Auteur Topic: Baltimore Clipper "Berbice" (1:72, papier, Shipyard)  (gelezen 10224 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Baltimore Clipper "Berbice" (1:72, papier, Shipyard)
« Reactie #15 Gepost op: oktober 17, 2015, 17:28:56 pm »
verbazend. sta hier gewoon, met open mond,  te kijken
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: oktober 17, 2015, 17:33:43 pm »
Dat was een paar maanden werk in 1 dag gepost  :wink:

Hieronder nog twee foto's van de situatie van gisteren. De kiel en stevens zijn geplaatst. Nu de spiegel nog en dan moet de boelg geverfd gaan worden.

De binnenzijde van de verschansing moet nog geplaatst worden. Maar eerst alle stutten er tegenaan plakken. Die volgorde hoort andersom, maar dan krijg ik ze er nooit zo netjes tegenaan.

Vanaf nu komen de updates weer in een "normaal" tempo. Het priegelwerk gaat nu ook beginnen. De rolpaarden bestaan bijvoorbeeld  uit 12 onderdelen van soms maar enkele mm groot

:sail:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #17 Gepost op: oktober 17, 2015, 19:39:57 pm »
tja dit zijn inderdaad top pakketten in papier.
heb indertijd een diorama van deze uitgever gemaakt
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1060.0.html

als ik ze weer eens tegen kom op een beurs o.i.d. dan ben ik bang dat ik toch nog een keer ga bezwijken.
nieuw niet de goedkoopste maar wel top kwaliteit
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: oktober 17, 2015, 20:12:42 pm »
Het zijn inderdaad prijzige kits, maar je krijgt ook waar voor je geld.

Er zijn trouwens twee versies van de Berbice kit. De goedkope is in een kleinere schaal (ik dacht 1:96) en is op gewoon papier afgedrukt en dan is geloof ik niet alles gelaserd. Je moet dan zelf meer knippen en snijden.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #19 Gepost op: oktober 18, 2015, 07:54:48 am »
Ik vind het er toch hel strak uit zien en je kan zien dat er echt aandacht aan besteed is, met name aan de verschillende verjongingsafmetingen.

maar ik vind de kleur voor het hout te geel, zeewater en weersinvloeden zullen het hout toch gaan verweren afh van de houtsoort zal het donker of juist licht worden. Ik zou zeker op de verticale stukken een donkerbruine wash doen, en dan niet egaal en op de horizontale lichter gaan maken door er lichtgeel of roze overheen te doen (met roze even uittesten voor het effect, wit lijkt de meest logische stap, maar in de plastic modelbouw weet ik uit ervaring dat wit juist erg vaal maakt en dan kan je beter een lichte kleur gebruiken die als wash amper opvalt misschien, maar de basiskleur wel intensief houdt)

Maar je heb er net zoveel werk aan als aan hout zonder het stof, dus op zich een vergelijkbare discipline toch?

Offline wim500

• Officier
« Reactie #20 Gepost op: oktober 18, 2015, 09:23:24 am »
Schitterend model in papier en zeker goed om niet in aanraking te komen met houtstof.
Papier is niet zo makkelijk als gedacht wordt, maar jij laat een zeer strakke bouw zien.

Hoewel dit helemaal een topmodel is zijn de huidige bouwplaten ook van een betere kwaliteit dan vroeger.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: oktober 18, 2015, 10:01:32 am »
Citaat
maar ik vind de kleur voor het hout te geel, zeewater en weersinvloeden zullen het hout toch gaan verweren afh van de houtsoort zal het donker of juist licht worden. Ik zou zeker op de verticale stukken een donkerbruine wash doen, en dan niet egaal en op de horizontale lichter gaan maken door er lichtgeel of roze overheen te doen

Als jij het zo beschrijft klinkt het erg eenvoudig, maar het doet mij het angstzweet uitbreken ;) Je hebt gelijk dat het dek zo te geel is. Hoewel ik moet zeggen dat dit op de foto's erger lijkt dan in werkelijkheid.

Ik heb maar erg weinig schilder ervaring en ben bang om de boel te ver****en. Ik zal eens wat teststukken maken en het dan door jullie laten beoordelen.

