Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 5389 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #90 Gepost op: februari 27, 2018, 17:56:25 pm »
ongelooflijk hoeveel detail je aanbrengt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #91 Gepost op: februari 27, 2018, 18:51:31 pm »
Knap die pallen miste ik nog  :klasse:
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #92 Gepost op: februari 27, 2018, 19:56:41 pm »
Bedankt, heren.
Ik kan het niet laten om me elke keer te verdiepen in een volgend object.
Het zal wel komen doordat ik vroeger ook veel projectmatig moest werken. En dus kijk ik telkens of alles logisch en compleet is.
En al doende word ik inventiever . . . dus ik zie steeds meer uitdagingen. De grens blijft wel liggen bij onderdelen die kleiner worden dan 1 mm.
Het blijft leuk die scratch modelbouw. Heb geen spijt dat ik hiermee begonnen ben.
En of ik dit schip ooit af krijg, dan maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Het bezig zijn is belangrijker.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #93 Gepost op: februari 28, 2018, 10:22:12 am »
Citaat
En al doende word ik inventiever . . . dus ik zie steeds meer uitdagingen. De grens blijft wel liggen bij onderdelen die kleiner worden dan 1 mm.
Het blijft leuk die scratch modelbouw. Heb geen spijt dat ik hiermee begonnen ben.
En of ik dit schip ooit af krijg, dan maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Het bezig zijn is belangrijker.

Dat noem ik nu de juiste instelling voor een scratch modelbouwer. Je bent steeds inventief bezig.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #94 Gepost op: maart 07, 2018, 14:28:59 pm »
Mijn aanvankelijke idee voor de constructie van de kap boven de kajuittrap heb ik toch moeten bijstellen.
Zoals Erik aangaf dat men i.v.m. de zeegang zowel aan stuur- als aan bakboord moest kunnen afdalen gaf de doorslag. Men zal in die tijd toch wel zo clever geweest zijn om via een naar bakboord stijgende trap toch aan stuurboordzijde aan dek te kunnen komen. Ik zou denken aan een paar plankjes net onderdeks t.h.v. de laatste trede aan de voor-, achter- en stuurboordzijde, waar men een voet op kon zetten alvorens aan dek te klauteren. Het was immers geen cruiseschip.
Hierdoor kon ik beide kleppen afwaterend maken (1 mm op schaal).
In diverse bouwverslagen op het internet hebben de 2 deurtjes aan de buitenzijde óf 2 grepen óf helemaal niets Dat kan natuurlijk niet. Het moeten m.i. 1 greep en 1 klink zijn; anders kun je de zaak van buiten af niet openen of afsluiten. Zo heb ik het ook geconstrueerd. De kleppen heb ik ook van grepen voorzien om het openen te vergemakkelijken. Bovendien kunnen deze ijzeren uitsteeksels gebruikt worden om deurtjes en klep bij mooi weer met touwtjes in open stand te fixeren. Zo kon het onderdeks ook eens lekker doortochten.
Een paar plaatjes van de assemblage:

De scharniertjes werk(t)en echt. Bij het monteren moest ik ze wel vastplakken op de deurtjes die niet kunnen worden geopend. Het asje is 0,6 mm doorsnee en de veer 0,1 mm dik en 1 mm breed.

Het bouwsel staat hier behoorlijk scheef, maar op het dek komt het weer waterpas uit.

De 2 kleppen scharnieren (2 x) met 2 veren op 1 asje. Bij het asje zijn beide veren dus in de breedte gehalveerd.

Een beetje bleek plaatje door kunstlicht.
En zo begint het achterdek al redelijk gevuld te raken.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #95 Gepost op: maart 07, 2018, 17:44:16 pm »
Ziet er netjes uit Flip.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #96 Gepost op: maart 07, 2018, 19:00:51 pm »
Ieder onderdeel als een apart project tot in de puntjes en doordacht afwerken  :klasse:
Ben benieuwd naar het vervolg 
Groetjes

René

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #97 Gepost op: maart 07, 2018, 19:07:17 pm »
Ongelofelijk mooi gemaakt Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #98 Gepost op: maart 07, 2018, 19:50:19 pm »
je blijft mij verbazen.  Mooi gemaakt en toch  tot in de puntjes afgewerkt.

PS zet eens iets bekends bij op de foto als vergelijk... om een idee te hebben hoe klein het weer is.

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #99 Gepost op: maart 07, 2018, 21:02:50 pm »
fijn detailwerk....ziet er prima uit!
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #100 Gepost op: maart 08, 2018, 06:21:23 am »
Heren, bedankt voor jullie loftuitingen.
Het is dan ook geen wonder dat het fabriceren van de laatste dekartikelen per stuk minstens een week duurde (bij enkele uurtjes per dag knutselen).
Zoals gevraagd een paar fotootjes met een referentie-object.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #101 Gepost op: maart 19, 2018, 13:37:32 pm »
Bij de volgende stap, het maken van 2 betings met korvijnagels, voor en achter de grote mast, werd het tijd om aandacht te besteden aan het onvermijdelijke touwwerk (staand want, zeilvoering en lopend tuig).

Ik bestudeerde hiervoor de beschrijving van K.H. Marquardt (AOTS).
Het staande want levert mij qua functies en posities (denk ik) geen verrassingen op.
De zeilen snap ik ook wel. De benamingen moesten even bij me indalen.
Bij het overzicht van het lopende tuig (I4) liep ik tegen enkele tekortkomingen aan.
Vooral rond de klampen op de boegspriet klopt volgens mij het e.e.a. niet. Zo worden daar op 4 klampen telkens 2 touwen belegd. Lijkt mij vreemd en slecht werkbaar.
Verder mis ik belegpunten voor de val van de blinde en de draaireep van het grootmarszeil.
Ik ben niet van plan ben om alle zeilen in volle glorie aan te brengen, maar in opgebonden vorm weer te geven. Het zou een rommelige toestand opleveren als dan ook nog boelijns en gordingen weergeven worden. Deze laat ik dan ook achterwege, waardoor diverse belegpunten niet benut worden. Wellicht kan ik daarmee de omissies oplossen.

Waar ik wel van opkeek was de diversiteit aan touwdiameters. Volgens de informatie van Zu Mondfeld (en Erik's daarop gebaseerde spreadsheet) bevat zo'n 18e eeuws schip meer dan 40 verschillende diameters. Ik ging hierbij op schaal 1:60 tot 2 decimalen. De kleinste diameters bestaan nog niet eens op enkel garen-niveau. Dat gaat ongetwijfeld tot comprimissen leiden.

Ik kwam nog wel iets vreemds tegen omtrent de lijzeilen.
Vrijwel nergens is info te vinden over het uit- en inhalen van een lijzeilspier. Vermoedelijk gebeurde dit met aparte touwen die op dekniveau belegd werden.
Marquardt geeft in de tekening van het optuigen van lijzeilen (I2/6) wel een marslijzeil-uithaler (14) weer. Er is geen touw weergegeven waarmee de spier weer naar binnen kan worden getrokken. Bovendien bevat het belegplan geen posities voor genoemde uithalers (en inhalers). En dit natuurlijk 2 x 2 = 4 maal voor beide masten aan bak- en stuurboord; dus totaal 8 belegpunten. Wellicht is het op te lossen met wat extra klampen tegen de masten.
Over dit onderwerp heb ik een topic geopend in het Vragenhoekje / Masten – tuigage – zeilen. Ik zie dat Erik inmiddels hierop heeft gereageerd. Mijn visie blijkt dus juist.
Misschien is het te gek voor woorden om daarover te vallen, maar nu ik weet hoe het hoort te zijn, moet het er ook komen.
Ik maak het mijzelf moeilijk, maar voor het complete plaatje wil ik dit toch gaan verwezenlijken. Weglaten blijft knagen.

Maar goed, ik was bezig met de betings.
Ik heb ze gemaakt van 4x4 mm balkjes. De schijfjes zijn van hout.

De korvijnagels zijn 12 mm lang, met steeltjes van 0,8 mm doorsnede. Ik las dat ze in die tijd van hout waren, dus werd het ook hout.

