Auteur Topic: Bouw van een Opduwer  (gelezen 3246 keer)

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
  • Hobbyist tot in de kist
Re: Bouw van een Opduwer
« Reactie #45 Gepost op: augustus 22, 2016, 17:20:00 pm »
De binnenkant in de epoxy, morgen de buitenkant glad schuren en dan kan daar ook de eerste laag epoxy op.
Heb nog getwijfeld om er een kepermatje op te zetten maar voorlopig eerst 2 lagen epoxy er op en dan kijken hoe sterk de romp gaat worden.

Ook de boeg is aangepast, soort golfbrekertje of hoe zo iets ook mag heten.

Vind het best wel een stoer puntje.

Met vriendelijke groet.
Tom

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #46 Gepost op: augustus 23, 2016, 17:02:39 pm »
Lekker in het zonnetje de buitenkant in de eerste laag epoxy gezet.
Dat droogt nu wel lekker snel.

Terwijl de romp lag te drogen in het zonnetje ben ik maar eens begonnen aan het roer.
Eerst de roerkoning aangepast.

Roerblad in vorm gemaakt, bestaat uit 4 lagen van 1mm dik styreen wat in model wordt geschuurd.
Het blad verloopt van 4mm aan de roerkoning tot 2mm aan het einde van het blad.

En dan de boel even handmatig samenvoegen.
Later wordt het me epoxy aan elkaar verlijmd.

Morgen de romp ligt schuren en de tweede laag epoxy er overheen.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #47 Gepost op: augustus 24, 2016, 20:02:51 pm »
Vandaag tussen alle zweetdruppeltjes door het dek pas gemaakt (moet nog een klein stukje uitgesneden worden) en verlijmd.
De hele rand goed ingesmeerd met houtlijm en geen gedoe me spanbanden, lijmklemmen of postbode elastieken, gewoon paar spijkertjes op de belangrijke plaatsen en het dek sluit perfect en de lijm kan rustig uitharden.

Op advies gaat er toch een kepervelletje over de huid heen en dan weer in de epoxy, om eventueel scheuren te voorkomen zodat mijn kindskinderen er later ook nog plezier van hebben.

Tevens het roer verder afgewerkt, door het beslag van het roerblad is nog een pennetje geslagen zodat het blad stevig is verbonden met de roerkoning.

Morgen kijken of er nog wat energie over is want het zijn wel Mediterrane temperaturen en dan moet je eigenlijk niets anders doen dan lekker ergens op een terras genieten van een koud biertje.

Met vriendelijke groet.
Tom

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #48 Gepost op: augustus 29, 2016, 20:18:54 pm »
Soms zit het mee en soms zit het tegen. Afgelopen weekend gevallen elleboog gescheurd en de heup bont en blauw.
Maar ik doe het toch al rustig aan dus nu nog een tandje lager.
De waterkering gemaakt.
Strookjes 0,8mm triplex op elkaar gelijmd, in de rand ingespannen en na drogen zit het model er helemaal goed in.
Daarna de randen er in plakken en de waterkering zit er strak in.

Met vriendelijke groet.
Tom

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #49 Gepost op: september 05, 2016, 17:20:02 pm »
De eerste verflaag er op, kan ik na het schuren zien waar nog wat geplamuurd moet worden.
Eerst indruk ziet er redelijk strak uit.

Zit een vlekje op van het schuursel, is droog zit niet in de verf.

Vervolgens de voorste beting gemaakt. Beukenrond met een bekleding van messigbuis.

De beting loopt door tot op de kiel, zo komt er minder spanning op het dek.

Ook al een plaatsje gevonden waar een speakertje kan komen, het speakertje komt nog op een klankbord wat tegen het spant aan wordt bevestigd.

Met vriendelijke groet.
Tom

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #50 Gepost op: september 06, 2016, 13:28:26 pm »
Hee Tom dat ziet er zeker strak uit! Vraag: wat komt er straks uit het speakertje?
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #51 Gepost op: september 06, 2016, 13:45:58 pm »
Ja, dat weet ik ook nog niet, in ieder geval een soort van scheepshoorn, daar heb ik nog een module van liggen.
Ben nog op zoek naar een (zeer) voordelig 1 cilinder geluid, anders misschien via een bluethooth geluid vanaf de telefoon.
Nadeel daarvan is dat het toerental van de motor dan niet synchroon loopt met het geluid.
Maar ja, als zo'n bootje 10 meter van de kant is hoor je er toch niet veel meer van  :D

Het is weer eens wat anders dan de treinbaan, maar wel lekker om hier buiten aan te werken.
Treinbaan hoop ik in het najaar weer aan te werken alhoewel ik bang ben dat de schouder even roet in het h0 eten gaat gooien.
We zien wel t.z.t.

Bedankt voor het compliment.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #52 Gepost op: september 07, 2016, 09:37:02 am »
welke module( electronica) ga je gebruiken voor je geluid. ?

http://www.victronic.nl/electronica33.html
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis.

Grtz Erik

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #53 Gepost op: september 07, 2016, 12:57:53 pm »
Nog geen idee, ken dat wel maar vind het een beetje te duur voor een bootje wat ik bouw voor de kleindochters.
Ik ben zoekende, misschien vind ik wel iets in China, maar nu a.s. zaterdag eerst maar eens op vakantie.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #54 Gepost op: juni 19, 2017, 18:36:49 pm »
Inmiddels zijn de treinbouwactiviteiten gestopt. Ik was bezig met een nieuwe treinbaan de vorige zou verkocht worden maar ging helaas niet de trap door. Nu is het lekker weer om wat buiten te doen.
De gezondheid laat bij ons beide nog wel wat te wensen over maar om nu stil te gaan zitten wachten op betere tijden gaat hem niet worden. Gewoon bezig blijven is dacht ik de beste remedie.

Gisteren was het Vaderdag en behoorlijk warm, dus het opblaasbadje tevoorschijn gehaald en natuurlijk opgepompt maar jammer dan, de onderste ring is lek, dan maar alleen de bovenste ring gebruiken en het badje met water gevuld. (wat zou je er anders in moeten doen) Gelijk maar even kijken of het Opduwertje in aanbouw wel waterdicht is.

Het bleef mooi drijven, dat zit wel goed, nu eens kijken naar de schroef, schroefas en motor.
Schroefas ging er nog maar net uit en dat gaf me gelijk het idee om in het schroefraam maar een opening te maken zodat de schroef e achterwaarts uit kan.

Nu het geheel nog een beetje afwerken, plamuren en schuren.

Gelijk even de test varen uitvoeren. Motor direct aangesloten op de accu en de Opduwer leek wel een speedboot. Dat moeten we niet hebben. Nu heb ik een motor van Graupner er in liggen, 7,2 volt en een Lippo van 7,4 volt. De motor heeft een vertraging van 3:1 en maakt stationair 6500 toeren p/m. Nu denk ik aan en motor die max 3000 turen p/m kan draaien, is dat voldoende of ook nog te veel voor mijn 3 blads schoef van 35mm doorsnee. Voorlopig gebruik ik om te testen een kunststof schroef maar wil er later een 3 blads messing van Raboesch onder hangen type 156-3. Indien mogelijk graag wat advies.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #55 Gepost op: juni 19, 2017, 20:16:07 pm »
Mooi, om te weten hoeveel toeren je motor moet draaien moet je de spoed van de schroef kennen, gewoonlijk staat dat wel op de schroef.
Voor zo een opduwer heb je een schroef met grote diameter en kleine spoed nodig, dan heb je veel trekkracht .
Om de schaalsnelheid te kennen deel je de snelheid van het 1/1 door de wortel uit de schaal, dan heeft je schip hetzelfde golfpatroon.
Wat is de schaal van je model ? Gewoonlijk zetten we dat boven in de tittel.
Groetjes

René

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #56 Gepost op: juni 23, 2017, 11:22:55 am »
Goed dat je weer in de wiggel bent Tom, helaas kan ik je geen adviezen geven over de schroefaandrijving, ik ben van de touwtjes en zeilen (naja, nu even niet  :D)
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 09:29:14 »
Citaat
Gelijk even de test varen uitvoeren. Motor direct aangesloten op de accu en de Opduwer leek wel een speedboot. Dat moeten we niet hebben. Nu heb ik een motor van Graupner er in liggen, 7,2 volt en een Lippo van 7,4 volt. De motor heeft een vertraging van 3:1 en maakt stationair 6500 toeren p/m. Nu denk ik aan en motor die max 3000 turen p/m kan draaien, is dat voldoende of ook nog te veel voor mijn 3 blads schoef van 35mm doorsnee. Voorlopig gebruik ik om te testen een kunststof schroef maar wil er later een 3 blads messing van Raboesch onder hangen type 156-3. Indien mogelijk graag wat advies.

heb je een idee van wat je als schaalsnelheid wil bereiken?  want dat heb je wel nodig om te weten welke spoed je schroef moet hebben.
of omgekeerd als je een Raboesh schroef gaat gebruiken, probeer er eens achter te komen wat de spoed ervan is... Dan kan je het theoretisch toerental berekenen als je aanneemt dat je schrok maar 75% rendement geeft.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis.

Grtz Erik