkel komt om een antwoord op hun vraag. Maar deze stelling verantwoord, in mijn ogen, niet de kosten die het openhouden van dit forum met zich meebrengt. Ik zelf vind dat een forum meer een communicatie kanaal moet wezen en waar men o.a. zijn bouwverslagen en gerelateerde onderwerpen komt bespreken.
Ik persoonlijk vind dat ik mislukt ben in mijn poging tot het opbouwen van een forum over scheepsmodelbouw in de Nederlandse taal met iets meer oog voor detail en historische  correctheid

Zeer binnenkort moet ik beslissen ( eerste helft van juni)

1) Ik laat dit forum en mijn website laat verder leven en betaal mijn contributie .
Dan ga ik wel uit van de veronderstelling dat het aantal posters en posting terug in stijgende lijn gaat.
Verder doen zoals het nu is , vind ik totaal nutteloos en is enkel € in de “kliko” gooien.
2) Andere optie is de website over te brengen op de grafische webruimte bij mijn provider,  maar dan stopt het forum
3) Stoppen met zowel  website als forum.
4) Ander voorstel van leden. Maar dan moet dat voorstel wel haalbaar zijn.

Graag jullie mening en/of stemming.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
Re: Forum stoppen of verder doen.
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2017, 19:01:26 pm »
Ik vind het een lastige beslissing, zeker als lid vanaf het begin en diverse ups en downs meegemaakt hier.

Moet inderdaad concluderen dat het bijhouden van een gedetailleerd verslag en ook nog mee discussiëren over historische correctheid voor menigeen steeds lastiger wordt.
Waar dit aan ligt?
Het is een feit dat zeker in vergelijking met jaren terug er steeds meer info beschikbaar is op het internet en de behoefte aan discussies in fora steeds minder wordt.
ik zie dat ook op andere fora, waar steeds vaker alleen de voortgang getoond wordt en over oplossen van modelbouwzaken wordt gesproken en de historie op een lager pitje is komen te liggen.
Hier staat wel tegenover dat er toch veel mensen genoegen halen uit historische modelbouw naar eigen kunnen en niet zozeer historisch correct willen bouwen.

Bij mij is de laatste jaren helaas door werk en verhuizing/verbouwing de modelbouw nagenoeg tot stilstand gekomen.

Als enige activiteit nog zijdelings betrokken bij de organisatie van een landelijk evenement voor Historische modellen waarvoor ik hier nog wel eens wat gepost heb, en zeker niet bedoeld als reclame voor andere fora, maar juist om dit evenement breed te trekken, wat dit jaar resulteerde in een behoorlijk aantal bezoekers vanuit dit forum. (dus als je dit bedoelde met je opmerking over reclame voor andere fora is dat zeker niet terecht)

Als je mocht besluiten de stekker eruit te trekken dan is dat jammer maar gezien de totale respons de laatste maanden begrijpelijk.

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2017, 19:04:26 pm »
Als ik postings doe op het forum dan zie ik dat er veel leden/nietleden het verhaal wel lezen, maar niet reageren. Dat is de laatste tijd vooral het geval.
Als ik een posting doe dan doe ik dat vaak om een vraag van mij te stellen. Maar antwoord blijft heel vaak uit.

Ik zou willen voorstellen dat als iemand voortaan een posting doet, hierin in de meeste gevallen een vraag "verpakt" moet zitten, zodat anderen kunnen reageren. Dat lokt dan weer leuke discussies uit.

Volgens mij moet het forum blijven.

Constant

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2017, 20:31:44 pm »
Het zou jammer zijn als het forum stopt. Het forum heeft mij altijd gemotiveerd om door te zetten en er toch wat leuks van te maken. Inderdaad blijven de postings achter in vergelijking met ''vroeger'' . De verhitte discussies blijven uit, wat het forum leven gaf. Het valt ook niet mee om te reageren op de kunstwerken die hier op het forum getoond worden, behalve de ohh's en de ahh's, simpelweg omdat velen er niet veel aan toe te voegen hebben.

Zoals JanV zegt; ''Het is jammer maar gezien de totale respons de laatste maanden begrijpelijk.''

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2017, 20:52:06 pm »
Een alternatief;

Naam veranderen van het forum.
  Het ledenaantal laten bestaan en niet verwijderen na een bepaalde tijd.
  Ook buitenlandse modelbouwers aantrekken die geïnteresseerd zijn.
  Vrijwillige financiële bijdrage om de lasten wat te verlichten.

Offline vandorpemarc

• Scheepsjongen
  • *
    • Modeling skills flandres
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2017, 05:46:01 am »
Liefst beide laten verder bestaan.
Wel in het Nederlands,waarom moeten wij ons steeds aanpassen aan die andere talen,doen zij toch ook niet?
Misschien iets toegankelijker maken voor iedereen.Nu lees ik dikwijls ingewikkelde topics over dan wel misschien correcte bouwwijzen,maar soms is dat voor minder geschoolde mensen in deze materie erg moeilijk te volgen.
Waarschijnlijk doet FB ook niet veel goeds, iedereen lijkt daar naar toe te stappen?
Voor mij persoonlijk zijn bv de foto's plaatsen ook niet zo goed,het is steeds een gedoe wanneer je dat via bv photobucket moet doen.

groetjes Marc.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2017, 06:07:55 am »
Erik,

Ik vind dat het woord "mislukt" absoluut niet op zijn plaats.
Ik geef toe, het is nooit druk geweest, en het wodt steeds rustiger, maar via dit forum heb ik vee geleerd dat op andere plekken niet, of maar heel lastig gevonden had kunnen worden. Maar daar zt ook direct het probleem: dedoelgroep voor 'historisch correct, en dan ooknog nederlands, is niet zo groot. Wat dat betreft is het niet zo gek dat het hier niet druk is.
Dat is ook niet alleen op dit forum zo: op het wasaforum gebeurt soms weken lang niets, op het duitsesegelschiffmodellbau is het aantal serieuzeposters ook heel beperkt. Het is er wel drukker, maar als je alle onnozele prietpraat weglaat, kun je de bijdragen ook op een hand tellen.
Zelfs MSW kent maar een relatief beperkt aantal regelmatige posters, en ook daar vooral de ohh en ahh-reacties.

Het is jouw keus, en we hebben die te respecteren. Maar ik wil gezegd hebben dat ik dit forum zal missen, en dat het wat mij betreft niet 'mislukt' is.

Jan

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2017, 07:27:50 am »
Mislukt is niet het juiste woord, het heeft veel mensen aan informatie geholpen gezien de kijkers, persoonlijk ben ik zelf ook een kijker door mijn zeer trage bouwactiviteiten zie ik het niet zitten om mijn povere resultaten te laten zien, is voor andere mensen helemaal niet interessant, ook het posten van foto's vind ik nog steeds een groot probleem, een bijdrage vragen in de kosten vind ik prima. Het is echter nog steeds een genoegen om van de weinige huidige inzenders de activiteiten te zien.
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2017, 08:39:27 am »
Als ik de reacties lees zijn er een paar dingen die opvallen.

Het posten van foto's schijnt een probleem te zijn. Daar kan eenvoudig iets aan gedaan worden door een index onderwerp te openen waarin het posten van foto's stap voor stap uitgebreid wordt beschreven. Iedereen kan dan daarop terug vallen en zo ingewikkeld  is het niet. Ik doe het via Photobucket en dat gaat prima (soms ligt de site er uit, maar dat gebeurt overal). Als ik lange tijd geen foto's heb gepost ben ik vergeten hoe het ook weer zat. Als ik dan even kan kijken hoe het stap voor stap moest, dan heb ik daar veel aan.

Telkens zie ik iets over kosten voorbij komen. Voor mij is het geen enkel probleem om daarin bij te dragen.

Mensen beschouwen hun resultaten als pover en durven dit niet te laten zien. Gewoon wel laten zien! Het kan heel veel bijdragen. We zijn toch met onze liefhebberijen bezig. Alleen al het feit dat je het forum volgt wil al zeggen dat je belangstelling hebt.

Inderdaad is het soms heel ingewikkeld . Ik heb helemaal niets met electra, en dat sla ik dus gewoon over, wat niet wil zeggen dat dit achterwege moet blijven. Er zijn genoeg mensen die dat wel interessant vinden (maar dan wel op reageren graag). Voor mij geldt het zelfde voor 3D onderwerpen.

Wat ook vaak ingewikkeld wordt is als mensen een overload aan nautische termen in hun verhalen stoppen. Dan zou ik wel willen weten waar het over gaat, maar de moed en de tijd ontbreekt mij om de betekenis daarvan op internet of in mijn eigen bibliotheek op te zoeken. Houd het dus wat eenvoudig. Voeg er schetsjes bij. Dan snijdt het mes aan twee kanten. De nautische kennis voor een hoop mensen verhoogt zich en het wordt prettig leesbaar. Iemand kan nu eenmaal niet reageren op iets wat hij niet begrijpt

Constant

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2017, 10:14:37 am »
Ik zou het als een verlies ervaren als je stopte met dit forum, Erik. En al helemaal als je het zou doen omdat je bent 'mislukt'. Dat ben je niet en dat weet je zelf ook wel.

