Auteur Topic: skuldelev 3  (gelezen 2942 keer)

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
skuldelev 3
« Gepost op: maart 19, 2016, 07:30:06 am »
EEn verslagje van mijn vorderingen tot nu toe bij de bouw van Skuldelev 3, kit van Billing Boats. Ik vond de kit bij een opruiming (de doos hangt op een van de foto's aan de muur). Het is de eerste versie, dus deze waar de romp niet in twee delen wordt gemaakt, maar op zijn kop op hulpspanten. Wanneer ik het bouwverslag van Flip lees lijkt deze bouwwijze nauwkeuriger te werken dan de romp in twee helften. Nadeel is dat er maar drie hulpspanten zijn, waardoor de huidgangen moeilijker zijn uit te lijnen. Uiteindelijk zit er een lichte zwaai in de romp die ik hier en daar heb moeten corrigeren maar die enkel zichtbaar is wanneer je het weet (of een scherp oog voor bootsrompen hebt natuurlijk). Maar ik vermoed dat vikingwerkschepen die op het oog werden gebouwd ook wel niet op de centimeter uitgelijnd waren.
Zoals gezegd is het mijn eerste "echte" scheepskit, hoewel, ik lieg, bouwde ooit een erg eenvoudig politiebootje van Mantua. De verlijming is volledig met witte UHU houtlijm.

En nu uitvogelen hoe ik foto's kan posten. Heb geen ervaring met fotobucket enz. Nog even geduld dus :neutral :neutral

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
Re: skuldelev 3
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2016, 15:16:12 pm »
sorry voor de kwaliteit, heb alleen iphone...

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2016, 15:21:54 pm »
banken geïnstalleerd:

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2016, 15:24:16 pm »
had de klampen (of hoe heten die dingen? vier blokken waar de stagen vastzitten) verkeerdom geplaatst. Later aangepast...

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2016, 15:29:34 pm »
dekplanken (mijn scheepsjargon is niet je dat  :roll:) geplaatst:

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2016, 15:36:28 pm »
productie van de klinknagels: bij de kit zat een zakje met een zeshondertal koploze nageltjes dia 1mm. Allemaal afgenipt  (supermagneetje op stokje gelijmd, per drie nageltes in de knijptang, kopjes opzij...), vervolgens (na kleuren van het hout met ecoline donkerbruin/oostindische inkt en water) gaatjes voorgeboord (per centimeter, wat in werkelijkheid 25 cm is, dus meer dan wat op de moderne replica's gebruikelijk is, ik las ergens dat ijzer voor de vikingen vrij schaars was, en ze daardoor minder klinknagels gebruikten, ook in functie van de flexibiliteit van de romp...), de kopjes middels hetzelfde magneetstaafje ingelijmd en vervolgens een laag matte watergedragen vernis erover:

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #6 Gepost op: maart 19, 2016, 15:40:56 pm »
klinknagels op de gangen geplaatst (drie avonden knippen, boren en lijmen, een vijfhonderdtal denk ik, pff):

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2016, 15:46:05 pm »
In het zichtbare deel van het ruim heb ik de klinknagels gefaked middels dropjes witte houtlijm, nadien een stip gunmetal erop en vervolgens vernis. Ik neem aan dat op de echte boten de binnenkanten van de klinknagels en de onderlegplaten afgesleten waren en vermoedlijk ook onder berkenteer en smurrie zaten... De duitse bouwer Stephan, die naast Flip erg inspirerend was met de bouw van zijn Skuldelev 3 heeft alle klinknagels met fimo gemaakt...

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #8 Gepost op: maart 19, 2016, 15:50:16 pm »
En nu ben ik bezig aan de blokken, eerst een soort vliegende kikkers (zie foto), en nu gewone blokken met wielen, ik weet niet of de vikingen die al kenden maar op de moderne replica's worden ze wel gebruikt, en natuurlijk leuk om te maken. Ze zijn op schaal ongeveer anderhalve centimeter hoog, in werkelijkheid dus ongeveer 40 cm: klopt dat wat met de realiteit?

Offline UHU

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2016, 15:57:41 pm »
en nu de grote prijsvraag: heeft iemand, en ik kijk natuurlijk in de eerste plaats naar Flip, een goede beschrijving/schema van de tuigage? Het staande want begrijp ik plusminus, maar de lijnen in het het lopend want... ook de bevestiging aan het zeil, de dikte van de lijnen, de gebruikelijke knopen...
Alle info dus welkom, want de scheepsbouwmicrobe heeft me ernstig te pakken, en ik hoop dat ze blijft   :D

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: maart 19, 2016, 17:46:42 pm »
Hoi Ludo,

Ik moet zeggen dat je al een heel eind bent en dat het er fantastisch uitziet!
Billing Boats is erg summier in zijn bouwbeschrijving en tekeningen. Het is meer van 'zoek het zelf maar uit'; maar daardoor juist een uitdaging.
Uit je vraag begrijp ik dat je totaal geen tuigageplan hebt.
Ik heb er nog wel een, maar ook dat is heel globaal.
Ik zal er morgen (bij daglicht) een foto van maken en hier plaatsen. Dat levert misschien al een iets duidelijker beeld op.
Verder heb ik veel info gehaald uit het verslag van die Duitse bouwer.
Helaas ben ik door een computercrash al mijn snelkoppelingen naar diverse sites met info kwijtgeraakt.
Mijn foto's heb ik gelukkig nog allemaal. Ik kan dus nog wel het e.e.a. laten zien.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2016, 07:13:12 am »
Ludo, hierbij de beloofde foto:

Vragen? Stel ze gerust.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2016, 09:32:15 am »
met een paar kleurtjes kan je al snel wat touwtjes identifieren.

Blauw =  zijn stagen . lopen langsscheeps
Rood  = is je ra touw… haalt je ra op of neer
oranje =  is het touw door het blok voor te ratouw.
Geel  = zijn de brassen; komen van de ratop naar  de gelijknamige zijde van het schiBakboord - stuurboord.
Groen =  zijn de schoten. lopen door een gat in het dolboord en belegd daar aan de binnenkant aan een knikker.  daarmee regel je het zeil.
Roze =  zijn de halzen.  die geven tegendruk aan je schoten en houden het zeilpunt onderaan strak op zijn plaats.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2016, 09:36:59 am »
dit zijn dan de stagen. die de mast rechtop houden .
bruin zijn de blokken.
blauwen, de want lijnen

deze lijnen komen zowel aan BB en SB
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2016, 09:54:27 am »
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)