Auteur Topic: uitleg gevraagd over maritieme prent.  (gelezen 688 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
uitleg gevraagd over maritieme prent.
« Gepost op: april 15, 2016, 11:06:57 am »
Een vraag. Onlangs verwierf ik deze gravure. Ik heb geen idee hoe oud hij is, door wie gemaakt en wat het precies voorstelt. Kennelijk is het een bladzijde uit een zeevaartkundig boek. Er wordt iets op uitgelegd, maar wat. Wie herkent deze afbeelding en wat stelt het voor. Wat wil men uitleggen? Gezien het herkenbare watermerk is de prent echt, maar het merk valt niet te plaatsen.

Het gaat mij vooral over wat men wil uitleggen. Kennelijk iets na het overstag gaan van een schip. Gezien het scheepstype valt dit te plaatsen in het midden van de 17e eeuw.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: uitleg gevraagd over maritieme prent.
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2016, 11:16:51 am »
Volgens mij is dit een prent die de beweging van 1 enkel schip weergeeft en  het is  zoals je veronderstel het maneuver van overstag gaan.
Let dus vooral op het fokkemarszeil ; die in iedere stand  een andere zeilhoek aangeeft.
Na het overstag gaan, zal er een  theorie gevolgd hebben in de bijgaande geschriften over bepaalde peilingen en hoeken die men kan waarnemen.( vandaar de lijnen met de lettertjes) en waarschijnlijk ook iets met de snelheid die bereikt wordt naarmate meer zeil in de juiste hoek is getrimd. of iets met de schijnbare wind.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik