Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 2642 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #60 Gepost op: januari 14, 2018, 09:22:09 am »
Flip

Zie ik nu goed ???

op een van de bovenste foto's blijkt dat je nog geen enkele huidplank van de romp hebt gelegd. ??
Of mis ik ineens een paar foto's.

Ben je niet bevreesd daar al dat werk aan de bovenbouw- dek- spiegel niet beschadigd gaat worden als je de romp nog moet gaan bekleden- eventueel schuren en eventueel de 2e laag moet gaan leggen..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #61 Gepost op: januari 14, 2018, 09:50:13 am »
Erik, je hebt geen foto's gemist, hoor.
Ik had nog iets bij mijn verhaaltje moeten zetten, namelijk dat ik de dekattributen zoveel mogelijk bouw, maar nog niet definitief vast zet. Lage dingetjes zoals vissings rond de mastvoeten, dichte dekluiken etc kan ik wellicht wel direct vastmaken. Maar uitstekende zaken zoals een stuurwiel met trommel, gangspil, betings, galgen en braadspil maak ik kant en klaar, zodat ze achter elkaar kan aanbrengen als de tijd daar rijp voor is; dus pas na het realiseren van de huid.
Mocht deze volgorde om technische redenen op de klippen dreigen te lopen, dan kan ik hem altijd nog bijstellen.
Ik ben voortdurend bezig om de diverse stapjes in een goede volgorde te zetten. Voortschrijdend inzicht levert binnen die lijst nog al eens wat verschuivingen op. Is niet erg, want zo blijf ik scherp.

Groetjes, Flip
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #62 Gepost op: januari 21, 2018, 14:32:38 pm »
Als eerste dekattributen kwamen (niet te moeilijk beginnen) de vissings aan bod.
voormast:

hoofdmast:

bezaanmast:

De eerste echte uitdaging aan dek is de roerstand met een stuurwiel van totaal 28 mm in doorsnee.

Zo gedetailleerd als op deze tekening gaat het echt niet worden; maar ik probeer wel in de buurt te komen.
De 'hoepel' ofwel wielband bouwde ik op uit 8 delen die 9,2 mm lang zijn en aan de uiteinden hoeken van 67,5 graden hebben. In het midden van elk deel aan gaatje voor de spaak.

De naaf/trommel is ook voorzien van 8 gaatjes.

Dit is mijn idee van de opbouw an het wiel:

De status van de onderdelen op dit moment:

Het rond vijlen van de 8-hoekige wielband valt uit de losse pols niet mee. Ik begon dit fragiele karwei met de binnenzijde, maar daarbij is hij al een keer uit elkaar geklapt. Ben benieuwd hoe het gaat als straks de buitenzijde aan bod is.
De spaken maak ik van tot 1,2 mm diameter gereduceerde cocktailprikkers.
De twee paneeltjes vormen straks de zogenaamde lagers waar de as in rust.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #63 Gepost op: januari 25, 2018, 17:37:24 pm »
Het stuurwiel is inmiddels afgerond. Het was een gepriegel, maar het eindresultaat is voor mij bevredigend.

De as-panelen worden straks, ondersteund door pinnetjes door het dek, op het dek vastgelijmd. Er moeten op het dek nog wel 6 blokjes aangebracht worden t.b.v. het touw van de trommel naar de beugel aan helmstok, en 2 op de beugel van de helmstok zelf.

Ik had het al eerder over een beugel op het achterdek.
Ik vergeleek deze beugel eerst met soortgelijke exemplaren die je wel op huidige regatta zeilschepen ziet. Maar daarmee zou James Cook zijn tijd ver vooruit zijn geweest.
In het Duits wordt dit de Leuwagen genoemd. In het Nederlands heet dat volgens mij een overloop waaraan de schoot van het bezaanzeil wordt bevestigd.
Ook dit onderdeel is gereed.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #64 Gepost op: januari 25, 2018, 18:56:35 pm »
Bevredigend ? vind het prachtig je kan op die schaal toch geen ornamenten draaien in de spaken
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #65 Gepost op: januari 26, 2018, 08:52:57 am »
Ik denk dat elke modelbouwer in meer of mindere mate een perfectionist is.
Wat dat betreft heb ik wel wat grenzen gesteld. Zo maak ik geen onderdelen die op schaal kleiner worden dan 1 mm. Nuances aan onderdelen beperk ik tot 0,5 mm.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #66 Gepost op: januari 31, 2018, 19:03:51 pm »
Weer een leuk dek-onderdeel afgerond.
Het is een soort bruggetje over de helmstok.

Er staan 3 staanders op t.b.v. het touw dat begint en eindigt op de 2 ogen in het dek.

Dit is nog slechts een dry-fit opstelling.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #67 Gepost op: februari 07, 2018, 17:21:41 pm »
Het volgende te bouwen dek-attribuut was het bovenlicht (lxbxh 40x18x15 mm).
De vorm hiervan toont deze tekening uit de AOTS:

De roosters boven de 5 ruitjes bevatten volgens deze tekening elk 25 beschermende tralies.
Zo gevraagd, zo gedaan.
De ruitjes (5 x 6,5 mm) bootste ik na middels doorzichtig plastic aan de binnenzijde. Ze zouden elk nog in 4-en gedeeld moeten worden, maar dat ging mij te ver.
De tralies maakte ik van 0,6 mm koperdraad, met tussenruimten van 0,8 mm, vastgesoldeerd op 0,2 mm dikke koperen strips.

De voorzijde van het bovenlicht is 1 mm hoger dan de achterzijde. Hetzelfde geldt voor het raamwerk op het dek waarop het geheel komt te staan. Hierdoor komt het bovenlicht bijna waterpas te staan t.o.v. het schuine dek.

Het volgende te realiseren onderdeel is het nachthuis.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #68 Gepost op: februari 07, 2018, 18:12:17 pm »
wat een engelen geduld om die roostertjes te solderen...
Ik doe het je niet na ... :P :wink:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #69 Gepost op: februari 07, 2018, 20:28:33 pm »
Gaaf soldeerwerk Flip! Daar houd ik van.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #70 Gepost op: februari 08, 2018, 08:48:09 am »
Heren, bedankt voor de complimenten.
En toch was het ziet zo heel moeilijk . . . . met het juiste hulpmiddel.
In nam een balkje (simpel vurenhout) en maakte daar 2 zaagsneden in met een zaagbreedte van iets minder dan 6 mm (= de traliedikte).
De eerste snede op 1,1 mm van het uiteinde (= breedte van de ruimte tussen de tralies (0,8 mm) + de helft van de traliedikte (0,5 x 0,6 = 0,3 mm).
De tweede snede op 1,4 mm van de eerste snede (= breedte van de ruimte tussen de tralies (0,8 mm) + de traliedikte (0,6 mm).

Eerst maakte ik van koperen strips het kader (40 x 11,5 mm).
Precies in het midden daarvan soldeerde ik de eerste tralie (9,5 x 0,6 mm).
Vervolgens klemde ik in de tweede zaagsnede in het balkje de volgende tralie en legde het balkje met de eerste zaagsnede over de eerste tralie.

Wel opletten dat de tralies precies parallel liggen. Hierbij was het lange hulpbalkje zeer handig. Nu de beide uiteinden van de tweede tralie vastgesoldeerd. Het balkje hierbij stevig aangedrukt gehouden.
Het voordeel van het leggen van de eerste zaagsnede over een tralie is niet alleen dat de juiste gelijke tussenruimte wordt verkregen, maar met het uitvloeien van het soldeertin kan de tralie in de eerste zaagsnede ook niet 'weglopen'. Hierna kwam de derde tralie aan de beurt, met dezelfde behandeling als de tweede. Alleen legde ik de eerste zaagsnede nu over de tweede tralie.
Enz. enz. enz. . . . van het midden uit naar buiten werkend.

Vervolgens overtollig soldeertin wegvijlen.
Tot slot aan elk rooster, tussen de juiste tralies in, 3 scharnierpunten solderen, en het geheel zwart maken.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #71 Gepost op: februari 08, 2018, 09:02:00 am »
Prachtig werk, zo leer je steeds weer iets nieuws.
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #72 Gepost op: februari 08, 2018, 14:06:42 pm »
Zoiets gaat ook heel goed als je eerste een tekening maakt op dun karton. Vervolgens lijm je met houtlijm alle onderdelen van het rooster op die tekening (de te solderen plekken niet lijmen!). Als dat gedroogd is soldeer je alle verbindingen vast. Daarna leg je het karton met alles er op in een bakje water en week alles los.
Op die wijze heb ik heel ingewikkelde brugconstructies gemaakt van 1 mm vierkant messing ten behoeve van maquettes op schaal 1 : 400.
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #73 Gepost op: februari 08, 2018, 18:48:09 pm »
Tja, het nachthuis . . . niet het makkelijkste onderdeel . . . maar wel een leuke puzzel.
Zoals het op dit schip zou hebben gestaan, dat ben ik nergens anders tegengekomen. Eigenlijk is het een raar ding:

Het zou 2 kompassen aan de zijkanten en een olielamp in het midden (alle 3 cardanisch opgehangen) bevatten. De ruimten van die 3 onderdelen waren aan de voorzijde voorzien van paneeltjes die vertikaal naar boven uit hun sponningen konden worden geschoven.
Verder nog wat ruimten voor kaarten, zandloper en andere nautische artikelen.
Normaal was zo'n huis rechthoekig en stond het recht op het dek, maar in dit geval moet het het bovenlicht overspannen.

