Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 5098 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #75 Gepost op: februari 09, 2018, 08:56:56 am »
Hoi Erik,

De nachthuis (binnacle) afmetingen 38 x 9 mm heb ik idd afgeleid van de dektekening op blz 56. Met deze maten heb ik de perspectieftekening op blz 70 geïnterpreteerd.

Ik heb een papieren binnacle-modelletje gemaakt volgens de afmetingen van 'Mijn versie'.

De roosters op het bovenlicht bedekken de houten sponningen niet helemaal. M.a.w. de sponningen, die feitelijk meescharnieren, zijn iets groter dan het roosters.
Op deze foto heb ik de roosters horizontaal gezet.

Dan is de totale breedte 28 mm. Tel ik daar totaal nog 1 mm bij voor de houten sponningen aan beide zijden, dan kom ik op een benodigde breedte van 29 mm. Voor de zekerheid doe ik daar nog 1 mm speelruimte bij; dus totaal 30 mm.
Aldus kwam ik op een benodigde nachthuisbreedte van 30 + (2 x 9 voor de zuilen) = 48 mm. Maak ik dit kleiner, dan heeft dat tot gevolg dat het bovenlicht niet tot horizontaal uitgescharnierd kan worden.
Wellicht scharniert mijn bovenlicht wel wat teveel uit vanwege mijn constructiewijze. Maar de 20 mm volgens de AOTS is echt onvoldoende.

V.w.b. de hoogte van de overbrugging moet ik werken vanuit mijn bovenlicht, dat nu 18 mm boven het dek steekt. De vrije ruimte tot de onderkant van de overbrugging is circa 1,5 mm.

De hoogte van de overbrugging kan ik natuurlijk wel iets groter maken dan de 8 mm volgens 'Mijn versie'. Dan verlaat ik mijn stelling dat de roerganger er overheen moest kunnen kijken. Hij kan er net zo goed omheen kijken.
Maar anderzijds wil ik de overbrugging ook weer niet al te hoog maken, want dan komt het geheel wel erg pompeus over.

Ach ja, in de modelbouw moet je af en toe genoegen nemen met een compromis.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #76 Gepost op: februari 15, 2018, 08:49:15 am »
Het nachthuis is gereed. Het is een fractie kleiner geworden dan ik aanvankelijk van plan was.
Ook dit was weer een leuk kusje.

Het huis staat een beetje voorover. Dat komt doordat ik de 'poten' moest afschuinen om het in waterpasstand op het schuine dek te krijgen.

Tussen de scharnierstang van het bovenlicht en de onderkant van het nachthuis zit minder dan 1 mm ruimte.

Het staat nu nog los op het dek. Bij definitieve plaatsing wordt het vastgesjord. Daarvoor zitten ogen aan beide zijkanten van het huis en 4 ogen in het dek.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #77 Gepost op: februari 15, 2018, 09:33:24 am »
Wat voor hout gebruik je hiervoor? Ziet er heel mooi en strak uit! Dat belooft wat voor de verdere bouw.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #78 Gepost op: februari 15, 2018, 09:46:25 am »
Ik maakte eerst een 'bruggetje' van 7x7 mm dik vurenhout. Dit heb ik rondom bekleed met 1 mm dik notenhout. Zodoende zijn de 'poten' 9 mm in het vierkant.
Wat er verder nog op is aangebracht is ook notenhout.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #79 Gepost op: februari 15, 2018, 18:23:38 pm »
Nou dat heb je weer heel knap gedaan....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #80 Gepost op: februari 15, 2018, 19:18:25 pm »
Heel erg mooi gemaakt 8-o

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #81 Gepost op: februari 24, 2018, 14:16:39 pm »
Op heel veel schepen kwamen gangspils ofwel kaapstaanders voor. Dus ook in de modelbouw.
Ik zag ze op menig model, en dacht dan: wat een leuk onderdeel.
Niet beseffende dat het heel veel onderdelen bevat. Ik begon met deze:

In mijn geval werden het uiteeindelijk 31 stukjes hout.
De 3 ijzeren banden heb ik maar geschilderd, want die waren op deze schaal niet in metaal uit te voeren.
Het platformpje waarop het staat is aan de onderzijde afgeschuind, zodat de kaapstaander waterpas staat.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #82 Gepost op: februari 24, 2018, 14:37:21 pm »
De kaapstander zier er leuk uit, maar ik begrijp de plek niet helemaal.
Het was toch de bedoeling dat de bemanningsleden er omheen konden lopen? Nu wordt dat geblokkeerd door dat dekhuis.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #83 Gepost op: februari 24, 2018, 18:49:58 pm »
Mij verbaasde dat ook.
Het was zelfs nog gekker voor de bemanning. Op de open plaats vóór de kaapstaander hoort nog een kajuitgang, ofwel een overkapping van de trap naar de diverse verblijven. (Dat is mijn volgende te realiseren object.) Dus ook daar een blokkade.
De naam van het oorspronkelijke kolentransportschip 'Earl of Pembroke' werd gewijzigd in 'Endeavour'. Het schip werd t.b.v. de a.s. expeditie behoorlijk verbouwd. Zo kwam er o.a. onderdeks een flink aantal hutten bij.
Omtrent de kaapstaander heeft K.H. Marquardt in zijn boek (AOTS) 'Endeavour' het volgende geschreven (door mij vertaald uit het Duits):
"Het schip had een enkel gangspil, dat met een spil in een lager op het ondergelegen kajuitdek draaide. Het gangspil bleef tijdens de verbouwing van het halfdek op zijn oorspronkelijke plaats, waarbij de voorheen lichte verankering van dit apparaat door de nieuw aangebracht kajuitgang ervoor en het bovenlicht erachter verstevigd werd. De aan de spaken werkende lieden moesten voortaan opzij stappen wanneer de spaken boven de hindernissen kwamen. Het werd hoofdzakelijk gebruikt voor zware goederen en bij het verhalen."
Aannemelijker kan ik het niet maken. Wel een beetje vreemd werken voor degenen die aan de spaken moesten.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #84 Gepost op: februari 24, 2018, 19:38:30 pm »
Die tekst laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het blijft wel merkwaardig.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #85 Gepost op: februari 25, 2018, 19:17:47 pm »
Zoals gemeld wordt het volgende te bouwen object de overkapping van de kajuittrap.
Een stukje omschrijving uit de AOTS:
'De kajuittrap van de 'Endeavour' was zeer waarschijnlijk van een kleine kap voorzien, om te verhinderen dat de kajuiten eronder bij slecht weer vol water liepen.'
'De kajuittrap op de 'Endeavour' was de enige weg naar - en van de verblijven en moest bij elk weertype te gebruiken zijn, zonder gevaar te lopen dat deze onder liepen.'

In het boek komen de volgende tekeningen voor waarop de overkapping voorkomt:
een 3D-impressie:

een dwarsdoorsnede:

en een topview:

Op het 3D-plaatje is de bovenkant vlak. Niet te zien is of beide halve 'deksels' scharnierend zijn.
Maar op de dwarsdoorsnede, waar slechts de bakboordzijde te zien is, loopt het halve 'deksel' schuin af, en wel naar midscheeps.
Op de topview-tekening lijken zowel het stuurboord- als het bakboorddeel van het 'deksel' te kunnen scharnieren.

Mijn overwegingen over de overkapping zijn:
In de tekst van het boek staat dat de kajuittrap bij elk weertype te gebruiken moest zijn. Dus bij overslaand water vanaf stuurboord, moest men gebruik maken van de bakboordzijde om aan dek te kunnen komen. Omgekeerd moest men bij overslaand water vanaf bakboord gebruik maken van de stuurboordzijde van de overkapping. Bij een vaste kajuittrap die onder de overkapping aan bakboord uitkomt is het een gedoe om de stuurboord-uitgang te moeten gebruiken. Ik denk daarom dat de trap niet vast stond, maar naar gelang het weertype (zoals een ladder) omgezet kon worden naar de andere zijde.
Ik denk dus dat aan beide zijden het halve 'deksel' scharnierend was, met aan de buitenzijden telkens 2 halve deurtjes.
De afwatering van deze 'deksel-delen' naar de midscheeps lijkt mij een beetje onlogisch. Als constructeur zou ik het juist naar de buitenzijden doen.

Wie denkt er met mij mee?

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #86 Gepost op: februari 26, 2018, 08:10:33 am »
Zoals ik het zie op de topvieuw zijn het twee lange scharnieren. De ene helft van het scharnier zit vast gemonteerd op het vaste deel van de kap, de andere helft zit vast aan het bewegend deel van de kap.
Dat die trap naar stuurboord of naar bakboord vastgezet kon worden geloof ik niet erg. In de dwarsdoorsnede is te zien dat onder die trap zich nog een trap (nr 11) bevindt. Daarmee ligt de klimrichting van de bovenste trap vast, en dus kan die trap niet naar willekeur naar stuurboord of naar bakboord worden gericht.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #87 Gepost op: februari 26, 2018, 09:27:15 am »
Hoi Constant,

Goed dat ik een vraag heb gesteld.
Jouw reactie is voor mij een eye-opener: een zeer plausibele verklaring voor een vaste trap.
Dus komen er geen twee scharnieren klepdelen en deurtjes aan beide zijden. Alles komt slechts aan bakboordzijde.
De bewegende klep kan dan ook een lichte helling hebben; vanuit het midden naar bakboord schuin oplopend. Dat wordt een leuk extra detail.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #88 Gepost op: februari 26, 2018, 16:37:17 pm »
Citaat
In de tekst van het boek staat dat de kajuittrap bij elk weertype te gebruiken moest zijn. Dus bij overslaand water vanaf stuurboord, moest men gebruik maken van de bakboordzijde om aan dek te kunnen komen. Omgekeerd moest men bij overslaand water vanaf bakboord gebruik maken van de stuurboordzijde van de overkapping.
Dat is zelfs nu nog standaard procedure op de tall-ships als de ingang en dus de trap dwars op de langsrichting staat. In dat geval zijn de twee helften van het deksel scharnierbaar.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #89 Gepost op: februari 26, 2018, 18:53:33 pm »
Hoi Erik,

Maar dan blijft het, bij zeeën die van bakboord overkomen en bij een vaste trap die naar bakboord stijgt, nog wel een lullige manier om aan stuurboord aan dek te komen.
Ik moet nog eens goed over dit onderwerp nadenken.

Voor de volledigheid heb ik voor de kaapstaander nog een blokkeerinrichting nagebootst:

Met de kaapstaander erop ziet het er zo uit:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.