Auteur Topic: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)  (gelezen 2109 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Reactie #60 Gepost op: september 18, 2017, 13:12:27 pm »
Het maken van vingerlingen (4)

Het eindproduct met het roer op de achtergrond.
Nu moeten de onderdelen op maat worden genipt, daarna kan de stofschaar weer in het naaimandje.
Vervolgens moeten ze in de juist vorm om het roer en om de achtersteven worden gebogen en vastgezet.
Dat vastzetten doe ik pas later, als de houten onderdelen van het roer en de achtersteven zijn gelakt, met secondenlijm.

Het lijkt allemaal wat onmogelijk om te maken. Dat is het echt niet. Het is inderdaad erg klein maar een pincet en een vergrootglas doen wonderen.
Pas in een latere fase van de bouw zal ik de vingerlingen in situ laten zien.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #61 Gepost op: september 18, 2017, 18:28:40 pm »
voor in de toekomst.
als je echt dunnen scharnieren moet maken. gebruik eens injectie naalden.

Injectie spuiten zijn gemaakt van mooi gehard staal en als je de binnen en buitendiameters kent kan je daar perfect mooie scharnieren mee maken. Het volstaat van telkens één maatje over te slaan. bv.G26 metG24 .  Best kan je ook een soort tooltje maken waarmede je de naalden kan lijmen.

Opgelet die naalden zijn in staal en moeilijk te solderen met tin. Beter zou zijn dat je ze soldeert met zilver hard soldeer. Je kan ze ook lijmen met epoxy lijm. CA lijm zou ik hier afraden omdat je later de messing delen nog moet plooien. b.v; rond een roer.

Hieronder de gangbare maten van injectienaalden met hun uitwendige diameter en de kleur van het naaldhoofd, waaraan je ze kan herkennen

naald   kleur   diam
18G   Rose   1,2
20G   Geel   0,9
21G   Groen   0,8
22G   Zwart   0,7
23G   Blauw   0,6
24G   Paars   0,55
25G   oranje   0,5
26G   Bruin   0,45
27G   grijs   0,4

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #62 Gepost op: september 19, 2017, 13:27:16 pm »
Hoi Erik,

En waar kun je die dingen tegen een schappelijk prijsje krijgen?
Mijn apotheek houdt niet zo van naalden verkopen aan mensen zonder doktersrecept voor naalden.....

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #63 Gepost op: september 19, 2017, 15:07:07 pm »
je moet goed uitleggen aan je apotheker waarvoor je die naalden nodig hebt. Anders maar bestellen via internet...

Ik kan ze ook niet per naald kopen maar wel per doosje bij mijn apotheker. maar die is meer gewoon van mij, :lol: scalpels, naalden, chloroform, arterieklemmen etc..
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #64 Gepost op: september 19, 2017, 17:09:17 pm »
Webshops genoeg om dergelijke naalden aan te schaffen. Wel vrijwel overal per 100 stuks.
Je kunt voor minder dan 5 euro (incl. btw) een hele doos (100 st) bekomen; wel rekening houden met verzendkosten.
Zit zo'n bedrijf 'om de hoek', dan kun je die laatste kosten misschien ook nog besparen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #65 Gepost op: oktober 10, 2017, 09:07:15 am »
Bij mij ligt de bouw van het schip even stil omdat ik heel veel tijd moet steken in de voorbereidingen van de bouw van een nieuwe maquette. Intussen bouw ik daar al aan, maar alles moet even op zijn plaats vallen. Daarna gaan de bouw van de maquette en het schip samen verder.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #66 Gepost op: oktober 16, 2017, 13:37:25 pm »
Het roer is aangebracht.

Het roer maakte ik uit één stuk. Daarna zaagde ik hem over de lengte in drie stukken, maakte de zaagvlakken zwart met grafiet, lijmde de boel weer aan elkaar en schuurde hem helemaal schoon. De dunne lijntjes teken dan precies genoeg af.

De vingerlingen zijn allemaal met contactlijm bevestigd. De overtollige lijm kon daarna gemakkelijk met een vijltje worden weggehaald. Op deze schaal is het aanbrengen een geduldwerkje. De middelste vingerling mist de pen die nodig is om hem af te hangen. Dat doe ik meestal, anders is het een gepruts om alle drie de pennen tegelijk in het juist gaatje te krijgen, doordat het op die schaal vrijwel niet mogelijk is om ze op één lijn te krijgen.

Metaalwerk op mijn modellen schilder ik nooit zwart. Schilderijen uit die tijd laten altijd zien dat dit soort dingen altijd donkerbruin is (ook de ankers en kanonnen). Kleur; Revell mat 46.

De foto laat weer een te grote vergroting zien, de rechte achterkant van het roer is 34 mm hoog.

Na nog wat nodig schuurwerk/vijlwerk, er zit nog wat contactlijm hier en daar, kan de romp onder de berghouten worden afgelakt.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #67 Gepost op: oktober 27, 2017, 17:52:40 pm »
Werkzaamheden aan de spiegel.

Het kostte nogal wat moeite om een manier te vinden om de boog rond de spiegel te decoreren. Over het resultaat ben ik wel tevreden, ook al omdat het tamelijk vlak is. In het echt is dat ook zo, je moet dicht bij het schip komen om het houtsnijwerk te kunnen zien. De hele spiegel zit nog los.

Zoals het er nu uitziet moet er nog aan worden gevijld. De stijlen tussen de vensters zijn me nog wat te dik (ook al is dat nu minder dan een millimeter). Ook moet er nog wat decoratie bij, in ieder geval een halve maan, dat is standaard op die schepen.

Het bovenste deel van de scheepswand moet nog worden bekleed met hout.

De balustrade aan de rand van het achterdek is ook gereed.

Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #68 Gepost op: oktober 28, 2017, 06:18:35 am »
Ziet er schitterend uit  :klasse:
Zonder je maat van 1 mm , zou je niet beseffen hoe klein alles is  :shock:
Groetjes

René

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #69 Gepost op: oktober 28, 2017, 09:10:55 am »
Dat is inderdaad een heel mooie versiering. Subtiel, maar toch best wel zichtbaar.
En wat Rene ook al schreef: onvoorstelbaar klein....

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #70 Gepost op: november 04, 2017, 12:05:55 pm »
Wat vorderingen bij het achterschip.
De spiegel is wat meer uitgewerkt. De details die op de vorige foto te zien waren heb ik bijgewerkt. Dat gaat doorgaans makkelijker op het model zelf, bij zo'n kleine schaal, dan de onderdelen vooraf detailleren. Ook heb ik nog wat toegevoegd. De ramen worden niet voorzien van glas. Op diverse foto's is te zien dat ze van binnen met luiken werden gesloten.

De davits boven de spiegel zijn bevestigd en de beplanking loopt nu door tot aan de bovenkant. Direct achter de spiegel moet ik vervolgens de zijpaviljoens gaan maken. Maar daar wacht ik nog even mee totdat de relingen op het voor- en achterschip zijn bevestigd. Ook zie je de balustrade aan de voorzijde van het achterdek, en de balustrade rond de trapdoorgang. Bij de laatste balustrade is het mij gelukt om de ontmoetingen van de leuningen met elkaar te verbinden met halfhoutse verbindingen (en nee...geen pen daardoorheen).

Nu ben ik bezig de beplanking aan te brengen op het dek van het achterschip en de binnenzijden van de verschansing.

Op de nog niet aangebrachte reling van het achterschip komt ook nog een balustrade. Ook boven de spiegel komt nog een gebogen balk. Waarschijnlijk was dat alleen maar versiering, een functie daarvan zie ik niet.

Op de diverse foto's die ik van de echte schepen heb verzameld zie je dat er nogal wat verschil zit in detaillering. Ik voel me dus vrij om zelf te ontwerpen bij de spiegel en balustrades, zolang ik maar kleine details over neem.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #71 Gepost op: november 04, 2017, 18:31:28 pm »
prachtig hoe je het allemaal maakt....
ik moet mij telkens realiseren hoe klein het allemaal in werkelijkheid is. Je foto's geven steeds de suggestie dat het veel veel malen groter is..

PS heoveel T-latten heb jij ondertussen opgekocht of verzameld om genoeg perelaar in voorraad te hebben  :?: :wink:

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #72 Gepost op: november 04, 2017, 21:05:55 pm »
Inderdaad zijn die foto's wat onwerkelijk. Maar het is toch echt op schaal 1 : 87.
Voor de bouw van deze modellen, het zijn er inmiddels vijf, heb ik een paar tekenhaken verzaagd. Doordat alles zo klein is heb ik daar betrekkelijk weinig hout voor nodig. Met één haak kan ik met gemak 2 schepen maken.
Omdat ik wel telkens ander houtdikten nodig heb, dus in feite verschillende breedte van planken, verzamel ik ze ook om de houtdikten. Ik heb nu dikten in voorraad van 11 mm tot 3 mm. Daar zaag ik dus planken uit van 1,2 mm dikte in breedten van 11 tot 3 mm.
Ook kijk ik altijd uit naar verschillende tinten van perenhout. Dat moet bij mij de levendigheid van het model opleveren, omdat ik ze niet schilder.
Na een paar jaar is het hout vanzelf donkerder van kleur geworden en gaat het allemaal bedrieglijk veel op eiken lijken.

Maar zoals ik al vaker schreef; ik kan iedereen het gebruik van perenhout aanbevelen. Maar dan wel van een goede kwaliteit, en die kwaliteit is gewaarborgd door die oude tekenhaken. Daar mocht niets mis mee gaan (kromtrekken, krimpen, torderen) anders waren ze waardeloos voor tekenwerk.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #73 Gepost op: november 12, 2017, 10:23:31 am »
Werkzaamheden op het hoofddek.

De relingstutten zijn bijna allemaal aangebracht. Daartoe heb ik de voorlopige relingstutten van multiplex verwijderd. Eén is er nog zichtbaar.

Ook het dekje op de voorplecht is aangebracht en voorzien van planken. Hierop komen nog een paar onderdelen die niet voorkomen op Hollandse schepen. Ook moet daar uiteindelijk een houten beeldhouwwerk komen dat kenmerkend is voor de Ghanjah.

Tussen de stutten heb ik voor een deel al plankjes aangebracht. Daarvoor langs sluiten straks alle dekplanken aan.

Daarna komt de reling aan de beurt. Die ligt aan de voorkant op het kleine dekje en sluit aan bij het ornament dat ik nog moet maken.

Aan bakboord ligt de reling al wel op het korte verhoogde stukje tegen de kampanje.

Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #74 Gepost op: november 12, 2017, 10:29:46 am »
Dat geeft een heel ander zicht, zo zie je dat het een groot schip is  :klasse:
Groetjes

René