Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 2187 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #45 Gepost op: december 08, 2017, 17:48:15 pm »
De laatste tijd niet veel gelegenheid tot bouwen gehad; dus niet zo veel progressie. Wat is er wel gedaan . . .

De holle wuif is beplankt en er zit een gat in voor de roerkolom. Er moet aan elke zijde van dit gat nog een luik gemaakt worden.

Het roer is voor een deel klaar.
Ik had geen materiaal dat dik genoeg was om het roer op te bouwen. Daarom 3 lagen multiplex op elkaar gelijmd om een bepaalde dikte te krijgen. Naar achteren heb ik dit geheel afgeschuind om het roer een vloeiende vorm te geven.

Vervolgens de zij-, achter- en onderkanten van smalle stroken hout voorzien, zodat het roer lijkt te zijn opgebouwd uit massief materiaal.

Toen moesten er roerhaken met veren (7x) op komen. De veren maakte ik van 2 mm brede koperen stripjes van 0,25 mm dikte. Van hetzelfde materiaal maakte ik busjes met een binnendiameter van 1 mm, die ik op het midden van de stripjes soldeerde.

De 7 veren vervolgens chemisch zwart gemaakt en middels de busjes op een 1 mm dikke messing staaf geschoven. Op het roer heb ik van elke veer de juiste positie afgetekend. De bovenste veer soldeerde ik vast op genoemde staaf en bevestigde die met lijm en 4 mini-spijkertjes op de bovenste positie op het roer. De andere 6 veren schoof ik op de gewenste posities en maakte deze op dezelfde manier vast.

Al met al zitten er 52 spijkertjes in het roer.

De volgende stappen zijn voltooien van de roerhaken en het met hout opvullen van de ruimten daartussen aan de voorzijde van het roer. De roerhaken waren immers 'ingebed' in het roer.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: december 08, 2017, 21:20:18 pm »
Goed bezig Flip!
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #47 Gepost op: december 09, 2017, 05:56:20 am »
nou niet veel gedaan ?

Ik vind het wel al een heel mooi roertje ...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #48 Gepost op: december 09, 2017, 06:23:48 am »
Top werk  :klasse:
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #49 Gepost op: december 15, 2017, 14:37:24 pm »
Na het vastsolderen van de staaf in het busje op de bovenste veer op het roer, deed ik hetzelfde bij de 6 andere busjes.
Hierna zaagde ik de staaf op 3 mm onder elke veer door worden, zodat er telkens een pin van de juiste lengte ontstond. Hierna eenzelfde zaagproces direct boven elke veer. De zo ontstane pinnen/roerhaken staan hierdoor in rechte lijn. Ik rondde ze aan hun onderzijden af.
Vervolgens slot lijmde ik tussen de roerhaken stukjes hout met schuine uitsparingen om straks de vingerlingen met hun veren toe te laten tot de roerhaken.

Net boven de 3e roerhaak maakte ik aan de achterzijde van het roer een verstevigingsstrip met aan beide zijden een oog voor de zorglijnen.

Vervolgens maakte ik, wederom van koperen strips en dito busjes, de 7 veren met vingerlingen die tegen de achtersteven en romp komen.

De onderste 5 hebben allemaal dezelfde lengte, met veren van 37 mm.
De 6e van onderen komt straks t.h.v. de holle wuif, tussen de nog te maken poorten. Deze heeft daardoor een kortere veerlengte.
De veren moet ik allemaal nog van bevestigingsgaatjes voorzien, en zwart maken.

De bovenste vingerling moest net onderdeks in de roerkoker komen. Een heel gepriegel, maar hij zit.

Dit moest nu gebeuren omdat ik er straks, als de spiegel eenmaal is geplaatst, niet meer bij kan. Bovendien is deze positie van belang om het roer op de juiste hoogte te hangen t.o.v. onderzijde van de kiel. Ik kon nog geen definitieve veer/vingerlingen aanbrengen omdat de zijkanten van de kiel nog niet definitief beplankt zijn. Daar moet eerst nog een laagje hout op.
Daarom heb ik een provisorische veer/vingerling voor de onderste veerhaak gemaakt en het roer opgehangen.

Hierdoor kon ik controleren of:
– het roer zuiver vertikaal hangt achter de kiel/achtersteven,
– de voorzijde van het roer parallel hangt met de achtersteven,
– het roer voldoende uitslag naar beide zijden kan maken,
– het gat in het dek op de juiste plek is gemaakt en voldoende ruim is.
Alles is OK.

Het ronde gat in de holle wuif heb ik t.b.v. voldoende roeruitslag ietwat moeten ruimen/vijlen. Het heeft daardoor nu een vreemde -, maar m.i. wel logischer vorm.

