Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 1562 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #30 Gepost op: augustus 17, 2017, 14:56:51 pm »
Zo, ik heb na een bouwdip de draad weer opgepakt.
Het is zaak om de masten recht op de kielplaat (zo noem ik de langsscheepse plank maar) te krijgen. Daartoe heb ik t.h.v. de voet van elke mast aan beide zijden van de kielplaat kleine latjes gelijmd, zodat daar een soort rechthoekige slotjes ontstonden. De onderzijden van de masten maak ik rechthoekig met eenzelfde dikte als de kielplaat. E.e.a. valt precies in elkaar en de masten kunnen niet torderen.
Bij de mastposities in de kielplaat heb ik aan beide zijden, net onder dekniveau, een soort houten bruggetjes gelijmd met een doorvoer tussen die bruggetjes die telkens gelijk is aan de mast zelf. Hierdoor staan de masten recht t.o.v. de kielplaat.

Ik weet wel dat je dit ook zou kunnen regelen als het (valse) dek er op ligt, maar dit biedt biedt m.i. meer soelaas.
De mastgleuven in de kielplaat hebben reeds de juiste hoek (achterover).

De kielplaat is van keihard multiplex, maar in de lengterichting is hij toch vrij slap; kl*te materiaal. Hij is niet helemaal recht, waardoor de masten nu niet in rechte lijn staan; de hoofdmast helt 1 á 2 graden naar stuurboord.

Dit denk ik als volgt te gaan verhelpen:
Als de schotten zijn ingelijmd ga ik die op ongeveer halve hoogte onderling verbinden met houten blokjes. Hier kan ik qua dikte wat mee spelen zodat de kielplaat recht gedrukt wordt, het geheel een stuk steviger/stijver wordt, en de masten in lijn komen te staan.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: augustus 17, 2017, 15:28:45 pm »
Citaat
waardoor de masten nu niet in rechte lijn staan; de hoofdmast helt 1 á 2 graden naar stuurboord.

Dit denk ik als volgt te gaan verhelpen:
Als de schotten zijn ingelijmd ga ik die op ongeveer halve hoogte onderling verbinden met houten blokjes. Hier kan ik qua dikte wat mee spelen zodat de kielplaat recht gedrukt wordt, het geheel een stuk steviger/stijver wordt, en de masten in lijn komen te staan.

Dat beetje kromming van de mast kan je prima ondervangen later als je de wanten plaats en de bufferblokken gaat aanspannen.
Je moet enkel letten dat je de kielbalk recht kan houden tijdens de beplanking. Dit kan je best doen door  je romp omgekeerd te plaatsen op de bouwplaat en de kiel tijdelijk vastzetten tussen twee balkjes.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #32 Gepost op: augustus 17, 2017, 17:40:21 pm »
Erik, bedankt voor je reactie.

De bouwvolgorde die ik grofweg in gedachten heb is:
- schotten vastlijmen en onderling verbinden met blokjes (zoals ik reeds aangaf);
- vulstukken bij boeg maken;
- hekstutten bij achtersteven aanbrengen plus eventuele vulstukken;
- valse dekken plaatsen (dit geeft ook meer stijfheid);
- echte dekken plaatsen;
- bekijken welke dek-attributen een bevestiging door het dek heen behoeven; deze realiseren (denk aan veel ogen);
- 1e huidlaag aanbrengen, vanaf de kiel naar boven werkend; model ondersteboven met gezekerde kiel;
- berghouten maken (één hele brede);
- 2e huidlaag aanbrengen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: september 23, 2017, 18:19:35 pm »
Inmiddels ben ik weer wat stapjes verder.
Tussen de schotten zijn nu balkjes/blokjes aangebracht.

Hierbij telkens tot op 0,1 mm gewerkt, waardoor het aanvankelijk getordeerde geraamte volkomen recht is geworden.
Gevolg: de schotten staan nu echt haaks en het geheel is enorm stevig geworden.

Bij de boeg heb ik middels een zacht soort multiplex vulstukken aangebracht.

Dit is net zo goed in vorm te schuren als balsahout. De rondingen controleerde ik middels een contourmal horizontaal en vertikaal; het geheel is nu symmetrisch.
Nu blijkt hoe plomp de romp eigenlijk is, zeker bij de boeg. Een boerenklomp heeft meer stroomlijn. Dat gaat bij het beplanken nog een uitdaging worden.

De 3 valse dekken zijn uitgezaagd. Hierna bleek dat, hoe secuur ik ook gemeten en gezaagd heb, bijna alle schotten te laag waren. De oorzaak lag in het feit dat het lijnenplan een schaal van 1:58,4 heeft en het dekplan een schaal van 1:59,3 heeft. Daarom de schotten op hoogte gebracht met verschillende houtstripjes. Het schuren hiervan tot juiste dekrondingen was een stuk makkelijker dan het schuren van de schotten zelf die van hardhout mulitplex zijn.

