Auteur Topic: Baltimore Clipper "Berbice" (1:72, papier, Shipyard)  (gelezen 10198 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Baltimore Clipper "Berbice" (1:72, papier, Shipyard)
« Gepost op: oktober 15, 2015, 19:49:23 pm »
Omdat het zo'n mooie kit is, en het niet te vergelijken is met een traditionele bouwplaat, start ik toch maar een bouwverslag  :wink:

De Berbice dus. Een Baltimore Clipper uit 1780. Ik heb deze kit samen met de Papegojan van Kees overgenomen toen hij wat van zijn voorraad op Marktplaats ging zetten. Ideale kits voor mij omdat ik door mijn houtstof allergie niet veel meer met hout kan doen, en omdat de kwaliteit en detaillering gelijkwaardig zijn (of soms zelfs beter) dan de gemiddelde houten kit.

Ik ben er al in maar aan begonnen, maar in de zomermaanden heeft de bouw een tijdje stilgelegen. Vorige maand heb ik het weer opgepakt en de romp is nu bijna af.

Gelukkig heb ik wel steeds foto's genomen zodat ik alsnog een samenvatting van de bouw kan plaatsen. De komende dagen volgt dus een aantal postings vanaf de kiellegging tot waar ik nu ben.  :sail:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
Re: Baltimore Clipper "Berbice" (1:72, papier, Shipyard)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2015, 06:30:44 am »
Leuk!
Die bouwplaten zijn, voor zover ik de verslagen ken, inderdaad iets heel anders dan die van leon schuyt of scaldis
Jan

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2015, 16:29:25 pm »
Ja leuk, dit verslag ga ik zeker volgen!

Vooral omdat ik met eigen ogen gezien heb dat dit een fantastische kit dit is 8-o
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #3 Gepost op: oktober 16, 2015, 19:10:30 pm »
Ook ik ga hem volgen, zag de kits bij de ESM en zeker de vrouw was er wel erg van gecharmeerd

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: oktober 16, 2015, 20:11:45 pm »
Ik zal dan maar beginnen met het standaard ritueel van de "doos met inhoud" foto's:

Alle onderdelen zijn gelaserd uit papier of karton van verschillende diktes. Hier een aantal voorbeelden. Op de eerste kun je goed zien dat alle huidgangen een andere vorm hebben en netjes verjongd zijn.

De details op de onderdelen zijn ook gelaserd, maar veel minder diep zodat ze een groefje vormen in het papier. Hierdoor blijven ze ook na het schilderen zichtbaar.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: oktober 16, 2015, 20:19:33 pm »
De meeste onderdelen zijn van papier, met uitzondering van de kanonlopen, de masten en de blokken. En nog wat ander klein spul. Op de foto zie je ook de meegeleverde verf en penselen. De verf was helaas totaal verdroogd en de tubes van een onbekend pools merk. Gelukkig heb ik met Google de kleuren kunnen vertalen en heb ik vergelijkbare kleuren van Talens gehaald. Het is acrylverf trouwens

De bouwbeschrijving heeft duidelijke foto's. De teksten in pools, duits en engels. Helaas zijn de teksten vaak erg cryptisch en zijn de foto's duidelijk van een prototype dat soms net anders is dan de productieversie. Sommige dingen worden helemaal niet beschreven en moet je zelf maar uitvinden. Dit is het enige minpuntje van de kit.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2015, 10:27:15 am »
Op deze foto krijg je een idee van de afmetingen en precisie van de spanten.

Op de kiel en spanten zitten markeringstekens die je kunt gebruiken om alles precies uit te lijnen en haaks te zetten.

Met de bekende referentie munt kun je zien hoe klein de details zijn. De deknagels zijn gelaserde cirkeltjes van ongeveer 0,5mm !!  :shock:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: oktober 17, 2015, 10:40:46 am »
Mijn eerste schilderwerk. De schotten van de kajuit. Ik ben wel tevreden over het resultaat. Het heeft een echte hout look gekregen.
Eerst een basislaag in Napels geel, en daarna een wash van Sienna.

