Auteur Topic: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)  (gelezen 5294 keer)

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Reactie #90 Gepost op: februari 12, 2018, 05:00:30 am »
Mooi werk hoor. Werk je alleen bij daglicht uit noodzaak of omdat je daarbuiten gewon te weinig licht hebt? Als dat laatste het geval is kan ik je nog wel een leuke tip aan de hand doen voor een booglamp met LED strips, die je voorzien van een zee van licht. Mijn huis staat tegenwoordig in de buurt bekend als 'de vuurtoren'. :-)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #91 Gepost op: februari 12, 2018, 06:20:58 am »
Mooi!!
Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #92 Gepost op: februari 12, 2018, 07:51:44 am »
Alle kleuren die ik gebruik op de gebouwen zijn mengkleuren. Als ik dat bij kunstlicht doe krijg ik niet de juiste tinten. Bovendien heb ik dan licht van alle kanten dat bij kunstlicht niet zo gunstig is. Bij de handwerkloep zit een ingebouwde lichtbron van ledlicht, maar dat voldoet niet zo goed.
Ik gebruik voor die kleuren alleen maar potjes van Revell en Humbrol. De enige kleur die ik niet hoef te mengen is die van de leien daken. De ramen en deuren teken ik er op met een Rotring pen. Om dat te kunnen doen heb ik lang geleden al een apparaat gebouwd waar ik het werkstuk in klem en dan mijn handen vrij heb om te tekenen.
Constant

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #93 Gepost op: februari 13, 2018, 09:13:51 am »
indrukwekkend, wat is dat allemaal klein...
Ziet er wel fantastisch uit  8-o

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #94 Gepost op: februari 14, 2018, 08:53:48 am »
@ Ab geef eens wat referenties van jouw LED lamp... kan hier misschien ook van pas komen. Ik werk nog met Daglicht TL lampen.

Nou constant ik doe het je niet meer na hoor. Deze schaal is niet alleen voor de ogen maar ook voor de vingers te klein geworden...
Knap werk.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #95 Gepost op: februari 14, 2018, 09:05:55 am »
Er zal wel een keer een dag komen waarop ik het ook niet meer kan, maar dat moet dan wel nadat deze maquette klaar is.
Constant

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #96 Gepost op: februari 14, 2018, 11:05:24 am »
Erik, ik wil de foto’s graag posten, maar om mij onduidelijke redenen kom ik niet meer in Postimage. Dus geen plaatjes.
Ik kan je mijn foto’s wel mailen, dan kun jij ze misschien plaatsen?

Ab

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #97 Gepost op: februari 14, 2018, 17:02:28 pm »
Van Ab I.v.m. de daglicht led verlichting.

De basis voor de lamp is een strip aluminium van 3 x 40 mm. Lengte afhankelijk van de tafel, in mijn geval 2.20 m. Kosten: 2,10 Euro. Die strip schroef je tegen de zijkanten van je tafel.
Dan koop je een strip LED lampen. Dat steekt even nauw, want je moet de sterkste witte versie hebben, niet de gekleurde. Dus koud wit 24 V met 120 LEDS per 100 cm, niet die met 60 LEDS p/m, en kies tenminste 4000K. Je hebt ze ook waterdicht maar die zijn duurder en je hebt het waarschijnlijk niet nodig, tenzij je je een watermorser bent :-).

Een trafo kun je natuurlijk kopen, maar veel mensen hebben nog wel eentje liggen van een oud zwakstroom apparaat. Er zit altijd wel een etiket op waarop het Voltage en de Amperes staan. V=A x W. En dimmer heb je nodig om het apparaat aan en uit te doen en om de gewenste lichtsterkte in te stellen,  5 meter LED-strip van 5050 K plus een dimmer en een trafo, alles bij elkaar 75 Euro. Kijk hier even: https://www.ledlampendirect.nl/led-strip-24v-daglicht-wit-5-meter-300-smd-5050-led-s.html.