Ze zijn eigenlijk wat te groot, maar ik wil straks wel wat hout hebben om touwtjes op te kunnen beleggen. Uiteindelijk kan ik ze nog wat inkorten.
Op schaal zouden ze eigenlijk 7 mm x 0,4 mm doorsnede moeten zijn. Maar zo'n diameter maakt ze bovendien veel te fragiel.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #102 Gepost op: maart 23, 2018, 21:03:58 pm »
Mocht je nog op zoek zijn naar geschikt garen voor het touwwerk, ga dan eens naar een winkel voor hengelsport. Daar verkopen ze op dikke rollen; vissersgaren. Gewoonlijk bestaat dat uit 12 strengen. Het is uitermate geschikt voor modelbouw omdat het volkomen vrij is van Nylon bestanddelen. Mijn schepen op schaal HO kan ik met dit garen prima voorzien van tuigage. Het dunste touwwerk is mogelijk.
Het is wel zo dat ik al mijn touwwerk door lijmwater (sterk verdunde houtlijm) haal. Naderhand trekt dat dan geen stof meer aan.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #103 Gepost op: maart 25, 2018, 12:37:20 pm »
Constant; bedankt voor jouw tip!

Ik had mij nog nooit verdiept in de werking van pompen in de 18e eeuw.
De AOTS bevat hier een interessante detailtekening van:

De bovendeks zichtbare deel van de zuigbuis moet 8-hoekig zijn; volgens de tekeningen 6 mm hoog en 5 mm in doorsnee. Hiervoor maakte ik een 5 mm vierkant balkje 8-hoekig, dat ik vervolgens in de lengte met 3 mm doorboorde.
Het leek mij wel aardig om de pompen ook beweegbaar te maken. Dat werd dus mijn doel.
Maar hoe doe je dat. De 6 mm hoogte van de zuigbuis is onvoldoende om de zuigstang te herbergen die het dubbele van die afstand op en neer beweegt. Mijn oplossing is als volgt. In de zuigbuis stak ik een 8 mm stukje rondhout vanaf de onderzijde 3 mm in de zuigbuis. Dit rondhout heb ik tevoren uitgeboord met een 2 mm boortje; een soort houten kokertje dus. De resterende 5 mm van dit kokertje gaan door het dek, zodat de zuigstang onderdeks alle ruimte heeft. D.m.v. dit houten kokertje kan de pomp bovendien steviger op het dek gelijmd worden.
Zie hier de hoofdonderdelen van 4 mini bouwpakketjes:

Vervolgens moesten de stut en de zwengel onderling kunnen scharnieren, wat ook geldt voor de zwengel en de zuigstang. Het is me allemaal gelukt met 0,8 mm scharnierpennetjes.

Aan het uiteinde van de zwengel monteerde ik een messing handgreep. Een houten versie van 0.8 mm leek mij te breekbaar.
Tot slot nog 2 koperen bandjes rond de zuigbuis. En dit alles 4 maal, en klaar was Flip.

En zo raakt het al aardig vol rond de mast:

Wederom bedankt voor jullie aandacht.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #104 Gepost op: april 05, 2018, 09:43:19 am »
Op veel modelbouwschepen (vooral die o.b.v. bouwdozen) ontbreken helaas reserve rondhouten zoals marsstengen, bramstengen en ra's, terwijl deze vrijwel altijd werden meegevoerd.
De AOTS van de 'Endeavour' vertoont 8 van deze onderdelen, vastgebonden op twee galgen.
Ik kan er gewoon niet omheen (niet dat ik dat zou willen) om deze te maken, omdat bovenop deze stukken hout twee boten werden meegevoerd. Daaronder stonden op het dek nog eens twee boten.

De bovenzijden van de twee galgen moeten dus t.o.v. elkaar waterpas zijn.
De galg op de rand van het achterdek is op zichzelf staand.

De galg op het middendek staat naast de trap die vanaf het dek naar bemanningsverblijven en andere ruimten leidt.

Het is niet geheel duidelijk of boven deze trap een luik of een overkapping bestond. Schrijver Marquardt geeft een (logische) voorkeur aan een overkapping.
Tussen de poten van deze galg zitten twee openingen in het dek voor het doorvoeren van ankerkabels. Op deze openingen staan houten halfronde kapjes.

Op bovenstaande tekening heeft de overkapping slechts 1 lange klep. Ik heb er om praktische reden twee schuin aflopende kleppen van gemaakt. Zo kan men, afhankelijk van de zeegang, aan beide zijden naar beneden (of naar boven, natuurlijk).

Nog een paar plaatjes van de galgen-combi met wat losse stokjes erop:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.