Auteur Topic: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)  (gelezen 2123 keer)

Rschotman en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Reactie #45 Gepost op: september 06, 2017, 09:19:11 am »
De pilaar onder de dekrand is van hout. Ik had het nog niet zo gezien, maar dit detail lijkt ook op wat je aantreft bij vroeg 19e eeuwse Engelse korvetten. Op de foto zie je de inrichting van het bovendek, en dat is nu niet bepaald Engels. De lage balustrade diende tegen het afschuiven van kleden en tapijten waarop  de bemanning een pijpje lag te roken na gedane arbeid.

Ik heb even op een rijtje gezet wat ik kon vinden over de oorsprong van de Ghanjah.

Die oorsprong moet gezocht worden in India.
Op diverse werven van de British East India Company werden in het begin van de 19e eeuw schepen voor de Royal Navy gebouwd en onderhouden (Bombay en Magazon). Die werven werden soms geheel door lokale scheepsbouwers gerund en aangezien er ook opdrachten kwamen van plaatselijke particulieren is het aannemelijk dat er scheepstypen ontstonden die veel relatie hadden met westerse, vooral Engels scheepsbouw. Overigens waren de Engelsen zeer ingenomen met de degelijke Indiase bouwwijzen van hun korvetten.
Via contacten tussen scheepswerven in Oman en India werden deze schepen verspreid, die geheel volgens vastgestelde maatvoeringen en verhoudingen werden gebouwd.
Er ontstonden zo drie typen die erg veel met elkaar gemeen hadden. Vaak zijn ze moeilijk van elkaar te onderscheiden.
De Kotia was een schip dat alleen in India werd gebouwd, de Ghanjah werd daar van afgeleid en werd zowel in Oman als in India gemaakt, terwijl de Baghla een schip was dat alleen in Oman werd gebouwd (Sur). Maar allemaal volgens het zelfde principe.
De belangrijkste verschillen liggen vooral in de afmetingen (net zoals je kleine en grote fluiten had).

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: september 13, 2017, 14:01:02 pm »
Werkzaamheden op het achterschip.
Het inwendige van de kajuit. Hierna worden alle balken aangevuld en gaat het dak er op. Van het inwendige zal straks niet veel meer te zien zijn, enkel nog door de geopende deur en de vrij kleine ramen in de spiegel. Het mannetje op HO schaal gaat er dan uit.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #47 Gepost op: september 13, 2017, 14:14:55 pm »
De voorste balk van het bovendek.
Hierop komt nog een balustrade.
In die balk heb ik versieringen aangegeven. Het was natuurlijk ondoenlijk om hier mooie bladerranken te snijden, dat was mij zelfs iets te gortig, maar ik heb het na veel experimenteren gedaan met kleine geboorde gaatjes (kuiltjes). In werkelijkheid is het minder dan half zo groot als op de foto.
 Eerst heb ik de balk afgetekend op een stuk hout, daarna met veel geduld alle gaatjes er in geboord en daarna zaagde ik de balk uit. De vlakke strook aan de onderzijde lijmde ik er als een dun latje tegen aan, zodat het lijkt op een hele balk.
Onder de balk, in het midden komt nog een bewerkt zuiltje.
Links en rechts de beide opstaande balken die je op dergelijke schepen vindt. Het geheel staat nog los, eerst moet daaronder een deel van het dek worden aangebracht.
In het gangetje de basis voor de bezaanmast. Die liep dus niet door onder het dek.
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #48 Gepost op: september 14, 2017, 13:12:38 pm »
Slimme oplossing met die gaatjes!

Wat is de functie van die opstaande balken?

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #49 Gepost op: september 14, 2017, 13:47:17 pm »
Die rechtopstaande balken zie je op elk type dat op deze schepen lijkt (de algemene naam is dhow).
Om de schepen schoon te maken beschikken ze kennelijk niet over dokken of iets dergelijks maar ze maken gebruik van het grote verschil tussen eb en vloed. Zo'n boot wordt op het strand gezet en om te voorkomen dat ze omvalt wordt er aan iedere kant een zware paal vastgebonden aan die rechtopstaande balk.
Op de foto zie je een sjorring om die paal boven de reling. Kennelijk wordt na het droogvallen nog een aantal lichtere palen rond het schip gezet om de boel te verstevigen tegen omvallen.
Je kunt ook zien dat het roer hier is verwijderd. Bij het droogvallen zal het schip toch wel iets in het zand zakken, en dan komt het roer omhoog in de vingerlingen
Deze foto met een dergelijk verhaal had ik al eerder gepost, maar Photobucket had die er uit geknikkerd.

Constant

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #50 Gepost op: september 14, 2017, 15:38:37 pm »
Zo een stutpaal had ik 30 j geleden ook op mijn zeilboot Golif.
In tijhavens met een harde bodem is dat handig.
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #51 Gepost op: september 15, 2017, 08:43:58 am »
Was het dan zo dat zo'n stutpaal er dan al stond en dat de boot er gewoon naar toevoer en vervolgens het verlopen van het tij afwachtte? Of werd er iedere keer zo'n paal, in dit geval twee, geplaatst bij elke keer dat het schip op het strand werd gezet.
Het lijkt me nogal een gedoe om zo'n paal stevig in de grond te zetten bij een varend schip. Bovendien zouden ze die dan ook mee moeten nemen.
Kun jij daar helderheid over verschaffen?

Constant

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #52 Gepost op: september 15, 2017, 09:58:33 am »
De stutpaal was mee aan boort, in de zij waren er bij mij 2 ogen die boven in de stutpaal paste, onder aan de voet van de paal was een vlakke plaat om niet in de grond te zinken , paal was in 2 delen die in elkaar schoven om de hoogte te regelen , gaten en een pen erdoor om de boel van hoogte te stellen. Een heel gedoe , palen zijn snel naar het oud ijzer verhuist,
Bij je Ghanjah zullen ze die palen tegen de palen aan boord hebben gebonden om de hoogte te regelen, die extra paaltjes in de zij voor de zekerheid was wel nodig want met een beetje wind op het tuig werd de lijwaartse paal in de grond gedrukt.
Heel dat zaakje was alleen maar te gebruiken met een vrij harde en vlakke bodem.

Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #53 Gepost op: september 15, 2017, 10:16:47 am »
Dank voor de uitleg. Heel langzaam wordt steeds meer duidelijk over dit mooie schip.
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de mast wel eens gestreken moest worden. En hoe zetten ze hem dan weer recht. Er zijn foto's van een gestreken mast en ook afbeeldingen genomen kennelijk tijdens het recht op zetten.
Ik zoek al enige tijd contact met de directie van het museum in Sur, maar dat vlot nog niet erg.

Constant

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #54 Gepost op: september 15, 2017, 10:51:24 am »
Rechtzetten van een mast met de middelen aan boort gebeurt ook bij de pleziervaart.
2  rondhouten zet je met de voet in het gangboord ter hoogte van de mast, boven samen gebonden en een takel er aan, naar voor en achter een lijn om de boel op zijn plaats te houden.
Als je nu je mast met de top naar voor legt en je bevestigd een strop op de juiste plaats rond de mast dan kan je via de takel je mast ophijsen , de voet verdwijnt  dan via het luik aan dek tot de mastvoet op zijn plaats staat.
Door dat luik achter breder te maken heb je ruimte om tijdens het hijsen de top van de mast naast de lijn die de rondhouten op zijn plaats houden te bewegen.
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #55 Gepost op: september 15, 2017, 11:25:31 am »
constant
surf eens naar
http://www.vaartips.nl/tips.htm
en dan met de letter S naar Spudpaal. & ook naar stijlen mast.
goede uitleg en met prentjes.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #56 Gepost op: september 15, 2017, 11:46:21 am »
Hier een foto waar te zien is hoe ze de mast weer rechtop zetten.

Wie het weet mag het zeggen.

Ik denk zelf dat de dikke zwarte lijn een hulpmast is, die bij het spannen van de hoofdtouwen vanaf de boeg het eerst overeind komt. Daarna zal hij denk ik vanzelf loskomen in ongeveer de stand zoals de hoofdmast nu staat en is hij niet meer nodig.

