Auteur Topic: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60  (gelezen 1572 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Gepost op: februari 21, 2017, 17:33:14 pm »
Zoals ik in de staminee al aangaf, heb ik zin in de bouw van H.M.B. “Endeavour”, het schip van Australië- en Nieuw Zeeland-ontdekker James Cook. De geschiedenis van dit schip is middels Google te vinden en lezen op vele websites.

Ik stuitte op een digitale versie van het boek over de 'Endeavour' van Karl Hein Marquardt, opgestelde in de Duitse taal. Ik heb dit eerst maar eens vertaald; komen de Duitse taal-lessen van zo'n 50 jaar geleden toch nog van pas. Deze man heeft een wel heel diepgaande studie van dit schip gemaakt. Hij raadpleegde talloze informatiebronnen en kwam zodoende tot een m.i. zeer weloverwogen eindbeeld. Ik beschouw zijn eindproduct maar als een soort 'bijbel' voor modelbouw.

Vele verslagen op het internet over modelbouw van dit schip zijn gebaseerd op bouwpaketten van diverse firma's. De verschillen die hierin voorkomen versus de uitleg van Marquardt zijn soms (on)behoorlijk en daardoor voor mij uitermate storend. Zowelk in technische – als geschiedkundige zin klopt er vaak geen hout van. Deze verschillen, die ondermijdelijk zouden leiden tot veel noodzakelijke aanpassingen, ontnamen mij de lust om middels een bouwdoos aan de slag te gaan.
Zoals ik in de staminee al aangaf, heb ik uitgebreide tekeningen van dit schip. Deze komen voor 99% overeen met hetgeen in Marquardt in zijn boek presenteert.
Met de beschikbaarheid van deze twee informatiebronnen en jullie aanmoedigingen heb de knoop doorgehakt. Ik ga het scheepsmodel scratch bouwen.
Dan maar liever alles zelf proberen te fabriceren volgens 'de bijbel' en eventueel mijn eigen fouten te maken, dan de fouten en troep van een ander (ongetwijfeld goed bedoeld) te corrigeren.

Zeker zal ik wegens het ontbreken van bijvoorbeeld een draaibank spulletjes kant-en-klaar moeten kopen, zoals kanonnen en draaibassen.
Ook zal ik wel eens een beroep doen op jullie kennis en vaardigheden. Maar daar is dit forum juist ook voor bedoeld.

Voor de ruggegraat van het model wil ik 4 mm MDF gaan gebruiken voor de kiel en de stevens, dus de langsscheepse lijn. Voor de dwarsscheepse lijn, de schotten/spanten, wil ik 8 mm MDF toepassen.
De 4 mm MDF delen kan ik later aan de kopse kant en de zijkanten voorzien van 1 mm houten latjes, zodat ik uiteindelijk uitkom op de 6 mm die de tekeningen voorschrijven. De 8 mm MDF op de spanten/schotten lekker veel houvast, wat m.n. in de stevens wel prettig is.
Waarom MDF? Het is materiaal dat uitermate recht is en blijft, goed te verlijmen is, en goed met mes, vijl, schuurpapier etc. te bewerken is.

Voorlopig heb ik in technische zin dus wel wat uit te dokteren en vervolgens veel te zagen, vijlen en schuren.

De schaal op mijn tekeningen is 1:59,3, maar voor de topic-titel heb ik het maar afgerond op 1:60. Zo kan ik 1:1 opmeten. Dit is wel iets kleiner (of groter, het is maar net hoe je het bekijkt) dan de max 1:50 die ik voor ogen had. Veranderen en omrekenen naar 1:50 is wel te doen. Ik ken mezelf inmiddels een beetje, dus ik zou zeker storende fouten gaan maken.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: H.M.B. 'Endeavour'; schaal 1:60
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2017, 17:46:47 pm »
Zit op de eerste rij   :)

Succes
Groetjes

René

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2017, 18:37:17 pm »
Goed plan. Omrekenen naar een andere schaal is best te doen, na een paar keer ken je de waarden zowat uit je hoofd.

Succes met je scratch avonturen! Das veul leuker als een kitje...

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2017, 19:06:54 pm »
Gefeliciteerd dat je de stap naar skratch gemaakt hebt.

Als ik jou was zou ik met de tekeningen gewoon naar een copyshop gaan en daar vragen of ze de tekeningen naar jouw schaal willen brengen. Het kost bijna niets en het is zo gebeurd. Bovendien scheelt het enorm veel rekenwerk (dat doet de computer daar).
Ik doe het altijd zo; Ik zet op de originele tekening een lijn van bijv. 50 cm en ik reken uit hoe lang die lijn moet worden op de nieuwe schaal. Als je de nieuwe verkleinde/vergrote tekening krijgt dan meet je die zelfde lijn even op. Als dat klopt is de schaal goed.

Ik werk vanwege maquettes (alleen ondergronden) veel met MDF. Ook in het frame van de narrowboat zit MDF. Ik kan je aanraden om eerst met diverse lijmen te controleren in hoeverre de onderdelen vast blijven zitten na droging. Dat kan heel anders uitpakken dan met multiplex. De gele Bison houtlijm in de gradatie topspeed lijmt veel minder goed dan de gewone. MDF heeft enige tijd nodig om vochtig te worden, en daar kan kennelijk die topspeed niet op wachten.

Constant

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2017, 19:13:09 pm »
Succes Flip.  Mooi schip, spannend avontuur. Hoop je voorbeeld om te gaan scratchen te kunnen volgen als ik ooit  :? de Berlin af krijg.

Groet uit Maastricht,

Jean
Groet, Jean

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2017, 21:23:02 pm »
Succes Flip met je eerste scratch project.
Je gaat soms wel even vl*** maar op het einde ga je afvragen waarom je niet eerder bent begonnen.

Ik zit ook op de eerste rij ,naast al die anderen..

Hier in de kast staat een "Anatomy of ships van  Karl Heinz Marquart" maar in de engelse Versie...
Ook heb ik wel een paar foto's van de replica...

Bij vragen .... je weet me te vinden. :lol: :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2017, 06:51:20 am »
Met zoveel aandacht en support van jullie kant moet het toch wel gaan lukken. Indien nodig, dan val ik jullie wel lastig met vragen.

@ Constant:
Bedankt voor je tip over het verlijmen van MDF. Ga ik eerst eens uitproberen.
Ik houd het maar bij de schaal waarop de tekeningen zijn afgedrukt; 1:60. Het wordt hiermee al een flinke dame (gezien de rompvorm durf ik zelfs te spreken over een struise dame) met een over-all lengte van zo'n 90 cm. Als ik richting 1:50 ga, dan wordt het al gauw 110 cm. Leuk voor details, maar ook wat meer problemen met huisvesting.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2017, 07:26:11 am »
Plotseling bedacht ik mij nog dat het niet mogelijk is om in de kopse kanten van MDF te spijkeren. Het MDF splijt alleen maar zonder dat de spijker daar vastigheid in vindt. Ik weet niet of je spijkers gaat gebruiken bij het bevestigen van huidgangen. Ook lijmen op die kant is een lastige zaak, vanwege de sterk zuigende werking in het kopse "hout".
Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2017, 09:57:08 am »
Constant, bedankt voor je info.
Dat verlijmen van MDF, zeker op kopse zijden, een crime is, daar ben ik gisteren ook achter gekomen.
Dus maar overschakelen naar het aloude multiplex.
Dan heb je weer de keuze uit hardhout, beuken en populier. Vanwege de stevigheid ga ik denk ik voor hardhout.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2017, 10:10:56 am »
Ik heb nooit problemen ondervonden met het lijmen van MDF, ook niet op de kopse kanten en ik werk met de topspeed lijm.
Als ik het na drogen weer uit elkaar wil halen trek ik het hele MDF kapot maar niet op de lijmnaad.

Spijkeren is idd uit den boze.
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2017, 18:10:03 pm »
ik zou ook nooit mdf aanraden  en je kan het best berken of populier pakken voor multiplex  en berk nog boven populier.
veel suc6 en vooral veel plezier met de bouw van dit schip  :wink:

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2017, 17:19:08 pm »
'Meten is weten', zo luidt het aloude gezegde.
Maar dat daar zoveel tijd in gaat zitten, had ik niet vermoed. Het meten op zich was goed te doen; wel enorm opletten wat je meet.
Maar toen zat ik in gedachten ook gelijk in het aanstaande bouwproces. Een bepaald dingetje moet straks eerst . . . oh nee, dat moet daar nog voor gedaan worden . . . maar dan kan ik later ergens anders niet meer bij. Ik moet het allemaal maar in een spreadsheet gaan opnemen en op volgorde van tijd sorteren.
Ik had bijna gemakkelijker een legpuzzel van 5000 stukjes kunnen gaan doen. Smiley.

Alle gekheid op een stokje; ik ben wel lekker en geconcentreerd bezig.
Ik heb vergeefse pogingen gedaan om, middels scannen en gebruik van een bewerkingsprogramma, vanaf mijn tekeningen goed gespiegelde lijnenplannen van het voor- en achterschip te maken, om zodoende de spanten/schotten (ik noem ze voortaan schotten) uit te kunnen tekenen en zagen. Het was na het spiegelen van de scan steeds niet symmetrisch!! Het zal wel aan het gebruikte programma liggen.
Er zat niets anders op dan t.b.v. de schotten maar op de ouderwetse manier te gaan tekenen: een scan van een half schot aanvullen met een getekende spiegelversie.

Als eerste materiaal is triplex aangeschaft voor keil+stevens en de schotten; resp. 3,6 en 5 mm.

Vervolgens een serieuze berekening en inschatting gemaakt van het benodigde hout voor huid, dekken en masten.
Bij bestudering van mijn tekeningen en de digitale versie van het boek 'Endeavour' van K.H. Marquardt kwam ik discrepanties en zelfs fouten tegen. Gelukkig vond ik op het internet de hieromtrent betere info, zodat ik exacte afmetingen van m.n. masten en ra's in een overzicht kon opnemen.
Voor bestellen van het benodigde hout is in mijn woonomgeving (Vlissingen) geen leverancier te vinden. Alternatief: webshops, maar ie zijn in NL maar zeer beperkt in aantal. Het materiaalaanbod is vaak beperkt; bijzondere houtsoorten tref je niet aan. Bij een Belgische firma zou ik van diverse rondhouten minimaal 5 of zelfs 10 exemplaren moeten afnemen, terwijl ik er telkens maar ééntje nodig heb. Dat was dus een no-go.
Wat een gedoe, maar ik kom er wel aan.

Ben nu bezig met het uittekenen van de contouren van kiel+stevens en de schotten. Dit is een essentieel – en dus nauwkeurig klusje om uiteindelijk tot een fraaie romp te komen.
Tot later!

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2017, 13:17:19 pm »
Hoi Flip,

Laat het me weten wanneer je aan beplanking en rondhouten toe bent.

Ik moet helaas, door omstandigheden, mijn modelbouwmateriaal weg doen.
Er is genoeg materiaal voor 3 of 4 driemasters.

Ik zal er later een foto van maken.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #13 Gepost op: maart 02, 2017, 13:28:04 pm »
Da's nou jammer; Ik heb net mijn bestelling geplaatst bij Historische Modelbouw en reeds betaald.
Voor een klein aantal onderdelen heb ik concessies moeten doen v.w.b. de materiaalkeuze; zoals notelaar voor de dekken i.p.v. het idealere/realistischer esdoorn of palmhout,  en notelaar voor beplanking i.p.v. perelaar. Buxus heb ik straks ook nog een beetje nodig voor houtsnijwerk.
Wellicht heb jij daar straks iets van 'over'. Dan houd ik wel hout over uit mijn bestelling, maar een beetje voorraad is nooit weg.
Misschien wil je me laten weten wat je zoal hebt; mag uiteraard ook in een pb.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: maart 02, 2017, 17:39:38 pm »
flip
Welke machines heb je ter beschikking.
Cirkelzaag ? lintzaag ? van dikte schaaf ?

Voor rondhout te maken heb je enkel een handschaapje en schuurpapier.
moet je enkel vierkante stukjes hout kunnen maken uit Esdoorn of uit Ramin.

zie ook je PM.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik