Auteur Topic: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken. ---> Voltooid  (gelezen 17613 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken.
« Reactie #15 Gepost op: april 18, 2015, 11:43:01 am »
Hierbij de onderkant in elkaar geschoven. Het inzetstuk is iets beter te zien dan op de vorige foto. De hele bodem bestaat dus uit eikenhouten planken dik 3,5 cm. De hele buitenrand moet nog afgeschuind worden omdat daar straks de gangen tegen aan lopen. In de volgende posting geef ik de binnenkant aan.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #16 Gepost op: april 18, 2015, 11:58:32 am »
De binnenkant van de bodem met daarop, ongeveer op de juiste plaats, nog niet bevestigd, de leggers. De leggers en spanten ga ik bevestigen met rondhouten toognagels van 1 mm dik. Tussen de leggers komen straks dus de spanten. De leggers zijn heel consequent 6cm (3 mm) hoog. Hieroverheen, en deels over de spanten, komt straks de denning van vuren delen. Omdat maar één kant van het schip bewaard is gebleven, en nog niet eens alle spanten over de volle hoogte, wordt het een puzzel om daar uit te komen. Om dit te doen slagen ga ik een contramal maken van de bakboord huidgangen ( in dik karton), met behulp van de weinige spanten en de fragmenten van de huidgangen om zodoende alles compleet te krijgen. Op die manier moet het lukken alle 13 spanten te reconstrueren. Van de achterkant van de boot is het minste bewaard. Hier stond wel een steven, maar hoe hoog is onbekend. Wel had de boot een voorplecht (balklaag daarvan teruggevonden) en een achterplecht (niets van teruggevonden). Dat er een achterplecht was weten we van de teruggevonden denning. Die stopt bij het begin van de achter- en voorplecht.
Constant

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #17 Gepost op: april 18, 2015, 18:30:20 pm »
Constant

dat bruine geloof ik, het model niet, dit ras besttond naar mijn idee toen nog niet, het is volgens mij een gefokt vleesras

