Auteur Topic: Corel - H.M.S. Victory 1805 (Doorsnede) - 1:98 - OOB  (gelezen 963 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Corel - H.M.S. Victory 1805 (Doorsnede) - 1:98 - OOB
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2017, 20:17:18 pm »
even toch iets anders:
als je naar deze foto kijkt, n.m.l. het zijaanzicht.

is er dan ook een tekening met het zijaanzicht. en kan je daar dan zien dat er een zeeg in de bovenkant is? dat zou uitleggen waarom een kant , als het haaks staat wel de tafel raakt en de andere kant niet.

PS aan een schip is er weinig haaks en recht hoor.  :wink: :P
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2017, 20:33:16 pm »
Beagle,

Die tekening is er zeker. Op de foto zit er een lichte kromming in het papier. Ik heb even een geodriehoek tegen de snede en het bovendek gehouden, dat is nagenoeg 90°.

Met de delen aan de kiel aan elkaar geklemd staat een zijde vlak terwijl de andere zijde 4 mm afwijkt.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2017, 20:50:33 pm »
ik denk dat je uiteindelijk een compromis moet sluiten.

Ik zou de twee helften tegen elkaar lijmen met  de helft van het totale verschil.
De gele lijn op deze foto.

dan steekt het onderaan langs rechts wat uit en bovenaan langs links wat uit
Dan aan de ene en de andere kant wat gelijk maken aan de buitenzijde van de romp.
Je zal er later nog wel een kiel moeten onder plaatsen en daar kan je dan ook weer wat mee spelen om het een en het ander weg te werken.
Het zelfde met het binnenwerk, daar komt ook nog allerlei hout langs de keelson of de valse kiel. En daarmee kan je dan ook wel wat wegwerken.
En dan moet je de buitenzijde gewoon haaks maken met deze nieuwe basislijn.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: april 20, 2017, 06:31:35 am »
Hoe erg is de afwijking in de rest?
Als je die stukken plat neerlegt, is de rest dan wel haaks? De onderkant is waar je het direct ziet, maar de rest zou ook scheef kunnen zijn: als je de twee kieldelen tegen elkaar aanzet, lopen de twee verschansingen dan evenwijdig met die lijmnaad?

Jan

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #19 Gepost op: april 20, 2017, 07:14:01 am »
Om te controleren hoe krom beide delen zijn kun je ze met zowel de bovenzijden als de kielzijden plat tegen elkaar leggen. De kieren die je dan ziet zullen wat meer duidelijkheid geven.
Of leg beide delen vlak neer en ga met een winkelhaak langs de buitenzijden. Misschien is één van de delen wel goed haaks.

De oplossing om de kielzijden tegen elkaar te lijmen en middels schuren/vijlen een recht/haaks scheepssegment te realiseren leidt tot een inkorting van het segment van zo'n 6 mm, ofwel 10% van de totale diepte.
Dit heeft tot gevolg dat je alle onderdelen en elementen niet in 60 maar in 54 mm moet gaan realiseren. Dat lijkt me geen fraaie oplossing.

Na nog eens gepuzzeld te hebben kwam ik op een oplossing, die gelijk is aan die van Eric/Beagle.
Als ik het goed inschat is (op de foto die hij gebruikt) de afwijking bij de kiel circa 3 mm. Via zijn gele lijn resulteert dat in een afwijking aan zowel de voor- als de achterzijde van circa 1,5 mm.
Nu kun je 2 dingen doen:
- de uitstekende delen aan binnen- en buitenzijde wegvijlen/wegschuren tot de kiel gelijk en vlak is, maar dan resteert een kieldikte van circa 6 mm;
- naast de uitstekende delen de kiel aan zowel binnen- als buitenzijde opvullen met 1,5 mm hout en dit vervolgens gelijkmatig wegvijlen/wegschuren tot je de vorm als op de tekening bereikt; je hebt dan wel een 9 mm dikke kiel. Van dat opvullen zul je uiteindelijk niet veel meer zien.
Tot slot moeten de bovenzijden (niveau A op tekening D) ook recht t.o.v. de kiel en t.o.v. elkaar gemaakt moeten worden.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #20 Gepost op: april 20, 2017, 07:40:55 am »
Goedemorgen,

Bedankt voor het advies, Beagle. Ik hou het indachtig voor wanneer Baillien toch niet met een oplossing komt na mijn mail.

Jan, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de laatste zin. Ik heb de delen nog eens op de plank gelegd en er een geodriehoek tegen gelegd om de haaksheid te controleren.

Appart:

En dan de delen aan elkaar bevestigd met dubbelzijdige tape:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: april 20, 2017, 09:15:40 am »
Dat is wat ik bedoel: het problem zit dus vooral aan de onderkant, en niet aan de bovenkant: die lijkt redelijk recht te zijn.
In dat geval zou je inderdaad voor de oplossing van Erik kunnen gaan.
Hoewel ik in jouw geval toch een mailtje naar de importeur zou overwegen, want het is allemaal wel erg scheef....

Jan

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #22 Gepost op: april 20, 2017, 13:38:51 pm »
Bedankt voor de reacties allemaal.

Goed nieuws! Vanochtend had de winkel al gereageerd op mijn mail. Ze begrepen mijn ontevredenheid, ik mocht de doos alsnog binnenbrengen in ruil voor een aankoopbon.

Voor mijn late shift ben ik dus weer naar de winkel gereden. Ik heb wat opgelegd en meteen een nieuwe bouwdoos meegenomen: de Stantisima Trinidad van Occre.

Weer een nieuwe start dus, ik ben er blij mee!

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: april 20, 2017, 14:34:17 pm »
Mooi!
Hopelijk bij deze minder aanloopproblemen.

Jan

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #24 Gepost op: april 20, 2017, 16:54:50 pm »
Dat is zo netjes opgelost. Gefeliciteerd.
Met deze nieuwe kit heb je geen kans meer op herhaling van de problemen, want de opbouw is totaal anders.
Succes ermee!

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: april 20, 2017, 17:30:39 pm »
 vind ik wel netjes opgelost vanwege de winkelier.

Rest me enkel je nog veel suc6 te wensen met je nieuwe kit.

Mag ik deze Topic dan afsluiten ???? en start je een nieuw bouwverslag met je andere kit ?

Grtz Erik

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #26 Gepost op: april 20, 2017, 17:34:28 pm »
Ik ben er heel blij mee en kan niet wachten tot ik straks thuis ben om eraan te beginnen. De andere opbouw was me ook opgevallen en is waarom ik voor deze kit gekozen heb.  :)

Beagle, deze mag zeker toe. Ik open wel een nieuw topic.

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #27 Gepost op: april 20, 2017, 20:14:09 pm »
Voordattie dicht gaat. De Trinidad is heel goed te doen als beginner. Kan erover meepraten  :D.

Succes , veel plezier,  tot in je nieuwe topic,

Jean
Groet, Jean

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #28 Gepost op: april 20, 2017, 21:22:16 pm »
Bedankt, Jean. Uw bouwverslag staat al onder mijn favorieten opgeslagen. Ik zal het met zekerheid nog vaak doornemen.