Auteur Topic: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50  (gelezen 2190 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Gepost op: oktober 26, 2016, 11:04:09 am »
Na de Imara ga ik beginnen met dit schip als museum model te maken op 1:48 ( Engelse standaard van ¼” /1’)

Een beetje geschiedenis van dit schip.

In 1917 werd bij de scheepswerf H. Appelo & Zoon in Zwartsluis de driemastschoener ‘Oosterschelde’ op stapel gezet. Opdrachtgever was de jonge Rotterdamse rederij H.A.A.S. Hiermee begon de geschiedenis van de laatste overgebleven Nederlandse driemastschoener.
- Het schip vervoerde vooral losse vracht, zoals klei, stenen, aardappelen en bananen. In 1921 werd het schip verkocht aan de Groningse kapitein Kramer. Hij voer onder meer op de Afrikaanse kust en in de Middellandse Zee. In 1939 kwam het schip onder Deense vlag te varen vanuit Æroskøbing, met de naam ‘Fuglen’. Het was toen een van de modernste vrachtschepen in Denemarken.
- In 1954 is het schip verkocht aan Sam Petterson, een Zweed uit Skärhamn. Later is Denis Inberg, een plaatsgenoot van hem, eigenaar geworden. In Zweden is het schip verder gemoderniseerd; uiteindelijk werd het een motorschip. Er werd vooral gevaren in de Oostzee, onder de naam ‘Sylvan’.

In 1988 kocht Dick van Andel het schip. Hij herkende in de ‘Sylvan’ de lijnen van een zeilschip. Onder zijn bezielende leiding werd de ‘Oosterschelde’ tot in detail gerestaureerd. Drie maritieme musea zagen toe op de authenticiteit. De kosten zijn betaald door het Rotterdamse bedrijfsleven, lokale en landelijke overheden en vele particuliere ondersteuners. De speciaal opgezette Stichting ‘Het Rotterdamse Zeilschip’ heeft de fondsenwerving verzorgd. Op 21 augustus 1992 stelde Prinses Margriet het schip weer in bedrijf. Inmiddels is de ‘Oosterschelde’ door het ministerie van OC & W erkend als monument van grote cultuurhistorische waarde.

Sinds 1992 vaart het schip wereldwijd en is het een ambassadeur voor Rotterdam en Nederland. Het schip wordt door Reederij ‘Oosterschelde’ geëxploiteerd door het maken van zeereizen met betalende passagiers en door het verhuren van het schip tijdens speciale evenementen.
In 1994 werd o.m. het Noordpoolgebied (Spitsbergen) bezocht. Van oktober 1996 tot april 1998 is een reis rond de wereld gemaakt, met bezoeken aan Aden, Indonesië, Hongkong, Japan, Nieuw-Zeeland, Kaap Hoorn en Antarctica. In 1999 en 2000 is een grote reis langs Zuid- en Noord-Amerika en het Caraïbische gebied gemaakt; tijdens deze ‘Tour of the Americas’ zijn opnieuw enkele expedities naar Antarctica gemaakt.
- In de jaren daarna werd niet alleen de zuidpool opnieuw bezocht, maar voer het schip ook naar Kaapverdië, Marokko, Rusland, etc. Sinds ze opnieuw onder zeil kwam zeilde de ‘Oosterschelde’ in zeemijlen meer dan 6 maal rond de wereld en bezocht ze ruim 45 landen op 5 continenten.
- Tijdens een deel van enkele reizen zal ik aanwezig zijn aan boord. Van de gelegenheid gebruik makende van bepaalde onderdelen op te meten en er ook foto’s van te nemen.

