Auteur Topic: canalboat schaal 1 : 25 ---> Voltooid  (gelezen 3965 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
canalboat schaal 1 : 25 ---> Voltooid
« Gepost op: oktober 13, 2016, 12:58:19 pm »
Het is zover. Ik kan beginnen met de bouw van de boot. Het heeft me tientallen uren gekost om de maatvoering van de canalboat kloppend te krijgen. Honderden plaatjes van deze schepen zijn op internet aan mij voorbij getrokken en zo'n dozijn filmpjes (tot ze mij de neus uit voeren). Ik ben er nu van overtuigd dat maattekeningen van deze schepen behoren tot de zwaarstbewaakte staatsgeheimen van het Britse Gemene Best. Nergens heb ik bouwtekeningen kunnen vinden en ik heb het dus moeten doen met eindeloos plaatjes bestuderen waar mensen vlak naast de boten stonden. De Proporties van deze mensen vergeleek ik met het postuur van mijn vrouw en die nam op mijn verzoek telkens de poses aan van de mensen op de foto's waarna het meten van de achtergrond kon beginnen. Vooral filmpjes heb ik telkens weer stilgezet als er op een werf waar zo'n ding in aanbouw was iemand langs liep. Uiteindelijk ben ik er van overtuigd, na veel nacontroles, de maatvoering op zo'n 3 cm nauwkeurig te hebben van een doorsnee canalboat.
Fase 1 is voltooid.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
Re: canalboat schaal 1 : 25
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2016, 13:11:14 pm »
Bijgaand de tekening van het achterschip. Hij wordt als model 70,5 cm lang en breed 8,5 cm. In werkelijkheid komt dat neer op 17,75 meter en breed 2,1 meter. De breedte is de  absolute maat voor dergelijke schepen anders komen ze klem te zitten in sluizen en kanalen. De lengte mag nooit meer dan 21 meter bedragen, gezien de lengte van de schutsluizen. Er varen bredere en langere canalboats maar die zijn niet op alle kanalen inzetbaar. Het schip is h-e-l-e-m-a-a-l van staalplaat en wordt gewoon op de vloer van een werf gebouwd. Niks geen spanten. Ik maak hem helemaal van hout.
Op de tekening (handmatig vervaardigd) heb ik de opbouw voorlopig in contouren aangegeven, dat wordt fase 3. Het is de bedoeling het hele interieur te maken, met een afneembare bovenbouw. Hij gaat niet varen!.
De doorsnede rechts geeft rechts een doorsnede over het achterschip aan, links ergens in het midden.

Als jullie mij een beetje kennen is dit niet wat ik altijd aan het bouwen ben. Hij wordt geschilderd en het is een moderne boot.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2016, 13:21:00 pm »
benieuwd hoe je evolueert van hout naar staalbouw...  :lol: :wink:

Persoonlijk denk ik dat die schepen gebouwd werden zoals ook sommige boten in Nederland. Op ieder werf weer anders en naargelang de geldbuigel van de eigenaar. met de algemene beperking de max. lengte van een sluis  en /of de breedte ervan.

Voor de lol.... ga je ook een binneninrichting maken.... met al die grote ramen in die schepen... ???? moet er toch wat te zien zijn.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2016, 13:23:04 pm »
Hierbij het voorschip. Zoals je ziet is het voorschip wat eleganter van vorm dan het achterschip. Op het eerste gezicht denk je hier met het achterschip van een Hollandse trekschuit te maken te hebben, maar dat is niet zo.  In de lengtedoorsnede staat een stippellijn. Dat worden de contouren van het binnenste van de romp. Naderhand ga ik daar het interieur en de tussenwanden in zetten.
Mocht je zelf nog iets meer van plaatjes willen zien dan vind je een overload daarvan op internet bij afbeeldingen van canalboat of narrowboat. Ook bij: "canalboat interior", vind je veel gegevens

