Auteur Topic: Reddingsboot scratch 1:32 ---> Voltooid  (gelezen 2459 keer)

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Reddingsboot scratch 1:32 ---> Voltooid
« Gepost op: december 28, 2015, 13:40:30 pm »
Hallo allemaal,

na het nodige zoeken en een hoop tips omtrent plaatsen waar te zoeken heb ik tekeningen van een scheepssloep besteld.
het om een standaard 30 voet (zeg maar 9 meter) sloep zoals die tot ver in de vorige eeuw in gebruik waren op koopvaardijschepen. Zo'n sloep (met riemen en een zeil) waren vanaf het grootspant naar beide einden gelijk gevormd. De sloep wordt op deze schaal een kleine 29 cm lang.

Inmiddels ben ik ook met het bouwen begonnen. Hiervoor heb ik eerst heel aandachtig het bouwverslag van Beagle van een whaleboat doorgenomen. De kiel en de boegdelen zitten aan elkaar. De volgende stap is het aanbrengen van de hekdelen. Daarna maakt ik een vol blok van modelleerschuim waaromheen de spanten gebogen kunnen worden. Ook de overnaadse huid wordt op deze manier aangebracht.

Omdat ik mijn sloep afmaak in de kleuren zoals ik er altijd mee gewerkt heb gebruik ik voor een groot deel het hout wat ik van de vorige 2 kits overgehouden heb.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
Re: Reddingsboot scratch 1:32
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2016, 10:08:58 am »
De kiel zit nu in elkaar tot op het punt waar de spanten geplaatst kunnen worden.

Het was al snel duidelijk dat het aanbrengen van de spanten zonder een mal van het inwendige van de sloep geen haalbare kaart was. Om een lang verhaal wat in te korten, na informatie verstrekt door Erik (waarvoor dank) kwam ik uiteindelijk uit op het maken van plankjes per zijde. De vormen zijn ruwweg uitgezaagd, de plankjes op elkaar gelijmd en stuurboord en bakboord aan elkaar gelijmd.
Het is mijn eerste mal en ik ben redelijk tevreden met deze mal. Niet echt perfect, maar wel goed bruikbaar en dat laatste is in dit stadium het belangrijkste denk ik.

Hieronder een aantal foto's van de onafgewerkte mal. Het tot een vloeiende romp schuren gaat van daag of mogelijk morgen beginnen.

Op de laatste foto lijkt de kiel ietsje gebogen, dat is ook zo, maar er staat hoegenaamd geen spanning op dus dat is weg te werken.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2016, 16:33:01 pm »
denk er aan dat je aan de onderkant nog ruimte moet hebben om je spantjes tegen te lijmen...
en vergeet ook niet, als de romp in de ronde vorm staat, de bovenkant flink in de boenwas te zetten.
je spanten mogen er niet gaan aankleven...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2016, 14:33:28 pm »
Hallo Erik,

Het in de was zetten van de mal was ik al in een boek tegen gekomen, maar toch bedankt voor het onder de aandacht brengen. Een mens is geneigd snel verder te gaan als de mal eenmaal af is en dit is nu net een grote valkuil.

Het afronden van de mal kost mij redelijk wat tijd, ik denk dat ik er nog iets van een week aan kwijt ben. Het is leuk en toch ook wel bevredigend om te zien dat het echt wel wat aan het worden is.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2016, 19:44:58 pm »
Hallo allemaal,

het bouwen gaat erg langzaam. Niet erg, heb je meer tijd om na te denken.
De gezondheid laat het momenteel ook een beetje afweten, maar niet geklaagd. Tenslotte ben ik weer een stapje verder gekomen.

Nadat de grondvormen per laagje gezaagd zijn is alles op en tegen elkaar aangelijmd.
Daarna kon het vormgeven aan de hand van het spantenplan verder plaatsvinden. Het spantenplan laat slechts 9 van de 36 spanten zien.
Het resultaat wat daaruit volgt zie je op onderstaande foto.

Het gearceerde deel is de plaats waar een soort van 'binnen kiel' komt te liggen. De spanten die hier overheen lopen wil ik daar direct op vastlijmen.
Door de gemeenschappelijke punten heb ik zo goed mogelijk een vloeiende lijn getekend aan boven en onderkant om de mal zijn uiteindelijke vorm te geven

Zoals op de volgende foto te zien is ben ik op verschillende plaatsen wat te enthousiast geweest met de dremel. De putten die groter dan 0,5 mm zijn heb ik opgevuld en weer op vorm geschuurd.
Ik kan niet zeggen dat ik heel erg trots ben op mijn eerste mal, maar ik denk toch dat het werkbaar is.

Het afschrijven van de loodlijnen op de mal heeft me wat problemen opgeleverd.

Met de kiel in zijn vorm ziet het geheel als volt uit.

Inmiddels heb ik ook de gaatjes waar de spanten mee op hun plek gehouden moeten geboord en kan ik gaan beginnen met de spanten.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2016, 12:26:42 pm »
Hallo allemaal,

het is behoorlijk lang geleden dat ik een stukje geplaatst heb, maar beetje bij beetje ben ik toch verder gekomen met het model.
Nadat de mal gemaakt is ben ik begonnen met het aanbrengen van de spanten.

Omdat ik geen mogelijkheid heb om het hout buitens huis te weken, heb ik in eerste instantie afgezien van het gebruik van amoniak.
Wel heb ik het hout ongeveer een uur lang in water van ruim 90 graden gelegd. In eerste instantie ging dat goed, maar toen ik zo ongeveer de helft van de 36 spanen geplaatst had, brak het een na het andere spant. Vervolgens toch maar een scheut amoniak en onder de afzuigkap. De stank viel mee en na gebruik goed omspoelen van de pan leverde geen rest luchtjes op.

Nadat alle spanten op hun plek zaten en gelijmd tussen de beide kieldelen bleek er toch iets lijm aan de mal te zijn blijven kleven. Gelukkig was dit maar heel weinig en kon ik het geheel van spanten en kiel zonder schade loskrijgen.

De mal schoongemaakt en daarna het hele pakket terugplaatsen. Een klusje waar je goed de tijd voor moet nemen, maar het is wel te doen.
Hierna kon ik beginnen met het aanbrengen van de huidplanken. In het begin heb ik spelden gebruikt om de huidgang op de juiste hoogte te houden.
Hier de eerste paar huidgangen.

Inmiddels zit de 5e huidgang erop. Zo schoon werken als Erik lukt me nog niet. Ook had ik de lengte van een huidgang iets te kort gemaakt, vandaar het bijgevoegde stukje. Op zich is dit niet zo erg omdat het geen blank gelakt model blijft, maar van buiten wit,van binnen oranje en de roeidoft in de blanke lak gezet gaat worden.
Het gaat allemaal niet snel, 1 en soms 2 huidgangen op 1 dag, maar het is wel mooi om het model zo te zien groeien.

Het zal nog wel even duren voordat de rest van de 14 huidgangen aangebracht zijn.
Groetjes, Cees

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2016, 16:08:49 pm »
Goed bezig, langzaam heeft geen belang, als je er maar plezier in hebt  :wink:
Ik bedek mijn mal altijd met plastiek folie , met epoxy ben je wel verplicht want lijm is zo sterk dat je eender het hout breekt dan een druppel lijm losmaken.
Groetjes

René

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2016, 06:57:23 am »
leuk project, en een mooi begin

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 01, 2016, 17:58:41 pm »
Hallo allemaal,

nu ik de foto's klaar gezet heb kom ik erachter dat het verschrikkelijk lang geleden is dat ik een update gemaakt heb.

Na het plaatsen van de huidgangen, wat met de nodige moeite kostte om het echt netjes en gelijkmatig te doen. Op een aantal punten is het dan ook niet echt gelukt. De vraag is natuurlijk in hoeverre dat het iedereen zo maar opvalt.

het aanbrengen van de huidgangen. De speleden gebruikte ik om er voor te zorgen dat de huidgang niet te hoog of te laag geplaatst werd.

De huidgangen zijn gelegd en de kiel is bekleed met een messing strip.

Het binnenste van de romp. Dat moet later nog ingericht worden.

De achtersteven.

De sloep in zijaanzicht.

Met het dolboord en de kraallijst gemonteerd.

De kimkielen gemonteerd en de buitenkant wit geschilderd.

Vanaf de boeg gezien

Van boven af gezien, met 2 vloerboorden geplaatst.