Ik zie wel een tweede mast op het dek liggen, hij steekt een klein eindje over het achterschip. Mogelijk is dit de bezaanmast die simpel kan worden opgehesen door de nog niet helemaal recht staande hoofdmast. Ze kunnen hem dan door een gat in het achterdek steken. De mastvoet staat dan in een blok op het hoofddek (zie vorige posting van 13 september). Verder zie je over bijna de volledige lengte de roede liggen.
De vorm van de luikopening waar de mast in moet is zo gemaakt dat hij bij het rechtzetten vanzelf op de goede plek komt.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #57 Gepost op: september 18, 2017, 12:50:42 pm »
Het maken van vingerlingen (1)

Om het roer te laten draaien heb je vingerlingen nodig, in dit geval drie stuks. Te grof uitgevoerde vingerlingen kunnen afbreuk doen aan het model (ik heb daar zelf ervaring mee gehad). Deze vingerlingen moeten op HO schaal gemaakt worden en dan moeten ze echt niet breder zijn dan 1 mm.
Tot nu toe maakte ik dat van het dunst mogelijk messing, maar dat is nog te dik om het goed in vorm te kunnen buigen.
Ander materiaal dus.
Ik pakte een magneet en ging naar buiten. Op zoek naar een wegberm waar veel schoolkinderen langs komen. Al snel heb je dan een blikje waar vruchtensap of dergelijk in zat. Even met de magneet proberen of het echt van blik is, en dan naar huis.

Het open knippen is geen enkel probleem. Het stukje dat je dan te pakken hebt moet van binnen en van buiten geschuurd worden zodat alle verf is verdwenen. Wat je nu hebt is materiaal dat zich laat bewerken als papier. Je kunt het zelfs inritsen om mooie vouwen te krijgen. Ik maakte ooit een maquette van het Muiderslot en dat kasteel heeft tamelijk ingewikkelde torendaken. Die heb ik zonder moeite helemaal van dit spul gemaakt. Alle onderdelen soldeerde ik aan elkaar.
NB bij het maken van het papieren model zou ik de daar beschreven vingerlingen van karton niet van papier maken maar van dit materiaal.

Nu even stiekum de beste stofschaar van moeders pakken en dan kunnen we heel dunne stripjes uitknippen.
Van het allerdunste messing buis zagen we vervolgens drie buisjes af. Zie de foto.
Links het materiaal, rechts de stripjes.
Ik ga dit verhaaltje in vier sessies beschrijven dus wacht even met ev. commentaar

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #58 Gepost op: september 18, 2017, 12:59:03 pm »
Het maken van vingerlingen (2)

Nu is het zaak om de buisjes op de stripjes te bevestigen.  Dat doe ik door middel van solderen.
Het is natuurlijk lastig om dit te doen zonder dat de buisjes zelf vollopen met soldeer.
Daartoe moet er iets in de buisjes komen dat niet gesoldeerd kan worden. Ik knipte een zo dun mogelijk stripje van een aluminium plaatje en vijlde dat net zo lang tot het door de buisjes gestoken kon worden.
Vervolgens plakte ik met tape de hele handel op een stukje hout.
Op de foto zie je het aluminium stripje dat de boel op zijn plaats houdt.
Even heel voorzichtig solderen en de buisjes zitten vast op de stripjes. Zonder enige moeite kan het al. stripje uit de buisjes worden geschoven.
Even wat miniem vijlwerk, en het is klaar om in de juiste vorm te worden gebogen.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #59 Gepost op: september 18, 2017, 13:04:11 pm »
Het maken van vingerlingen (3)

Nu moeten de onderdelen met de pennen worden gemaakt.
Ook dit zijn weer die dunne stripjes. Daarop komt een dun stukje messingdraad.
Op de foto heb ik dit weer vastgezet op een plankje.
Even verbindingen solderen en wat vijlwerk dan zijn ook deze onderdelen klaar.

Constant