Auteur Topic: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50  (gelezen 2075 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Reactie #15 Gepost op: juni 07, 2017, 18:20:43 pm »
Als je wil mag je me een tekening sturen van een spant, probeer ik hier ook eens wat, ik hou wel van een uitdaging af en toe  :mrgreen:

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: juni 12, 2017, 06:31:51 am »
moet dan eerst de boel nog een beetje opruimen, ( in turboCad) maar dan krijg je een spantenplan.
Trouwens de eerste spant is al in 3D getekend. Als ik wat tijd krijg ga ik die als proef ook eens 3D printen.

De eerste experimenten.
Vanuit een *Dxf.   Een impressie van een *STL  klaar voor naar de 3D print te gaan

En dan geprint.

De spanten staan allen op hun kop op een vlakke bouwplaat met de kiel dus naar boven.
Wat ik nog moet verbeteren is een aanduiding te maken waar de bovenkant van het dek moet komen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: juni 13, 2017, 17:57:06 pm »
Dat ziet er toch al veelbelovend uit  :klasse:
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #18 Gepost op: juni 13, 2017, 19:09:01 pm »
Ga je de spanten zo in kunststof maken en daarna verwijderen ?
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: juni 13, 2017, 20:37:10 pm »
dat is uiteindelijk de bedoeling.  Je moet al wel eens iets nieuw in de hobby proberen hé.
ik wil enkel als eindresultaat een lege schelp gemaakt uit 3 lagen fineer met enkel een binnenkiel en twee langsliggers voor ondersteuning van het dek. Dus voor die lege schelp moet ik uitneembare spanten hebben
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: juni 14, 2017, 05:25:27 am »
Om een schelp te bouwen heb ik altijd een vol beplankte mal gemaakt, hoe dik ga je de lagen maken ?
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: juni 14, 2017, 11:39:17 am »
Voor de huid komt er 3 lagen perelaar fineer van ieder 0.6 mm dik.  met wat lijm erbij schat ik dus de huiddikte op 2 mm.

Ondertussen komen er wel wat problemen naar boven i.v.m.  de digitale tekeningen.
Op het zijaanzicht t.o.v. de basis heb ik een hoogte van 56,4 mm ( 1/1)  en op het spantenplan komt dezelfde lijn t.o;v. de basis op 130 mm. (1:1) dit geeft wel een verschil, zelfs op 1:50. als je van die digitale vorm een 3D spant gaat maken.... de lijntjes passen niet meer in elkaar .

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: juni 14, 2017, 21:38:53 pm »
gelukkig zijn de dig. probs. terug te brengen naar een layer. die niet correct is. vermits de andere aanzichten en lijnen wel correct zijn, was het maar een kleine moeite om dit ook maar goed te tekenen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #23 Gepost op: juni 15, 2017, 14:37:37 pm »
De eerste testen van spanten met 3D.
Weer wat leergeld betaald.
—> wil je iets printen dat in elkaar moet passen: zorg dan dat er overal minstens 0,5 mm speling is.
--> De dikte van een laag, als die moet passen in een gleuf van 4mm.  dan mag ik dat maar 3.5 mm. dik maken.
—> Een twee “skin”. Is geen optie. Die tweede laag kleeft niet echt tegen de eerste laag en komt overal los.  Als je dan regel 1 toepast zit je ineens met te veel ruimte.
—> PLA kan ik lijmen met “Hard-plastic lijm”

Dit is het resultaat van de boeg.

hier en daar moet nog wat verbeterd worden. De spanten op papier hebben een dikte van ... een potloodlijn. maar in 3D is dat 4 & 5 mm.

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: juni 16, 2017, 05:56:08 am »
Goed bezig. Ik kan van jouw spantenplan idd ook solids maken van de spanten, de dikte kan ik dan zelf bepalen.
Weer iets geleerd.  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: juni 16, 2017, 12:07:39 pm »

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: juni 20, 2017, 11:09:01 am »
pfff

kan weer helemaal opnieuw beginnen met de tekeningen te maken. Gelukkig dat ik dus nog niet alle spanten in 3D heb uitgeprint. :(
Kreeg vandaag de electronische tekeningen binnen op schaal 1:50. van de valse kiel... met daarbij de verschillende maatvoeringen. :D  De vorm ervan verschilt wel heel hard met hetgeen "Delfship" heeft gemaakt.
Nu even kijken of die valse kiel naadloos aansluit aan het spantenplan dat ik van "Isola" heb gekregen...

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: juni 20, 2017, 14:44:56 pm »
Het origineel spantenplan gaat altijd een klein tot groot verschil geven t.o.v de tekeningen die gewoonlijk worden vrij gegeven zonder betalen :-).
Als ik start met de originele tekeningen gaat delftschip geen verschil geven, je kan er zelf de strook fouten van originele tekeningen mee verbeteren.
De electronische  tekening die je hebt gekregen zijn die in PDF formaat of zijn dat de maten in cijfers ? 
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: juni 20, 2017, 15:58:41 pm »
Het ineen pdf, maar alle maten staan erop, zoals lengte breedte dikte metaalplaten  etc. Je ziet dat de kiel over de volle lengte meer 30 cm breed is en bestaat uit vlakke platen, terwijl defship er een variabele breedte en gebogen vorm heeft aan gegeven

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: juni 20, 2017, 16:05:51 pm »
Het origineel spantenplan gaat altijd een klein tot groot verschil geven t.o.v de tekeningen die gewoonlijk worden vrij gegeven zonder betalen :-).
Hier ben je toch verkeerd in hoor. Alhoewel gratis zijn het stuk voor stuk ingescande werftekeningen.spijtig genot niet in een *.dxf maar als *.jpg of als *.pdf.
Feitelijk had ik de tekeningen moeten overtekenen in het CAD program over de *.jpg.

De tekeningen van NVM buiten beschouwing gelaten.

Grtz Erik