Auteur Topic: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)  (gelezen 2208 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Reactie #15 Gepost op: mei 31, 2017, 11:28:01 am »
De tekening is voor zover klaar (na veel tekenen, nog vaker uitgummen en weer tekenen) om de romp te kunnen bouwen.

Op het dek is het achterste luik trapeziumvormig. Dit is kenmerkend voor al dit soort schepen, groot of klein. Kennelijk heeft het te maken met het strijken van de mast. Bij het oprichten wordt hij door de zijkanten als vanzelf in de goede stand getrokken. Je ziet in de romp een korte paal waaraan dan de mast wordt vastgebonden. Wanten moeten dan voor de rest van ondersteuning zorgen.

Bij het hijsen van de roede wordt een kardeelblok gebruikt, maar die wordt schuin naar achteren getrokken. Aan de achterste mast komt ook een roede maar die wordt opgehesen door een vertikaal bewegend kardeelblok, echter aan de voorzijde van de mast.

De kampanje, als je dat zo mag noemen heb ik overgenomen van de foto's die door mijn contact uit Lissabon zijn gestuurd. Het zit allemaal overdadig vol met houtsnijwerk.

Hoe ik ook zoek in literatuur en op internet, ik kom er niet achter waarom de boeg zo extreem schuin loopt. Dat is bij alle zeilschepen in die regio, welk ontwerp je ook ziet, het geval. Heeft iemand een idee?

Er blijven nog genoeg vragen over. Het gerestaureerde schip in Sur (foto) heeft een stuurwiel en een gesmeed ijzeren kaapstander. Ik wil echter een schip weergeven dat in de tijd past van mijn andere modellen, dus 17e 18e eeuw. Wanneer stuurwielen werden toegepast op Ghanjah's is mij (nog) niet bekend. Ik houdt het voorlopig op een helmstok.

Je mist op deze tekening het lijnenplan voor de spanten. Daarvan heb ik alleen de vorm van het hoofdspant kunnen vinden en details en vormen van de spiegel. Het bovenaanzicht ben ik in vorm meerdere malen tegen gekomen. Ik ga dat proefondervindelijk vast stellen door een kartonnen halfspant te maken waarin ik zorgvuldig de spanten ga "bijknippen" om de juiste vormen te krijgen. Dat zal nog een geduldwerkje worden. Tijdens dat knippen houdt ik zorgvuldig de inmiddels tientallen foto's in de gaten die een beeld geven van de romp (zie de foto in mijn vorige posting).

Het model wordt gebouwd op HO schaal en wordt dan 34 cm lang over alles gemeten. Ik heb vandaag de calque, die ik gebaseerd had op spaarzame tekeningen, laten afdrukken op de juiste schaal. Dat vergroten en afdrukken in tweevoud kostte slechts 4,9 euro.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: mei 31, 2017, 13:13:07 pm »
Citaat
De tekening is voor zover klaar (na veel tekenen, nog vaker uitgummen en weer tekenen) om de romp te kunnen bouwen.
Domme vraag natuurlijk van mij...

Waarom doe je dat niet electronisch i.p.v. met gum en potlood en papier?
Er zijn toch genoeg tekenpakketten  op internet te vinden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: mei 31, 2017, 13:38:02 pm »
Echt geen domme vraag hoor.
Ik ben 39 jaar lang bouwkundig opzichter-tekenaar geweest en ik heb het op het architectenbureau tot het eind toe volgehouden om te tekenen op een tekenbord (tenslotte was ik de enige die dat nog deed, en kwam men vol belangstelling bij mijn bord kijken als het hele systeem er weer eens uit lag). Aangezien ik alleen te maken had met restauraties van oude gebouwen ging mij dit veel beter af dan met autocad.
Als ik daar nu nog mee zou beginnen dan heb ik daar heel veel tijd voor nodig. Bovendien ben ik zo ingeschoten op tekenen met potlood dat ik dat veel sneller zou doen dan electronisch. Ik houd erg van schetsen en op ware grootte tekenen. Turen op een beeldscherm is niets voor mij.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: mei 31, 2017, 13:47:47 pm »
dat kan ik begrijpen.
Ik vind bij pc- tekenen toch één voordeel t.o.v. papier.  Je kan 1000 x gummen en nog is je papier niet beschadigd. Dat euvel had ik vroeger vooral en dan kon ik telkens weer een nieuw blad nemen en opnieuw beginnen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #19 Gepost op: juni 04, 2017, 13:24:28 pm »
Zoals ik al schreef had ik, behalve het grootspant, niet de lijnen van de overige spanten.
Om die te maken heb ik eerst het langsspant uitgetekend en deels uitgezaagd op MDF dik 4. Hierop heb ik stukjes karton gelijmd met als vaststaande vorm de spanten 6 en 7. Van daaruit ben ik begonnen de overige spanten een voor een te tekenen en uit te knippen/vijlen. Hierbij had ik goede hulp van de vele foto's die ik ter beschikking heb van de romp. Het bovenaanzicht van de romp had ik al wel nauwkeurig op tekening staan.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #20 Gepost op: juni 04, 2017, 13:32:26 pm »
De spanten na een nogal tijdrovend werkje helemaal in de juiste vormen. Twee heb ik er van het plankje moeten halen, en opnieuw moeten vastlijmen, omdat ik per ongeluk iets te veel afknipte.
De volgende stap is het van de plank afhalen en overtrekken op 3 mm multiplex.
Nadat ik het langsspant uitgezaagd heb op 0,8 mm multipex en daarop en daaraan de achtersteven, kielbalk en voorsteven heb gelijmd, kan ik de spanten als halfspanten aan stuurboord bevestigen en opnieuw uitrichten.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #21 Gepost op: juni 07, 2017, 11:19:15 am »
De halfspanten in 3 mm multiplex, overgetekend van de kartonnen mallen, uitgezaagd en gelijmd op het langspant.
Dit weer nauwkeurig bijgevijld en in die situatie overgetrokken op stukjes multiplex. Dan ontstaan na uitzagen de halfspanten voor de bakboord zijde.
Omdat het langspant gemaakt is van 0,8 mm multiplex, en daardoor nogal buigzaam is, heb ik kartonnen plaatjes tussen de spanten gelijmd. Het is nu een onvervormbaar geheel geworden.
Het langspant is zo dun omdat de kielbalk is ontstaan door aan beide zijden dunne plankjes te lijmen, ook aan de onderkant. De voor- en achtersteven zijn massief en zijn tegen het dunne multiplex gelijmd. Hierdoor hebben de achtersteven, de kielbalk en de voorsteven de zelfde dikte van iets meer dan 2 mm.

Constant

.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #22 Gepost op: juni 07, 2017, 14:18:40 pm »
Bij de vliegtuigen waar ook met zulke dunne multiplex word gewerkt zie ik vaak als er met een dunne langs spant word gewerkt 2 helften bouwen en deze dan later tegen elkaar lijmen, je hebt dan een dubbele langs spant en de vlakke ondergrond zorg dat alles recht blijf .
Die langs spant loop dan alleen langs de omtrek, omdat ook gelijk de bovenkant word gevormd .
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2017, 12:05:37 pm »
Even een tussendoor foto.
Als ik het in modelbouw even niet meer zie zitten kan ik waarschijnlijk zo doorstomen naar de sierradenindustrie.
Wat je ziet is een perenhouten latje van 13,5 x 4 mm met een lengte van 18 cm.
Daarop heb ik lijntjes getrokken hart op hart 1,5 mm. Die heb ik met de hand ingezaagd tot bijna het eind. Het is nooit handig om meteen helemaal tot het eind te gaan want de laatste latjes vinden zo niet voldoende steun meer tijdens het zagen. (de kraaltjes doen straks niet meer mee!).
Als ik de laatste stukjes uit ga zagen heb ik 9 latjes van 1,2 x 4 x 180 mm. En die ga ik gebruiken op de Ghanjah.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #24 Gepost op: juni 11, 2017, 17:52:45 pm »
Alle halfspanten uitgezaagd en bevestigd op het langspant.

Het eerste spant, aan het achterschip is nog niet gemaakt. Dat ga ik vormen uit opgelijmde stukjes balsahout.

Achter de achtersteven de contramal voor de overhangende spiegel. Hierop bevestig ik het spant voor de spiegel (met plakband of elastiek) vanuit dit spant bevestig ik dan korte schotten aan bak- en stuurboord naar spant nr 2 (terwijl het hele frame vast zit in de "steigers"). Als die vastgelijmd zijn zit ook het spant voor de spiegel vast, en kan ik onder de spiegel de rest van het achterschip vormen door het balsahout. Het langspant loopt dus niet door tot aan de binnenkant van de spiegel. In de spiegel zitten een aantal ramen, die ik open wil laten.

PS...Bij de bouw van de Endeavour had ik net een reactie gegeven mbt. het aangeven van de waterlijn en de berghouten (drie aan iedere zijde). Die markeringen zie je hier op de spanten ook.

Ik gebruik 3 mm berkentriplex voor de dwarsspanten. Dit is heel makkelijk te zagen/vijlen en is erg sterk.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #25 Gepost op: juni 13, 2017, 10:40:41 am »
Het achterschip is nu aangebracht. De kajuit is van binnen voorzien van betimmering, maar veel daarvan zal na afloop niet zichtbaar zijn vrees ik. In de spiegel zitten dan vijf kleine ramen, en ik laat de deur van de kajuit naar het dek open staan. In de kajuit moeten nog wel veel zichtbare spanten met balken voor het bovendek komen.

Ook heb ik een kartonnen mal gemaakt van het hele dek. Die gaat straks dienen voor een dek van 0,8 mm dikte waarop de planken komen.

De uitsparingen zijn luikgaten. In het grote trapeziumvormige gat komt de mast. Die kon ooit neergelaten worden, en dan viel hij naar achteren, en opzij, in de sparing in het dek.
Alles wat je boven het kartonnen dek ziet aan ondersteuningen voor de reling verdwijnt als de huidgangen daar zijn aangebracht. Daarvoor in de plaats komen dunne houten oplangers.

De vorm van het schip wordt nu al aardig duidelijk.

Volgende stap is het vormen van het onderste deel van de spiegel in balsahout.

Op 9 juli ga ik met vakantie naar een zomerhuisje in de Harz. Dan moet het model zover af zijn dat ik daar in alle rust de huidgangen aan kan brengen. Dit is de laatste jaren traditie op mijn vakanties.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #26 Gepost op: juni 24, 2017, 09:58:25 am »
Na twee keer het hele binnenwerk gewijzigd te hebben was ik tevreden met het resultaat. Het probleem is dat bij dit model de mast niet "uit het dek" komt, maar die moet je kunnen volgen tot aan de voet. De trapeziumvormige opening in het dek is bedoeld als ruimte om de mast achterover te kunnen laten zakken. Hoe ze dat precies deden is mij (nog) een raadsel.

De spiegel is opgevuld en in vorm gesneden voor de huidgangen. De spiegel lijkt nu op de achterkant van en stacaravan, maar dit wordt later aan het zicht onttrokken door de bebording daar op met heel veel versieringen.

Het bovenaanzicht laat zien dat ik de binnenkant heel erg heb uitgediept. De mastvoet staat in feite op de kielbalk (hier noodgedwongen iets hoger door de spantconstructie. In het achterste grote gat valt dan de mast, in het voorste kleinere gat komt een korte mast die iets boven het dek uit gaat steken en waaraan de grote mast met woelingen is verbonden. Die kleine mast is vastgezet op de kielbalk. Zie hiervoor de tekening in een vorige posting. Een deel van de spanten heb ik matzwart geschilderd. Daar zal iets van te zien zijn, niet veel, als het dek er eenmaal op zit. Overigens heb ik foto's van de kiel van de Gahnjah in het museum in Sur, waar je ziet dat al het inwendige aan spanthout en huidgangen is geteerd

Een sfeerplaatje van een Ghanjah ergens op het strand gezet. Let op de beide dikke palen waar het schip in eerste instantie op steunt. Die palen zijn vastgesjord aan de beide vaste staanders die boven het dek uitsteken, en die je op al dat soort schepen vindt. De gebogen spiegel doet heel erg denken aan korvetten van de late 18e eeuw. Die hadden ook zijpaviljoens, maar bij Ghanjah's en dit soort scheepstypen worden die niet benut voor ramen, het is puur bedoeld om de naar beide boorden uitstekende spiegel te ondersteunen.
De versiering op de spiegel wordt voor mij nog een aparte uitdaging!

Eerst maar eens op vakantie en het aanbrengen van de huidgangen. Al het hout daarvoor heb ik al gezaagd.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: juni 26, 2017, 09:24:13 am »
eerst en vooral een prettig verlof.  en vergeet niet "de zon" mee terug te brengen... :wink: :lol:

mooi vordering . Ik vergeet altijd bij het bekijken van je foto's hoe klein alles in werkelijkheid is.  Heb je bv.geen spoorwegwagentje van Märklin om bij de foto's te zetten als visuele referentie.

en wij kijken natuurlijk uit naar je " vakantie werk"  :banana:

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: juni 27, 2017, 07:36:19 am »
In feite is dit schip een product van onze tijd, behalve dan dat alle vormen ongewijzigd zijn overgeleverd uit de 18e eeuw. Dus het is dan mogelijk er een treintje op HO schaal bij te zetten.
Ik zal er aan denken de volgende keer.

Jullie ook allemaal een goede zonnige vakantie toegewenst!

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: juni 27, 2017, 07:46:25 am »
he constant.
het ging niet over een historisch correct zijn, het ging meer over een visuele aanduiding van de grote. en vermits je schip op 1:87 is en een treintje in HO = 1.87  krijg je dan twee vliegen in een klap.  je kan zien hoe klein jouw model is en tegelijk krijg je een visuele aanduiding hoe groot jouw schip is t.o.v. dat trein-wagentje.

Grtz Erik