Auteur Topic: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)  (gelezen 2196 keer)

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
Re: Ghanjah, scratchbouw, Schaal 1 : 87 (HO)
« Reactie #75 Gepost op: november 12, 2017, 13:17:20 pm »
Leuk Constant, die dekindeling met die grote sleuf. Heb je dat zelf uitgedacht, hoe dat moest met dat strijken van die mast of heb je afbeeldingen?

Ik vraag dat omdat ik met iets soortgelijks zit. Ik probeer een modelletje te maken van een haringbuis. Als die dingen aan de vleet lagen streken ze meestal hun twee voorste masten.

Ik kan nergens in de literatuur vinden hoe ze dat precies deden. Wel dat het een heikele klus was, want er kwamen mensen bij dood. Vielen overboord en verdronken. Ik heb me suf geprakkiseerd hoe je op een klein schip in volle zee twee masten, die honderden kilo's moeten hebben gewogen, moet strijken. Ik denk dat ik iets heb bedacht dat werkbaar is, maar ik ben heel benieuwd naar jouw bronnen, want die  trechtervormige sleuf in dat dek van jou, dat zat er toch om de mast te kunnen strijken, neem ik aan?
Bij de buis moet het zo zijn gegaan: Voor de grote mast zat in het dek een wegneembare plank of luik, waardoor bij het achterover laten zakken van de mast de voet boven het dek uitkwam. De bovenkant van de mast kwam te rusten op een beugel over het achterdek. Met takels aan de voormast en de fokkera werd de voet van de mast in de gaffel aan stuurboord gehesen. Daarna werd de voormast gestreken op dezelfde manier als waarop dat bij binnenschepen gebeurde. Hij viel dan in een gaffel aan bakboord.

De strijdbaarheid van die voormast is te zien op een detail van de ets van Reinier Nooms:

Als er iemand op het forum is die meer en betere informatie heeft over deze materie dan houd ik me beleefd aanbevolen. Er blijven mij namelijk nog heel veel vragen met betrekking tot de tuigage over, dus elk snippertje info is welkom. Alle afbeeldingen van buizen varend en aan de vleet heb ik uiteraard verzameld.

Ab

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #76 Gepost op: november 12, 2017, 13:21:42 pm »
Deze was ik nog vergeten te posten: je kunt de schuin weglopen de plank voor de mast zien.

De voet van de voormast bleef in werkelijkheid natuurlijk rechtop staan :-).

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
« Reactie #77 Gepost op: november 12, 2017, 16:28:31 pm »
Hoe dat in zijn werk ging bij Hollandse schepen dat weet ik niet. Ik denk dat de methode die jij hebt uitgedacht wel heel plausibel is.

Bij een Ghanjah ging het denk ik anders. Die driehoekige sleuf zit bij alle schepen uit de ongelooflijk uitgebreide familie van de Dhows. Of ze nu één of meerdere masten hebben.
Op de foto zie je bij mijn model hoe dat zou gaan. De hoofdmast is naar achteren neergelaten, in die sleuf, terwijl de voet nog steeds onder in het schip rust. Er zijn mij geen foto's of beschrijvingen bekend waaruit blijkt dat de mast uit het ruim is gehaald.

Dat die opening driehoekig is kan ik bij schepen met meer dan één mast verklaren. De neergelaten mast moest schuin naar achteren naast de achtermast terecht komen. Maar dit verhaal gaat niet op bij dhows, met één mast, die hebben die driehoekige openingen ook.

Voor de mast zie je een korte zwarte mast  (hier even voor de duidelijkheid zwart gemaakt) Die mast zit vast aan de dekbalken en onderin op de kiel. Als de grote mast overeind staat dan zit die met sjorringen vast aan die kleine mast, zowel boven als onder het dek.

In mijn posting van 15 september heb ik een foto laten zien waarop een Ghanjah met een gestreken mast. Mogelijk zijn ze hem daar weer aan het overeind zetten. Ik denk dat de korte achtermast daarbij van nut is. Ze zouden de mast daaraan kunnen ophijsen tot aan de top van die mast, waarna tuien vanaf het voorschip de rest moeten doen.

Maar bij spookt alsmaar de vraag: Waarom zouden ze die mast strijken? Ik kan daar geen verklaring voor vinden. Het werd denk ik niet vaak gedaan, want er zijn tal van foto's die die schepen laten zien met gestreken zeilen (roeden) maar waarbij de mast nog overeind staat. Het enige wat ik kan bedenken is dat zo'n schip nogal wiebelig op het strand rechtop stond, gesteund door palen, en dat de opgeheven mast daar voor een risico zorgde.

Voor de schaal heb ik mijn Volkswagen Golf nog even onderaan de romp geparkeerd.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #78 Gepost op: november 14, 2017, 10:53:17 am »
Het beplanken van het dek.
Aangezien ik een voorstander ben van het niet eindigen in een punt van de dekplanken, wil ik hier graag uitleggen hoe ik dat doe.

Bij dit schip komt het in nogal overdreven vorm voor omdat het erg spits toeloopt en er ook een luik zit dat driehoekig is.
Ik heb gezien dat dit bij moderne jachtbouw niet meer zoveel gedaan wordt, kennelijk ook door de toepassing van heel goede kwaliteit lijmen, maar die hadden ze vroeger niet.

Als je naar uiterst linksonder kijkt dan zie je daar de plank zitten die nog moet worden uitgekeept. Die plank zit vastgelijmd op het dek. De eerstvolgende dekplank leg ik daar dan overheen totdat de linksboven liggende punt van de plank gelijk ligt met de schuinte van de vastgelijmde plank.

Op dat punt maak ik een kleine insnijding in de vastgelijmde plank (ongeveer tot de helft) en vervolgens een snede naar de plek waar de vorige punt van een plank in de vastgelijmde plank verdween. Dat ontstane driehoekje peuter je los uit de vastgelijmde plank. Vervolgens maak je deze vorm aan de plank die je aan wilt brengen, en lijm hem vast.

Het dek schuur ik niet meteen. Eerst ga ik er overheen met een schraper. Dat gaat heel goed met een plat breed hobbyvijltje. De voorkant daarvan, ongeveer een cm breed, is scherp genoeg om als schraper te dienen. Daarna schuur ik het dek en zet ik hem in de lak.

Het lijkt allemaal erg moeilijk maar dat is het beslist niet! Het kost alleen wel wat tijd om het goed te doen.
Bij dit model heb ik gekozen voor fineer als dekplanken. Hier moet zo veel worden uitgesneden dat dikker hout alleen maar moeizamer wordt om uit te snijden.

Tussen de relingsteunen heb ik zoals je ziet kleine plankjes gelijmd. Die uit te kepen planken lopen daar dus voor langs.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #79 Gepost op: november 14, 2017, 16:49:58 pm »
Citaat
Bij dit schip komt het in nogal overdreven vorm voor omdat het erg spits toeloopt en er ook een luik zit dat driehoekig is.
Ik heb gezien dat dit bij moderne jachtbouw niet meer zoveel gedaan wordt, kennelijk ook door de toepassing van heel goede kwaliteit lijmen, maar die hadden ze vroeger niet.

neen die "kit"-lijmen hadden ze vroeger niet.
Maar ik vraag mij af of men in die tijd niet afweek van de klassiek vorm van rechtlijnig beplanken doch meer de, nu ouderwetse, vorm van ronde beplanking toepaste?
Dus de planken volgen de zijkant en komen bij elkaar in het midden met een koningsplank?

Maar in moderne jachtbouw eindigt men nog steeds niet de beplanking in een punt hoor. Maar men maakt tegenwoordig een afronding aan de punt  met een straal van 3cm. Ik zie het iedere week hier op de werf bij verschillende yachten, zowel met het klassiek teakdek als met de huidige kunststof dekken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #80 Gepost op: november 14, 2017, 20:45:28 pm »
Als ik naar foto's kijk van de bark "Europa", dan heeft het dek precies de zelfde plankbeeindigingen als ik aan het maken ben op de Ghanjah. En dat schip is qua ouderdom toch wel te vergelijken.

Dat ze al vroeg overgingen met het toepassen van ronde beplankingen, zoals op de  moderne jachtbouw, met een koningsplank in het midden lijkt me niet logisch. Men moest het doen met allerlei breedteformaten van planken en dat lijkt me niet haalbaar bij keurig halfrond gelegde planken. Als je dan over de volle lengte van het dek één breedte van plank had, met de nodige naden, dan zou dat veel houtverlies opleveren.

Maar wellicht is er iemand die daar meer van weet?

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #81 Gepost op: november 19, 2017, 13:52:52 pm »
Dit is niet de boeg van een Vikingschip maar de boeg van een Ghanjah.

Iedere Ghanjah heeft dit beeld, met kleine onderlinge verschillen. Het stelt een gestileerde kop van een haan voor.
De Ghanjah, de Kotia en de Baghla zijn drie scheepstypen die heel sterk op elkaar lijken. De Ghanjah onderscheidt zich van de andere twee door dit boegbeeld (zoek maar eens op; Ghanjah ship (afbeeldingen).

Het zit er nog los op geklemd, en het is het allerlaatste onderdeel, vanwege de kwetsbaarheid, dat ik zal bevestigen.

Op het voorschip komen vlak achter die kop nog een paar zaken die ook niet op westerse schepen voorkomen.

Constant