Auteur Topic: skuldelev 3  (gelezen 2929 keer)

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
Re: skuldelev 3
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2016, 12:34:41 pm »
Flip, Eric en Jan, erg bedankt, hier schiet ik al een heel stuk mee op! Het schema van Flip had ik al, maar in een veel te kleine resolutie en met de kleuren van Eric wordt alles nog veel duidelijker. Samen met de detailfoto's op de bouwverslagen van Flip en Stephan kom ik er wel denk ik. En als ik vastloop vraag ik jullie deskundig advies.

Ludo

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #16 Gepost op: april 17, 2016, 08:05:41 am »
Nu de romp van m'n Cap Sizun lookalike ongeveer klaar is ga ik de draad terug opnemen met Skuldelev 3. Ik heb intussen nog een aantal foto's op het net gevonden van een museummodel, en heb nu een min of meer klaar zicht op staand en lopend want. Het enige waar ik niet goed aan uitgeraak: welke dikte moeten de verschillende lijnen hebben op schaal 1/25? En waar vind ik dergelijk touw, liefst ergens in Oost-/West-Vlaanderen of Antwerpen (ik ben van Gent)? Ik heb geen twijnmachine, en de adviezen van Eric lezende elders zal ik daarook maar wat mee wachten.

beste groet, Ludo

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: april 17, 2016, 10:04:34 am »
Er bestaat een wetenschappelijke verhandeling over Vikingschepen aan de hand van ene Jochen von Fircks. Het boek: Die Wikingerschiffe. Ik heb het zelf en het bevat veel tekeningen van de constructie van de romp direct afgeleid van de opgravingsresultaten. Er worden meerdere typen in beschreven, Er staat echter niet veel in over de tuigage. Dat kan eigenlijk ook niet, want dat is allemaal verloren gegaan. Wel een paar visies daarop van onderzoekers. Er wordt al helemaal niet over touwdikten gesproken. Dus ik denk dat je daar helemaal vrij in bent en moet afgaan op je gevoel.
Ik heb al gekeken of het boek te krijgen is in het antiquariaat Kok in Amsterdam. Hun website is zeer aan te bevelen, en scheidt hun boekencollectie (ca 700.000) in ondermeer ook scheepsbouw. Dit boek stond er niet bij. Het is uitgekomen in 1979 en het nummer is; ISBN 3-7688-0282-5. Verlag Delius, Klasing &Co . Bielefeld. Indertijd heb ik het boek direct van deze uitgever betrokken.
Misschien heb je iets aan deze informatie. Als ik het schip in skratch zou bouwen dan zou ik helemaal uit gaan van deze tekeningen.
Constant

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #18 Gepost op: april 18, 2016, 10:08:11 am »
Dag Constant, bedankt voor de tip. Ik ga eens rondzoeken in de antikwariaten.
Intussen de boot terug ter hand genomen, en een roerganger (proberen) maken (voorlopig zonder handen en voeten...), kwestie van de schaal wat aan te geven. Hij is 7 cm hoog, dus in het echt 1,75 m, nogal klein uitgevallen voor een viking vermoed ik? Maar daarom vaart hij ook met een lokaal handelsschip en mocht hij niet mee naar Groenland.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #19 Gepost op: april 18, 2016, 12:40:07 pm »
Hoi Ludo,

Volgens mij staat dat boek te koop bij Klondyke.nl. maar ook op Amazon.com.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #20 Gepost op: april 18, 2016, 13:01:44 pm »
Als je de personen in het schip wat van kleding wilt veranderen/opdikken dan is dat heel goed mogelijk met een mengsel van velpon en zaagsel. Ik paste het met succes toe bij de figuur op de "Zutphenaar". Laagje voor laagje aanbrengen.
Constant

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #21 Gepost op: april 18, 2016, 14:01:42 pm »
Flip, zag het ook staan. Wat een wonder toch, die google! Constant, is het dit boek? http://www.amazon.de/Wikingerschiffe-Jochen-von-Fircks/dp/3356018213
Zaagsel en velpon moet ik eens proberen. Mannetje is probeersel uit ijzerdraad, schilderstape en lichtgewicht polyfilla (one fill) die ik vaak gebruik in vliegtuigen: weegt niks en hardt mooi uit.

Ludo

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: april 18, 2016, 14:04:59 pm »
Dat is het boek, alleen heb ik de eerste druk.
Constant

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #23 Gepost op: april 18, 2016, 17:10:41 pm »
Dag Constant, bedankt voor de tip. Ik ga eens rondzoeken in de antikwariaten.
Intussen de boot terug ter hand genomen, en een roerganger (proberen) maken (voorlopig zonder handen en voeten...), kwestie van de schaal wat aan te geven. Hij is 7 cm hoog, dus in het echt 1,75 m, nogal klein uitgevallen voor een viking vermoed ik? Maar daarom vaart hij ook met een lokaal handelsschip en mocht hij niet mee naar Groenland.
Een Viking van 1.75m zou in die tijd doorgaan voor een reus.. niets meer aan doen dus, want ze werden in die tijd als dusdanig ervaren.
In de middeleeuwen (veel later dus) was een man van van 1,70 al behoorlijk groot...
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: april 18, 2016, 19:04:41 pm »
Dat valt wel mee, sommige wetenschappers beweren dat we toen ongeveer net zo lang waren als een paar decenni a geleden. http://vorige.nrc.nl/scholieren/article1605323.ece

Jan

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #25 Gepost op: april 29, 2016, 11:19:50 am »
Staand want

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #26 Gepost op: april 29, 2016, 11:21:43 am »
roerganger en scheepsknecht

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #27 Gepost op: april 29, 2016, 16:59:59 pm »
Dat valt wel mee, sommige wetenschappers beweren dat we toen ongeveer net zo lang waren als een paar decenni a geleden. http://vorige.nrc.nl/scholieren/article1605323.ece

Jan
Geloof ik niet in.
Lijkkisten, harnassen uit de middeleeuwen, deurhoogtes in bvb. kastelen en gevonden scheepswrakken etc.. bevestigen dat we vroegah een stuk kleiner waren dan nu.
Ik wordt met m'n 195cm niet eens meer als erg groot aangezien :)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees