Auteur Topic: Pantserkruiser D'Entrecasteaux, 1893, schaal 1 : 100, skratch  (gelezen 360 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Pantserkruiser D'Entrecasteaux, 1893, schaal 1 : 100, skratch
« Gepost op: maart 16, 2017, 10:45:23 am »
Nu de tartane en de galeotta af zijn ben ik toe aan een nieuwe uitdaging, ondanks het feit dat ik in juli ga beginnen aan de voorbereidingen van een nieuwe grote maquetteopdracht.

Pantserkruiser D'Entrecasteaux werd gebouwd in 1893 in Frankrijk. Na diverse eigenaren (Frankrijk, Polen, België en weer Frankrijk) werd ze in 1921 gesloopt. Ze speelde een zijlijnrol in diverse marinegevechten in de eerste wereldoorlog.

Er zijn voor zover ik weet twee modellen van. Een in Antwerpen en een in Brussel. Beide modellen verschillen nogal!

Ik zag in de 90er jaren dit model in Antwerpen, en het trok mij meteen aan. Ik informeerde bij de balie van het museum of er ook tekeningen te koop waren. Dat was niet het geval, maar ze zouden mijn verzoek doorgeven aan: De Generale Staf van de Marine, Informatie en Publieke Relaties.
Tot mijn grote verbazing werd een paar weken daarna via de post een zeer dikke envelop bezorgd met daarin 6 enorme tekeningen van het schip op schaal 1 : 100. Kennelijk kopieën van de originele bouwtekeningen. In totaal op die 6 bladen 33 aparte tekeningen (aanzichten, doorsneden, details enz enz.). Bovendien afdrukken van een aantal historische foto's. Verder een klein kaartje; "Met de groeten van de Dienst Informatie en Publieke Relaties". En het kostte allemaal geen cent!

Vanaf dat moment sloot ik België voor altijd in mijn hart!

Als jullie mij een beetje kennen zal dit project jullie verbazen. Maar het wordt nog erger.
Ik ga alleen het voorste deel tot en met de eerste schoorsteen bouwen. Ik ben helemaal gek van die prachtige "Voor-niks-nie-bang-nie-boot-boeg"
Dan monteer ik het op een vertikale plank en hang hem aan de muur.
Andere mensen hebben dus de kop van een everzwijn of een hertengewei op die wijze in de kamer hangen, ik doe het met een pantserkruiser. De rest van het schip laat ik over aan de verbeelding van de toeschouwer. Ook plaatsegebrek voor zo'n enorm ding speelt een rol.

Wanneer ik ga beginnen weet ik nog niet, dat hangt van diverse omstandigheden hier thuis af. Ik heb al een groot aantal foto's van de modellen in Antwerpen en Brussel (zelf gemaakt)

Constant

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: Pantserkruiser D'Entrecasteaux, 1893, schaal 1 : 100, skratch
« Reactie #1 Gepost op: maart 16, 2017, 12:12:02 pm »
Die boeg is inderdaad geweldig. Ik denk dat die vorm zo was om andere schepen uit het water te rammen.
Die uitdijende zijkanten zijn ook prachtig. Het schip zal wel behoorlijk stabiel in het water gelegen hebben.

Veel plezier bij de bouw Constant en ik ga je verslag volgen :)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2017, 13:44:58 pm »
Best wel een bijzonder schip, toch.....
Die franse schepen uit die periode hadden wel vaker van die enorm invallende zijkanten.
Geeft ze wel iets heel herkenbaars.

En op 1:100, hoe groot gaat die "everzwijnenkop" dan worden??

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2017, 13:46:04 pm »

Best wel een bijzonder schip, toch.....
Die franse schepen uit die periode hadden wel vaker van die enorm invallende zijkanten.
Geeft ze wel iets heel herkenbaars. En het scheelt echt meters....

En op 1:100, hoe groot gaat die "everzwijnenkop" dan worden??

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2017, 16:43:43 pm »
Het schip was lang  122 meter. Daarvan ga ik tot achter de voorste schoorsteen 45 cm bouwen.
De boeg was inderdaad een ramsteven.
Van kiel tot bovenkant brug is 22 meter.
Ik weet nog niet precies of het 1 : 100 wordt of 1 : 87. Dat merk ik bij de voorbereidingen wel.

Constant