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2016, 13:30:53 pm »
Als je naar de vele filmpjes kijkt die er van zijn dan zit er niet veel verschil in de uitvoering.
Het enige wat vaak anders is betreft de lengte van de voorplecht en de achterplecht. En de beschildering natuurlijk. Overigens worden ze nog dagelijks gebouwd. Het interieur is telkens weer anders. Net als hele dure auto's van vroeger (Bugatti) wordt het casco gebouwd en dan gaat hij naar een interieurbouwer die het precies op de wensen van de klant aan past. Maar als je in de Engels kanalen kijkt dan zie je aan de buitenkant allemaal de zelfde afwerkingen.
De slag van staalbouw naar hout is niet zo moeilijk. Ten eerste is nergens aan de boot de dikte van het staal afleesbaar, en ten tweede kan ik het heel goed maken met multiplex van 0,4,  0,6,  0,8 enz dikte.
Het interieur wordt heel uitgebreid nagebouwd, ook naar de wensen van mijn opdrachtgever.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2016, 13:45:51 pm »
dikte van staal plaat  is heel klassiek  hoor bijna in alle landen hetzelfde . Onderkant Romp = 5mm (vlak en zijwand)  boven water &   rest 4 mm.

Soms voor heel lichte konstructies 3 mm.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2016, 16:27:00 pm »
Voor deze boot heb ik natuurlijk ook een schroef nodig. Heeft iemand een idee bij welke firma ik daarvoor moet zijn? Hij moet driebladig zijn met een buitendiameter van ongeveer 15 mm. Ik bouw altijd zeilschepen, dus dit probleem ben ik nog niet eerder tegengekomen en bij de bij mij bekende firma's kan ik ze vooralsnog niet vinden.
Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2016, 17:26:04 pm »
Groetjes

René

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2016, 19:01:52 pm »
Als je het goede formaat niet vind kan ik je wel een methode aan de hand doel om zelf eenvoudig een 3 blad schroef te maken in hout.

Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2016, 20:00:12 pm »
Dank voor de moeite Isola,
Ik heb aan Toemen een mailtje gestuurd met de vraag.
Hoe maak je dan een propeller van hout als ik die in metaal niet kan vinden?
Constant

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2016, 07:17:41 am »
Dag Constant, op deze link (http://eezebilt.tk/propmake.html) staat een beschrijving om een eenvoudige metalen propeller te maken.

groet, Ludo

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2016, 07:38:11 am »
Bedankt Ludo! Ik was al van plan het op die manier te gaan doen, vroeger soldeerde ik ook dergelijke propellers voor speelgoedbootjes, maar in dit verhaaltje zit toch weer iets nieuws dat ik kan benutten.
Jullie zien het resultaat wel.

Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2016, 08:34:19 am »
Je zaagt een 3 bladig klaverblad uit dunne triplex  , gaatje in het midden, je schuift 5 stuks op een as en verdraaid ze onderling 20 à 30 ° ,  hangt af van de spoed ,lijmen en de trapjes wegschuren dan krijg je een schroef als op de foto.
Dit was een schroef van 200 mm 5 lagen multyplex 10 mm

Foto van houten 2 blad propeller.
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2016, 10:36:10 am »
Ziet er prachtig uit, maar er is klein probleempje. De schroef die ik zoek is slecht 15 mm in diameter. Nou ben ik wel  een priegelaar, maar dat is toch iets te veel gevraagd om het in hout te doen.
Dank voor je uitleg,

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #14 Gepost op: oktober 24, 2016, 11:08:41 am »
De boot is nu zo ver dat ik de huidplaten aan kan brengen. Op de foto het voorschip. De huidbeplating komt over de hele lengte, dus alles wat je hier ziet is alleen gemaakt voor de vorm. Tot nu toe werk ik nog alleen in MDF, met kleine delen in Multiplex dik 2 mm.
Constant

et.com/albums/ll182/tartane49/DSCN3778%20-%20kopie_zpskpfltzwh.jpg[/IMG][/URL]