De stuurboords kimkiel

De buitenkant is grotendeels af. Nu eerst het dolboord en de kraallijst in de vernis zetten en daarna kan ik beginnen met het aanbrengen van de banken onder langs het dolboord en de dwarsplanken voor o.a. de roeiers. Dat gaat een aardig klusje worden. Daarna komen de roeidollen, de mast en de gieg en nog heel veel meer. Ik hoop nu toch echt wat regelmatiger een update te plaatsen.
Groetjes, Cees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2016, 18:25:16 pm »
ziet er goed uit enkel de kiel en stevens lijken me wat breed te zijn maar kan er naast zitten hoor
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #10 Gepost op: april 02, 2016, 09:05:57 am »
leuk gezicht zo met die spanten.

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 25, 2016, 13:19:16 pm »
Hallo Amazon,

het klopt dat de kiel en steven grof ogen. Het houtwerk is op maat van de tekening, maar de messing strip die erover zit is een kleine 0,5 mm breder. Aangezien dat ik dit op voorhand niet smaller gevijld kreeg heb ik het eerst gemonteerd en toen geprobeerd, maar toen had ik niet genoeg slagruimte en heb ik het zo gelaten.
Groetjes, Cees

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: april 25, 2016, 14:01:32 pm »
Ik kom er achter dat ik al heel lang geen foto's meer geplaatst heb. Ik ben ook al een tijd niet meer op het forum geweest realiseer ik me. Het ligt vooral aan mezelf, maar goed ik zal eens zien wat ik allemaal kan aanvullen.

Hier de beide dekjes voor voor en achter. Het juiste ontwerp was aardig wat gepruts met een stukje papier om ze echt goed passend te krijgen. De ruimte tussen de spanten vul ik op met stukjes hout. Als alles een beetje netjes gaat zie je daar na het verven toch niets meer van.

en de versterking aan de onderkant.

Ik merk dat ik zelf een paar stappen van het bouwen en plaatsen overgeslagen heb in de fotografie, maar aales komt als ik het goed heb toch nog tezamen op een overzichtsfoto aan het einde. Nadat de dekjes geplaatst zijn heb ik van 3 x 3 mm L-vormig profiel hout heb ik 2 framepjes gemaakt dat onder de dekjes past. Daarin heb ik van 2 mm dik hout er per frame 2 deurtjes gemaakt die open en dicht kunnen. Hier zijn ze net geplaatst, de lijm is nog flexibel.

Zo ziet het er in overzicht uit.

Om even iets anders te doen te hebben, ben ik de oogjes waar de grijplijn doorkomt gemaakt en tegen de onderkant van het dolboord geplaatst.

Op de laatste foto zie je ook nog net een van de beide haken waarmee de sloep in de davit hoort te hangen. Deze loopt helemaal door tot op de kiel, waar ik hem gewoon in het in de kiel geboorde gat gelijmd heb.

Inmiddels ben ik bezeig met het opvullen van de ruimtes tussen de spanten. Daarna moeten de ruimtes rond de deurtjes dicht gemaakt worden en als laatste van het grote interieurwerk komen er dan verticale wanden onder de banken in de zijkanten.
Daarna komen grofweg nog de roeibanken, de mastvoet, de afsteuning van de stagen van de mast, de riemen en het roer en de roer ophanging.
Weet iemand trouwens een adresje waar ik roer lussen en pennen kan kopen in ongeveer de schaal 1:32? Ik heb niet veel metaal bewerking spul, behalve vijlen en boortjes en een paar tangetjes. Solderen lukt me ook nog, maar hardsolderen heb ik nog gedaan.
Groetjes, Cees

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: april 27, 2016, 07:35:50 am »
Netjes

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: oktober 13, 2016, 14:12:43 pm »
Hallo mensen,

ik ben zeer nalatig geweest in het updaten van deze site.
Nu dan maar.

Hier is de sloep eindelijk in zijn finale kleur.
Het beugeltje aan de voorste doft om de mast te plaatsen heb ik zelf geknutseld inclusief het slotje met keg. (Op deze foto niet goed te zien).

Hier het detail van de roeikom houder.

De roeikom houders en de mast bevestiging.

De sloep tot zover, met de deurtjes onder het voorpiek en achterpiek, de watertanks onder de banken.

De mast met ra geïnstalleerd.

De ophanging van de ra aan de mast.

De zeilen van de sloep, handgenaaid.

De sloep compleet met 10 roeiriemen, 1 stuurriem en een pikhaak.
Groetjes, Cees