Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 1703 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #15 Gepost op: maart 02, 2017, 19:42:51 pm »
Da's nou jammer; Ik heb net mijn bestelling geplaatst bij Historische Modelbouw en reeds betaald.
Voor een klein aantal onderdelen heb ik concessies moeten doen v.w.b. de materiaalkeuze; zoals notelaar voor de dekken i.p.v. het idealere/realistischer esdoorn of palmhout,  en notelaar voor beplanking i.p.v. perelaar. Buxus heb ik straks ook nog een beetje nodig voor houtsnijwerk.

Groetjes, Flip.

Flip.  Palmhout en /of Buxus. is hetzelfde hout met verschillende benaming. Het is wit tot licht gelig extreem duur en hard om te bewerken.
Niet ideaal dus voor dekken. wel ideaal voor beeldhouwwerk.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #16 Gepost op: maart 04, 2017, 12:10:56 pm »
Het tekenen van de schotten (spanten) hoeft toch niet zo'n probleem te zijn?
Je tekent één kant uit, vouwt het papier op de middenas dubbel en knipt het in een keer uit.
Vervolgens vouw je het weer uit en plak je het met dubbelzijdig kleefband op je hout en zaagt hem uit. Kwestie van e-k-k-d-w-d zoals we altijd zeiden op ons bureau (een kind kan de was doen).

Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #17 Gepost op: maart 04, 2017, 16:33:50 pm »
Ha ha, op die methode was ik inmiddels ook gekomen.
Wat kan een mens (ik, dus) soms toch moeilijk doen.
Mijn motto is: Een probleem is geen probleem, zolang het maar tot een oplossing leidt.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2017, 12:38:20 pm »
Hierbij een indruk van enkele van de tekeningen die de basis vormen voor mijn project.

De kiel+stevens en 21 schotten zijn inmiddels getekend, uitgeknipt en op triplex geplakt.

Op de 'papieren' schotten heb ik middels rode lijnen al aangegeven tot hoever er ongeveer afgeschuind moet worden om straks vloeiend verlopende huidplanken te bekomen.

Vervolgens moet er gezaagd worden.
Ik heb een beugelfiguurzaag, maar die zaagde om een hoekje. Dus geen zaagsnede in de lengterichting van de beugel, maar met een afwijking naar links. Ik heb het geprobeerd, maar dat was niet prettig werken.
Bovendien is hardhout-triplex inderdaad (erg) hard. Daar had ik niet op gerekend.
Dus was de aanschaf van een elektrische figuurzaag een logisch gevolg.
Het is de overbekende DS 230/E van Proxxon geworden.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2017, 13:49:26 pm »
en zo start een scratch-bouwer met een machine park.
je weet waar je begint ..... maar waar je uitkomt  ?????

en hoe los je nu het stof probleem op.....?

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #20 Gepost op: maart 13, 2017, 14:10:11 pm »
Ja, je moet wat . . .
Zo veel mogelijk buiten zagen. Machine op een workmate plaatsen en klemmen tussen daarvoor bestemde stutjes die bij de workmate horen.
Slecht weer, dan binnen werken, maar wel met een stofzuiger aangekoppeld.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #21 Gepost op: maart 13, 2017, 18:17:41 pm »
Ook ik heb indertijd met een figuurzaagmachine gewerkt, maar dat beviel me echt niet. Die machine kreeg eigen ideeën over de te volgen zaagrichting omdat het veel te snel gaat. Natuurlijk is er geen enkele handfiguurzaag die precies in de lengterichting van de beugel werkt, maar ik let niet op de beugel, maar op mijn zaagje.
En over het stof; een machine produceert een grote wolk hoog opwaaiend heel fijn zaagsel, wat een figuurzaag niet doet. Daar is het zaagsel veel fijner.
Met mijn zaagbeugel zaag ik zelfs ook moeiteloos door 2,5 mm dik koperplaat.
Het geheim van een zaagbeugel zit hem in de exact afgestelde werkhoogte. Zit die te laag of te hoog, dan breekt op zijn minst het zaagje.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: maart 13, 2017, 18:33:11 pm »
he constant,

hoe bepaal je de ideale afgestelde werkhoogte? 

