Auteur Topic: canalboat schaal 1 : 25 ---> Voltooid  (gelezen 3883 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: canalboat schaal 1 : 25
« Reactie #15 Gepost op: oktober 24, 2016, 11:13:20 am »
Hier het achterschip. Het ziet er nogal vreemd uit maar het klopt na veel zagen, eindeloos vijlen en schuren tot op de millimeter. De buis voor het roer zit er al in evenals de buis voor de schroef (die ik nog moet maken). Je kijkt hier in het binnenste van het schip in de versmalling komt straks de trap naar het achterdek.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #16 Gepost op: oktober 24, 2016, 11:18:17 am »
De hele boot. Eigenlijk zie je hier dus een lengtedoorsnede. De volgende stap is dus het aanbrengen van de huid, van 1 millimeter dik multiplex.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: november 01, 2016, 09:33:16 am »
De romp in zijn definitieve vorm. De huid is aangebracht. De voorplecht is helemaal dicht omdat dit de plek is waar de butagasflessen zijn ondergebracht en één van de watertanks. Het luik daarop is de toegang.
De volgende werkzaamheden zijn het aanbrengen van de vloer, het opdikken van de zijwanden en het aanbrengen van de boorden. Dan is de romp zo'n beetje klaar voor de grondverf, waarna op de zijkanten een paar halfronde strippen (pvc, kant en klaar) over de volle lengte worden aangebracht. Als dat allemaal is gebeurd dan kan de romp afgeschilderd worden.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #18 Gepost op: november 21, 2016, 19:55:52 pm »
Nog even geduld met foto's. Er wordt wel aan gewerkt, maar dat is allemaal niet zo interessant. Grondverf, schuren, plamuur, schuren, grondverf en dan de eerste dekkende laag. Allemaal bedoeld om te "dematerialiseren", dat wil zeggen verbergen dat het hout is en de indruk wekken dat het staal is.
Verder is er veel denkwerk verzet met de inrichting en zijn de plaatsen van de tussenschotten bepaald. Ook de zijwanden van de romp zijn op de uiteindelijke dikte gebracht.
De bovenbouw is er nog niet.
En verder ben ik ook heel druk geweest met de tartane, voornamelijk in de droogtijd van de afwerklagen.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #19 Gepost op: november 23, 2016, 09:25:27 am »
Hoe heb je die schuine kant aan de voorplecht gemaakt,
Vijlen in vorm en dan bekleden met multiplex ?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #20 Gepost op: november 23, 2016, 09:57:16 am »
Ja, precies zoals je zegt. Eerst een vorm maken van karton van de hele zijkant en dan krijg je als vanzelf een insnijding op de plek waar het schuin gaat lopen. Een lastig karweitje is dan om daarna de boeg daar een halve cm. in te laten. Die kun je natuurlijk niet zonder meer op de punt lijmen.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #21 Gepost op: november 27, 2016, 10:46:06 am »
Een tussenfase, waarbij op de zijkanten halfronde strips zijn aangebracht, zoals op iedere canalboat is te zien. Het zijn strips van PVC, zo uit de hobbywinkel. Het er op lijmen was een .....werk.
Binnen in de boot is de houten vloer te zien en staan er al een paar schotten (los) die de indeling van de boot aangeven. De uiteindelijke contouren zijn nu al een beetje zichtbaar.
De bovenste strip geeft tevens de scheiding weer tussen twee kleuren. De onderkant wordt helemaal zwart en de bovenkant groen (misschien rood maar dat weet ik nog niet). De nu zichtbare feestelijke witte lijnen verdwijnen dus.
De bovenbouw wordt er vast opgelijmd met een verwijderbaar dak, zodat je er binnen in kunt kijken. Om die reden staat er aan bakboord een half schot. Dit zal je niet altijd aantreffen in het echt, maar ik heb het nodig voor de vormvastheid van het linker bovendeel van de opbouw. De beide schotten aan het begin en aan het eind zijn tijdelijk, en er in gemaakt opdat ik de boot op zijn kop kan leggen om het schilderwerk goed uit te kunnen  voeren
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: november 28, 2016, 11:42:11 am »
nou zeg , ga je ook de binnenkant bouwen?
met kachel- tafel stoelen, gordijnen, bed,

Hoe ga je de lakens op schaal weven ?? :dog
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #23 Gepost op: november 28, 2016, 12:08:06 pm »
Ja hoor, de hele binnenboel komt er in, tot en met de closetrolhouder denk ik.
Hoe ik de lakens ga weven dat weet ik nog niet.

Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: november 28, 2016, 12:40:47 pm »
dan maar slapen in een slaapzak  :)

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #25 Gepost op: december 01, 2016, 09:55:13 am »
Het achterschip. Alle onderdelen zitten nog demontabel. Het roerblad kan pas vastgesoldeerd worden als de romp helemaal is geschilderd. Verder is het allemaal sodeerwerk; de propeller, de helmstok en het hekje om op te zitten. Het horizontale deel van de helmstok is gedeeltelijk van messing. In werkelijkheid kan dat, als de boot ligt afgemeerd, worden verwijderd, om daar wat meer ruimte te hebben om te zitten.
De horizontale slof onder de propeller is een stevige stalen balk, bedoeld om de eerste klap op te vangen als de boot in een sluis ligt en hij wordt naar een lager niveau geschut. De hoge stenen drempel onder de sluisdeur is al menige boot die te dicht tegen de sluisdeur werd afgemeerd, fataal geworden.

Constant

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #26 Gepost op: december 02, 2016, 07:25:37 am »
Wordt een mooie boot!

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #27 Gepost op: december 05, 2016, 13:13:43 pm »
Het begin van het interieur. De achterste slaapkamer voor twee personen met de trap naar het achterdek. Waar mogelijk zit kastruimte, net als in een caravan.
Constant

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #28 Gepost op: december 05, 2016, 14:16:01 pm »
Het ziet er nu al gezellig uit in het roefje 8-o
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #29 Gepost op: december 11, 2016, 10:18:06 am »
Op de bijna afgeschilderde romp heb ik los een geschilderd buitenpaneel van de opbouw geplaatst. In dit paneel moeten vervolgens de ramen worden gezaagd. Een misschien wat vreemde volgorde maar het werkt een stuk makkelijker. De beide zijden van de opbouw bestaan elk uit drie lagen multiplex. De buitenste laag, geschilderd,is 0,8 mm dik, de middelste laag is 1,5 mm dik en de binnenste laag is 1 mm dik. Tijdelijk bevestig ik dan de binnenste en de buitenste laag op elkaar en zaag hierin de openingen. Daarna worden in de middelste laag iets grotere openingen gezaagd waarin plexiglas dik 1,5 mm wordt gelegd. Daarna wordt alles op elkaar gelijmd.
Door lange droogtijden van verf werk ik beurtelings aan de opbouw en aan de binneninrichting.
De blauwe kleur luistert naar de naam: "Lufthansa blauw". Niet direct Engels, maar het is niet anders.
Constant