Auteur Topic: Opknappen van een Rattlesnake van Mamomoli, schaal 1:64  (gelezen 8697 keer)

Kees

• Gast
Opknappen van een Rattlesnake van Mamomoli, schaal 1:64
« Gepost op: februari 22, 2016, 19:46:41 pm »

Sneak previev van een model wat ik naast de Berlin aan het opknappen ben.

Een hele andere orde van grootte in vergelijking met de Berlin, zeer gedetailleerd met een super tuigage.
Dit is een van de modellen die ik door inruil van de Astrolabe heb verkregen.

Stof is wederom een van de grootste vijanden van dit model geweest de afgelopen jaren en wat schade aan de romp/railing.
Het model is gebouwd van: september 1998 t/m oktober 1999.

Heel veel respect voor de voor mij onbekende bouwer. Het is met heel veel inzicht gebouwd.
Vooral de tuigage grenst volgens mij aan het onwaarschijnlijke in deze schaal.

Later meer foto's en mijn plan van aanpak voor dit model :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Rattlesnake 1:64 van Mamoli, een opknapper
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2016, 20:33:11 pm »
ik zit alweer op de eerste rij....
benieuwt welke schoonheid je hier weer van ga maken....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2016, 09:23:53 am »
Maar meot er meer dan alleen afstoffen?

Jan

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2016, 14:18:36 pm »
Als je geen detailfoto's neemt kandie zo de eindgalerij in  :mrgreen:

Groet, Jean
Groet, Jean

Kees

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2016, 16:54:24 pm »
Tjah, ik had het over mijzelf afgeroepen door slechts 1 foto te plaatsen :D

Mijn plan van aanpak:

Stof en aangekoekt vuil verwijderen dat is eigenlijk 1 van de laatste klussen omdat tijdens de modificaties toch alles onder nog meer stof en schuurpoeder komt te zitten.
De railing repareren, die is ooit door iemand fijngeknepen.
Een andere sloep bouwen, de originele is veel te groot, heeft de vorm van een gestroomlijnde badkuip en sluit het hele middendek af.
De boeg moet aangepast worden, het boegbeeld staat te ver van het galjoen af en haast verticaal. Een van de lastigste klussen.
De berghouten zijn te smal dus daar zal een paar mm bijgemaakt moeten worden. De knieën bij de boeg hangen er nu een beetje zielig bij.
De spiegel heeft wat tlc nodig, want het klopt allemaal niet echt.
De bovenkant van de borstwering wil ik donkerbruin/ zwart maken, zelfde kleur als ik aan de berghouten zal geven.
Het onderwaterschip gaat gebroken wit worden, dus dat wordt een delicaat werkje met de tuigage en masten intact.

Tijdens het opknappen (is mijn ervaring) zal ik nog wel meer aan te passen, op te knappen en te verbeteren zaken tegenkomen.
Alles bij elkaar denk ik toch wel een half jaartje werk met mijn slakkegangetje :)

Later zal ik wat dichtbij foto's plaatsen, dan begrijpen jullie mijn plannen beter :wink:

Arjan68

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2016, 17:40:57 pm »
Ik ben deze Snake bij Kees thuis wezen bekijken, en het is op zich een zeer strak gebouwd model. Vooral het touwwerk is bijna perfekt tot in de kleinste details.

De romp is helaas wat minder. De afwerking is strak, maar bij de achtersteven lopen de berghouten niet helemaal goed en zitten de raampjes aan de zijkanten veel te hoog. Ook zit de spiegel niet helemaal goed, maar dat laatste is de bouwer vergeven. De bouwbeschrijving is daar zo vaag dat ik het op nog geen enkele rattlesnake goed heb gezien (inclusief mijn eigen exemplaar)

Als jullie het interessant vinden kunnen Kees en ik wel wat detailfoto's maken van de verschillen bij het achterschip. Dat is een leuk voorbeeld van hoe breed je een bouwplan nog kunt interpreteren  :wink:

Offline schipper

• Global Moderator
  • Scheepsjongen
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2016, 17:45:30 pm »
Kijk er met spanning naar uit. Dit zijn dingen waar ik iets van kan leren.
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Kees

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2016, 18:36:42 pm »
Ik ben deze Snake bij Kees thuis wezen bekijken, en het is op zich een zeer strak gebouwd model. Vooral het touwwerk is bijna perfekt tot in de kleinste details.

De romp is helaas wat minder. De afwerking is strak, maar bij de achtersteven lopen de berghouten niet helemaal goed en zitten de raampjes aan de zijkanten veel te hoog. Ook zit de spiegel niet helemaal goed, maar dat laatste is de bouwer vergeven. De bouwbeschrijving is daar zo vaag dat ik het op nog geen enkele rattlesnake goed heb gezien (inclusief mijn eigen exemplaar)

Als jullie het interessant vinden kunnen Kees en ik wel wat detailfoto's maken van de verschillen bij het achterschip. Dat is een leuk voorbeeld van hoe breed je een bouwplan nog kunt interpreteren  :wink:
Inmiddels heeft Arjan me dan ook de plannen van Mamoli uitgeleend.

Morgen zal ik wat detailfoto's plaatsen, met in het bijzonder de onderdelen die ik wil veranderen en opknappen.
Fouten worden dan vanzelf zichtbaar (en wie weet kan ik je motiveren om verder te gaan met jou Rattlesnake Arjan :wink:)

Verder is alle inbreng over dit model natuurlijk meer dan welkom 8-o

Kees

• Gast
Re: Opknappen van een Rattlesnake van Mamomoli, schaal 1:64
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2016, 16:23:21 pm »
Hierbij de beloofde foto's van de opknap Rattlesnake:

Samengeknepen hekwerkje en de  lege plaats waar een sloep hoort.
De originele sloep is de standaard bij de kit geleverde badkuip. Een van de eerste verwijderde onderdelen.
Later zal ik de bouw van de nieuwe sloep laten zien.