Ik sla nu even wat bouwstappen over. Alle spanten en de langsversteviging zijn geplaatst. Als alle houten kits ook zo perfect zouden passen dan zou dat een hoop frustratie schelen tijdens de bouw.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #8 Gepost op: oktober 17, 2015, 11:08:53 am »
Welke lijm heb je gebruikt?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: oktober 17, 2015, 11:17:08 am »
Gewoon Pritt alleslijm  :wink:
Het werken daarmee bevalt me prima. Geeft geen draden en je kan nog even corrigeren nadat je geplakt hebt.

Ik heb ook houtlijm geprobeerd, maar dat droogt te snel doordat het papier alle vocht opzuigt. Geeft ook een minder glad resultaat.

Je kan speciale zuurvrije papierlijm kopen in de hobbywinkel. Dat voorkomt dat op lange termijn het papier wordt aangetast. Misschien ga ik dat bij de pinas gebruiken.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: oktober 17, 2015, 12:28:38 pm »
Ziet er degelijk uit!
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: oktober 17, 2015, 13:49:40 pm »
@Jan: Ja het is allemaal degelijke kwaliteit. De uiteindelijke romp is ook verrassend stevig. Maar het blijft papier dus je moet teeds uitkijken dat je niets knakt (is me al een paar keer gebeurd)

Ik was in mijn vorige bericht nog de foto van het kajuit trapje vergeten. Daar ben ik best wel trots op  8-o Alleen jammer dat je er later bijna niks meer van ziet.

Volgende stap was het plaatsen van de dekken. De kleur is napels geel. Misschien moet er nog een hele lichte wash of brush overheen om het realistischer te maken. Wat vinden jullie ?

De romp bestaat uit drie lagen "beplanking". De eerste bestaat uit voorgevormde stroken papier die tussen de spanten worden gelijmd. Dit geeft een basis stevigheid voor de volgende lagen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2015, 13:59:25 pm »
Het opbouwtje van de kajuit moest eigenlijk pas veel later worden geplaatst, maar de losstaande deurpost vond ik veel te kwetsbaar. Daarom heb ik het eerst geplaatst. Nu kon ik de romp tenminste ondersteboven leggen voor het beplanken.

De verschansing is een enkele strook papier van de voorsteven tot aan de spiegel.Doordat de strook niet recht is volgt hij bij het plaatsen automatisch de juiste lijnen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2015, 17:10:00 pm »
De volgende stap was de eerste beplanking. Deze bestaat uit stroken van 4 of 5 huidgangen die op de romp worden gelijmd. Makkelijker gezegd dan gedaan. Om een vloeiende romp te krijgen moeten de stroken in twee richtingen tegelijk gebogen worden.
Bij deze stap heb ik wat (beginners) foutjes gemaakt waardoor er op sommige plekken een knik in de romp zit. Gelukkig heb ik dat met de 2e en laatste laag nog voor een deel kunnen corrigeren.

De beplanking is opzettelijk wat langer gemaakt dan nodig is. De uitstekende delen moeten later worden afgesneden.

Het begint nu op een echt schip te lijken  :D

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: oktober 17, 2015, 17:21:43 pm »
Bij de tweede peblanking (of moet ik het bestroking noemen ?) wordt iedere huidgang apart gelijmd. Op de eerste foto zijn de eerste vijf gangen onder het berghout gedaan. Dit is niet echt makkelijk te zien.

Net als bij hout is het beplanken een langdurig en eentonig klusje. Daarom heb ik pas weer foto's van het eindresultaat:

Eindelijk eens een romp waarbij de huidgangen bij de boeg niet omhoog lopen zo als bij de meeste houtkits. Dit komt soordat hier gebogen planken worden gebruikt in combinatie met verjongen. Zo hoort het dus. Je ziet ook dat de verjonging bij iedere gang weer anders is.