Voor wat mij betreft kan ik zeggen ik er een aantal waardevolle contacten aan heb overgehouden.

Dat betekent niet dat ik geen kritiek heb. Het is al genoemd, maar ik benadruk het nog maar eens weer: als het zo' n toer is om een plaatje te uploaden, dan haak ik af. Als dat systeem beter had gewerkt, zou ik niet bij papermodelers terecht zijn gekomen. Ik heb af en toe best wel eens wat leuks dat ik wel op het forum wil laten zien, maar het is me gewoon te ingewikkeld. Ik weet zeker dat dat voor veel mensen geldt.

Wat ik niet geloof is dat mensen weglopen omdat er terminologie wordt gebezigd. Als dat de reden is, dan is de drang gewoon niet groot genoeg geweest. Als je je niet open stelt om iets erbij te leren, moet je maar een kaartje met een foto van je werk aan het prikbord van de Albert Heijn ophangen.

Wat het financiële aspect betreft: als zuinige Hollander wil ik graag delen in de kosten, want ik vind dat je een leuk forum hebt opgericht en er verdwijnt al genoeg van waarde.

Alles van waarde is weerloos.

Ab

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2017, 18:49:17 pm »
Mijn keuze: website en forum handhaven.
Hierboven zijn al veel argumenten genoemd, zowel + als -. Ik wil niet in herhaling vallen.
Discussies over historisch verantwoorde zaken of hoe en waar een bepaald houtje of gaatje geplaatst moeten worden, die interesseren mij niet zo gek veel. Die kan ik dus overslaan.
Maar uitleg over logische aspecten van o.a. tuigage, accessoires, dek-attributen, waardoor bijvoorbeeld van kit-instructies wordt afgeweken, vind ik reuze interessant.
Maar ook bouwtechnieken, gigs en jigs genieten mijn aandacht.
Het zou zonde zijn als dit allemaal verdwijnt.
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd ook niet erg actief geweest ben binnen mijn scratch-project. Dat komt door omstandigheden. Maar uitstel betekent zeker geen afstel.
Mocht een bijdrage nodig zijn om site en forum in stand te houden, dan vind ik dat geen probleem.
Per slot van rekening vind ik dit het meest waardevolle Nederlandstalige forum. Ik zou niet weten waar ik anders met plezier terecht kan.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: juni 02, 2017, 06:49:25 am »
Ik zou het bijzonder jammer vinden als dit forum ermee ophoudt. Groot is het nooit geweest maar daar gaat het ook niet om. Voor mijzelf is het de afgelopen jaren een stimulans geweest om enigszins fatsoenlijk aan scheepsmodelbouw te doen en er plezier van te hebben.
Misschien een rare opmerking in dit verband: ik werk nog steeds fulltime en zal dat ook de komende jaren blijven doen, terwijl het echt nog geen 10 jaar geleden was dat collegae en masse via allerlei regelingen en op jongere leeftijd dan ik nu, konden stoppen met werken. Die vrije tijd zou ik graag hebben om veel actiever te zijn met mijn knutselen, maar er zijn nu hele periodes dat ik domweg nauwelijks aan modelbouw toe kom. Ik zou die tijd wel graag hebben.
En het is al gezegd: reacties op andere fora zijn ook niet altijd bepaald geweldig. Bij MSW (dat uiteindelijk bijna op mondiaal niveau werkt, waar wij in een heel klein deeltje van die wereld hobbyen) staan wel veel bouwverslagen, maar de ah's en oh's regeren en dat vaak voor resultaten die op ons forum op zijn minst op opgetrokken wenkbrauwen konden rekenen en meestal op commentaar. Ik heb dat altijd prettig gevonden. Ik pretendeer geenszins historisch verantwoorde modellen op museaal niveau te fabriceren, moet noodgedwongen ook grenzen trekken bij wat ik wel en wat in niet zelf kan maken, maar voelde mij toch vaak genoeg gesteund door de mede-forumleden.

Ik wil dit liever niet missen.

Groet aan allen,

Jean
Groet, Jean

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #12 Gepost op: juni 02, 2017, 08:25:41 am »
Vraagje tussendoor; wat is MSW?
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: juni 02, 2017, 12:54:29 pm »

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #14 Gepost op: juni 02, 2017, 16:20:07 pm »
Daar heb ik inderdaad ook wel eens naar gekeken. Maar daar voelde ik me echt niet thuis.
Constant