Auteur Topic: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken. ---> Voltooid  (gelezen 17248 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken.
« Reactie #60 Gepost op: mei 21, 2015, 08:58:42 am »
Langzaam begint de boot te groeien. Hier de voorsteven met de onderste huidgangen en de geerden. De plakbandjes en het zwarte lijntje geven de plaats aan waar straks de boegspanten komen. Op de plaats van de voorste knieën begint straks de voorplecht.
Het in de juiste vorm buigen valt me niet mee. Ik heb het nu al een aantal keren gedaan maar het blijft lastig, vooral bij het uiterste puntje. Ik merk wel dat modellen bouwen op deze grote schaal (1 : 20) niet echt mijn ding is. Ik zit veel liever op HO.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #61 Gepost op: mei 21, 2015, 09:09:46 am »
De achtersteven. Hier is de uiteindelijke hoogte bereikt. Er moet nog een verdubbeling komen aan de buitenkant als een smalle rand tot aan de eerste zichtbare knie. Vanaf dat punt komt er een hogere huidgang als afsluiting. De overnaadste beplanking heeft hier nog een te groot overstek. De onderste helft van de huidgangen moet nog in een rondere vorm gepolijst worden zodat de overgang ongeveer 1 mm oversteekt. De achtersteven komt dus wat omhoog tov de bodem. Vermoedelijk gedaan om het schip een eindje op de oever te kunnen trekken bij het laten instappen van koeien. Die liepen dan via het verlaagde gedeelte, over een klein plechtje en dan een loopplankje af tot op de vloer van de boot.
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #62 Gepost op: mei 21, 2015, 14:04:32 pm »
Niet echt je ding, misschien, maar het ziet er wel heel fraai uit.
Dit kan straks gewoon de vitrine van het plaatselijk museum in.
Ik vind de oplossing voor 'weten we wel' (kleur), weten we niet (geen kleur) ook wel heel helder. Het laat het schip intact, maar laat toch duidelijk zien waar de reconstructie op gebaseerd is.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #63 Gepost op: mei 21, 2015, 15:26:07 pm »
niet jouw ding ?????  ik geloof je niet constant....
wat je hier neerzet is  ook topkwaliteit.

Voor het buigen van je planken, welke methode gebruik je. ???  branden / stomen...  en hoe doe je het?
Misschien kan "Amazone"  je daar bij helpen. die heeft al meer planken gebogen...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #64 Gepost op: mei 21, 2015, 15:44:36 pm »
Op zich gaat het buigen van de planken prima. Ik maak het hout nat en buig het met behulp van een tang en mijn handen boven de vlam van een campinggasbrander. Alleen de juiste vorm vind ik lastig. Vooral waar het hout uitloopt in een punt. Die punt zelf moet ook licht gebogen zijn, maar daar zit de tang om hem vast te houden. Het hout wordt daarna weer heel hard en onbuigzaam. Maar het meeste heb ik nu gehad.
Boven stoom heb ik geprobeerd, maar dat duurt veel te lang om het hout heet genoeg te krijgen.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #65 Gepost op: mei 21, 2015, 15:53:02 pm »
is het niet beter van de plank eerst ruw op maat te maken. Dan te branden-buigen en daarna pas  "pas"  te maken??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #66 Gepost op: mei 21, 2015, 15:59:53 pm »
het branden boven een vlam heeft het nadeel dat het erg hard word  en je moet het ineens goed doen want bij branden gaat niet want dan breekt het.

ik heb veel dingen uitgeprobeert en een strijkbout ( strijkijzer ) werkt nog altijt het beste en als je het hout terug nat maakt kan je het nog steets verder buigen zonder het te breken

ik ben bezig met een werkboot  1/10 ook in eik  en daar zijn de huidplanken nog eens 2x zo dik als bij jou. en werkt prima.
het ziet er bijna het zelfde uit als jou boot  8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #67 Gepost op: mei 21, 2015, 16:07:35 pm »
De plank zaag ik zuiver uit volgens de kartonnen mallen die ik eerst maakte. Maar wel met iets meer plank aan het begin en aan het eind. Dan vijl ik de punt net zo lang totdat hij bij de stevens past en aansluit. Alleen dat al is een tijdrovend werkje omdat ik hier te maken heb met overnaadse beplanking en ik dus alles moet klemmen op de gangen die er al zitten. Als dit past dan maak ik aan het uiteinde de schuine las. Als er al een huidgang zit waarop ik moet aansluiten dan wordt het extra moeilijk omdat dan ook de andere kant van de las tot op onderdelen van mm moet aansluiten en passen. Die las moet ook nog eens keer naar onderen toe in dikte verlopen omdat naderhand de huidgang iets wordt afgerond. De las zou dan halverwege open gaan liggen als ik hier niet aan denk.
Lastig is ook dat de breedte van de stevens wel erg weinig is. Het laat geen ruimte voor speling over. Zie de laatste foto; de middelste gang in de steven moet evenwijdig lopen aan de voorkant. Dit gebeurt straks ook als ik de huidgang naar beneden toe afrond. 
Je moet dus aan alles tegelijk denken.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #68 Gepost op: mei 21, 2015, 16:40:33 pm »
Misschien illustreert dit plaatje een beetje het werk wat er je er aan hebt om één vooraf gebogen huidgang voor de helft vast te lijmen. Vijf klemmen zijn nodig om hem vast te klemmen en twee hangen er als tegengewicht aan om de punt in de juiste vorm te houden. Het gaat dus om de helft van de gang aan de overzijde. Als het allemaal gedroogd is lijm ik het rechte stuk vast (dan kan ik nog iets corrigeren bij de las). Daarbij moet je ook nog uitkijken dat de romp niet vervormt bij die krachten. Een stevige plank waar de platte bodem opgedrukt wordt is dan echt nodig. Ik merk dat Amazone er al veel ervaring mee heeft (dit is voor mij de eerste keer). Het hout wordt inderdaad erg hard na het branden.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #69 Gepost op: mei 23, 2015, 17:46:54 pm »
Pannenbier!
Het hoogste punt van de reling is bereikt. Het silhouet staat nu vast. Clara wilde ook even op de foto om te laten zien hoe ver ze boven de rand uit kan kijken. De bovenste gang staat er nog los op (inmiddels niet meer) en dat is dus een dikkere plank dan de rest van de gangen. Die plank begint dus bij de las aan de linkerkant. Over die bovenste gang komt over de hele lengte van het schip nog een verdubbeling en die loopt als een smalle rand over het verlaagde achterschip naar de achtersteven. De lengte van het schip is dus ongeveer 13 meter (65 cm op schaal 1 : 20). Over de hoogten van de voor en achtersteven moet ik nog nadenken. Misschien hoeft er niet eens zo veel af.
Constant

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #70 Gepost op: mei 23, 2015, 19:20:22 pm »
Erg leuk om dit project te volgen.
Ziet er allemaal top uit  8-o

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #71 Gepost op: mei 24, 2015, 11:48:04 am »
Boeiend om te lezen. Een heel mooi en leerzaam verslag. Top

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #72 Gepost op: mei 24, 2015, 14:58:06 pm »
Ga je hem nu ook 1:1 bouwen ??  ( grapje)

wat komt er nu nog op deze boot? koeien; riemen, de boer ???

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #73 Gepost op: mei 24, 2015, 15:39:34 pm »
Dat 1 ;1 bouwen gaat niet gebeuren. Mogelijk wordt er over een poosje wel iets tentoongesteld in de vorm van een stalen frame in de vorm van de boot, waarin de restanten van de opgegraven boot liggen. Maar dan moeten alle resten eerst geconserveerd zijn.
Op, of naast, het model komt in ieder geval Clara. Ik heb nu een 1 : 20 boer van Schleich besteld die een hooivork in zijn handen heeft (model 13451). Die ga ik verbouwen tot een 17e eeuwse  Zutphense ambtenaar met een lange vaarboom in zijn handen en die het schip dus boomt.
Riemen komen er niet op. Er zijn geen aanwijzingen voor dat dit voorstuwingsmiddel werd toegepast.
Overigens ga ik wel aan de hand van het model een aantal technische eigenschappen vaststellen. Het origineel was van eiken, het model ook. Het aantal onderdelen komt precies overeen met het origineel, dus ik kan het model wegen en dat vermenigvuldigen met 8000. Op die wijze krijgen we vrij nauwkeurig het oorspronkelijke gewicht. Ook kan ik het model laten drijven (tussen het water en het model plasticfolie!) en zo de diepgang in volgeladen toestand bepalen (door de waterverplaatsing te meten) Dan weten we ook wat hij kon vervoeren.
Constant

Offline † Bloemkool

• Vol matroos
  • **
« Reactie #74 Gepost op: mei 26, 2015, 17:38:10 pm »
Hoi Constant,

het blijft een erg interessant stukje bouwwerk, waar ik veel bewondering voor heb.
Groetjes, Cees

Afgebouwd: Smit Rotterdam, Billing Boats. 1:75; HMS Victory, Mamoli. 1:90; sloep 1:32