oosterschelde
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
voorbereiding Z/S Oosterschelde (Hist) 1:48
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2016, 11:05:01 am »
Nu had ik ook bij de “MBV” , (Modelbouw Vereniging Nederland), de tekeningen gekocht van het Z/S Oosterschelde.
Vandaag zaten die in de bus …6 bladen tekening
2 bladen gaan over hoe een afneembare valse kiel maken om een zeilend model te hebben. (ben ik dus niets mee )
2 andere bladen gaan over de zeilwinchen en waar die te plaatsen en hoe de touwtjes moeten lopen. (ben ik dus niets mee )
1 A3 bladje is de zeil tekening. ( daar kan ik weer iets mee)
en dan 1 groot blad  met de spanten .
Wat een teleurstelling als je dat laatste blad openslaat. :gun:
Nog niet eens een bovenzicht of  zijzicht of een lijnen plan,
“neen menheer” , van iedere spant een 1/2 uitslag, ieder spant afzonderlijk getekend en een plan van de valse kiel ( Niet de valse kiel die nu aan het schip zit; maar een valse kiel = midscheeps in de lengte, zoals er in bouwdozen voorkomt met waar de motor moet liggen, waar de batterijen moeten zijn, etc.

Meet ik die valse kiel  van steven tot steven is dat 113 cm. en dan zeggen en schrijven  ze dat het plan op 1:20 van de werkelijkheid is.( Ik dacht toch dat de lengte tussen de steven 40,12 m was —> 1:20 = 200,6 mm.  ????
waar halen ze dan dat de schaal 1:20 is ?? :twisted: :angry:
M.a.w. voor mij totaal nutteloze aankoop. Zelfs met die spantentekeningen ben ik niets. Er zit nu een soort valse kiel onder het schip de die kiel staat niet eens op de tekeningen van "MBV".

Gelukkig zijn er duidelijke tekeningen te downloaden  bij de rederij. :klasse:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
Re: voorbereiding Z/S Oosterschelde (Hist) 1:48
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2016, 16:59:25 pm »
Gelukkig dan maar! Succes met de bouw, niet helemaal mijn soort schip maar toch altijd leuk om te volgen.

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Online Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #3 Gepost op: oktober 27, 2016, 17:05:20 pm »
De MBV heeft in NL het monopolie, dus kunnen ze presenteren (inclusief de rekening) wat ze willen.
Gelukkig heb je een veel beter alternatief gevonden.
Ik ga je volgen; veel succes!

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: oktober 28, 2016, 06:16:00 am »
Met daarbij de opmerking dat nvm niet zelf tekeningen produceert,  maar doorverkoopt wat diverse leden/geinteresseerden/archieven aangeleverd hebben. Leeftijd en kwalitiet van de tekeningenveeshilt dus enorm. Sinds kort hebben ze inhun webshop een soort preview zitten. Begon tijd te worden.....

Jan

Offline vandorpemarc

• Scheepsjongen
  • *
    • Modeling skills flandres
« Reactie #5 Gepost op: oktober 29, 2016, 12:32:06 pm »
Heb vroeger dikwijls tekeningen van koetsen gekocht bij NVM,die waren steeds meer dan goed.

Nu onlangs een tekening van een simpel sloepje gekocht,zowel op papier en digitaal.
Amaai,totaal geen details aanwezig en zo'n kleine schaal,kun je gewoon zelf opnieuw tekenen.

En dan nog eindeloos moeten afwachten ondanks hun voorwaarden te hebben gerespecteerd.Toen ze leverden zat de interne rekening van hen er nog bij,dan voel je zich als klant toch wat bekocht!

:drink:
groetjes Marc.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2016, 06:03:52 am »
tja   als je het monopoly hebt ...

ondertussen ben ik ook volop aan het tekenen.

Via de tekeningen op de website heeft Isola er een mooie 3D tekening van gemaakt in "Delfship" en dan de korrecte lijnenplannen.
ook rekening houdende met de aangebouwde kiel ,tijdens de restauratie.
Spijtig genoeg  kan ik zijn *.dxf output niet inlezen in  de tekenprogramma's die ik bezit. ( waarschijnlijk zijn mijn programma's al van een wat oudere datum  en kunnen die het nieuwere formaat niet aan.)
Spijtig Rene voor het werk en de tijd... toch bedankt.

