Auteur Topic: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken. ---> Voltooid  (gelezen 17313 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken.
« Reactie #45 Gepost op: mei 13, 2015, 07:49:22 am »
Een vraag.  Kan iemand mij vertellen of het bij de bouw van dit schip in 1647 gegaan moet zijn volgens de "shell first" methode, of werden eerst de knieën op de bodemplaat gezet waarna de huid er tegen aan werd bevestigd. Ik vraag dit omdat bij een paar van de overgebleven knieën de sitauatie A is aangetroffen, dus daar is geen inkeping gemaakt voor de bovenste huidgang, en een situatie B waar wel een kleine inkeping zit tpv die huidgang. Volgens mij is die bovenste huidgang er op gezet met de bedoeling dat hij aan de buitenkant van het schip exact moest stoken vanwege de daarna aangbebrachte verdubbeling. Als de gang  hier en daar iets dikker was zou hij dus aan de binnenkant gaan uitsteken. Reden waarom dan de knie moest worden aangepast. Het is maar een veronderstelling. Ik geef mijn mening graag voor een betere. Maar ik denk dat dit vooral met de methode van bouwen te maken heeft.
Constant

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: mei 13, 2015, 09:29:08 am »
'T zou best wel handig zijn om ''shell first'' te gebruiken. Kun je misschien ook verkleuringen ontdekken van de spijkergaten van de klampen?

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #47 Gepost op: mei 13, 2015, 09:30:06 am »
Hallo Constant,

IK heb zitten zoeken naar een paar plaatjes, maar beter dan deze kan ik niet vinden.
Volgens mij word bij die 'knikspanten op een vlak heel vaak gewerkt met een paar hoofdspanten, op basis waarvan de eerste gang gezet wordt. Daarna worden de overige spanten ingevuld en pasgemaakt op de gangen die er al staan.

Wat ik sowieso opvallend vind in jouw schets is dat de bovenkant van de onderste gang niet vlak ligt tegen de tweede gang, Als je eerst de onderste gang zet, en hem daarna schaaft zodat hij vlak ligt met de knik in het spant, krijg je een gladde binnenkant, nu zit daar zo'n rand, met een heellastig model voor die knieen.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #48 Gepost op: mei 13, 2015, 09:53:37 am »
zou het niet kunnen dat waar de inkeping zit een breder berghout heeft gezeten ?

ook ik denk net als jan dat er en paar hooft spanten werden gezet en daarna de overige spanten werden ingevult als de huidlaag er tegen zat
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #49 Gepost op: mei 13, 2015, 10:24:49 am »
Verkleuringen van spijkergaten zijn niet te vinden. Al het hout was zwart.
De wand bestaat uit drie gangen. De onderste twee hebben een overnaadse verbinding. De bovenste twee staan vlak op elkaar. Dat is een vaststaand gegeven bij de opgraving. Zoals het hoort hebben alle knieën ook een waterdoorloopgat bij de verbinding tussen de vloer en de eerste huidgang.
Jan legt uit dat er werd uigegaan van een paar hoofdspanten. Dat vind ik heel aanvaardbaar. Is dit ook bekend uit de eerste helft van de 17e eeuw?
Een breder berghout bij de inkeping lijkt me van niet. Het is nogal willekeurig waar die inkepingen wel en niet zitten. Dus ik denk eerder dat het hout niet overal even dik was. Zowiezo kun je hier niet echt spreken van een berghout.
Dank voor het nadenkwerk, we komen er wel...
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #50 Gepost op: mei 13, 2015, 10:35:28 am »
Wel weet ik dat bij o/a. de "Bedford whaler" en ook bij de in Belgie gebouwde gieken  er enkel 3 modelspanten bestonden( geen tekening) en dat die drie spanten op de kiel werken opgericht en dat alle huidplanken strokend werden gemaakt met de onderliggende huidgang. Dan werden de gangen ook geplaatst  en op het laatst als alle gangen lagen werden de spanten aangepast aan de bestaande toestand.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #51 Gepost op: mei 13, 2015, 10:51:15 am »
Erik bevestigd dus ook weer de gedachtengang.
Ik ben het nog eens nagegaan over die inkepingen bij de knieën op de plaats van de bovenste gang. Die inkepingen blijken voor te komen na een las. Het lijkt er dus erg op dat de bovenste gang uit, in dit geval drie, planken bestond die niet even dik waren. Men nam dus niet de moeite om die plank op dikte te schaven maar paste de knieën gewoon aan.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #52 Gepost op: mei 16, 2015, 10:35:40 am »
Om nog even terug te komen op mijn vorige posting. Na vergelijken en meten van het opgravingsmateriaal is nu duidelijk waarom die extra inkepingen er zitten in een aantal knieën. Per boord zijn er een aantal planken. Eén van die planken is kennelijk met opzet dikker gemaakt (van 3,5 naar ca 4,5 cm) . Het is de enige plank die niet is gebogen, maar in het midden in de lengte richting zit. Daardoor ontstond een iets steviger constructie in het langsverband. Als ik zo ver ben met die aan te brengen dan zal ik het nog eens noemen.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #53 Gepost op: mei 17, 2015, 11:56:59 am »
De beide geerden tegen de achtersteven en één huidgang zijn nu bevestigd. Aan de donkere vlek op de geerde is te zien hoe weinig er van was overgebleven. Die geerden waren lastig in vorm te krijgen (branden). Toen ik er één in de juiste vorm had moest de tweede daarvan een exacte kopie zijn, dat was tamelijk moeilijk. Daarna kwamen de knieën die ik van de opgraving kon overnemen en een bredere knie die verdwenen was maar waarvan de afdruk op het hout van de vloer nog goed was te traceren. De beide huidgangen waren vrij makkelijk in vorm te krijgen. De onderste twee huidgangen zijn dus overnaads bevestigd. Op de voorgrond de nog te bevestigen gang met , bij de rode pijl, de schuine las die op die plek werd aangetroffen. De onderste huidgang bestaat uit twee stukken, die daarboven ook (las op een andere plaats) en die daarboven uit drie stukken. Ongeveer op de plek van de las zit dus een bredere knie. De denning loopt straks door tot op het eerste knieënpaar. De onderkant van de achtersteven zit ca 30 cm boven de onderkant van de vloer. Hier is ook te zien dat er van de achterstevenconstructie niets is teruggevonden.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: mei 17, 2015, 17:54:27 pm »
Citaat
Op de voorgrond de nog te bevestigen gang met , bij de rode pijl, de schuine las die op die plek werd aangetroffen.

is die las dan in de dikte van de plank???? 
Dan even een vraagje.
 loopt het uiteinde dan uit als een mes = scherp? Of is er toch een klein recht randje aan ???
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #55 Gepost op: mei 17, 2015, 19:50:42 pm »
Die las is inderdaad in de dikte van de plank. Hij loopt niet messcherp uit, maar er zit nog een dun stomp randje aan. Verder is de bevestiging helemaal in twee rijen gespijkerd.
Ik zal zien of ik daar nog foto's van kan laten zien van de opgraving.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #56 Gepost op: mei 18, 2015, 09:38:52 am »
De lassen in de huidgangen van de Zutphenaar. Bijgaand een schetsje van de aangetroffen situatie. De planken dik 35 mm hebben dus een las van 300 mm. Die las zit soms precies op een knie en in andere gevallen er juist naast. De punten lopen niet messcherp uit, dat zou ook niet handig zijn. De spijkers zouden dan het dunne hout splijten. De spijkers om de boel aan elkaar te krijgen (gesmede nagels) zitten vlak naast elkaar en zijn aan de achterkant omgeslagen. Dat werd zowel binnen als buitenboord gedaan. Op de tekening zit de buitenkant van het schip aan de onderzijde en bevindt de boeg zich rechts. Dat is wel consequent gedaan. Een plank vanuit de boeg vormt dus de buitenkant van de las.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #57 Gepost op: mei 18, 2015, 09:53:05 am »
Hierbij een foto gemaakt tijdens de opgraving, met dank aan de Archeologische Dienst Gemeente Zutphen.Te zien is de bovenste huidgang die als verdubbeling op een smallere huidgang daar onder zit. De boeg zit links. Zie ook mijn posting met de tekeningen van 13 mei. De spijkers zijn voor het grootste deel verdwenen. Van het rechter deel van de huidgang is slechts de onderste helft bewaard gebleven. Links boven is nog net de top van een knie te zien die hier naast de las zit. Deze las is dus uitsluitend vanaf de buitenkant vernageld, omdat hij als verdubbeling fungeert (aan de binnenkant van de boot zie je deze las dus niet). De lager gelegen lassen zijn van binnenuit wel te zien. Als bijzonderheid zie je links in het midden de kop van een rozenbout. Die ging door de huidgangen naar binnen en hield een draagbalk van de voorplecht op zijn plaats.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #58 Gepost op: mei 18, 2015, 09:57:52 am »
dank voor de uitleg over de las...

Grtz Erik

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #59 Gepost op: mei 18, 2015, 11:51:25 am »
Dat is duidelijk Constant
Groetjes

René