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #18 Gepost op: april 18, 2015, 20:26:52 pm »
 Misschien is die bruine nog wel te verbouwen als een 17e eeuwer. Dat is nu nog niet aan de orde en wie weet komt er maar één koe in te staan om de schaal wat te verduidelijken.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #19 Gepost op: april 26, 2015, 10:51:20 am »
Even een bericht tot welk punt ik nu ben gekomen. Er zijn van het schip veel onderdelen opgegraven, waaronden een groot aantal resten van knieën. Sommige daarvan laten de volledige afmetingen zien. Die heb ik natuurlijk nodig voor het vormen van de romp. Dat is al niet veel maar daarbij komt nog de veronderstelling dat deze onderdelen in de loop der eeuwen mogelijk zijn vervormd in de grond en wellicht bij het lichten uit de opgravingssite. Om dit te bestuderen en te komen tot juiste afmetingen heb ik ze overgenomen van de tekeningen op MDF dik 4 mm. En ze geplaatst op een stuk multiplex dik 3,5 met de omtrek van de bodemplaat. De lijnen  daarop geven de plaatsen van de knieën aan (geconcludeerd door corresponderende gaten van toognagels en spijkers in het bodemvlak en de teruggevonden resten van de huidgangen.). De knieën zijn inderdaad vervormd en het zal een toer worden om de juiste vormen te maken. Toch is het niet onmogelijk. De knie 32 is aan de bovenzijde verbonden met zijn tegenhanger door de eerste draagbalk van de voorplecht. Die lengte staat vast omdat daarin vier symmetrisch geplaatse vierkante gaten zitten waarin vertikale balkjes stonden. Dus de rompdoornsnede is daar exact bekend. Dat geldt ook voor de beide boegspanten (vrangen) die zijn teruggevonden (nr. 11 en 3). Gelukkig is ook de voorsteven aanwezig met daarin de groeven van de voorste huidgangen.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #20 Gepost op: april 26, 2015, 11:06:59 am »
Nogmaals een plaatje van de bodemplaat zonder de leggers maar met de plaatsen van de knieën. Te zien is dat wat verder naar achteren een viertal knieën  vrijwel in zijn geheel zijn opgegraven Twee daarvan heb ik reeds uitgezaagd in eikenhout, de anderen in MDF voor zover het de buitenomtrek betreft. Hoe de situatie was bij knie 32 is te zien op de foto van één van mijn eerste postings. Daar staat hij getekend met zijn veronderstelde tegenhanger (rechts) en de eerste draagbalk van de voorplecht. Heeft iemand een idee waarom die vertikale balkjes zo staan gepositioneerd? Een veronderstelling van mij is dat er een beschot op was getimmerd waarbij in het midden een open spleet was uitgespaard. Was die wellicht bedoeld om een deel van de lange vaarbomen in te schuiven als die op de bodem van de boot lagen? Ik weet het niet. Ik ga verder met de puzzel. Eerst maak ik kartonnen huidgangen en probeer die passend te krijgen tegen de knieën. Gelukkig is van de huidgangen erg veel opgegraven.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #21 Gepost op: april 26, 2015, 11:24:34 am »
Als illustratie een foto die ik maakte bij het tentoonstellen van de zorgvuldig nat gehouden wrakstukken op een zaterdag ergens in een loods in Zutphen. Alles is nu nat ingepakt en afgeleverd in Lelystad waar over verdere conservering wordt nagedacht. Te zien is de boegsectie. De eerste knie die overeind wordt gehouden is nr. 32 (let op de uitsparingen voor de vertikale staanders). Iets verder naar voren de beide boegspanten (bij de witte emmer). Verder veel stukken van huidgangen. Door corresponderende gatafstanden voor toognagels en spijkers zijn de juiste plaatsen te traceren waar knieën en huidgangen aan elkaar zaten. Ieder onderdeel (ruim 120!) is uitgetekend en daar mag ik over beschikken. Verder is er een zeer lijvig rapport opgemaakt waarin de meeste onderdelen nog eens beschreven worden naast veel fotomateriaal.
Constant

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #22 Gepost op: april 26, 2015, 14:37:48 pm »
Mooi dat je over zoveel historisch materiaal kan beschikken, succes Constant
Groetjes

René

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #23 Gepost op: april 27, 2015, 11:48:10 am »
 Net even bij gelezen, het ziet er uit als een erg leuk en interessant project. Succes met de bouw, ik ga je zeker volgen.
Groetjes, Rob

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #24 Gepost op: april 28, 2015, 13:39:35 pm »
Nadat ik 109 gaatjes had geboord en 109 houten toognagels had ingeslagen zag het resultaat er zo uit. Voor zover het de gaten in het donkere deel (bestaand) aan gaat zitten ze op precies de juiste plek. Clara staat er naast om de schaal een beetje aan te geven. Zoals je ziet wordt het best nog een groot schip, zo'n 12 meter lang. De toognagels in het donkere gedeelte heb ik blank gelaten, de toognagels in de lichte stukken heb ik een beet je aangezet met zwarte inkt. Het reconstrueren van de huidgangen en de knieën blijkt een lastige klus waar ik nu volop mee bezig ben op de bodemplaat die ik aangaf in een eerdere posting.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: april 28, 2015, 17:13:36 pm »
het begint echt vorm te krijgen.
ben benieuwd hoe je het met de huidplaten gaat doen..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #26 Gepost op: april 28, 2015, 18:18:16 pm »
Ik vind het gewoon gaaf om te zien dat zoiets wat eeuwenlang verstopt is zo tot leven kan komen en wij kunnen zien hoe men vroeger werkte

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #27 Gepost op: mei 01, 2015, 15:33:50 pm »
De eerste huidgang zit er nu op! Het is één van de geerden (de eerste onderste huidgang vanaf de boeg). De vorm bleek geheel over te nemen van een opgegraven volledig gaaf exemplaar. Het is een groot geluk dat die er is. Ik maakte eerst een proefopstelling met behulp van de bodemplaat, het onderste teruggevonden deel van de boeg, knie nr. 32 en twee boegspanten (vrangen). Die proefostelling staat achteraan. Van dik karton sneed ik de juiste vorm van de gevonden geerde. Na buigen bleek die precies te passen, ook in combinatie met een bijna gave huidgang. Ook die past in karton. Zie de gebogen stukken karton met ook de uitgesneden geerde. De geerde nam ik over op 2 mm dik eiken en boog deze op de tradtionele manier met vuur en water uiteindelijk in de juiste vorm (secuur werkje!). De boeg heb ik in de ronding doorgezet naar meer dan voldoende hoogte om die later passend af te zagen (heb geen idee hoe hoog die wordt). Eén geerde is nu bevestigd (voorgrond) de andere ligt er in de juiste gebogen vorm naast en klaar om vast te lijmen. In de boeg zitten groeven ten behoeve van de huidgangen. Die maak ik niet omdat ik niet weet waar die groeven verspringen voor de overnaadse beplanking. De boeg houdt op bij het zichtbare potloodlijntje. Ik ga uit van een volledig gebogen boeg. Het zou raar en ongewoon zijn als die opeens overging in een recht stuk. Op de bevestigde geerde zitten nog brandsporen maar dat zou in het echt ook heel goed gekund hebben. De andere geerde heb ik donker gemaakt omdat die is teruggevonden.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: mei 06, 2015, 13:47:01 pm »
De eerste vier knieën zijn nu geplaatst. Het was een heel gepas en gedoe voor ik de juiste vormen gevonden had. De opgegraven resten blijken toch wel hier en daar ernstig vervormd door hun verblijf in de grond. Het achterste paar is de derde uitgezaagde poging die mijn goedkeuring had. Alles moet goed aansluiten en overeenkomen met de gevonden afmetingen. De afmetingen zijn goed bekend maar niet overal is de juiste kromming van planken nog te achterhalen. Dat is dus net zo lang proberen tot er een match is met alle daarmee in aanraking komende onderdelen.  Niet onbelangrijk was de correcte aansluiting met de beide geerden en de hier nog in karton staande uitvoering van de eerste huidgang.  Tussen het achterste paar de horizontale balk met daarin de kepen voor de nog aan te brengen vertikale staanders. Die balk is de eerste balk ter ondersteuning van de voorplecht.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #29 Gepost op: mei 06, 2015, 14:06:55 pm »
De kartonnen huidgang geeft de juiste lengte aan van de teruggevonden huidgang (overnaadse bevestiging)  Waar hij links eindigt zit over de volle hoogte een gespijkerde schuine las van ongeveer 25 cm. breed. Tot aan die plek ga ik eerst de onderdelen maken. De daar nog ontbrekende knieën hebben de zelfde vorm (gelukkig) van de beide linker knieën. Ergens na die las kwam weer een opgegraven knie te voorschijn die perfect overeenkwam met die knieën. Ik ga de kartonnen huidgang pas in hout maken en buigen als ik de daarop hoger gelegen huidgang precies heb bepaald. Daar zijn aanzienlijke resten van maar ook die zijn verbogen. Links de voorsteven waar te zien is dat slechts het onderste deel is teruggevonden. De hoogte van het nieuwe stuk is te veel, dat zaag ik als laatste af. Achter de voorsteven komen nog twee boegspanten. Die zijn gevonden maar kennelijk hebben die zich vervormd in die zin dat ze zich enigszins "uitgestrekt" hebben. Maar ze passen prima als ik dat een klein beetje corrigeer. Ook de knieën zitten vast met houten toognagels aan de bodem, maar die heb ik hier nog niet aangebracht.
Constant