Auteur Topic: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken. ---> Voltooid  (gelezen 17390 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken.
« Reactie #75 Gepost op: mei 26, 2015, 18:55:08 pm »
Maar het is ook heel leuk om te bouwen!
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #76 Gepost op: mei 28, 2015, 08:45:12 am »
De boeg van het schip met daarvoor boer Otto en in het schip Clara. Otto moet nog door de tijdmachine, en dan zal je zien dat hij andere kleren aan heeft en een vele meters lange vaarboom ipv een hooivork. De hele buitenkant is nu klaar. Ik moet hem nog wel opschilderen met zwarte verf op de plaatsen van de opgegraven vondsten. Maar dat doe ik als laatste. Het lijkt er dus op dat de hele romp is gemaakt volgens de overnaadse beplankingsmethode. Maar de bovenste huidgang is een verdubbeling. Daardoor zijn de boorden aan de bovenkant vrij breed geworden (ca 8 cm). Hier zie je ook het gat in de voorsteven (vlak bij de grond). Inmiddels is vast komen te staan dat dit inderdaad diende voor het opslepen op een werf en bij het overtomen. Wie geabonneerd is op "Spiegel der Zeilvaart" kan kijken naar foto's op blz 54 van het laatste nummer. Daar zie je de functie van het gat in  werking. De auteur van het artikel heeft mij omstandig beschreven hoe dat vroeger in zijn werk ging.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #77 Gepost op: mei 28, 2015, 08:55:50 am »
De achterkant van het schip. Hier is te zien dat een deel is verlaagd. We krijgen de indruk dat dit in een later stadium is gedaan omdat de knie die er boven uit steekt spijkers bevat in het vrijstaande deel die alleen daarvoor gediend kunnen hebben. Maar mogelijk kan dit ook van een verdwenen opdikking van die knie geweest zijn zodat die diende als mogelijkheid om aan te meren. De verlaging geeft in de hoogte van de plank aan hoe ver de verdubbeling over de naad steekt tussen de laatste twee karveel gebouwde huidgangen. Ter verduidelijking: op een eerdere posting heb ik middels een tekening aangegeven hoe de beplanking is opgebouwd. De achterkant van het schip loopt dus iets op tov de bodem.
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #78 Gepost op: mei 28, 2015, 10:52:52 am »
Klara kan tevreden zijn met haar prive-jacht :)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #79 Gepost op: mei 28, 2015, 19:57:54 pm »
mooi zeg..  hoedje af voor je werk.

Citaat
Otto moet nog door de tijdmachine, en dan zal je zien dat hij andere kleren aan heeft en een vele meters lange vaarboom ipv een hooivork.
benieuwd wat je daar van gaat maken.....in 19° eeuws klederdracht ??
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #80 Gepost op: mei 28, 2015, 20:05:43 pm »
Als voorbeeld voor de aankleding van Otto volg ik in principe de afbeelding op het schilderij dat ik liet zien op mijn eerste posting over dit onderwerp.
Daar staan een paar mensen op, niet alleen in de goede klederdracht (1642) maar ook in kleur. Ik moet dan in kunststof gaan werken, niet bepaald mijn specialiteit. Maar het gaat vast lukken.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #81 Gepost op: juni 01, 2015, 09:45:48 am »
Een foto van de onderkant zien hoeveel er eigenlijk is teruggevonden van de scheepshuid. Alle knieën moeten nog worden bevestigd met toognagels, ze zijn al wel allemaal gemaakt en vastgelijmd. Er komen dus nog ongeveer 100 van die lichte en donkere aftekeningen bij. Wat nu aan de beurt is zijn de beide plechten. Dat vergt nog heel wat studie van wrakfoto's en tekeningen. Het ligt niet zo voor de hand hoe dat constructief in elkaar stak. Er is ook weinig van gevonden. Van de achterplecht vermoeden we alleen dat hij er zat op grond van het plotseling stoppen van de denning en het praktische gebruik van een achterplecht.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #82 Gepost op: juni 01, 2015, 10:31:40 am »
Een opgravingsfoto met dank aan de Archeologische Dienst Zutphen. Het achterschip. De denning stopt rechts op een knieënpaar. Rechts daarvan een legger. Daartussen een soort goot die ik interpreteer als een goot waaruit gehoosd kon worden. Het water onder de denning kon zich daar verzamelen. Onder de legger buigt de vloer omhoog. In de denning, vlak voor de beëindiging op het knieënpaar zie je een halfronde schaduw. Dat is een rond gat ca 10cm diam. Kan geen mastspoor zijn, want dit is het achterschip en er zit ook geen blok onder de denning. Is het een gat waar een handpomp doorheen gestoken kon worden? In geval van veel wateroverlast?     Wie weet dit?     Dit gat zit wel ongeveer in de as van het schip. De bovenste baksteen ligt op de vlakke vloer. De andere twee op de bakboordgeerde. Het plankje uiterst rechts boven ligt op de as van het schip. We denken dat de achterplecht begon boven de meest rechtse legger. Vlak voor het genoemde knieënpaar begint ook de verlaging van de boorden. Dit is hier vaag zichtbaar op de onderste boordrand.
Constant
[/u][/u]

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #83 Gepost op: juni 01, 2015, 14:01:08 pm »
Citaat
De denning stopt rechts op een knieënpaar. Rechts daarvan een legger. Daartussen een soort goot die ik interpreteer als een goot waaruit gehoosd kon worden. Het water onder de denning kon zich daar verzamelen. Onder de legger buigt de vloer omhoog. In de denning, vlak voor de beëindiging op het knieënpaar zie je een halfronde schaduw. Dat is een rond gat ca 10cm diam. Kan geen mastspoor zijn, want dit is het achterschip en er zit ook geen blok onder de denning. Is het een gat waar een handpomp doorheen gestoken kon worden? In geval van veel wateroverlast?

zeer waarschijnlijk is dat inderdaad een gat voor een pomp.
zoals je zelf al aangeeft is er links en rechts van de kiel een ruimte. Bij grote schepen is die ruimte er ook en die dient o;A; ook om het lekwater naar de lenspomp te begeleiden.
je kan het zien in de foto reeks van Ab over de pinas.

http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1581.0.html
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #84 Gepost op: juni 01, 2015, 15:21:02 pm »
Maar de leggers lopen over de volle breedte, en er zit geen waterdoorvoer in (toch?).
Hoe zou een pokp op die plaats dan zinvol kunnen zijn?
Ik geef toe: een betere verklaring heb ik ook niiet, maar toch....

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #85 Gepost op: juni 01, 2015, 15:48:31 pm »
De leggers zitten juist niet over de volle breedte. Ze raken dus niet eens de onderste huidgangen. Het water kan dus daar langs lopen. In de knieën zitten waterdoorloop gaten, ook speciaal voor dat doel. Alles is er dus op gericht dat het water vrij kan doorstromen naar een laaggelegen punt, waar het weggehoosd of weggepompt kan worden. Dit is nog steeds iets wat toeggepast wordt op platbodems.
Constant

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #86 Gepost op: juni 01, 2015, 18:10:28 pm »
Ik blijf het mooi vinden wat je maakt, zeker met dat verschil in wat gevonden is en wat je reconstrueert, het lijkt allemaal zo simpel in vergelijk met de grote 3 masters met volle tuigage, maar wordt zowat alles "voorgekauwd"en jij moet het zelf bedenken

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #87 Gepost op: juni 01, 2015, 19:54:11 pm »
Het is maar wat je doet met de gegevens die worden "voorgekauwd". Je moet altijd iets van gezond wantrouwen behouden en het toch onderzoeken. Dan gaat een model veel meer leven en steek je er veel van op. Hier moet ik uit gaan van gegevens die gevonden zijn en moet ik "omgekeerd" denken. Dus moet ik niet te veel kijken naar de schepen die na dit schip uit 1647 kwamen. Daar zijn veel gegevens van maar tegelijkertijd maken ze een aantal vondsten wel begrijpelijk. Ik had niets met platbodems, maar moest er wel in duiken. Zo begreep ik aan de hand van nog bestaande platbodems hoe dat zat met het afvoeren van water binnen het schip. Hier zie je dat de leggers niet de boorden raken en ook in de knik van de knieën zie je die typische weggezaagde hoekjes (waterdoorloopgaten) om het water weg te laten stromen. Dit is een foto van de stuurboord kim van het model. Bij veel platbodems lopen de leggers wel door tegen de boorden, maar zijn er gleuven in de onderkant van de leggers gemaakt.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #88 Gepost op: juni 04, 2015, 20:05:51 pm »
Een blik in het voorschip, met de (nog losse) balklaag voor de voorplecht. De voorste twee spanten heb ik volledig voor eigen rekening toegevoegd. Het leek me logisch dat daar nog twee spanten zouden zitten, al was het alleen maar om de laatste balk te ondersteunen. Ook het kleine bovenste boegspant is van mijzelf. Er is iets eigenaardigs met die balklaag. Zoals je ziet zijn het twee (de derde is van mij) balken met een zeer moderne rechthoekige doorsnede. Je zou verwachten dat hier vrijwel vierkant hout zou zijn toegepast. Geheel in de bouwtraditie van de 17e eeuw in gebouwen en schepen. Ikzelf zit bijna mijn hele leven in bouwhistorisch onderzoek (beroep, liefhebberij) maar ben nog nooit een 17e eeuws pand tegen gekomen met dergelijke balken. Ook in de scheepsbouw is mij dat onbekend. Klopt dit laatste? De eerste balk wordt ondersteund door 4 paaltjes. Waarom die twee middelste 6 cm uit elkaar staan is ons een raadsel. De plekken van die paaltjes zijn exact teruggevonden. Rechts onderaan in het boord zie je één van de 10 schuine liplassen die ik moest maken. De meeste spanten en knieën moet ik nog vastzetten met houten toognagels. De voorste draagbalk is bevestigd met twee lange rozenbouten, dwars door de scheepshuid (een rare bevestiging). Die bouten moet ik nog maken.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #89 Gepost op: juni 10, 2015, 13:17:12 pm »
De afgelopen dagen heeft de bouw van het model van de Zutphenaar hier in de media nogal wat belangstelling gekregen. Er wordt melding gemaakt van de bouw en bovendien heeft in een blad over monumenten, dat hier alleen in Zutphen verschijnt; "Zutphens Pracht" de volledige link gestaan naar het modelbouwforum. Dus wellicht geeft dat wat toeloop aan gasten. Aardig wat mensen volgden overigens al eerder de bouw op het forum.
Ik ben nu volop in het eindstadium (ben net klaar met het aanbrengen van 395 houten toognageltjes, net zo veel als in het echte schip). Als alles mee zit is hij ergens in de volgende week klaar.
Inmiddels ben ik begonnen met een uitvoerig verslag over de bouw van het model, voordat ik een hoop ben vergeten.
Constant