Auteur Topic: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch  (gelezen 9838 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #15 Gepost op: augustus 05, 2015, 10:11:36 am »
Het begin van het inleggen van de dekplanken. Die zijn ongeveer 3 mm breed. Zoals je ziet eindigt geen enkele dekplank in een punt. Dit gebeurde ook niet, want een punt kun je niet vastspijkeren. Tussen alle steunen zijn vooraf hele kleine stukjes hout aangebracht. Dit om de juiste indruk te wekken dat de planken tegen de steunen aanlopen. Het zou natuurlijk eenvoudiger zijn geweest als ik eerst de dekplanken had aangebracht en daarna de steunen er boven op had bevestigd. Inmiddels is ook het ontbrekende deel van de huidgangen aangebracht. Ook weer licht gekleurd hout, waar de donkere band midden in loopt als versiering. De maatvoering van de dekplanken is volkomen willekeurig. Het waren schepen die voor een groot deel gebouwd werden uit materiaal van gesloopte buitgemaakte schepen. Hout was in Noord Afrika een zeer schaars product. Dus prachtige standaard lengten had je niet.
Constant

Online ISOLA2

  • Administrator
  • Officier
  • ******
  • Berichten: 2.313
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #16 Gepost op: augustus 05, 2015, 13:53:54 pm »
Ziet er prachtig uit ,ook in macro  :aplaus:
Groetjes

René

Offline Shipbuilder

  • Warhoofd
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 4.124
  • Geslacht: Man
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #17 Gepost op: augustus 05, 2015, 14:12:32 pm »
Heel mooi. En dan te bedenken dat het in 1:87 is :shock:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #18 Gepost op: augustus 06, 2015, 10:07:19 am »
In dit stadium zijn alle huidgangen tot aan de reling aangebracht. De romp moet nog zorgvuldig worden geschuurd boven het berghout en dan gelakt (onder het berghout is het reeds gedaan). Dat moet omdat het beplanken een karwei is dat vieze vingers oplevert door het zwart maken van de zijkanten van de planken. Op het gelakte oppervlak is dat makkelijk te verwijderen. Hierna is eerst het volledig beplanken van het dek aan de beurt. De sprong in de reling is duidelijk te zien. Die moet nog worden afgewerkt met een sierlijke krul, maar dat kan pas als de reling op het laagste gedeelte is bevestigd. Dit wordt weer in donker perenhout gemaakt. In het verhoogde gedeelte, maar nog voor de verhoging van het dek aan de achterzijde, komt aan iedere kant een geschutspoort.
Constant

Offline amazone

  • Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • ****
  • Berichten: 4.961
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #19 Gepost op: augustus 06, 2015, 19:17:40 pm »
heel netjes hoor  8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2016, 09:48:07 am »
Zondag ga ik voor 14 dagen op vakantie en dan heb ik  weer tijd om aan de tartane te werken. Na die vakantie laat ik wel weer wat zien van de vorderingen.
De maquette is nu af, precies volgens de planning. Hij staat tot oktober bij mij thuis omdat er nog specialisten aan de gang gaan met het fotograferen en filmen voor het maken van animaties die dan in het museum worden getoond. Omdat het geen maritiem issue is laat ik er geen foto's van zien. ( of het moeten twee hele kleine aakjes zijn die ergens aan een kade komen te liggen, maar die aakjes ga ik nog maken). Over een poosjes komt hij wel op mijn website.
Constant

Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #21 Gepost op: juli 29, 2016, 22:34:53 pm »
Vakantiewerk van de eerste paar dagen. Om één of andere duistere reden werkt het overbrengen van de foto nu wel. Het achterschip heb ik voorzien van de juiste relingsteunen. Ook de relingen over het hele schip zijn aangebracht. Bij het voorschip zijn ze reeds afgewerkt, bij het achterschip nog niet. Ik bepaal eerst de juiste omtrekvorm die de relingsteunen aan de binnenzijde moet volgen en lijm dan de reling er op. Het overtollige hout aan de buitenkant snij/vijl ik er af, zodat een overstek ontstaat van ca 0,8 mm. Ook is de reling dan nog te dik (2 mm), zodat ook aan de bovenkant er een stukje af moet totdat een dikte ontstaat van ca 1 mm. Bij de overgang van de lage naar de hoge reling zit dan een geprofileerd stukje. Daarna vijl/schuur ik de hoekige randen van de reling aan de bovenzijde half rond. Dit alles omdat het wel erg dun hout wordt als je alles kant en klaar van te voren wilt maken, dat gaat makkelijker als het al op het model is gelijmd. Op het achterschip en op het voorschip missen nog een paar relingsteunen. Dat worden bolders die boven de reling uit moeten steken en pas aangebracht kunnen worden als de reling klaar is.
Constant


Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #22 Gepost op: juli 30, 2016, 09:16:03 am »
Het aanbrengen van het dek op het achterschip was de volgende stap. Eerst vulde ik de ruimten tussen de relingsteunen waarna ik de planken zodanig aanbracht dat er ook hier geen scherpe punten aan de uiteinden zaten. Ze zitten dus soms ingekeept in de vulstukken tussen de steunen. Bakboord en stuurboord zijn niet helemaal gelijk. In de praktijk zal dat ook wel zo geweest zijn omdat er vaak verschillende breedten van planken werden toegepast (zie mijn posting van 5 augustus). Twee bolders aan stuurboord zijn hier ook aangebracht en die steken dus boven de reling uit. Mogelijk werden die bolders ook gebruikt om andere schepen te kunnen slepen (zie mijn posting van 16 juli 2015).
Constant


Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #23 Gepost op: juli 30, 2016, 09:50:12 am »
Op het achterschip moet een dekhuisje komen, een opbouw met een toegangsdeur waarin een trapje naar een ruimte onder het achterdek.
Eerst maakte ik een blokje van balsahout in de juiste vorm, iets kleiner dan het uiteindelijke huisje vanwege de planken die er op moeten. De planken voor de achterkant en de beide zijkanten zitten er reeds op. Een beetje een knoeiboel vanwege de lijm en de ingezwarte zijkanten van de planken.
Constant

Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #24 Gepost op: juli 30, 2016, 09:54:15 am »
Na het schuren/vijlen van het geheel konden aan de voorzijde de bovendorpel en de beide stijlen er op worden gelijmd. Die zijn breder dan de bedoeling is, maar worden aan de buitenzijde versmald nadat de lijm droog is.
Constant


Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #25 Gepost op: juli 30, 2016, 10:05:37 am »
Na het nodige vijlwerk, de bovenkant van het huisje is gebogen, kon ook de onderdorpel worden aangebracht. Op de voorgrond de dakbedekking, bestaande uit een aantal latjes. Die plakte ik op een stukje tape (dit is zelfs voor mij :mrgreen: te klein om direct  apart te bevestigen). Dit smeerde ik in met lijm en drukte dat ondersteboven op het huisje. Na droging de tape er af trekken en het overtollige hout wegvijlen. Vervolgens werden er van een stukje fineer de beide deurtjes uitgesneden en gelijmd in de opening. Daarop in het midden een slagnaald van een latje ca 0,3 x 0,3. Na het lakken kunnen dan de vier gehengen er op worden getekend met een Rotringpen. Dat moet na het lakken omdat anders de inkt uit gaat vloeien.
Constant


Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #26 Gepost op: juli 30, 2016, 11:17:45 am »
Vervolgens was de boeg aan de beurt. Het schegstuk werd aan beide kanten voorzien van slooiknieën. Een secuur en langdurig werkje omdat alle zijkanten schuin moesten worden afgewerkt om naadloos te kunnen aansluiten bij het schegstuk. Daarna kwamen de beide regelingen. Die maakte ik geheel pasklaar, ze moesten niet alleen in de lengte maar ook in de breedte worden gebogen. Alvorens dat te doen hield ik ze enige tijd in mijn mond totdat mijn warme speeksel ze buigzaam hadden gemaakt. Dat kan als je kleine modellen bouwt! Op de foto zijn ze in nog niet geschuurde toestand aangebracht. Aan de binnenkant van de reling zijn ook al de bolders geplaatst. Op het boegstuk bevestigde ik een afgerond afdekstuk. Op oude prenten is te zien dat hierop waarschijnlijk een dierenvacht was bevestigd (schaap, geit?). Het lijkt mij logisch om dat te doen omdat het onderlijk van het Latijnzeil hierover heen kan schuren.
Toen was mijn vakantie in het buitenland voorbij. Ik had helaas prachtig weer dus we waren veel buiten zodat er weinig tijd over bleef voor het bouwen. Maar ik ga er nu wel mee door.
Constant


Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #27 Gepost op: augustus 01, 2016, 12:32:07 pm »
De boegsectie na het aanbrengen van de vloer op de regelingen en het schegstuk.

Ik weet niet of ik helemaal goed doe met het bevestigen van de kluiverboom. Het begin zit vast in een gebogen houten blok dat ik soms zie afgebeeld op oude prenten uit die tijd, zoals de prent van Beaugan uit rond 1800. Zie de onderstaande afbeelding van een tartane die hooi, of graan vervoerd. Is hier een andere methode voor bekend? Wie weet dat? Op die plek komen geen grote krachten te staan, alleen neerwaarts. Zijdelings ook wel wat maar niet zoveel dat er zware bevestigingen nodig zouden zijn. De woeling neemt de meeste opwaartse kracht op. Aan het einde van het schegstuk komt natuurlijk een woeling, hier staat alles nog los op de boegsectie.
Constant

Offline tartane

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 577
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #28 Gepost op: augustus 09, 2016, 13:30:51 pm »
De onderdelen van de mars met de top van de mast en de steng (alles perenhout)
Omdat deze tartane een bramzeil (We zullen dat zo maar even noemen) voert moest ik mij verdiepen in de vierkant getuigde schepen. Op de tekening van Paris (zie één van mijn eerste postings) waarnaar ik dit schip bouw is dan ook een mars te zien . Mogelijk dient de steng daar alleen voor een vlag. Iets zwaarder uitgevoerd kan daar dus een vierkant zeil hangen. De top van de mast en de onderkant van de steng eindigen vierkant. 
De ra's werden gebrast via touwen die naar de punt van het galjoen leiden. Naar achteren ging niet vanwege het vaak dwars staande Latijnzeil. Dit is op de bijgaande tekening goed te zien. Vandaar waarschijnlijk via blokken naar het voorschip.
Het blijft voor mij lastig ineens in vierkant getuigde schepen te duiken.
Vraag; hoe zat de bovenste ra vast aan de steng? Waarschijnlijk in het midden met een enkele touwbevestiging via een blok geleid naar het dek. Toppenants zie ik niet vaak op deze kleine schepen. Zat hij dan ook nog aan de steng vast met een schuifconstructie (bijv. een rak) of hing hij los voor de steng?
De driehoekige zeiltjes helemaal boven de ra maak ik niet.
Constant


Offline Beagle

  • Administrator
  • admiraal
  • ******
  • Berichten: 5.546
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #29 Gepost op: augustus 09, 2016, 15:09:04 pm »
jou antwoord moet je even wachten, ik moet dan het een en het ander gaan zoeken, waar de foto's staan.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik