Auteur Topic: WITSENS een FLUIT van 125 v  (gelezen 5910 keer)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
WITSENS een FLUIT van 125 v
« Gepost op: februari 24, 2016, 11:41:12 am »
Ga hier een beschrijving plaatsen van een fluit, zoals Witsens deze in het boek van Ab Hoving, " Nicolaes Witsens SCHEEPS - BOUW - KONST  Open Gesteld " beschrijft.
De afbeelding op pagina 301 dient als voorbeeld.
Samen met Ab zijn kennis van Witsens, en zijn jaren lange ervaring , gaan we trachten een 3D ontwerp te maken.

Ik ga hier geen beschrijving geven hoe je dit met delftship doet, dat kan altijd via een ander topic.

De eerste aanzet was een schelp tekenen waar de 4 spanten in pasten.
Voor het middenstuk was dat geen probleem, maar achter en voor heeft het veel geschuif en raadplegen van andere tekeningen en laats maar het voornaamste  Ab zijn aanwijzingen.

Zover dan de schelp met 4 berghouten en het rahout.

Groetjes

René

Offline pauwels

• Bootsman
Re: WITSENS een FLUIT van 125 v
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2016, 14:30:46 pm »
Erg interessant allemaal. Is er eventueel ruimte voor vragen o.i.d. voor wat betreft de bouw van het schip?

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2016, 15:56:44 pm »
Natuurlijk mag je vragen stellen, ook opmerkingen zijn welkom.
Wat we hier doen daar is weinig over bekend.  :)

Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2016, 18:43:36 pm »
Zeer interessant. Na mijn experiment met de Ghost Ship reconstructie ben ik erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ik zie op het eerste plaatje al enkele overeenkomsten, maar ook flinke verschillen tussen beide rompen
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2016, 08:29:57 am »
@ Arjan,  De verschillen zijn vooral achter, boven de kajuit is het veel smaller.

Een overzicht van de verschillende dekken, de vlakken volgen de bovenkant van de dekbalken.
De brede naar achter oplopende romp had volgens ons maar 1 doel, zorgen dat er in de kajuit over een voldoende breedte stahoogte was, grootste breedte bij de rode pijl 18 v.
Op de doorsnede tekening van Witsens staat er een lijn iets buiten de grootste breedte op het grootspant die de omtrek van de kajuit weergeeft op de breedste plaats.
Dus het schip was achter naast de kajuit breder dan midscheeps.
Ik citeer even Ab toen hij dit ontdekte
 "Dit begint echt interessant te worden. Ontdekkingen die nog niet eerder zijn gedaan. Witsen is een magiër!"

Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2016, 18:57:56 pm »
Ik zit nu al op het randje van mijn stoel....

Interessante ontdekking van die grootste breedte bij de kajuit. Ik kan me goed voorstellen dat ze daar maximale ruimte willen. Het was toch zo dat bij fluiten de volledige bemanning in de kajuit verbleef ?

Ook leuk om te zien dat ik min of meer goed zat met mijn dekindeling bij de Ghost. Alleen had ik de kajuitvloer niet in het verlengde van het koedek, maar op een tussen-niveau tussen verdek en koedek. Dat was gebaseerd op de tekeningen van Eriksson.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2016, 07:36:51 am »
Geen plaatjes van mij, want ik weet niet of die overkomen, maar een korte toelichting op Rene's onvermoeibare inzet en zijn prachtige resultaten.

De tekening waar we vanuit zijn gegaan staat in Witsens boek (Plaat XL) en laat eigenlijk het verschil in vorm tussen een `normaal` schip en een fluit zien. Rene heeft van beiden een snelle impressie gemaakt en dat ziet er heel verduidelijkend uit. Ik weet niet of ik hier mag verwijzen naar een ander forum, maar omdat ik deze fluit van papier maak, ben ik een topic begonnen op papermodelers.com en omdat ik mijn plaatjes daar kan uploaden zonder gebruik te hoeven maken van google of andere onberekenbare media. Daar is die vergelijking tussen de beide spantenramen te zien.
Wat ik eigenlijk niet had verwacht, maar wat nu toch al weer overduidelijk blijkt, is dat Witsen ook in deze tekening weer van een uitzonderlijk grote betrouwbaarheid blijk geeft. De spanten leveren een volstrekt geloofwaardige vorm op en we hebben meer moeite gehad met het prachtige programma DELFTShip te overtuigen van de plompe lijnen van het schip, dan met Witsens gegevens. Delftship strookt erg mooie lijnen, te mooi voor dit schip. Dat was dus, zoals Rene al aangeeft, een beetje drukken en trekken. Verder heeft Witsen vergeten de voorste fluitspant op de las van kiel en (rechtopstaande) steven te zetten, zodat we die ca 10 voet naar voren hebben moeten verplaatsen. Maar toen kregen we ook inderdaad de vorm zoals we die van afbeeldingen en authentieke modellen kennen.

Een heel mooi project, waar voor mij weer van alles van valt te leren.

En de samenwerking met Rene, die inmiddels al bijna drie jaar duurt, is buitengewoon vruchtbaar: het pinas project is klaar en de gegevens zijn naar de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed gegaan, die op dit moment werkt aan een presentatie ervan op haar site. Zo gauw het daar draait laat ik het jullie weten.
Vervolgens zijn we `ingehuurd` door de Stichting VOC schip Amsterdam, waarvoor we een 3D weergave maken van het gelijknamige schip dat tot zijn overloop in het zand van Hastings ligt te wachten tot het (onder water) in een grote container wordt gezet om vervolgens onder het oog van publiek in Amsterdam te worden geëxploreerd. We hebben ook berekeningen gemaakt van het gewicht van het wrak voor als het moet worden gelicht.
Dit fluit-projectje is eigenlijk weer een gril van mij, omdat na mijn papieren pinas uitstapje mijn vingers jeuken om hetzelfde ook nog eens met een fluit te doen.
Ik heb in mijn leven met veel mensen samengewerkt, maar ik ben zelden iemand tegengekomen die gewilliger en geduldiger is dan Rene, die ik dank zij dit prima forum heb ontdekt.

Dat wou ik even laten weten.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2016, 10:01:52 am »
Als al de wierook is opgetrokken kunnen we rustig verder werken  :wink:

Eenmaal de schelp gevormd was het de vraag is dit te beplanken ?
Daarom is dit een echte shellfirst, alle berghouten en gangen plaatsen voor er zelf maar een kiel, stevens of enige spant was getekend.
Voor uitlijnen van deze berghouten en gangen worden de doorsneden van de schelp gebruikt om de 10 v , voor en achter 5 v  en af en toe bij korte bochten zelf op 3 v.

Voor de berghouten was de plaats in zijaanzicht vrij duidelijk op de tekening van Witsens. de maten daar hebben we zijn bestekken voor gebruikt.
De gangen zijn in het vlak 0.35 v dik boven eindigend op 0.2 v . ( met delftship kan ik alleen maat voeten weergeven met hun decimalen, vandaar geen maat in duimen, )

Nu ga ik niet de volgorde van het tekenen weergeven maar wel zoals het op de werf gebeurde, zoals het door Witsens werd beschreven voor de Pinas.

Kielbalk en stevens werden opgericht.
De van lassen van kielbalk en stevens gaat hier in eerste instantie niet getoond worden, dit kan achteraf in een apart gestand.

Zandstrook geplaatst

Vlakgang 1 en 2 tot in de streek

Groetjes

René

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2016, 10:31:07 am »
Kun je de situatie van de gangen aan de voorsteven laten zien René ? Daar was het voor mij wat onduidelijk bij de bouw van de Galjoot.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2016, 10:51:58 am »
Vlakgangen 3 4 5 bijgevoegd
Om zo veel mogelijk rechte planken te gebruiken hebben we er voor gekozen om deze te laten stuiten tegen de 2 de kimplank. De 1 ste kimplank ligt hier nog te vlak en om deze boven de vlakplanken te buigen was een bocht van 60 ° nodig, niet realistisch.

Groetjes

René

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: februari 28, 2016, 07:49:54 am »
Het vlak 5 gangen en de zandstrook worden geplaatst zonder de spanten.
Na het in vorm branden word iedere gang op zijn plaats gehouden met gespijkerde klampen en ondersteund met een rij paaltjes.
De spijker gaten die, na het plaatsen van de buikstukken en verwijderen van de klampen, met een spietje worden opgevuld.
Het zijn die spietjes die de archeoloog bij het vinden van een wrak een aanwijzing geeft dat het hier om een shellfirst bouwmethode gaat

Groetjes

René

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: februari 29, 2016, 08:38:46 am »
Eenmaal het vlak in vorm word het 1 ste buikstuk gelegd , de klampjes die in de weg zitten verwijderd.

Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2016, 06:35:56 am »
 8-o mooi rené.

ik vraag me af of jullie de huidgangen van het vlak even breed gelaten hebben aan het voor steven als in het midden ( grootspant )
als ik het maak en laat de huidplanken  een natuurlijke loop doen  moeten deze aan de boeg iets smaller worden anders  wringen ze nogal.

heb je dit ook gedaan of heb je de voledige brete kunnen behouden ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2016, 09:01:26 am »
Er komt nog een uitslag van de verschillende planken, ben op het ogenblik de laatste spanten achter aan het tekenen, zeer moeilijk , maar dat hadden we verwacht  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2016, 09:33:26 am »
weet niet of je het boeisel der kimmen al hebt uitgetekent rené.
dit is ook voor mij een  vraagteken en ik kom steets op dit rezultaat uit

de 2 eerste gangen gaan  in het niets tegen het vlak  en de laatste gang schiet er dan over.
weet dus niet of dit wel juist is maar zie niet  direct een andere oplossing wat ik ok probeer.
hoe hebben jullie dit aangepakt of hoe zijn jullie dit van plan want de knik die je nu in het vlak hebt aan de boeg heb ik ook en die kan je onmogelijk beplanken met die hoek in

deze komt van henk zijn verslag van de galjoot

ook zie je deze huidgangen in het niets opgaan in het vlak en de bovenste kim plank schiet er over
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself