Auteur Topic: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch  (gelezen 9895 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: start bouwverslag hist. Tartane (1 : 87) skratch
« Reactie #45 Gepost op: augustus 17, 2016, 19:44:52 pm »
Ik begrijp niet wat je bedoelt met klik eens op veranderen? Als ik op jouw plaatje klik op "eigenschappen" zie ik wel een URL staan.
Maar het is me ook niet duidelijk wat er tegen is om een URL tag te hebben. Als het daarmee toch lukt om een plaatje over te zetten is het toch oké?
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: augustus 18, 2016, 15:58:25 pm »
Wat kleine dingetjes van de laatste dagen waar een hoop tijd in ging zitten.
Het tralieluik (laat ik maar eens de juiste naam gebruiken die Witsen gebruikte), de twee stukjes geschut (de lopen moeten nog geschilderd), de trap naar het vooronder. Zes vingerlingen (buisjes uitwendig 2 mm, gesoldeerd aan messing stripjes) waarvan drie met een pen, en drie met een gat. Drie ankers in wording (twee zijn er voor de tartane, de derde is nog voor de galeotta....maar als je toch bezig bent). De rechtse zo uitgezaagd, de anderen al gevijld. Hier moeten de handen nog aan gesoldeerd worden waarna de stokken volgen en het schilderen. Twee balken die voor en achter de mast komen waarin gaten komen voor korvijnagels.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #47 Gepost op: augustus 21, 2016, 13:48:07 pm »
Bedrijvigheid op het achterschip.
Het roer is voorzien van de vingerlingen en die zijn ook geschilderd, evenals de lopen van de kanonnen. Het geschut moet nog worden voorzien van de nodige broekingen en takels. De helmstok lijkt op deze foto vrij hoog over de spiegel uit te komen , maar dat valt mee. De relingsteunen zijn over het hoogste gedeelte nog voorzien van extra horizontaal balkhout.
De volgende stap is het maken en bevestigen van klampen voor de tuigage. Ik ben er inmiddels uit hoe de lijntjes allemaal gaan lopen.
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #48 Gepost op: augustus 21, 2016, 14:38:22 pm »
Zijn die heren op schaal?
Zo ja, dan is dat schip veel groter dan ik dacht. Ik had iets in het formaat van een  tjalk in gedachten, maar dit is dus groter.

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #49 Gepost op: augustus 21, 2016, 20:30:09 pm »
Door de hoge achtersteven en de lange helmstok lijkt de schaal anders dan in werkelijkheid. Het schip meet over de stevens 20,5 meter. De heren zijn wat klein uitgevallen. Het is HO schaal, maar als je ze opmeet zijn ze hooguit 1,65 meter lang.
Constant

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #50 Gepost op: augustus 23, 2016, 07:31:08 am »
mischien moet je 1/72 figuren proberen als deze net te klein zijn ze hebben wel wat zeerovers kids waar ook scheepslui inzitten.
wel mooi werkwat je aan het doen bent.
ben ook beniewt naar de tuiage
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #51 Gepost op: augustus 23, 2016, 08:38:38 am »
De tuigage is tamelijk ingewikkeld omdat je hier een combinatie hebt met een Latijnse tuigage en een vierkant getuigd geheel. Op het eerste gezicht bijt dat elkaar. Maar ik denk dat ik wel uit ben.

Ik moet altijd in het achterhoofd houden dat Latijns tuigage heel eenvoudig van principe was, maar vaak moeilijk uitvoerbaar bij het overstag gaan. Arabische zeelui konden niet goed met vierkant getuigde schepen overweg omdat ze dan veel te veel touwtjes uit elkaar moesten houden. Ze dwongen liever Hollandse zeelui (slaven) om dat werk voor hen te doen.

Omdat ik al een paar Latijns getuigede schepen gebouwd heb kan ik goed op die modellen uitproberen hoe de toevoeging met een vierkant zeil er uit moet gaan zien. Bovendien helpen de exacte prenten van Baugean daarbij.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #52 Gepost op: september 12, 2016, 12:41:33 pm »

Voor de tuigage van de tartane heb ik nogal kleine blokken nodig. De kleinste in de handel verkrijgbare blokjes bevallen me niet erg, vaak zijn de boorgaatjes te klein, de blokjes te dik en is alles vaak vervormd. Daarom bedacht ik een systeem om van iets grotere blokjes, van Billing, kleinere te maken.
In een stukje messing van 1mm dik maakte ik een gat waar precies het te grote blokje in past. Vervolgens vijl ik de beide uitstekende kanten weg zodat het 1 mm dik wordt (A). Wel beide kanten wegvijlen. De gleuven verdwijnen dan. Het gaatje is dan nog net genoeg van de rand blijven zitten. Dan met een vingernagel het blokje op een stukje hout drukken en dan met een ijzerzaagje aan beide kanten een ondiep sleufje maken. Vervolgens met het blokje tussen een pincet het aan vier kanten korter maken (1), snijden, en de hoekjes afronden (2).
Het lijkt een hele klus, is ook gepriegel, maar het is goed te doen! Het laatste is dan de blokjes te schilderen (Humbrol matt 72).
Zo krijg ik blokjes van  dan 1 mm dik, lang tussen de 3 en 3,5 mm en het gaatje is prima van grootte om er een touw doorheen te krijgen.
Links onder het witte blokje van Billing en daarnaast het uiteindelijke resultaat. In het plaatje messing het gat met daarin het blokje klaar om te vijlen.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #53 Gepost op: september 14, 2016, 11:02:48 am »
De voornaamste werkplek aan boord van de tartane is gereed om allerlei touwwerk te kunnen bevestigen. Het zichtbare touwwerk staat nog niet op spanning, ook de mast zit nog niet vast.
Het onderste kardeelblok zit via een touw vast aan een haak in het dek vlak voor de mast, de reep om de roede met behulp van de kardeelblokken te hijsen loopt door een knecht en wordt uiteindelijk belegd om de knecht die daar vlak voor staat. Op de foto loopt de reep er nog langs. Het niet benutte deel van de reep zal uiteindelijk verdwijnen onder het roosterluik. De nagelbank heeft voorzieningen om diverse lijnen op te vangen, van de bovenra, van het rak van de roede en van de gordings van de roede en het vierkante zeil. Aan de horizontale balk aan de andere kant van de mast (dit is de boegzijde) worden de touwen bevestigd voor het bedienen van de onderkant van de roede en voor het uitzetten van een driehoekig zeil. Het overige tuig zal belegd worden om klampen en ringen in het dek (direct achter de verschansing). Mijn minifabriekje voor het maken van blokken draait op volle toeren. Ik zal er minstens 40 nodig hebben.

Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #54 Gepost op: september 14, 2016, 11:44:52 am »
En dat allemaal op 1/87   :klasse:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #55 Gepost op: september 15, 2016, 15:50:14 pm »
erg klein hoor  8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #56 Gepost op: september 17, 2016, 11:08:00 am »
Het voorschip met alle houten onderdelen.
Trap naar het vooronder nog net zichtbaar, de ankerbeting, de kraanbalken en een versteviging in de boeg met daar op een vloertje en een trapje.
Hierbij zijn alle houten onderdelen in het schip gemaakt. Alleen nog de luiken aan de geschutspoorten. Mogelijk breng ik nog wat versiering (houtsnijwerk) aan tegen de buitenkant ter hoogte van het roer.
De wanten zitten volgens de originele tekening met ringen vast aan het dek direct achter de verschansing. Vier wanten met elk vier ringen en twee wanten met twee ringen en een klamp tegen de verschansing. Het lossen van die wanten, bij het overstag gaan, geschiedde met twee knevels per want.
We hadden het al over het vierkante topzeil, en hoe dat te bedienen. Ik ga nu uit van de methode als toegepast op statenjachten. Als je het boek; "Het Statenjacht Utrecht", onder redactie van Ab Hoving, bezit, is de foto op bladzijde 166 zeer illustratief. De begijnera blijft daarbij op zijn plaats (zit met een korte ketting vast aan de mast) en de bovenra gaat met zeildoek en al helemaal naar beneden op het dek en wordt daar geborgen. Het latijnzeil van de tartane zit daarbij niet in de weg.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #57 Gepost op: september 22, 2016, 12:41:16 pm »
De laatste foto voordat de mast, boegspriet en alle tuigage er op komt. Aan de binnenkant van de verschansing voorzieningen voor het touwwerk. De wanten komen aan 14 ringen (bakboord + stuurboord) die in het dek vlak achter de verschansing worden aangebracht. Omdat het allemaal zo klein is bevestig ik die ringen als het touwwerk er al aan zit.

Constant

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #58 Gepost op: september 22, 2016, 14:41:06 pm »
Ik blijf me verbazen over de strakke - en gedetailleerde bouw op deze schaal. Chapeau.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #59 Gepost op: september 23, 2016, 10:11:14 am »
met de vingers erbij , ontdek je steeds hoe klein het allemaal is...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik