Auteur Topic: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch  (gelezen 9831 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Gepost op: juli 15, 2015, 15:44:02 pm »
Met een model waar ik al langer geleden mee was begonnen ga ik nu verder. Eerst een paar plaatjes en wat uitleg.
Een tartane is een klein schip uit de 18e/19e eeuw, op de Middellandse Zee. In vele uitvoeringen en afmetingen kwam het voor. Gebruik voor de visserij, de zeeroverij en handel. Lichte bewapening. Latijnse tuigage, met een klein razeil en een grote fok. Soms twee masten (Frans) maar ook één mast (voorn. Italiaans). Dit model is van opmetingstekeningen van de Franse admiraal Francois-Edmund Paris (1806-1893) die talloze schepen documenteerde die gedoemd waren te verdwijnen door de opkomst van de stoomschepen.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2015, 15:52:53 pm »
Nadat ik het schip op schaal had uitgetekend, romp, doorsneden en mast/tuigage, maakte ik het langsspant met de uitstekende delen, al voorzien van perenhouten bekleding, en alle halfspanten voor de rest van de romp. Deze bouwwijze vind ik het meest handige bij de bouw van modellen. Het schip heeft een lengte over de stevens van 18,9 meter en een grootste breedte van 5,4 meter. De boven het dek uitstekende delen zijn hier veel te dik aangegeven. Die worden later na het aanbrengen van de reling stuk voor stuk weggehaald en vervangen door spanten in de juiste afmeting.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2015, 16:04:23 pm »

Nadat alle spanten aan één kant waren bevestigd en nauwkeurig uitgelijnd, volgde de andere kant met exacte kopieën van de eerder gemaakte spanten. Vervolgens het berghout.
Op de voorgrond de huidgangen in perenhout (onder het berghout) en Parana Pine (boven het berghout) Alles met de hand uitgezaagd uit plankjes van 3,6 mm, resp. 4,5 mm dikte. De hier getoonde gangen zijn grofweg 1,2 mm dik. Uiteindelijk wordt dat na aanbrengen en vijlen ongeveer 0,8 mm. de breedte van 3,6 mm wordt verlopend minder vanaf maximaal ca 3 mm. In het achter- en voorschip vulmateriaal van balsahout.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2015, 16:17:04 pm »
Het model na de vakantie van 2014. In mijn vakantie neem ik altijd een model mee om aan te werken, in een gehuurd zomerhuisje in meestal Duitsland. Het model ziet er nog steeds zo uit, ik had het bij mij in Barneveld afgelopen jaar. Alle huidgangen onder het berghout zitten er op. Zaterdag gaan we weer op vakantie en dan hoop ik het deel boven het berghout, de reling, de relingspanten, het dek (belegd met perenhouten delen) en iets van dekgerei te kunnen maken.
De lengte over alles is 26 cm. Het model wordt wederom niet geschilderd.
Het schip wordt niet exact als op de tekening van Paris. Ik pas het iets aan volgens 18e eeuwse afbeeldingen. De reling krijgt dan aan het achterschip een verhoging.
Het wordt het vierde schip in mijn Middellandse Zee vloot. De zeilen voor de galeotta zijn nu geverfd, en moeten worden bevestigd, evenals de 30 riemen.
Constant

Offline luc

• Officier
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2015, 18:43:28 pm »
Veel bouwplezier in uw vakantie, ben benieuwd naar het dek etc.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2015, 19:05:13 pm »
ik zit weer op de eerste rij....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #6 Gepost op: juli 16, 2015, 10:16:05 am »
Als ik over een poosje toe ben aan de tuigage dan kom ik vanzelf een probleempje tegen over de ophanging van de roede waar het latijnzeil aan hangt. Doorgaans gaat dit via een schijf in de top van de mast. Maar hoe moet dat als daarboven nog een steng is aangebracht met een razeil. Het lijkt me een grote verzwakking van de mast als onder die bevestiging een gat zit voor een schijf. Ik heb daar nog niet iets over gevonden hoe dat zal moeten.
Wil je iets zien over de tuigage kijk dan op internet bij tartane en afbeeldingen. Dan kom je ze ruimschoots tegen in veel gedaanten. Veelal ook met een tweede mast.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: juli 16, 2015, 10:36:19 am »
Om het even wat te verduidelijken in mijn vorige posting. Het is een afbeelding van Baugean uit ca 1820. Zo te zien fungeert deze tartane als sleepboot voor een schip vol hooi of iets dergelijks. Hoe de situatie van de mast is direct onder het razeil is niet duidelijk (maar dat moet ik wel te weten zien te komen). Zoals altijd bij deze kunstenaar mag je er van uit gaan dat ieder lijntje klopt (hij voer zelf enige tijd op dit soort schepen). Hoe dan ook, iedereen zal met me eens zijn dat dit een prachtig scheepje is!
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2015, 10:53:37 am »
Citaat
Als ik over een poosje toe ben aan de tuigage dan kom ik vanzelf een probleempje tegen over de ophanging van de roede waar het latijnzeil aan hangt.
misschien kunnen de prentjes van de ophanging van een roede op een hollandse “ dekker je op een gedacht brengen. Die hebben ook een kruismaststeng met zalingen en moeten ook die roede ergens aanhangen.

Een detail van die ophanging.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: juli 16, 2015, 11:11:16 am »
Die constructie ken ik maar in hoeverre is dat typisch Hollands en a-typisch mediterraan? Ik wil toch wel eerst wat dieper graven voordat ik deze constructie over neem. Het is uiteraard heel goed mogelijk dat mediterrane scheepsbouwers de toevoeging van het razeil hebben overgenomen van de Hollanders, en daar ook de constructie mee hebben genomen.
Ik meen ook ergens te hebben gezien dat de schijf niet in een sleuf door de mast zat maar er tegen aan was bevestigd. Maar waar was dat ook weer???
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: juli 16, 2015, 17:28:16 pm »
Ik kwam het tegen in het boek van marquart: bemastung und takelage"
Hij laat een tartane zien met alleen twee latijnzeilen, en tekent een masttop met twee schijven die aan weerszijden van de masttop bevestigd zijn.

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: juli 16, 2015, 19:59:41 pm »
Zoiets zal het ook wel geweest zijn. Het komt eigenlijk neer op de bediening van de marsera op Hollandse schepen, die vaak ook twee schijven ter weerszijden van de mast hadden. Maar ik zoek nog verder tot ik het zeker weet.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2015, 09:42:48 am »
Vakantiewerk! Het dek van 0,8 mm multiplex ligt er in en het gedeelte van de huidgangen boven het berghout zit bevestigd. Dit lichter gekleurde hout is Parana pine. Daarop een donker dun latje van teak. Een paar triplex relingsteunen heb ik al verwijderd om plaats te maken voor relingsteunen van de juiste dikte. Dit lijkt haast technisch niet te doen omdat daar de huidgangen tijdelijk hun steun moeten missen. Maar het gaat prima. De huidgangen zelf blijken dan keurig in hun vorm te blijven zitten. Je moet alleen niet alles tegelijk doen.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: augustus 05, 2015, 09:50:00 am »

De volgende stap was het verwijderen van de relingsteunen bij de boeg en het inleggen van het hogere dek aan de achterzijde. Ook hierop komen dan nog planken. De reling van het achterschip wordt hoger, vandaar dat de steunen ook hoger uitsteken. De steunen zijn allemaal van eiken. In het verhoogde gedeelte komt straks aan iedere zijde één geschutspoort. Die steunen staan daar iets verder uit elkaar.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #14 Gepost op: augustus 05, 2015, 09:59:21 am »
De boeg met de daar aangebrachte steunen. De twee die het verst van de boeg staan staan loodrecht op de as van het schip. De anderen volgen de straal van de ronding. De vele malen uitvergrote foto ten opzichte van de werkelijkheid laat te veel details zien! De beide steunen die links nog ontbreken komen pas na het aanbrengen van de reling. Die steunen, die ook loodrecht op de as staan, steken straks door de reling heen om te dienen als bolders. Links op de voorgrond een opening in het dek waar straks en trapje naar beneden gaat en waar het ankertouw door zal verdwijnen.
Constant