Dus ik moet het weer stellen met een printscreen en zelf aan de slag gaan.

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #7 Gepost op: oktober 30, 2016, 06:23:45 am »
Heb nog iets gevonden dat je kan gebruiken, offset van de spanten in cijfers schaal 1/50 stuur dit naar je e-mail . als je het niet kan inporteren heb je toch de cijfers om je tekening te controleren.

Een andere schaal kan ook .
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: juni 05, 2017, 17:43:11 pm »
dank zij mijn beste vriend Isola2. heb ik een spantenplan op 1:50
en bezit ik nu ook een lijnenplan op 1:1. van de nieuwe vorm van het schip ( dus met wijzigingen van na de restauratie)

Ik ga de romp weer bouwen op een loze mal en met platen uit peer-fineer van 0,6 mm. dik. De  romp zal gevormd worden door kruiselings leggen van de twee eerste lagen met daarna de definitieve laag horizontaal. Op die manier hoop ik een sterke vaste en vooral lichte rop te kunnen maken.

Volgende week eens een plaat MDF gaan halen van 5 mm. dik. voor het maken van de loze spanten.
en een stuk MDF van  18-20 mm. voor de bodemplaat.

Tijdens de reis aan boord van dit schip in Jan. heb ik een 200 tal foto's van de dekopbouw de relingen en details van zowat alles wat aan dek te vinden is. Ook bezit ik het beleggingsplan voor de touwen.

PS voor Isola.  Met een ander tekenpakket en een zeer lange leertijd, heb ik wel je *.dxf bestanden kunnen inlezen. Ik heb dan maar de versie 2007 genomen als vertrekpunt.

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
Re: TS-Oosterschelde (Hist) 1:50
« Reactie #9 Gepost op: juni 05, 2017, 18:32:28 pm »
Kun je met die Autocad tekening het model ook 3d-printen?
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: juni 05, 2017, 19:01:07 pm »
zo sterk ben ik niet om van die 2D een 3D te maken.... en daarna een *.stl bestand van te maken
en het bootje mag dan niet groter zijn dan 20x20x20 cm..

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #11 Gepost op: juni 05, 2017, 19:40:38 pm »
Zit op de eerste rij  , dat word weer eentje om van te snoepen  :wink:
Groetjes

René

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #12 Gepost op: juni 06, 2017, 16:22:44 pm »
Heb wel eens gezien dat mensen de spanten volledig in Autocad overgenomen hebben en deze via https://snijlab.nl/nl hebben laten snijden uit plaat triplex.
Dit was een heel mooi resultaat, echter om dit zo te krijgen is wel een goede Autocad ervaring noodzakelijk, je moet namelijk alle spanten afzonderlijk projecteren op een of meerdere platen van 120x60 waarna deze gesneden kunnen worden.
met spanten in 3D printers heb ik nog geen resultaten gezien.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: juni 06, 2017, 18:48:13 pm »
Als je de spanten in een .dxf formaat hebt en je weet hoe dik ze moeten zijn dan zou je volgens mij die dingen ook
uit de 3d printer moeten kunnen trekken. Bij mij mag het dan max. 150x150x150mm zijn maar je kunt ook 2 halve
spanten uitprinten en die tegen elkaar lijmen.

Tis maar een gedachte.

Het volgende probleem dient zich dan aan, dat je spanten van kunststof zijn en je huidlatten wil je natuurlijk in hout.
Dat wordt nog een klus om dat goed verlijmd te krijgen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2017, 10:18:40 am »
Dat is eens een gedacht om te experimenteren.

Dat ze dan in PLA zijn is juist goed, de houten fineer latten mogen er juist niet op kleven... De spanten moeten enkel als steun zijn.
maar het si wel een hoop. dig. tekenwerk om zoiets te bereiken.

de spanten, per spant naar een *.stl brengen. en ze dan eens laten printen in 3D.

ik hou jullie op de hoogte van de experimenten..

Grtz Erik