Auteur Topic: Titanic Mantua 1:200 verb  (gelezen 2743 keer)

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
  • en de boer ploegde voort
Titanic Mantua 1:200 verb
« Gepost op: maart 10, 2016, 15:20:36 pm »
nu de Calypso af is (alhoewel, elke dag vind ik nog een prutserij om nog meer aan te kleden) begonnen aan mijn volgend project, de Titanic van Mantua, in statische uitvoering. Kit komt in 4 dozen en alles prachtig verzorgd. De uitleg is aan de hand van een fotoboek, maar dat is toch vrij summier. Ik ga ook werken met foto-etch onderdelen voor allerhande decoratie zoals ramen.... en wil ook verlichting inbouwen, wat een hele uitdaging wordt.
Maar de grootste klus wordt wel het aanbrengen van de zogenaamde "shell plating", dat is de imitatie van de metalen buitenromp, die ik maak van styrene platen, met daarop met de hand uitgestanste rivetten. Als ik het volgens het boekje moet doen, wil dat zeggen ca. 30.000 rivetten. LOL  :roll:

eerste plaatjes met de opbouw van de kiel en de spanten

het model meet 1.350mm

en de beplanking van het dek

eerste probleempje : bij het uitsnijden uit de houten lijst is de punt van de boeg afgebroken  :evil:

maar dat kan aangepast worden als de beplanking erop zit.

volgende stap wordt echter het voorbereiden van de bekabeling voor de verlichting vooraleer ik kan beplanken

tot binnenkort
eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)

Offline Rob

• Bootsman
Re: Titanic Mantua 1:200 verb
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2016, 08:52:50 am »
Succes met de bouw Eric. Ziet eruit als een enorm model  :D

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2016, 14:18:43 pm »
is even wat rustig met posten van vooruitgang, maar moet eerst alle aansluitingen voor de verlichting inbouwen (met dank aan beagle en isola voor hun hulp) vooraleer ik de romp kan beplanken.

verder ben ik bezig met de ramen van het schip. De Titanic had in totaal 18 verschillende ramen, maar de kit is niet waarheidsgetrouw wat betreft de aantallen en de vorm, dus dat moet ik eerst nog uitzoeken, want ik wil alle ramen vervangen door PE-ramen. Wordt dus nog zoekwerk, snijwerk en plamuurwerk  :roll:

hieronder een voorbeeld van de ramen in de kit

eigenlijk wel zonde wat dit is mooi en degelijk gedetailleerd laserwerk.

en dit zijn dan de PE-ramen die in de plaats komen

tot binnenkort,
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: maart 17, 2016, 19:47:43 pm »
kan je a.u.b. eens een muntstuk bij je foto plaatsen, zo krijgen we een beter idee van hoe klein of hoe groot iets is.
wel mooi spul die p.e.

Een 0.05€ cent is bij velen een geliefkoosd referentie stuk.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maart 18, 2016, 12:21:35 pm »
u vraagt, wij draaien  :D

is wel klein neen ?
eric

Offline newman

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2016, 21:46:48 pm »
Waar heb je die PE-ramen gevonden?
I am proud that I am a docker

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #6 Gepost op: april 01, 2016, 05:45:54 am »
Waar heb je die PE-ramen gevonden?

tom's modelworks in de verenigde staten
eric

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2016, 08:24:09 am »
weer een update

voorbeeld van de railings die met de kit komen; moet ik wegsnijden en vervangen door PE-railings

dryfit van het boatdeck (bovenste deck), met beplanking waar nodig op de opbouwen

detail van de beplanking

dryfit van het promenadedeck

alle deckhouses zijn klaar voor schilderen; nadien alle ramen vervangen door PE-parts

nu bezig met het aanbrengen van deck suppoort beams (I-strips 1,5mm), om de 5mm  :twisted:

tot binnenkort,
eric
eric

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2016, 08:29:24 am »
ooit zei men tegen mij " Wat een monnikenwerk" over voorwerpen die ik maakte,   maar dit slaat ook op jou hoor.!
Ziet er heel mooi uit met die P.E relingen. en heb je gelijk de ramen ook vervangen?

Vraagde: ga je het dek nog schuren/schrapen... in die macro ziet het er nogal ruw uit.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2016, 08:54:47 am »
beagle, op de foto zijn het nog de originele houten railings en ramen; alles wordt vervangen na het spuiten van de opbouwen. Alle opbouwen komen in het wit en die PE-ramen moeten bruin worden; dat doe ik terwijl ze nog in de "fret" zitten.
ik wou eerst alle bestaande houten ramen uitfrezen, maar bij een test heb ik ontdekt dat ik dan niet genoeg materiaal heb om de PE-ramen te lijmen, dus laat ik de originele ramen zitten en lijm de PE-ramen daar bovenop.

dekken moeten inderdaad nog geschraapt worden want anders krijgen de passagiers splinters in hun voeten, LOL.
ben nog wel aan het twijfelen om de dekken te schilderen.
ik probeer zoveel mogelijk uit te voeren volgens wat deskundigen zeggen op het forum van de "titanic research and modelling association".
moet nog een test doen om te bekijken of er veel afwijking is tussen de originele kleur van de meegeleverde dekplanken en de geverfde planken.
het grote nadeel aan schilderen van de beplanking is dat je dan natuurlijk alle details van de naden verliest.
zou, gezien de tijd die daarin kruipt, jammer zijn.
eric

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2016, 19:23:51 pm »
mooi schip.
leuk dat je de details zo goed mogelijk probeert te maken. is er zo'n groot verschil met de kit reling en de pe reling?

Offline newman

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #11 Gepost op: november 17, 2016, 19:04:29 pm »
Zal eens moeten komen kijken, want begrijp er geen bal van wat je wil veranderen
I am proud that I am a docker

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #12 Gepost op: december 04, 2016, 13:33:36 pm »
Update 4/12/16

De zomer is voorbij, dus zijn we weer aan de slag gegaan.

Reddingssloepen zijn ge-assembleerd, elke sloep bestaat uit 8 laagjes, in totaal 20 sloepen, waarvan 18 afgedekt en 2 open. Zijn nu klaar voor de spuitcabine. Nadien kunnen dan de covers aangebracht worden en de “grablines”; deze laatste zijn photo-edged.

De 4 schoorstenen zijn ook flink gevorderd in de afbouw. Ik heb ze bekleed met 0,13mm styrene en het rivetpatroon aangebracht. De stoompijpen zijn gemaakt van plastic buisjes en koperdraad. De pijpen aan schoorsteen 3 zijn wel niet voor 100% conform, maar ik kan er mee leven. De PE- ladders en nog enkele kleine details moeten nog aangebracht worden, dan kunnen deze onderdelen ook naar de spuitcabine.

Ook begonnen met het aanbrengen van de PE-ramen. Eerst moesten alle bestaande raampjes verwijderd worden, randen opvijlen en dan de PE-ramen erop gelijmd met Krystal Klear omdat dit ten eerste (bijna) onzichtbaar opdroogt en je , ten tweede, wat meer tijd hebt om alles netjes te positioneren, in tegenstelling tot secondenlijm. De eerste raampjes zijn aangebracht met het blote oog, maar dat lijkt nergens op. De volgende moeten met de loupe-bril gedaan worden. In totaal 250 raampjes te doen  :mrgreen:. Ook komen er nog 15 extra-deuren die in de kit ontbreken.

Heb ook verlichting voor de binnenkant van de romp gevonden : een zelfklevende LED-strip met controller, zodat de lichtsterkte met afstandsbediening kan aangepast worden. Twijfel nog of ik de navigatieverlichting ga aanbrengen, want die zijn zo miniscuul klein.

Het hek heb ik helemaal uitgevuld met balsa, zodat ik bij het beplanken van dit deel van de romp wat meer “jus” krijg.

Ondertussen ook een start gemaakt met het beplanken van de romp en dan besef je pas wat een lengte dit schip heeft : 1.300mm lang, wat een eind.

Eric
eric

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #13 Gepost op: december 25, 2016, 09:06:40 am »
Update 25/12/16

Ondertussen gestart  met het beplanken van de romp en dan besef je pas wat een lengte dit schip heeft : 1.300mm lang, wat een eind, ik krijg het amper op één foto.

Begonnen met de afwerking van de 8 kranen, met PE-deurtjes en PE-ladders (waren niet voorzien in de kit). Eerste foto met de kraanboom uit de kit, tweede foto met een PE-kraanboom. Ik heb de indruk dat de kraanboom uit de kit er beter uit ziet, meer relief. Wat denken jullie ?

Ook verder gewerkt aan de reddingsboten, met name de davits. Links wat de kit voorziet, rechts met PE-parts. De keuze is duidelijk.

Prettige eindejaarsfeesten en tot een volgende update.
eric

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: december 25, 2016, 15:01:46 pm »
Das inderdaad een bakbeest.
Komt er nog een tweede beplanking, of is dit direct de buitenkant?
In dat geval heb je nog wel wat schuurpapier te gaan ;)

Jan