Auteur Topic: chebec ---> voltooid.  (gelezen 1483 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
chebec ---> voltooid.
« Gepost op: december 24, 2014, 21:22:09 pm »
Beste bouwers,
Allereerst een productief en gezond bouwjaar toegewenst, mag er maar veel naar genoegen voltooid worden.
Dit afgelopen jaar heb ik de bouw voltooid van een chebec. Hij staat al in de fotogalerij.
Over de bouw, de geschiedenis en een aantal modelbouwtechnische aspecten heb ik een nogal lijvig artikel geschreven dat jullie kunnen downloaden, als je dat leuk vindt. Vragen of opmerkingen verneem ik graag!
Bijgaand alvast een tweetal foto's van het voltooide schip.

download het artikel (5mb)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
Re: chebec
« Reactie #1 Gepost op: december 25, 2014, 12:56:40 pm »
Dank voor de link. Dat is een interessant artikel, met mooie foto's.
Kun je nog wat meer info geven over het touw/garen dat je gebruikt, en de manier waarop je draad van verschillende dikte maakt?

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: december 25, 2014, 15:55:45 pm »
Beste Jan. Dat garen is verkrijgbaar bij zaken voor hengelsportartikelen. Vermoedelijk heet het vissersgaren. Het zit op een kartonnen rol van 2,5 cm, de klos met garen heeft een diam. van 'n 8 cm. Kloslengte 15 cm. Het is meer dan genoeg om de rest van je leven nooit meer zonder modelbouwgaren te zitten. Ik heb een zwarte, maar er is dacht ik ook nog wit garen. Ik stuitte telkens op garen waar ook nog nylon  in zat. Ik wil het met houtlijm kunnen lijmen en dan moet het echt 100%katoen zijn. Je kunt het testen. steek het uiteinde  met een lucifer aan. Brand het met een fel vlammetje en is er na het doven een zwart hard bolletje ontstaan dan is het geen 100% katoen. Brand het wat smeulend en voelt het na het doven zacht aan, dan is het katoen. Katoenen garen kun je bovendien niet uitrekken, dat andere wel. 
Het garen is ca 1 mm dik en bestaat uit drie strengen van ieder vier draden. Dus in totaal 12 draden. Als je dunner wilt dan 1 mm moet het eerst uit elkaar halen tot je 12 draden hebt. Eerst proberen. Knip ca 1 meter af. Ga op een stoel zitten. peuter de draad een klein stukje uit elkaar tot je de drie strengen hebt. begin van één streng tussen je tanden, de andere twee in je linker en rechter hand. Het garen naar beneden hangen en klemmen tussen je knieën. Uit elkaar trekken. Succes. In een volgend antwoord beschrijf ik hoe ik het voorzie van lijm.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: december 25, 2014, 16:11:58 pm »
Best Jan. In het vorige antwoord het garen nu het lijmen. Als je 12 draden uitgerafeld hebt en je wilt een touw ter dikte van bijv. 3 draden. Neem een boormach. of iets anders wat langzaam kan draaien en zet daar een schroefoogje in. Lijm een houten wasknijper op een blokje hout (ca 6 x 6 x 3 cm, zoiets). Houdt drie draden tegen elkaar en knoop ze aan het einde samen. Doe die knoop in het schroefoogje en klem het andere eind van de draden samen in de wasknijper op het blokje. Trek het strak. Maak sterk verdunde houtlijm( veel water) en strijk de drie draden overvloedig in met een penseel. Laat de boorkop draaien en draai zo de drie draden in elkaar totdat het er goed uitziet als geslagen touw. Je zult zien dat het blokje naar de boorkop beweegt. Laat minstens een uur drogen en je hebt een touw dat er mooi uitziet, geen stof aantrekt en heel sterk is. Ligt er na drogen een witte waas over het touw dan was de verdunning niet genoeg. Laat het touw los na drogen dan was de verdunning te sterk. Experimenteren dus. Al het zwarte touw van de chebec heb ik op die manier gemaakt, in verschillende diktes. Ook touw van slechts één draad heb ik gebruikt, en dat ook voorzien van lijmwater. Dit touw is zonder enig probleem vast te lijmen op blokken en aan metalen oogjes. Succes.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: december 25, 2014, 19:26:17 pm »
Merci
Jan