Auteur Topic: HMS Warrior 1:100 (verb)  (gelezen 4041 keer)

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • Geslacht: Man
  • al doende leert men
HMS Warrior 1:100 (verb)
« Gepost op: juli 19, 2015, 13:25:36 pm »
Na de bouw van de Baleinera Ollandse(walvisvaarder) en de Prins Willem, beide 17 de eeuwse Hollanders zoek ik de uitdaging in een schip uit de overgang tussen zeilvaart en stoomvaart met een voor mij nieuwe bouwwijze (veel dun triplex): HMS Warrior. Ik heb voor dit model gekozen omdat het met mijn reuma makkelijker te bouwen lijkt als de eerder aangekondigde Wasa. Maar wees gerust bij verder herstel ga ik ook de Wasa bouwen
Het schip is helaas geen Hollander maar het voordeel is dat het als museumschip te bekijken is in Portsmouth: http://www.hmswarrior.org
De doos:
[​IMG] https://goo.gl/photos/3bfZH7mH4WdDMnGy6 [IMG]

Tevens ga ik mijn foto's wegens eerdere problemen nu op een andere site hosten, ben benieuwd of dat goed gaat.

Andy

Ps de eindfoto's van de Prins Willem zal ik binnenkort in dat bouwverslag plaatsen.

Ik zie dat de fotolink naar picasa niet werkt, weet iemand een oplossing?

[mod mode]
je bent in de eindtag (img)  het schuine streepje vergeten    (/img)
en je link wijst niet naar een foto maar naar ....?????.
je link moet eindigen in .....  abcde.jpg 
de extensie .jpg   is er niet.
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: HMS Warrior 1:100 (verb)
« Reactie #1 Gepost op: juli 19, 2015, 16:50:34 pm »
luc  host zijn foto's op een andere site.....
maar ben de naam kwijt.
Die heeft de beste ondervinding.

Picasso zou ik je ook afraden. Heb het met scha en scha... ondervonden.
(soms veranderen ze hun links naar uw bibliotheken.  ( hebben ze bij mij 2 maal gedaan eerst was de bibli=private. Dan gingen ze big brother achterna en werden de foto's ineens publiek.Als je dat nu niet wou,, tja dan veranderde de link...). De foto's zijn niet weg maar je kan weer weer leuk in alle posting je link gaan aanpassen. Heb ik bij de 7P mogen doen... en daarom dat er nu nog in veel postings geen prentjes zijn.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2015, 19:35:44 pm »
Dank voor je reactie Erik, ik zal eens naar photobucket gaan zoeken ik ken het niet maar het is me in het verleden door meerdere  modelbouwers aangeraden

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #3 Gepost op: juli 19, 2015, 20:37:24 pm »
Hier de doos van de HMS Warrior (gehost via Photobucket):

Het model wordt 147 cm lang!

De doos met mooi lasercut onderdelen

en duidelijke tekeningen

Andy

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2015, 07:15:00 am »
Dat gaat een mooi ding worden.
Op MSW is er ook iemand aan een verslag begonnen, en die is tamelijk enthousiast over de kwaliteit van de kit. (weinig plastic, goede pasvorm van de laser delen etc.)
zie: http://modelshipworld.com/index.php/topic/8779-hms-warrior-by-jbwok-billing-boats-1100-started-october-2014/page-1
Ga je nu eerst op studiereis naar Engeland voordat je gaat beginnen?

Het lijkt me wel een heel erg groot model worden.
Ik denk dat ik na mijn PW alleen nog toestemming krijg voor 1:196 (of heel kleine scheepjes in 1:100/1:50). Het huis is vol....

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2015, 17:19:18 pm »
toch een verrassing Andy om te zien dat je tussendoor toch nog een ander model gaat maken.
in ieder geval beter toegankelijk dan de Vasa, al is deze in vergelijking met je PW al reusachtig zoals je indertijd gezien hebt.

ik moet nog een keer gaan zoeken maar heb nog ergens een aantal foto's van mijn bezoek aan dit mooie schip in Porthsmouth
moet je zeker ook een keer doen en plan dan maar rustig 2 dagen in de regio om het gehele complex op je gemak te bekijken

Edit:
toch sneller gevonden in Picassa (oude link werkt nog zowaar na 5 jaar)
https://picasaweb.google.com/103715583673663438665/WarriorDetails?authuser=0&feat=directlink
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline luc

• Officier
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2015, 18:49:51 pm »
luc  host zijn foto's op een andere site.....
maar ben de naam kwijt.
Die heeft de beste ondervinding.

Picasso zou ik je ook afraden. Heb het met scha en scha... ondervonden.
(soms veranderen ze hun links naar uw bibliotheken.  ( hebben ze bij mij 2 maal gedaan eerst was de bibli=private. Dan gingen ze big brother achterna en werden de foto's ineens publiek.Als je dat nu niet wou,, tja dan veranderde de link...). De foto's zijn niet weg maar je kan weer weer leuk in alle posting je link gaan aanpassen. Heb ik bij de 7P mogen doen... en daarom dat er nu nog in veel postings geen prentjes zijn.

Eric, jij zit op dezelfde site als mij, imageshack, is een betalende site maar voor die paar euro per jaar heb ik nog nooit problemen gehad.
De site wordt wel automatisch elk jaar vernieuwd via uw MasterCard maar stopzetten is ten alle tijde mogelijk.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2015, 15:11:58 pm »
Succes met de bouw. Ziet er uit alleen mooi model.
Ik heb nog foto's van mijn reis naar Portsmouth, mocht je interesse hebben, laat maar weten....

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #8 Gepost op: juli 23, 2015, 15:55:47 pm »
Dank voor alle reacties  :D

@ Jan het is inderdaad een tussendoor model: nu even iets anders en dan weer een Hollander (=Wasa) en bedankt voor de foto's
Het bouwproces begint met het controleren/vergelijken van de tekeningen met de foto’s van het originele schip in Portsmouth. Daarnaast worden de onderdelen uit de zakjes gehaald en gesorteerd. Opvallend is de goede kwaliteit van de blokken (veel beter als die van de Prins Willem van Corel) en het kleine aantal ervan door de veel simpeler tuigage.

Mocht Billing Boats volgens de geruchten vroeger graag plastic onderdelen gebruiken nu zijn gelukkig alleen 2 kleine roeiboten van plastic deze zal ik te zijner tijd vervangen door houten exemplaren.

Omdat het model 147 cm lang wordt staan de overzichtstekening van romp en dek op 2 bladen. Ik heb de tekeningen gekopieerd en de delen aan elkaar geplakt waardoor er een tekening met het hel zijaanzicht en één van het dek is ontstaan.

De Prins Willem op de tekening van de Warrior, beide schaal 1:100 !!

De houten platen waaruit alle onderdelen zijn gelaserd zijn keurig recht en het hout lijkt van een goed kwaliteit triplex/multiplex, altijd fijn als de valse kiel recht is.

Een eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat er een aantal openingen in de romp zitten die op de foto’s en tekeningen van de Warrior, de openingen zijn iets kleiner als de geschutpoorten. Hierover later meer

Een aanpassing die ik zeker ga doen is het  schip voorzien van het onderdeks geschut, 36 stuks totaal, 26 stuks 68 ponders (voorladers) en 10 stuks 110 ponder Armstrong achterladers. Achter welke geschutspoorten welke kanonnen stonden heb ik nog niet kunnen vinden.

Andy

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2015, 09:34:29 am »
Als voorbereiding staat natuurlijk een weekje zuid Engeland (dit najaar?) en het het lezen van van een boek over de Warrior op het programma

Andy

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2015, 17:19:59 pm »
Vergeet dan ook niet even naar "den Helder" te gaan om jullie eigen 'Ironclad' te bezoeken.
Deze heeft wel geen bewapening aan boord meer, maar je kan wel de opbouw bekijken hoe het vroeger was. let daar vooral in de kantine naar de dekplanken,small/breed, door elkaar en de afwerking van enkele luiken. :wink:
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #11 Gepost op: oktober 02, 2015, 09:55:54 am »
Na wat (medische :( ) vertraging is de bouw langzaamaan begonnen:

Hier het voorste deel van het model op de zelfbouw bouwplank:

Het is mijn eerste bouw van een model waarvan de onderdelen met een laser zijn uitgesneden.
Ik had verwacht dat haaks op elkaar geplaatste delen daardoor zonder aanpassing echt haaks zouden zijn. Maar wat blijkt: de laser staat bij het uitsnijden niet altijd recht op het hout.

Hierdoor staan de spanten niet recht op de valse kiel.

Een punt van extra aandacht wordt ook het recht houden van de 125 cm lange romp

Andy

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #12 Gepost op: oktober 02, 2015, 10:47:53 am »
Mooi schip van een knappe lengte, wordt idd een klus om de romp recht te houden

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: oktober 02, 2015, 11:42:57 am »
Wat een bakbeest. Het duurde even voordat ik me realiseerde dat Willem in een hoekje van de tekening stond....
Daar maag je wel een extra kamer voor laten bouwen bij je huis als hij klaar is.....
Op msw is volgens mij ook iemand bezig. Die is wel te spreken over de kwaliteit (zeker voor een billings-kit)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 02, 2015, 16:18:47 pm »
Citaat
Het is mijn eerste bouw van een model waarvan de onderdelen met een laser zijn uitgesneden.
Ik had verwacht dat haaks op elkaar geplaatste delen daardoor zonder aanpassing echt haaks zouden zijn. Maar wat blijkt: de laser staat bij het uitsnijden niet altijd recht op het hout.

he andy ,  ik denk niet dat je echt kan verwachten dat alles perfect haaks gaat staan.  een extra controle is toch altijd aangeraden... Ik vertrouw die-kit makers niet meer zo, zeker na mijn ondervinding met "Caldercraft"
 Het is wel een lang schip voor een schaal van 1/100. Wat is de afstand tussen de LL of lengte over all van het model ?

Grtz Erik