Auteur Topic: Corel - H.M.S. Victory 1805 (Doorsnede) - 1:98 - OOB  (gelezen 982 keer)

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Corel - H.M.S. Victory 1805 (Doorsnede) - 1:98 - OOB
« Gepost op: april 15, 2017, 15:48:04 pm »
Ik waag na enkele jaren een nieuwe poging om de kunst van het modelbouwen te leren. Hiertoe heb ik de Corel-kit van de doorsnede van de H.M.S. Victory 1805 gekocht. Ik hoop dat deze kit als complete beginneling eenvoudiger te maken is dan de Toulonnaise waar ik destijds aan begonnen was.

Nog voor ik de eerste druppel lijm heb aangebracht stuit ik echter op een eerste probleem, dat ik graag aan jullie wil voorleggen in de hoop op wat advies.

Het probleem stelt zich bij de twee rompdelen. Wanneer ik deze op een rechte plaat op het plan leg, zoals de handleiding voorschrijft, blijkt dat zij scheef op elkaar uitkomen.

Het eerste rompdeel meet op dekhoogte 60,95 mm en aan de kiel 61,11 mm.

Het tweede rompdeel meet op dekhoogte 60,74 mm en aan de kiel 60,82 mm.

Op de bouwplaat ziet het er als volgt uit:

Ik durf dit niet aan elkaar te lijmen en wacht geduldig jullie advies af.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
Re: Corel - H.M.S. Victory 1805 (Doorsnede) - 1:98 - OOB
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2017, 17:54:06 pm »
Goede avond en welkom terug.

Ik ben mijn scheepsmodelbouw ook met deze kit begonnen; ook om te kijken waar ik bouwkundig toe in staat was/ben. Dat pakte dus positief uit!
Ook in mijn kit zat zo'n afwijking, maar niet zo fors; het bleef beperkt tot circa 0,4 mm op kielniveau.
Ik schat o.b.v. jouw foto, dat het verschil tussen de delen op kielniveau circa 2 mm bedraagt; en dat is wel heel erg veel. Dit krijg je m.i. niet goed weggewerkt door op kielniveau de delen recht tegen elkaar te plakken en naar boven toe alles gelijkmatig verticaal gelijk te vijlen/schuren.
Een optie is om met de kit terug te gaan naar de leverancier en het product-probleem voor te leggen.
Levert dit niets op, dan zou ik toch in genoemde richting werken. Ofwel, door beide delen qua diepte gelijkmatig te verkleinen (vijlen en schuren) tot 60 mm, waarbij de kieldelen recht tegen elkaar gehouden worden. Eventueel kan het geheel verminderd worden tot 59 of 58 mm diepte. Uiteindelijk zie je dat diepteverschil nauwelijks, omdat het om een doorsnede gaat.
Werkt dit niet afdoende, dan kun je aanvullend de delen een nachtje in water ondergedompeld houden, om ze vervolgens met de kielzijden recht tegen elkaar te klemmen en naar boven toe de zaken met enig geweld recht tegenover elkaar te fixeren. Denk hierbij aan een bankschroef en/of gewichten. In deze stand laten drogen. Of dit bij deze materiaaldikte werkt, durf ik niet te garanderen.
Houdt in het achterhoofd dat je je vaardigheden wilt verkennen. Dan kun je dit probleem ook zien als een uitdaging.
I.i.g. succes!

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2017, 19:48:52 pm »
Bedankt voor de reactie, Sparks. Hoopgevend dat jij met dezelfde kit begonnen bent en tot een goed einde hebt afgewerkt. Ik heb de foto's gezien in het desbetreffende topic, heel mooi.

Dan weer zonde om te horen dat jij hetzelfde probleem had, zij het niet zo erg.

Ik heb de delen aan de kiel eens aan mekaar geklemd en dan lijkt de afwijking voor mijn ongetrainde ogen toch echt wel heel groot. Voor de veiligheid zal ik ermee teruggaan naar de winkel.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2017, 20:52:24 pm »
Hier krijg ik het vermoeden dat er twee linker helften of twee rechter helften zijn geleverd. Dus niet een linker en een rechter.
Dat vermoeden wordt nog sterker als je ziet dat op een van de helften de aftekening zichtbaar is en op de andere niet (zit die er soms wel aan de ander kant?)
Als dit allemaal zo is dan heb je zeker een poot om op te staan bij de leverancier.
Constant

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2017, 21:01:52 pm »
Daar had ik ook al even aan gedacht, Tartane. Als ik de delen aan de doorsnede tegen mekaar zet lijken ze wel 1 geheel. Staan ze aan de kiel tegen mekaar dan trekken ze elk naar een andere richting. Op beide delen is de tekening zichtbaar, maar die staat inderdaad aan de andere zijde.

Offline vandorpemarc

• Scheepsjongen
  • *
    • Modeling skills flandres
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2017, 05:46:48 am »
Snap wat jullie willen zeggen met een linkse en rechtse kant,maar eigenlijk zijn ze toch gewoon gelijk?
Ik zou het gewoon uitwerken,niet alles is zo passend dacht ik.

:drink:
groetjes Marc.

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2017, 10:39:14 am »
Een kleine update:

Ik ('t is te zeggen mijn vrouw, want ik werk de hele week) ben met het pakket terug geweest naar de winkel en heb daar het probleem voorgelegd. Daar hebben ze mijn vrouw eens goed uitgelachen en gezegd dat er niets abnormaals te zien was. Beter vind je de rompdelen niet in een kit, volgens de verkopers. Ik moet het maar zelf bijwerken tot het past.

Het argument dat de delen duidelijk erg afwijken indien je ze, zoals voorgeschreven in de handleiding, op het plan legt werd afgewimpeld. Dat plan geeft enkele aan waar wat ongeveer moet komen, het is geen exacte richtlijn.

Soit, omruilen werd pertinent geweigerd.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2017, 12:50:03 pm »
Fijne winkel (niet dus).
En dan vinden ze het nog gek dat mensen liever via internet kopen.

Hoeveel ruimte heb je om bij teschuren (ofwel: hoe lang moet het volgens tekening worden?)
 En een ander punt: die tekeni g is echt bedoelt om te laten zien waar dingen precies komen, als je aan het begin al begint met 'zo ongeveer' heb je aan het eind een probleempje: al die onnauwkeurigheden stapelen een beetje op, dus de basis moet zo goed mogelijk kloppen met de tekening.

Jan

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2017, 13:14:03 pm »
Mag ik vragen welke winkel dit is.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Rust In vrede beste vriend.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2017, 13:42:10 pm »
Zucht . . . Dit kom je steeds vaker tegen. Service en garantie tot de voordeur.
Die lieden hebben blijkbaar nog nooit zelf iet gemaakt vanuit een bouwdoos. Het ontbreekt hen duidelijk aan technisch inzicht. Als de kassa maar rinkelt . . .
Bedoelde bouwdoos via het internet kopen biedt ook geen soelaas. Je kunt kwalitatief immers dezelfde kit toegestuurd krijgen. En dan ben je nog verder van huis, omdat je niet face-to-face kunt klagen/communiceren.
Soortgelijke ervaringen zorgden ervoor dat ik nu scratch aan het bouwen ben. Dan kan ik tenminste mijn eigen fouten maken . . . en des te vrolijker word ik als ik er oplossingen voor vind.
Mocht je ooit trek krijgen in scratch-bouw, dan is 'Le Bateau' wellicht interessant. Bouwinstructies en tekeningen zijn te vinden op: http://modelshipbuilder.com/page.php?178.

Succes, Flip.

Groetjes,
Flip.

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2017, 15:10:18 pm »
Ik ben bij dat ik niet als enige een negatief gevoel hierbij heb. Ik ga thuis de beoogde diepte van het model op plan nog eens opmeten, maar volgens mij was dit 60 mm, exact de diepte van de boegdelen op dit moment. Ik moet er naar schatting zeker 5 mm afschuren om de delen exact gelijk te krijgen, wat volgens mij gevolgen heeft voor de verdere bouw.

Ik overweeg zeker nog een mail te sturen naar de winkel, Baillien in Antwerpen. Voor mij was 'service' de laatste reden om in een fysieke winkel te kopen, maar ik richt me in de toekomst wel tot het internet. Goedkoper en bij problemen minstens even 'goed' geholpen.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2017, 17:44:07 pm »
Als ik er nog eens naar kijk, denk ik niet dat het dikteverschil het probleem is: het zit er meer uit alsof de frees waarmee ze dat ding op maat gemaakt hebben nog al scheef stond.... die laagjes zijn min of meer gelijkvan dikte.
Als je er een winkelhaak naast zet, zit het probleem dan overal, of alleen aan de onderkant?

Jan

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2017, 18:51:41 pm »
De dikte is volgens mij ook niet het probleem. De delen zijn volgens mij dusdanig vervormd dat ze niet meer gelijk zijn. Dit oplossen door de dikte bij te schuren zou problemen geven bij de bouw. Ik ben subiet thuis, dan zet ik er eens een winkelhaak tegen.

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2017, 19:30:08 pm »
Misschien een stomme vraag, maar hoe groot zijn de verschillen in dikte van de twee delen aan de kiel? Als die (min of meer) passen (of passend te maken zijn), zit,  als ik de foto's goed bekijk, de afwijking in de dekhoogte in de lengterichting van het schip. Daar zou een mouw aan te passen moeten zijn. Kan me ook niet voorstellen dat bij schepen de symmetrie aan bak- en stuurboord tot op de cm (of zo je wilt duim) nauwkeurig zou zijn.

Groet, Jean
Groet, Jean

Offline Arclaud

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2017, 20:04:00 pm »
Jean,

De dikte aan de kiel is nagenoeg gelijk.

Bedoel je met de afwijking in de lengterichting en dekhoogte wat je op deze foto ziet?

Volgens mij valt dit enkel goed te maken door de delen aan de kiel te verlijmen, het geheel vervolgens te laten weken in water en mits torsie of gewicht zo veel mogelijk terug naar de juiste positie te vervormen. Wat Sparks al geopperd had. Maar ik vrees het ergste: dat de delen dan breken en de kit voor de vuilbak is.