Grtz Erik

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2017, 19:26:56 pm »
De zelfde figuurzaag-machine die ik heb en ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb er al wat km-tertjes mee gezaagd.
De snelheid is instelbaar en voor een strakke snede kan je zoeken naar de juiste vertanding.
De spanning van het zaagje is ook heel belangrijk, maar ook die is instelbaar.
Er zit zelfs een aansluiting voor een stofzuiger op, waarmee alle stof dus te verwijderen is.

Zie bvb m'n HMS Triplex experiment.

En nee, ik werk niet bij Proxxon :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #24 Gepost op: maart 13, 2017, 21:21:59 pm »
Die werkhoogte bij het figuurzagen is bij mij, als ik op een stoel zit en ga zagen, de hoogte die er voor zorgt dat je zaagbeugel volkomen horizontaal blijft bij de op en neer gaan de beweging. Als de zaagbeugel door de verkeerde hoogte een schuine stand aan neemt dan heb je geen controle meer bij de bochten die je moet zagen en knapt het zaagje. Bovendien is dan de zaagsnede niet volkomen verticaal meer.

Ik denk dat ik al vele kilometers heb gezaagd, vooral bij het maken van alle planken voor mijn modellen. Ik zaag dan op rechte lijnen in materiaal van zo'n 6 mm dikte op onderlinge afstanden van 1,5 mm.
Hoe dik het hout ook is, ik gebruik altijd de dunste zaag (Figuurzaagblad voor hout NIQUA FIX No. 1).

Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #25 Gepost op: juni 11, 2017, 13:18:26 pm »
Sinds mijn vorige bericht ben ik wel regelmatig met de bouw bezig geweest, maar het gaat niet snel.
Ik heb gekozen voor de POB-methode met dubbele beplanking (2 x 1 mm).
De valse dekken worden 1,5 mm dik met daarop echte dekplanken van 1 mm.

Scratch bouwen is v.w.b. de kiel/stevens en schotten wel heel wat anders dan het vanuit een bouwdoos lossnijden en in elkaar passen van zulke onderdelen.
Ik heb er nooit zo bij nagedacht waar je allemaal op moet letten; zoals o.a.:
– het aantal en de plaats van de schotten; het zijn er 21 geworden,
– de breedte van de schotten, dus vanaf tekening minus de huiddikte (2 x 1 mm),
– het bij boeg en achterschip afschuinen hiervan,
– de plaats/hoogte van de dekken, rekening houdend met de dikte van het valse dek (1,5 mm) en de dekplanken (1 mm), totaal 2,5 mm,
– de krommingen van de dekken moeten per dek op elk schot gelijkvormig zijn,
– de schotten moeten tot gelijke hoogte worden 'afgezonken', zodat de dekhoogten gelijk komen en ze bij de kiel net boven de rabatlijn (ook 2 mm verhoogd) uitkomen; en ze moeten vooral haaks staan en een beetje klemmen,
– alle drie dekken hebben een lichte zeeg; de bovenzijden van de schotten moeten daar qua afschuining mee overeenkomen,
– de posities en standhoeken van de 3 masten moeten bepaald en uitgezaagd worden.
Voor velen van jullie is dit wellicht gesneden koek. Voor mij is het een soort schaakspel: proberen heel veel zetten vooruit te denken. Het levert i.i.g. meer inzicht in de rompopbouw.

Er ontstond veel vertraging door het materiaal waarvoor ik heb gekozen: hardhout triplex. De eerste les was dus: dit gebruik ik nooit meer voor modelbouw! Het doet de naam namelijk eer aan: hard! Het zagen ging al redelijk moeizaam, maar het verder passend in model vijlen en schuren was een crime.
Maar goed, deze klus is bijna klaar en redelijk geslaagd.
Een voordeel van hardhout triplex is dat het zwaar spul is, zodat het model niet snel zal omwaaien.