Op de valse dekken zijn de belangrijkste zaken zoals masten, roerkoker en luiken afgetekend.
Tevens de voornaamste dekbalken afgetekend. Zodoende kan ik straks de dekplanken op de juiste plaatsen laten beginnen/eindigen.

Hierbij ontdekte ik dat ik het achterdek zo'n 5 mm te kort had gezaagd. Hier komt bij de hekstutten dus nog een stripje bij.

De gaten voor de masten zijn gerealiseerd en de onderste delen van de masten zijn tot de juiste dikten geschuurd. Dat was een secuur werkje. De 'slotjes' voor de masten blijken goed te werken.
Het eindresultaat is dat de masten nu recht -, in lijn - en onder de juiste hoeken achterover staan.

Ik ben nu nog bezig met het in vorm krijgen van de 4 hekstutten i.c.m. de hekplaat en de holle wuif.

Op de foto's liggen de valse dekken nog los; ze hebben dus nog geen dwarsscheepse rondingen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #34 Gepost op: september 23, 2017, 20:16:48 pm »
Ziet er goed uit!
Ik vind het altijd een beetje frustrerend dat je later van al die arbeid helemaal niets meer terug ziet.

Hoe ga je te werk als de huidgangen er op zitten en je de huidgangen boven het dek gaat maken? Je mist dan de steun om ergens tegen aan te lijmen.
Ikzelf doe dit door tijdelijke steunen aan te brengen die ik op dekhoogte rondom een klein stukje in zaag. Naderhand als de bovendekse huidgangen er tegen aan zijn gelijmd kun je die dan met een tang wegbreken en de restanten tot op het dek wegvijlen. De gangen blijven dan mooi staan en dan kunnen de relingstutten er tegen aan worden gelijmd. Telkens een tijdelijke steun wegbreken en dan voordat je aan de volgende begint de relingsteunen vastmaken.

Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #35 Gepost op: september 23, 2017, 20:24:52 pm »
Dat is een pak precisie werk maar het loont de moeite.
Zelf werk ik altijd op een bouwplank kiel naar boven om de boel recht te houden tot de huidplanken er op zitten, meer voorbereiding maar uiteindelijk werkt dit sneller .
Ik heb ook nooit kunnen begrijpen waarom de producenten van een kit de kiel boven methode niet toepassen ?

Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #36 Gepost op: september 25, 2017, 11:52:24 am »
Inderdaad, je ziet er straks niets meer van. Maar dan heb ik er i.i.g. nog wel veel foto's van. Gna.
Jouw oplossing van half ingezaagde hulpstutten. had ik wel eens ergens gezien. Maar door mijn onervarenheid met scratchbouw ben ik puur uitgegaan van de beschikbare tekeningen. Weer wat geleerd.

En daar zie je enkele bijzondere kenmerken van dit schip.
Er zit bijna nergens een behoorlijke verschansing. Van oorsprong was het ook geen vechtschip, maar een kolentransportschip. Alleen op het voordek (doorsnede 2, linksboven op 1e foto) loopt een soort verschansing op van 2 tot 16 mm (in het echt 12 tot 96 cm) en op het achterdek (doorsnede 14, rechtsonder op 2e foto) hetzelfde van 2 tot 12,5 mm (in het echt 12 tot 75 cm).
In de dwarsdoorsneden hebben de 'verschansingen' overal een dikte van 5 mm. Daar gaat 3 x 1 mm vanaf vanwege dubbele beplanking aan de de buitenzijde en enkele beplanking aan de binnenzijde, van telkens 1 mm per plank. Dus resteert voor de stutten 2 mm. Op een flink aantal schotten staat voldoende hout om dit te realiseren, maar op een aantal schotten (in de boegrondingen en op het uiterste achterdek) heb ik dit weg moeten vijlen. De breedte tussen de opstaande stutjes is nu op elk schot precies gelijk aan de ruimte tussen de stutten volgens tekening. Daar komt aan de binnenzijde dus 1 mm plank tegenaan. Je ziet dus dat het schip tegen binnenzijden van de 'verschansingen' helemaal geen zichtbare stutten kent. Bovenop de 'verschansingen' komt overal een afdekbalk van 2 x 6 mm.
Op het achterdek en een deel van het middendek zie je boven deze afdekbalken echte houten relingen. De 3 dekken zijn ingekleurd.
De valse dekken heb ik overal aan beide zijden 1 mm breder dan de stutten uitgezaagd. Op deze smalle stripjes kan ik, waar nodig, langsscheeps 2 mm stipjes vertikaal plakken tussen de stutjes. Dat moet voldoende steun geven aan de beplanking binnen- en buitenboords.
Hoe ik dat ga doen op schotten waar ik de stutjes heb moeten wegvijlen . . . ik vind er wel wat op.

V.w.b. het aanbrengen van de huidplanken zal ik ook wel ondersteboven gaan werken. Daartoe leg ik het model op een met schuimrubber belegd frame. Normaliter fixeer je het geheel in een bouwplank o.i.d.. Het kan in mijn geval best los liggen, want het geheel is nu al zo stevig en stijf, dat er met geen mogelijkheid vervorming kan optreden.
Regelmatige controle met meetlint en contourkam blijft natuurlijk wel geboden.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #37 Gepost op: september 30, 2017, 13:55:39 pm »
De hekplaat (ofwel spiegel) is uitgezaagd en een beetje in ronde vorm gebogen, zodat hij netjes tegen de eveneens afgeronde hekstutten komt. In bouwdozen is dit altijd een rechte plaat.

(Voor de fotoshoot even met een elastiekje in positie geplaatst.)

De 4 raampartijen plus een middelste nepraam zijn ingetekend. Door heel geduldig te vijlen heb ik de 24 openingen voor de ruitjes gemaakt.

Omdat ik er ook echt glas wil nabootsen heb ik uit verpakkingsmateriaal 2 stukjes vlak plastic gesneden. Deze komen tegen de binnenzijde. Maar dat gaat niet zomaar, want dan komt dit plastic tussen de hekplaat en de hekstutten. Daarom aan de binnenzijde in 2 ruitvormen 1 laagje van het triplex weggesneden. Nu kunnen de plastic stukjes 'verdiept' tegen/in de hekplaat worden gelijmd.

Aan de achterzijde van de hekplaat alvast 2 ietwat gebogen balkjes gelijmd, waar straks de huidplanken tegen gemonteerd kunnen worden.

De onderkanten van de hekstutten moeten t.h.v. de holle wuif nog bijgewerkt worden. Maar dat is van later zorg.

Het zal nog wel even duren voordat ik de spiegel heb zoals op onderstaande tekening.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #38 Gepost op: oktober 02, 2017, 14:05:24 pm »
flip

even een vraagje.. als je nu al de plastic achter de ramen kleeft, hoe ga je dan later te werk als je de spiegel gaat schilderen ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #39 Gepost op: oktober 03, 2017, 06:44:47 am »
Goeie vraag, Erik.
De hekplaat wordt voorlopig nog helemaal niet aangebracht. Ik moest hem even zo maken om de hekstutten en het dek in de juiste lengte en vorm te krijgen.
Het completeren van het hekstuk/de spiegel gebeurt grotendeels voordat ik het stuk op het schip lijm. Dus eerst de nodige beplanking, sierlijsten, versieringsornamenten, luiken voor de raampartijen
Maar uiteraard worden de raampartijen eerst geschilderd voordat ik het geheel vastlijm.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #40 Gepost op: oktober 09, 2017, 17:47:23 pm »
In mijn vorige reactie bedoelde ik eigenlijk dat ik eerst het nodige schilderwerk rond de ramen uitvoer en dan pas het plastic tegen de achterzijde lijm. Vervolgens wordt de hele hekplaat tegen het model aangebracht.

Ik heb de laatste tijd niet stil gezeten. Misschien wel stil, maar met de hersenen en handen aan het werk.
Het midden- en voordek hebben nu hun definitieve beplanking. Ik gebruikte hiervoor een lichtkleurige houtsoort; alsof de dekken net geschuurd zijn.

Aan de zijkanten zijn schuine waterloopsklossen aangebracht. De breeuwnaden zijn nagebootst met een merkstift.
De nagels van de dekplanken boots ik niet na. In werkelijkheid werd zo'n nagel afgedekt met een houten prop, die ongeveer dezelfde kleur had als de dekplank; dus eigenlijk slecht herkenbaar op een schaalmodel. Dergelijke proppen hadden een diameter van 2 tot 2,5 cm; wat op schaal 1:60 een stipje van 0,4 mm betekent. Mijn motto is dat ik zaken die kleiner zijn dan 0,5 mm niet aanbreng (uitzonderingen daargelaten).
Bij het beplanken van het middendek moest ik, v.w.b. de lassen tussen de planken, rekening houden met de posities van de dekbalken. Deze kwamen (natuurlijk) niet overeen met de gemiddelde planklengte van 12,5 cm op schaal. Desondanks heb ik het verspringen van de planken in driedeling gerealiseerd, maar dan wel met de lassen op de dekbalken. Het is dus geen keurige verpringing op telkens ¼ van een planklengte geworden.

In het middendek zijn 2 stukjes niet beplankt. Deze open ruimten geven precies de ruimten van het hoofdluik en een strapgat aan tussen de dekbalken. De twee zichtbare gaten zijn bedoeld om de ankerkabels doorheen te voeren.
Het voordek moet ik nog afschrapen. Een leuk werkje met taps toelopende en enigszins gekromde planken. Het gat is voor de voormast.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #41 Gepost op: oktober 10, 2017, 07:17:14 am »
Ik ben altijd blij als ik iemand zie die de sprong van bouwkits naar scrapbuild maakt. Het puzzelen, onderzoeken, speuren naar de juiste materialen en plannen van de bouwfasen is de helft van het plezier in modelbouw.
Je doet het hartstikke goed.
Ab

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #42 Gepost op: oktober 10, 2017, 09:04:29 am »
Mooi dat je de planken in de ronding niet in een scherpe punt hebt laten eindigen!

Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #43 Gepost op: oktober 26, 2017, 13:26:18 pm »
Voor- en middendek zijn inmiddels afgeschraapt en waar nodig geschuurd.
Tevens zijn hier de 'verschansingen' op de juiste hoogten gemaakt en zijn deze aan de binnenzijden beplankt.

Hierbij werden de vrij scherpe bochten bij de voordek duidelijk; het hout liet zich moeizaam buigen.

Je ziet nu duidelijk de doorlopende lijn voor het 'potdeksel' vanaf de steven tot de achterzijde van het middendek.

In het opstaande deel tussen het midden- en het achterdek heb ik alvast 2 mansluikjes (8,6 x 11,2 mm) aangebracht. Nu kon ik daar nog goed bij.

Het achterdek is nu ook beplankt, inclusief waterloopsklossen. De planken moesten versmald worden van circa 3,5 mm naar 1,75 mm. Dat vergde een hoop snij-, schaaf- en schuurwerk. Er zijn er niet 2 gelijk. Maar ook deze uitdaging is naar mijn idee goed afgerond.

De volgende stappen zijn het op hoogte brengen van de verschansingen van het achterdek en deze aan de binnenzijde beplanken. Hierbij is het zaak een juiste aansluiting te maken op de (nu nog losse) spiegelplaat.
De spiegelplaat breng ik voorlopig nog niet aan. Zou ik dit wel doen, dan kom ik straks in problemen bij de ophanging van het roer, m.n. bij het bovenste scharnierpunt, net onder dekniveau.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #44 Gepost op: november 13, 2017, 17:07:15 pm »
Langzaam maar gestaag vordert de bouw.

De 'verschansingen' van het achterdek zijn gerealiseerd en deze zijn aan de binnenzijde beplankt.

De dekplanken liepen eerst door tot het einde van het dek, maar eindigen nu tegen een dwarsscheepse plank. Deze staat niet op de tekeningen die ik gebruik, maar het lijkt mij wel logischer dat hij er is.

Ook aan de spiegelplaat is het nodige gedaan. Naast de eerst vervaardigde plaat met de raamopeningen heb ik een tweede plaat gemaakt met openingen op dezelfde posities als de totale vensters op de eerste plaat. Beide platen zijn al zo ver als mogelijk in de eindkleur geschilderd.

De platen lijm ik op elkaar in een curve die gelijk is aan de achterzijde van het achterdek. Zo ontstaat er diepte/relief, waar ik straks de luiken in kan laten vallen. In het midden is geen (5e) venster, want daar bevindt zich immers de roerkoker.

De buitenste spiegelplaat vertoont nu 3 nog ongeverfde strepen. Daar komen straks 3 profielen in okergele kleur op; en hout-op-hout lijmt beter dan op verf.
Het uitzagen van de schotten was al geen pretje vanwege het hardhout-triplex. Maar hoe zorgvuldig ik ook gewerkt heb, bij het afschuinen van de schotten t.b.v. de eerste huidlaag dreigden op veel plaatsen butsen en holten te zullen ontstaan. Ook de ongelijke schalen van 3 tekeningen veroorzaakten vreemde lijnen. Hier moest dus het nodige weggevijld of opgevuld worden. Daarom ziet het geheel er nu nogal rommelig uit. Maar vreest niet . . . daar zie je later niets meer van.

De schotten en opvulstukken t.b.v. de holle wuif leveren ook de nodige hoofdbrekens op. Daar ben ik nog niet mee klaar.

De laagwaterlijn op de zijkanten van de schotten markeerde ik (= gemakzucht) aanvankelijk aan de hand van de tekeningen die t.b.v. het uitzagen op de schotten zitten. Echter het zorgvuldig uitzagen en het op maat vijlen van de aansluitingen met de kielplaat ten spijt heeft dit toch geleid tot schuin gelijmde schotten. Met als gevolg onregelmatige laagwaterlijnen. Ik had beter de beproefde methode kunnen toepassen. Heb dit alsnog op de gebruikelijke manier gedaan met een overbekend soldeerhulpmiddel. De hiermee getrokken rode lijntjes vertonen hier en daar flinke verschillen t.o.v. de eerste methode (zwarte lijntjes).

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.