Citaat
Hoewel dit helemaal een topmodel is zijn de huidige bouwplaten ook van een betere kwaliteit dan vroeger

Niet alleen de kwaliteit, maar ook de bouwmethode is totaal anders. De bekende "omvouw plakrandjes" kom je bij maar een paar onderdelen tegen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: oktober 18, 2015, 10:50:39 am »
Ik heb maar erg weinig schilder ervaring en ben bang om de boel te ver****en. Ik zal eens wat teststukken maken en het dan door jullie laten beoordelen.
Denk dan vooral aan wasjes, of het aanbrengen van glacis lagen. Technieken uit vooral waterverf schilders.
Je verf uit je tube verlengen met water, gaat perfect met acrylverf, en dan vooral aanbrengen in meerdere lagen en probeer op het laatste de dry-brush methode om de nerf van het hout te verkrijgen
Denk o.a. Aan Golden GAC-100 medium.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #23 Gepost op: oktober 18, 2015, 10:56:25 am »
bewaar voor te experimenteren met verftechnieken de restanten van  het karton en dan zul je zien dat het best te doen is.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #24 Gepost op: oktober 18, 2015, 15:34:51 pm »
Als je het eenmaal geprobeerd heb, zal je idd gewoon zeggen, het klinkt makkelijk en het is makkelijk, maar Erik, niet alleen acrylschilders passen dit toe hoor, ook de olieverfschilders en dan heb ik het over de plastic modelbouw, van verf op een doek heb ik geen verstand

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: oktober 18, 2015, 20:02:25 pm »
Vandaag heb ik eens uitgebreid geëxperimenteerd met washes, brushes en kleuren mengen. De eerste resultaten waren te erg om te laten zien  :oops: maar uiteindelijk viel het kwartje (figuurlijk dan Ik heb geen kwartjes meer)

Hier een foto van het dek met daarop een strook papier die ik eerst in de zelfde kleur heb geverfd (napels geel). Daarna een kleur gemengd bestaand uit wit met een klein puntje rood en dat zelfde geel. Resultaat is een licht gelig rose. Hiermee een sterk verdunde wash gedaan over de strook.

Helaas is de foto bij lamplicht, maar het effect is wel zichtbaar. Niet meer zo knalgeel en iets warmer. Door het wit heeft het ook nog een licht verweerd effect. Een daglichtfoto moet tot komend weekend wachten want de dagen worden alweer erg kort.

De foto is gemaakt met mijn telefoon (Samsung). Mijn nu 5 jaar oude Nikon camera maakt bij lamplicht duidelijk slechtere foto's. Dat geeft toch wel aan hoe snel die techniek nog ontwikkelt.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #26 Gepost op: oktober 19, 2015, 12:43:38 pm »
Dat ziet er al veel beter uit zo op mijn scherm, op een gegeven moment leer je dat vanzelf inschatten, welke kleurcombinatie het best werkt

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: oktober 20, 2015, 20:48:35 pm »
Hed dek heeft een wash gehad. Helaas bleek ik wat minder rood te hebben bijgemengd dan op het teststukje. Maar ik vind het goed genoeg zo. Een stuk realistischer dan eerst.

Hier een dry-fit van de binnenzijde verschansing. Ik ga er nog een bruine wash overheen doen om het wat minder fel te maken.

Ik ga een heel ander kleurschema gebruiken dan wat de kit voorschrijft. Eigenlijk moet ik het onderwaterschip beplakken met koperen plaatjes. Dat ziet er niet realistisch uit (zelfs niet op de voorbeeldfoto's) en bovendien zie je dan niks meer van die mooie beplanking. Ik ga het dus in de "white stuff"zetten.
De verschansing willen ze diepgroen maken aan de binnenkant. Staat wel mooi, maar ik ga toch liever voor het traditionele marine kleurschema met rood.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: oktober 21, 2015, 11:25:25 am »
Dat is een hele mooie kit, zou zo geloven dat het wel hout is.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #29 Gepost op: oktober 21, 2015, 12:53:23 pm »
Mooi werk Arjan, ben benieuwd naar al het priegel werk en het tuig, is dat ook allemaal van papier ?
Groetjes

René