Het schip was van oorsprong het kolentransportschip 'Earl of Pembroke', dus niet bedoeld voor snelheid, schoonheid o.i.d.. Vandaar de ietwat plompe vorm. Er komen geen open luiken, roosters, trappen of geschutspoorten in voor. Dus wordt het een vrij gesloten model.
Om die reden heb ik de kiel/steven-plank qua hoogte laten doorlopen tot de 3 dekniveaus; lekker stevig. De dikte van deze plank is 3,6 mm. Bij de afwerking komt daar bij kiel en stevens aan alle zijden 1 mm bij, waarmee de kielbreedte goed overeenkomt met het origineel.

Enkele foto's van de resultaten tot nu toe.
Dit zijn 20 schotten op een 'verzamelplankje':

Het 21e schot is 'nr ½',dat bij de voorsteven komt. Dit ga ik niet van hardhout maken. Daar komt een vulstukje van een andere houtsoort.

De langsscheepse kiel-/stevens-plank, waar de rabatgroeven reeds zijn uitgesneden en de sleuven voor de 3 masten onder hoeken van 88 graden uitgezaagd (2 x apart en 1 x i.c.m. een schot):

En tot slot de schotten los op de kiel-/stevens-plank:

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #26 Gepost op: juni 11, 2017, 17:20:32 pm »
Wat erg helpt om de boel passend te krijgen is op elk onderdeel de waterlijn te tekenen. Op het langspant aan beide zijden en op de dwarsspanten aan één kant. Bij het in elkaar schuiven moeten die lijnen elkaar precies kruisen. Op je verzamelplankje kun je heel gemakkelijk de waterlijn op de kopse kanten van de spanten aangeven als beginpunt.
Op de kopse kanten van alle spanten zou ik ook de juiste positie van de berghouten aangeven. Dat scheelt een hoop werk met het bevestigen van de berghouten die uiteraard aan bak- en stuurboord op gelijke hoogte moeten liggen. De juiste plek van de berghouten kun je dan aangeven vanuit de waterlijn. Die waterlijn staat dan natuurlijk ook op je tekening.
Het ziet er overigens al prima uit! ik weet uit ervaring hoeveel moeite het kost om alles kloppend te krijgen.
Constant

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #27 Gepost op: juni 11, 2017, 17:40:01 pm »
Ziet er al strak uit, zelf bouw ik altijd ondersteboven, dat lijnt gemakkelijker.
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: juni 11, 2017, 20:04:24 pm »
In je laatste bericht schrijf je het volgende;

"Het schip was van oorsprong het kolentransportschip 'Earl of Pembroke', dus niet bedoeld voor snelheid, schoonheid o.i.d.. Vandaar de ietwat plompe vorm. Er komen geen open luiken, roosters, trappen of geschutspoorten in voor. Dus wordt het een vrij gesloten model"

Als ik naar afbeeldingen van dit schip kijk dan verbaast mij jouw mening hier over. Ik zie daar echt veel openingen op het dek juist in de vorm van roosters en trappen. In de spiegel zitten ramen. Of heb ik dat mis?
Kun je dit toelichten?

Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #29 Gepost op: juni 12, 2017, 06:29:26 am »
Heren, bedankt voor jullie reacties.

@ Constant,

Ik begrijp jouw reactie. Ik bouw volgens het boek 'AOTS Endeavour'.
Genoemde tekening bevat dan veel fouten. Ik gebruik de tekeningen alleen voor de afmetingen.
Zo had het schip geen geschutspoorten of open roosters. Ook de toegangen naar lagere dekken waren óf overkapt óf afgesloten met luiken.
Er is één bovenlicht met metalen staven/rooster. Op die plaats laat ik het dek open, maar bouw er geen lager gelegen dek onder. Je kunt dat laatste toch niet zien.

Goetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.