W. zu Mondfeld toont in zijn boek 'Historische Scheepsmodellen' (blz. 124) dat het roer naast zorglijnen ook een zorg heeft. Dat is een korte kabel die door een gat in het roer loopt en aan ogen aan beide zijden van de achtersteven is vastgemaakt.

Dat ga ik dus ook nog maken.
Men deed er in die tijd kennelijk alles aan om verlies van het roer te voorkomen. Ze konden immers slecht zonder dit onderdeel.
In de beschrijving van Karl Heinz Marquardt die ik volg kom ik m.i. nog een beveiliging tegen.
T.h.v. de 3e roerhaak lijkt tegen (beide zijden) van het roer een metalen plaat te zijn bevestigd.

De detailtekeningen bij dit onderdeel begrijp ik niet helemaal. Ik vermoed dat e.e.a. ervoor moest zorgen dat, als het roer om een of andere reden omhoog kwam, het niet zijdelings van de vingerling kon schuiven.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #50 Gepost op: december 15, 2017, 16:00:57 pm »
Denk dat die plaat ook dient om het roer te geleiden als je het op zijn plaats wil hangen ?
Nog een functie, de uitslag beperken want als het schip deinst ( achteruit vaart ) dan komen er grote krachten op het roer als de helmstok word losgelaten, als er dan geen beperking is op de uitslag gaat het roer de helmstok breken en de haken vervormen met een onklaar roer tot gevolg .
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #51 Gepost op: december 16, 2017, 06:40:00 am »
Ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. het geleidesysteem bij het inhangen van het roer.

De 2e functie die je aangaf lijkt me niet helemaal logisch.
De helmstok wordt niet direct handmatig bediend, maar middels een katrolsysteem bovendeks naar het stuurrad met trommel. Bij deinzen was het dus eenvoudiger om het stuurrad te borgen of de helmstok met touwen te fixeren.
Als er dan zulke krachten op het roer komen, dan denk ik dat zo'n plaatje de zaak ook niet tegenhoudt. Het plaatje zou makkelijk verbuigen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #52 Gepost op: december 16, 2017, 07:49:50 am »
Komt dat stuurrad ook op de oudere schepen voor ?
In onze streken was een kolderstok in de 17 eeuw gebruikelijk , weet niet juist van wanneer een stuurrad hier werd gebruikt ?
Groetjes

René

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #53 Gepost op: december 16, 2017, 08:09:36 am »
Dit schip is in 1764 gebouwd als "Earl of Pembroke' en gebruikt als kolentransportschip. Vandaar de vele luchtopeningen.
In 1768 werd het omgedoopt naar "Endeavour" en omgebouwd t.b.v. de expeditie van James Cook.
Het is dus een 18e eeuws schip.
Ik neem aan dat er tijdens de studies van Karl Heinz Marquardt geen twijfel over bestond dat er sprake was van een stuurrad.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #54 Gepost op: december 17, 2017, 06:06:36 am »
Het stuurwiel werd rond 1700 geïntroduceerd en daarna snel bijna overal toegepast.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #55 Gepost op: december 28, 2017, 17:29:16 pm »
Het gaat niet hard, maar ik werk er ook niet elke dag aan.
Het roer is zo goed als compleet.

De twee plaatjes van het geleidesystem voor het ophangen van het roer zijn aangebracht.

De roerkop is tot de juiste hoogte ingekort.
Om de zaak een stevig te maken zijn rond de kop, boven en onder het gat voor de helmstok, versterkingsbanden gemaakt.

De helmstok vertoont een kleine opwaartse curve, en begint bij de roerkop rechthoekig, maar eindigt in een ronde vorm.

Nu moet er alleen nog een gat in het roer gemaakt worden t.b.v. de zorg. Dit maak ik pas als het roer definitief opgehangen gaat worden. Dan kan ik namelijk pas goed bepalen waar de ogen voor de zorg op de achtersteven moeten komen.

Aan het uiteinde van de helmstok komt nog een soort beugel.
Normaal gesproken worden de touwen van het roersysteem direct op de helmstok vastgebonden. Bij dit schip steekt echter de schoorsteen van de kajuithaard uit/door het dek.

Om te voorkomen dat de helmstok daar tegenaan zou knallen, kortte men de helmstok in en monteerde aan het eind daarvan een soort beugel die over de schoorsteen heen ging. De touwen van het roersysteem werden vervolgens aan het uiteinde van die beugel vastgebonden.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #56 Gepost op: december 29, 2017, 07:30:18 am »
3 prentjes voor Flip

Op de replica.
In de haven werd telkens het touwwerk opgeschoten en opgeborgen, anders vallen de bezoekers er over .!
Hier aan stuurboord : het blok voor het roertouw.
Pittig detail. Bemerk dat aan het blok er ook een stuk oud-touw is gemaakt. Neen het is niet om onze schenen te beschermen maar wel als bescherming voor de dekplanken. Tijdens het varen  slingers dat blok soms op en neer.

Dan het uiteinde van de helmstok.  Achter het metaal bemerk je het bb.blok

Het kapeltje . Boven de kop van het roer was een bescherming aangebracht. Bemerk dat op de replica de voorkant van het roer niet vierkantig/rechthoekig was maar rond.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #57 Gepost op: december 29, 2017, 12:03:36 pm »
Bedankt, Erik.

De foto van de overkapping van de roerkop kende ik al.
Het gaat hierbij om de replica.
Ik bouw echter volgens de tekeningen en bouwbeschrijving van Karl Heinz Marquardt, die een diepgaande studie naar dit schip heeft uitgevoerd.
En die vertonen een heel ander beeld rond het roer. Daar is geen sprake van een overkapping.
Achter de roerkop en over het hennegat bestond een beugel/hek en voor de roerkop, dus over de helmstok een soort bruggetje met touwleuning.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #58 Gepost op: januari 05, 2018, 16:38:47 pm »
Even een update van de geringe vorderingen:
Op het achterdek heb ik rond het hennegat een houten kader gemaakt.

In de holle wuif zitten nu 2 luikjes.

Je ziet twee touwtjes naar binnen lopen, maar feitelijk is het, via de steunschotten en de roerkoker, één touwtje. Daarmee kan ik ze aan de buitenkant strak trekken, zodat ongelukjes tijdens de verdere bouw voorkomen worden. Als ik eenmaal klaar ben, kan ik ze een beetje naar buiten trekken, zodat ze in een natuurlijk vorm vallen.
Moeten ze weer strak en de spiegel is gemonteerd, dan kan dat altijd nog doen door met een haakje via het hennegat in de holle wuif aan het (verbindings)touwtje te trekken.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #59 Gepost op: januari 13, 2018, 20:07:49 pm »
De helmstok is inmiddels verlengd met eerdergenoemde beugel.

Na een schoorsteentje van het fornuis onder het achterdek te hebben gemaakt en dit, plus de beugel gezwart te hebben, ziet het er nu zo uit:

Rond de spiegel hoort aan de bovenkant en beide zijden een doorlopende houten rand van zo'n 5 á 6 mm breed. De onderste delen van de zijkanten van deze rand moeten straks omgetoverd worden naar uit hout gesneden figuren en ornamenten. Daar zie ik wel wat tegenop. Een beetje naar dit voorbeeld op de replica van de 'Endeavour':

Prangende vraag: Hoe maak je zo'n boog. Ik heb 2 strippen lindenhout van 7 mm breed genomen, deze goed nat gemaakt en vervolgens met een heteluchtpistool rond een mislukte spiegelplaat gebogen.

Door deze vervolgens in vorm op elkaar te lijmen, kreeg ik een fraaie boog die niet meer terug kan buigen. Een soort lamineren dus. Hij volgt exact de contouren van de spiegelpaat.

Omdat de spiegelplaat een horizontale kromming heeft, moest de boog aan de bovenzijde eenzelfde gebogen vorm krijgen. Met veel geduld lukte het mij een boog met een overall breedte van 5,5 mm te fabriceren. Op deze foto is het enigszins te zien:

De 4 raampartijen moeten kunnen worden afgesloten met luiken.
Het was wel wat gepruts, maar het is me gelukt om 8 scharnieren met veren voor de luiken te maken.

Na montage blijkt het e.e.a. nog echt te scharnieren ook.

Elk luik heeft ook nog een oogje (omtrek 1,4 mm met een gaatje van 0,8 mm) gekregen om straks een touwtje doorheen te knopen. Middels dit touw kan zo'n luik omhoog getrokken worden, waarna het op de reling boven de spiegel vastgeknoopt wordt.

Aan de achterzijde van de spiegelplaat heb ik stukjes plastic voor de raampartijen geplakt.

Dat ziet er aan de buitenkant dus ook behoorlijk echt uit.

Ik ga de spiegel met boog en de onderste goudgelen reliëfband nog niet monteren. Ik ben bang voor schade hieraan als ik eerst de nodige dekartikelen ga maken. Misschien moet ik enkele daarvan namelijk onderdeks fixeren.
Als dat eenmaal gedaan is ga ik pas de spiegel monteren en aan de huid beginnen.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.