Auteur Topic: Bouw van een Opduwer  (gelezen 5096 keer)

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
  • Hobbyist tot in de kist
Re: Bouw van een Opduwer
« Reactie #15 Gepost op: juli 19, 2016, 21:52:29 pm »
Natuurlijk zijn er vele mogelijkheden, ik bouw nu eenmaal zo en een ander doet het weer op zijn/haar manier.
Er bestaan toch geen regels voor mag ik aannemen.

In het verleden wel meer neuzen van blokjes gemaakt, geen probleem mee.
Sponning mis ik niet, ik sluit alles goed aan.

De sport van dit model is een zo laag mogelijk budget.
Bouwen met de spullen die ik nog heb, klein proxxon el.figuurzaagje, davidschaafje, afbreekmesjes, schuurpapier, soort dremel (van de Lidl) en latjes die ik al een paar jaar heb staan.
Nadeel van de latjes is dat het vuren latjes zijn en nog weleens een beetje willen scheuren.

Met plamuur en epoxy gaat het straks echt wel een aardig scheepje worden.
Ik heb er i.i.g. weer veel plezier in.
Eigenlijk bouw ik het liefst met een oude schroevendraaier, handfiguurzaag en zakmes als gereedschap.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: juli 20, 2016, 08:15:02 am »
@Tom . Iedereen bouwt natuurlijk zoals hij het verkiest.
Maar je moet ook aanvaarden dat als andere leden iets bemerken ze dan ook graag je advies geven.

Niet iedereen is even kundig of handig, of heeft jarenlange modelbouw ervaring. Je leer pas iemand kennen als die al wat posting en werk gezien hebt. Dan gaan de andere leden weten wat je kan of niet. Zoiets vraagt natuurlijk wat tijd.

In het verleden, hebben wij hier al ondervonden dat menigeen na raad van andere forum leden , toch de boel terug heeft afgebroken en opnieuw begonnen. Wat natuurlijk niet leuk is voor de bouwer. De andere forum leden trachten dan ook jou te behoeden van zekere fouten door welgemeende raad te geven.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #17 Gepost op: juli 20, 2016, 11:58:18 am »
@Erik,

ik sta altijd open voor goede raad en advies.

In het verleden heb ik diverse modellen gebouwd, volgens mij staat dat ook in het kennismakingsdraadje.
Helaas heb ik daar geen digitale foto's van maar met een telefoon kan je tegenwoordig redelijk een repro maken van een foto.

Het model Smit Enterprise heb ik op dezelfde wijze gebouwd.
Spantenframe Smit Enterprise

Beplankt met een kop van massief houten plankjes.

en het uiteindelijke resultaat wat in het sleepvaartmuseum te Maassluis staat.
Helaas geen betere foto.

De link er naar toe had ik al eerder geplaatst maar bij deze nogmaals.

KLIK VOOR DE SMIT ENTERPRISE

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik alles weet of beter weet, verre van dat.
Dat iemand het anders doet snap ik als geen ander en door naar elkaar te kijken leren we het meest.
Daarom plaats ik de foto's zodat beginners ook een idee krijgen dat het zo kan en je er niet allerlei gereedschappen en machine's voor nodig hebt want het gaat om het plezier van bouwen en niet om wie de beste is.

Met vriendelijke groet.
Tom

Offline vandorpemarc

• Scheepsjongen
  • *
    • Modeling skills flandres
« Reactie #18 Gepost op: juli 20, 2016, 13:05:57 pm »
Sorry was niet de bedoeling om het beter te weten,enkele een goede tip geven.
Opvulblokjes en zo zijn totaal overbodig,waarom bouw je anders nog een model,kan je hem toch beter laten 3d printen?
Iedereen doet ermee wat hij wil,toch?
Veel succes verder met de bouw.
Oh ja,ik bouw ook enkel low cost en met mijn handen hoor,geen machines nodig. :lol:

:wink:
groetjes Marc.

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #19 Gepost op: juli 20, 2016, 13:09:59 pm »
No hard feelings hoor. :)

Had ik een 3D printer dan was de romp al klaar, hahahaha
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #20 Gepost op: juli 21, 2016, 14:14:15 pm »
Het was wel errug warm hoor, maar zo'n klein ventilatortje geeft toch wel wat verkoeling alleen het tempo zit er niet in met die warmte.

Toch wel wat huid er op gekregen, latten zijn nat genoeg en laten zich lekker plooien zoals onze zuiderburen dat noemen.

Na een uurtje in de zon zijn ze al weer droog en worden ze verlijmd, hier en daar een nageltje om de boel te fixeren.

Of het een mooie beplanking wordt weet ik niet, ga ik ook niet van uit, straks met schuren en plamuren komt er vanzelf wel meer model in en wordt de romp ook waterdicht als er een matje en epoxy over heen gaat.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #21 Gepost op: juli 22, 2016, 03:52:21 am »
dat de beplanking mooi is of niet , doet er toch niet toe, je gaat later alles toch overdekken met een glasmat en G4.
het is tenslotte een gladboordig geschilderd schip.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #22 Gepost op: juli 22, 2016, 11:12:45 am »
Glasmat en G4 gaat dat wel werken.
Dacht dat G4 meer een soort van vernis was en dat een glasmat meer bewerkt wordt in combinatie met epoxy.
Zelf dacht ik aan epoxy en Keperweefsel 160 gr/m2
Iemand daar meer ervaring mee.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #23 Gepost op: juli 22, 2016, 13:07:17 pm »
Epoxy is beter voor een 160 gr mat , G4 is speciaal om met polyester op hout te kunnen werken hechtgrondering.
Als je een goede kwaliteit epoxy hebt kan je daar alles mee doen, maar er word veel epoxy verkocht met oplosmiddelen gemengd dan is deze dun vloeibaar meestal in kleine dure verpakkingen voor reparaties, maar je moet dan wel op de temp. letten, de oplosmiddelen moeten eerst uitdampen , min 18 °C.
Zelf gebruik ik de zuivere hars en harder van Gazechim composites , daar voeg ik toe wat de toepassing vraagt, plamuur voor verschillende toepassingen van zeer licht met micro balloons tot zeer sterk met vezels deze laatste om een schot met een hoekvulling op de huid te zetten.
Een mengeling van schuurstof en epoxy kan je ook alle kieren krimpvrij mee vullen.

Heb ook mijn 1/1 schip met deze hart gebouwd 80 Kg om van 3 lagen 3 mm fineer een schip van 7 m te bouwen, licht al 21 j continu in het water komt alleen boven om de kolonie mosselen te verwijderen.

Mijn 3 laatste model boten zijn ook met deze hars gebouwd maar dan met 3 lagen van 0.6 mm.

Laatst prijs voor 1.2 kg 65% hars 35 % harder, heb ik 32 eur voor betaald.
Laagste dosis die ik kan afwegen 11 gr hars 4 gr harder   
Groetjes

René

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #24 Gepost op: juli 23, 2016, 14:41:42 pm »
Inmiddels weer wat latjes verder, hoe natter de latten des te beter gaan ze passen.

Met vriendelijke groet.
Tom

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #25 Gepost op: juli 24, 2016, 08:47:06 am »
toch een prachtige lijn, die opduwertjes!

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #26 Gepost op: juli 28, 2016, 20:05:55 pm »
Beetje bij beetje gaat de romp dicht. Ook de achterkant is nu dicht en kan als de lijm is uitgehard in vorm geschuurd worden. Raboesch 300-01 en bij mijn Chinese vriendin Alie een lipo 2s 5200 mAh en een watergekoelde ESC  7,2-16V 320A. De rest zoals servo's heb ik nog wel wat van liggen. De levertijd van Alie overbrugt dan mooi het afwerken van de romp. Niet dat ik verwacht dat als de lipo en de ESC binnen zijn ik met het Opduwertje al kan gaan varen maar het is wel lekker om dan alles ruim in te bouwen.

Morgen en zaterdag naar de hobbyclub, dan kan de lijm lekker uitharden, ik heb van het zaagsel uit de Proxxon figuurzaag wat vloeibaar hout gemaakt om al wat oneffenheden en spleetjes dicht te smeren. 
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #27 Gepost op: juli 29, 2016, 07:06:01 am »
En dan is het plots een schip , mooi werk.
Tom een vraagje, je hebt een gesloten schroefraam, hoe ga je de schroefas in de romp krijgen en er terug uit als alles klaar is ?
Om de schroefas koker in te bouwen gaat dat nu nog langs binnen.

Groetjes

René

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #28 Gepost op: juli 29, 2016, 14:00:51 pm »
De schroefas zal altijd van binnenuit bereikbaar blijven, zowel om te monteren als te demonteren.
Zaak is wel dat de motor dan ook demonteerbaar moet zijn en in mijn geval (zoals bij meerdere van mijn modellen) is dat zo.
Ook het roer zal monteer- en demonteerbaar gemaakt worden want dat komt pas weer in beeld als de romp in de juiste kleur wordt gespoten.
Met vriendelijke groet.
Tom

Offline iTom

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #29 Gepost op: augustus 04, 2016, 19:58:14 pm »
We zijn weer een paar dagen verder en ook wat bezoeken aan de huisarts en dergelijke. Waarschijnlijk een stofallergie. Dat komt lekker uit. Maar ja, iedere dag even een klein uurtje aan de romp werken dan komen we er ook wel. Inmiddels bezig met het plamuren van de romp. Met de 2comp, plamuur van de A.C.Tion smeert het lekker weg en na het uitharden stofmaskertje op en even een klein beetje schuren.

De kop was ook al opgevuld en staat nu in de plamuur.

De romp van boven af ziet er al redelijk uit dacht ik zo.
Tussen de spanten komen opvulstukken zodat later het dek aardig wat vlees heeft om te verlijmen. Op de spanten zijn ook latjes gelijmd om de hechting van het dek ook daar optimaal te hebben.

De roerkoning staat al in de epoxy, ik had nog een klein beetje staan dus dat gedeelte alvast goed bedekt met epoxy.

Het schroefraam is nog steeds in tact, ook is de as van het roer al passen gemaakt.
Het roer moet ook demonteerbaar blijven, dat wordt ook nog een puzzeltje om opgelost te worden.

Morgen de schroefas ophalen, die is vandaag bij mijn winkelier in Dordrecht aangekomen.
Ben wel benieuwd naar de uitvoering met ABS.
Met vriendelijke groet.
Tom