Voor de hoogte van het huis lijken mij 2 zaken belangrijk:
– de roerganger moet net over het huis kunnen kijken; ik neem voor hem een lengte aan van 1.70 m;
– de roerganger moet vanaf zijn werkpositie op het kompas kunnen kijken.
Dus mag het huis m.i. niet hoger zijn dan zo'n 1.60 m; ofwel 27 mm op schaal.

Volgens een dektekening in de AOTS is de bovenafmeting van dit huis op schaal 38 x 9 mm.
Als ik deze maten loslaat op bovenstaande tekening leidt dat tot het volgende:
a) de 2 vierkante zuilen zouden 9 x 9 mm moeten zijn;
b) de resterende overbruggingsbreedte wordt dan (38 – 20 =) 20 mm;
c) de hoogte van het huis was dan 30 mm;
d) de onderzijde van de overbrugging kwam op 18 mm boven het dek.

Het gevolg hiervan is:
– De overbruggingsbreedte volgens b) is niet voldoende, omdat het kader waar mijn bovenlicht op staat al 20 mm breed is. Als de luiken met roosters van het bovenlicht open moeten kunnen, dan is al minimaal 29 mm nodig. (Bovenstaande tekening is dus niet realistisch.) Dit betekent dat het hele huis zo'n 30 + (2 x 9) = 48 mm breed moet worden. Op zich vind ik dit nog wel verantwoord.
– Door de hoogte van het huis volgens c) kan de roerganger er niet overheen kijken.
– De hoogte van het bovenlicht is (t/m de scharnierstang er bovenop) in mijn bouw 18 mm. De onderzijde van de overbrugging wil ik houden op 19 mm; 1 mm vrije ruimte. Dan resteert voor de hoogte van de overbrugging slechts (27 – 19 =) 8 mm.

Als ik (theoretisch) in het midden een lage versie olielamp plaats, dan kan deze nog steeds de bovenzijde van beide kompassen beschijnen. Ik neem aan dat de binnenzijde van het huis, t.b.v. de noodzakelijke lichttransport naar de zijkanten, wit was geschilderd en mogelijk ook was voorzien van spiegelend materiaal.

Binnen deze 8 mm zijn m.i. geen openingen met behoorlijke zicht op de kompassen te realiseren. Als ik de 2 schuiven met luikjes voor die kompassen niet binnen genoemde 8 mm houd, maar deze naar onderen verleng naar 11 of 12 mm, dan had de roerganger er wel goed zicht op.
De verschillen tussen de vooraanzichten zijn dan ongeveer:

Mijn vraag aan jullie: Is mijn visie steekhoudend, of zie ik iets over het hoofd?

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #74 Gepost op: februari 08, 2018, 20:01:00 pm »
Flip
Een roerganger moet niet over het huis kunnen kijken ....
Hij moet naar de zeilen  kunnen kijken!!!

Maar hier kan ik je niet volgen ..
 "Dit betekent dat het hele huis zo'n 30 + (2 x 9) = 48 mm breed moet worden."
1). je tekening is zoals de begeleidende tekst zegt "NO scale".
Je kan dus geen hoogten breedten e.d. van deze tekening afleiden. Het geeft je enkel een perspectief tekening hoe het geval eruit ziet.
De afmetingen van je kompasmeubel kan je aflezen op blz 56. daar zie je stippellijn die breedte en lengte weergeven. ( Item 26 binnacle)

De breedte van je daglicht is 20 mm.  en als je naar Blz 70 kijkt zal je zien dat het beweegbare gedeelte van je daglicht luiken zijn die iets binnenin vallen.  Als je dan de daglicht deksels laat scharnieren rond te top van het daglicht dan beschrijft de voorkant van je deksel een cirkelboog die binnen de loodrechte valt van je 20 mm.

Persoonlijk zou ik mij houden aan je tekening nr-1 ( juist passend over je daglicht)

Grtz Erik