Sommige sites hebben complete sets van alle toebehoren en zeer duidelijke instructiefilmpjes.
De strips zijn zelfklevend. Je moet de losgeknipte stukken aan 1 kant even solderen, een fluitje van een cent. Afhankelijk van je trafo kun je natuurlijk ook 12 Volt nemen, maar volgens mij geeft 24 V meer licht.
De hoeveelheid licht is een openbaring. Nauwelijks schaduwen en in sterkte regelbaar. Zijn geld dubbel en dwars waard.

Zo kun je dag en nacht werken!
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #98 Gepost op: april 02, 2018, 20:21:30 pm »
Even paar dagen de tijdgenomen om weer te bouwen aan de Ghanjah.
Op het dek bij de voorsteven heb ik enige zaken toegevoegd.

De dwarsbalk die achter ondersteund wordt door twee rechtopstaande balken vind je terug op alle bestaande afbeeldingen, ook foto's, van de schepen uit de dhow familie. Dit is de plek waar het anker wordt gehesen, dus in plaats van de kraanbalk.

Daarachter zit op korte afstand van het dek een zware balk met twee klampen bevestigd aan de reling. In feite is dit de ankerbeting. Omdat de klampen achter de balk zitten moet hij dus ook krachten op kunnen nemen die vanaf het achterschip worden uitgeoefend. Dus heel waarschijnlijk werd hij gebruikt bij het laten kantelen van de grote mast, en het weer overeind zetten. Ongeveer halverwege het schip bevindt zich de kaapstander, zo'n meter uit de hartlijn van het schip aan bakboord (heb ik nog niet gemaakt).

Daarachter nog twee bolders.

Allemaal heel anders dus dan bij de westerse zeilschepen.

Via heel veel zoeken op internet ben ik een paar foto's tegen gekomen die werkzaamheden op het dek weergeven tijdens het zeilen. Daarbij zie je dat de ankerbeting ook wordt gebruikt voor het beleggen van touwwerk dat omhoog gaat naar de top van de mast. Het vergt nog uitzoekwerk waar die voor dienden.

In een vorige posting had ik ergens geschreven dat ik beschik over een grote klos vissersgaren. Ik schat dat daar zo'n kilometer op zit. Op 6 mei zal ik die meenemen naar Lelystad. Iedereen die dat wil sta ik graag enige meters af om te proberen of toe te passen. Het bestaat uit 12 strengen, en ik denk dat ik niet genoeg tijd van leven heb om die kilometer geheel te benutten. Dus vraag er gerust naar.
De Ghanjah zal ik ook meenemen op 6 mei.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #99 Gepost op: april 13, 2018, 17:58:53 pm »
Waarom moeilijk als het makkelijk kan.

Voor het vastzetten van de wanten op een Ghanjah (ook op veel andere typen in de dhow familie) werden eenvoudig twee gaten in de reling geboord. Daardoorheen ging een rondlopende strop die rond een horizontale plank zat, bevestigd tegen de stutten.
Het duurde even voordat ik dat na lang zoeken op internet en in de literatuur vond. Uiteindelijk is zoiets zo gewoon dat daar geen aandacht aan wordt besteed in beschrijvingen. Het gedeelte boven de reling tekende  ik na van een foto van een nog steeds varende Ghanjah. Het gedeelte onder de reling kwam weer uit een andere bron.

Door die bevestiging heen zie je een ronde stok, een knevel. Die werd verwijderd als het schip overstag moest gaan en de hele roede met het latijnzeil voor om de mast heen werd geleid en aan de andere kant werd bevestigd.
Daarna werden alle knevels weer bevestigd en werd de tuigage op de juiste wijze gesteld. Het halende part van de takel die voor de wanten nodig is wordt dan belegd aan een kruishout of ook wel aan die horizontale plank onder de reling.

Op deze wijze probeer ik het ook te maken aan mijn model. Voor de grote mast komen er dan drie takels aan ieder boord, voor de achtermast worden dat er twee per boord.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #100 Gepost op: april 14, 2018, 09:14:39 am »
simpel kan ook. alleen zijn wij dat niet meer gewend.
Toch wel een mooie oplossing om iets vast te zetten.

Grtz Erik