Auteur Topic: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken. ---> Voltooid  (gelezen 17315 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken.
« Reactie #90 Gepost op: juni 10, 2015, 17:27:15 pm »
voor je uitgebreid verslag heb je hier wel een leidraad aan je eigen epistels die je hier hebt neergeschreven :P :wink: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #91 Gepost op: juni 10, 2015, 17:57:27 pm »
Dat handigheidje had ik bij mijn eerste epistel al ingecalculeerd. Wat vervelend dat jij daar nu achter moet komen. Grapje.....
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #92 Gepost op: juni 11, 2015, 12:59:22 pm »
Het achterschip met de balklaag voor het plechtje. Zoals bekend weten we vrijwel niets van het achterschip, dus de spanten die daar zitten zijn door mij als meest logisch bedacht. Het balklaagje van het plechtje dus ook. De beide boven de reling uitkomende knieën heb ik opgedikt tot een mogelijkheid om aan te kunnen meren. Die opdikking is niet gevonden maar spijkers lieten zien dat daar boven nog iets zat. Zoals je ziet zijn nu ook alle toognageltjes verwerkt en heb ik de gevonden spijkers er op getekend.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #93 Gepost op: juni 11, 2015, 13:07:35 pm »
Het hele schip maar nu met plechten en denning er op in karton. Tussen alle knieën zitten nog kleine plankjes die aan één kant rusten op de lange planken en aan de andere kant tegen de huidgang gespijkerd zijn.  Die staan hier dus niet op. Het karton zit er uiteraard los op maar daarmee kan ik de planken exact aangeven. Ik hoef ze maar uit te snijden om een juiste mal voor de desbetreffende plank te krijgen. Een heel klein deel van de planken ga ik aanbrengen, omdat anders de onderliggende constructie niet is te zien. Deze foto geeft dus wel aan hoe het ooit zat. De gearceerde delen zijn teruggevonden. Van de voorplecht is dus één plankje teruggevonden.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #94 Gepost op: juni 11, 2015, 16:04:13 pm »
suggestie:  dan zou ik juist van je denning enkel de planken aanbrengen die terug gevonden zijn. dan zie je ook , door de ontbrekende planken van de denning de onderkant.

ander manier is , zoals ze soms bij admiraliteiten modellen doen, een halve kant wel helemaal beplanken  b.v. in jouw geval de BB kant ( daar zitten ook de meest teruggevonden planken, en de SB kant gewoon weglaten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #95 Gepost op: juni 11, 2015, 16:24:00 pm »
Zoiets zal het ook wel worden. Dat weet ik nog niet precies. Ik vind het wel belangrijk te laten zien dat over de volle breedte 6 planken zaten. Bij de gedeelten die ik weg laat zullen ook "doorgezaagde " planken zitten. In dat geval maak ik de zaagsnede rood.
Constant

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #96 Gepost op: juni 16, 2015, 10:00:33 am »
Vol bewondering blijf ik dit project volgen. Erg knap wat je hier maakt en mooi om te zien hoe dit soort oude vaartuigen in elkaar zit.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #97 Gepost op: juni 16, 2015, 17:46:47 pm »
Inmiddels is het model helemaal voltooid. De archeologen hebben een verslaggever en een fotograaf op me af gestuurd en die hebben alles opgeschreven en gefotografeerd. Morgen komt het artikel in de krant. De Stentor, editie Zutphen. Vandaag hoorde ik dat iemand op de stort nog een stuk Zutphenaar heeft gevonden. Morgen gaan de archeologen er naar kijken. Ik hoop niet dat ik dan naar aanleiding daarvan de hele achter of voorkant moet wijzigen. Het zou gaan om een knie. Morgen worden ook op de archeologische dienst foto's gemaakt als toevoeging voor het uiteindelijke rapport dat dan naar de drukker kan.
Ik zal daarna een aantal mooie foto's op het forum zetten. Otto moet nog door de tijdmachine, dus dat komt nog.
Constant

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #98 Gepost op: juni 17, 2015, 18:56:49 pm »
post zeker de link van het artikel moest het online staan  en ik ben wel reuze benieuwt hoe ze er uit ziet nu ze af is.
in ieder geval een pracht van een bouwverslag en een pracht van een schuit  8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #99 Gepost op: juni 18, 2015, 13:32:37 pm »
Het krantenartikel staat kennelijk niet op internet, misschien komt dat één dezer dagen nog. Ik houdt het in de gaten. Bijgaande het voorschip. Je ziet een klein stukje van de plecht. Slechts één onderdeel was teruggevonden. Dat was van eiken, dus we gaan er van uit dat beide plechten eiken vloerdelen hadden. De denning in het middenstuk over de knieën en leggers was van dennenhout. Ik heb hier voor een beter contrast ook naaldhout gebruikt maar dan Parana pine. Je ziet aan de zwarte stukken wat is gevonden. De stukjes tussen de knieën liggen op de rand van de planken van het middendeel. De denningplanken waren alleen gespijkerd op de knieën en niet op de leggers. De rond afgesneden planken zou ik eerst op de zaagsnede rood schilderen. Ik zag daar van af omdat dit zo ook wel duidelijk is.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #100 Gepost op: juni 18, 2015, 13:50:11 pm »
Het achterschip. Ook hier weer een deels aangegeven plecht. Op de laatste knie voor de plecht houdt de denning op. Dan komt er een soort goot tot aan de eerste legger onder de plecht. Vermoedelijk was dit een goot om overtollig water uit te hozen. Op het einde van één van de denningplanken in het midden zit een rond gat diam 10 cm. Mogelijk was dat een gat waardoor het ondereind van een lenspomp werd gestoken in geval van grote wateroverlast.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #101 Gepost op: juni 18, 2015, 14:03:20 pm »
Het overzicht vanaf de achtersteven. Het maakt op het eerste gezicht een rommelige indruk. Helemaal dus niet zoals we een scheepsmodel zouden bouwen. Maar dit model heeft de functie om te kunnen laten zien wat er is opgegraven en hoe een reconstructie er uit zou kunnen zien. Dit met nadruk op het woordje; een. Om aan te geven dat er wellicht nog andere interpretaties mogelijk zijn. Ik denk dat ik aardig in mijn opzet geslaagd ben. De archeologen zijn er eg content mee. Het onderdeel van het schip dat plotseling opdook op de stort zou inderdaad van de Zutphenaar geweest kunnen zijn. Maar het is een losse vondst en dus officieel niet te linken met het schip. Het lijkt op een deel van een knie.
Ik zal nog wat foto's sturen als Otto zijn gedaanteverwisseling heeft gehad.
Momenteel werk ik aan een bouwverslag van het model.
Medio volgend jaar gaat een vernieuwd museum in Zutphen open. Hij zal daar onderdeel van een archeologietentoonstelling worden.
Constant
[/b][/u][/b][/u]

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #102 Gepost op: juni 18, 2015, 18:28:06 pm »
Ik vind het sowieso knap dat jij (jullie) uit de beperkte gevonden zaken toch een boot weet te toveren

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #103 Gepost op: juni 18, 2015, 19:47:30 pm »
Als je op mijn posting van 1 juni kijkt dan zie je de onder- en zijkant. Daar is te zien dat we eigenlijk de ene helft van de boot compleet hadden. Was dat niet het geval, dan was ik er waarschijnlijk ook niet aan begonnen. Nu zijn we alleen over de achterkant en de voorkant minder goed ingelicht. De voorkant ontstond min of meer vanzelf. Voor de achterkant hebben we besloten dat de steven recht moest worden. Het is heel wonderlijk dat we juist hele kleine belangrijke details terugvonden, die hadden er net zo goed niet kunnen zijn. Zoals het gat voor de lenspomp, de verlaging in de zijkanten aan de achterzijde, de afwezigheid van een mastspoor en een kort stukje verdubbeling van de bovenste huidgang. Maar er blijven vragen. Wat is bijvoorbeeld de zin van de stijltjes onder het begin van de voorplecht.
Constant

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #104 Gepost op: juni 18, 2015, 20:59:46 pm »
Die stijltjes: Ik moet herel erg denken aan twee deurtjes of uitneembare paneeltjes, die aan die stijltjes zijn bevestigd. Of kan dat niet? Je ziet bij veel van die eenvoudige scheepjes dat er een kleine afsluitbare bergruimte voor- of achterin is gemaakt voor leeftocht of reserveonderdelen.
Ab