Auteur Topic: Galeotta  (gelezen 11227 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Galeotta
« Reactie #75 Gepost op: maart 14, 2017, 16:42:51 pm »
Hallo Rene,

Zeker al meer dan een half jaartje geleden dat je foto's op die manier geplaatst hebt?
Volgens mij werkt dat niet meer.....

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #76 Gepost op: maart 14, 2017, 17:11:10 pm »
kijk ook naar :
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1961.0.html

1000GB = 1TB aan ruimte om foto's te plaatsen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #77 Gepost op: maart 15, 2017, 10:15:30 am »
Nog een paar plaatjes die na heel veel moeite toch zijn gelukt via Photobucket.

De achterkant van het schip

De zijkant, waarop je ziet dat niet alle riemplekken zijn benut omdat  het touwwerk dat bij het zeilen dan in de weg zit. De riemen staan omhoog vanwege het zeilen voor de wind. Veel prenten/schilderijen uit die tijd geven dit beeld.
Ik probeerde de methode met haarlak om de zeilen de juiste vorm te geven (op een proefstuk!) maar dit mislukte. De op het zeil getekende zeilbanen liepen uit door de lak. Daarop haalde ik de schoten strakker aan en kwam er toch een bollere vorm.

Samen met de tartane, waar nu te zien is hoe de schepen zich in grootte verhouden.

Ik ga proberen nog een paar detailplaatjes te sturen.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #78 Gepost op: maart 15, 2017, 12:00:25 pm »
Een paar details.

Het voorschip is nu voorzien van ankers. Ankers, net als al het andere ijzerwerk, incl geschut, schilder ik nooit zwart. Als je naar de schilderijen van de Van der Veldes kijkt dan worden ze altijd afgebeeld in bruintinten. Ik gebruik altijd REVELL mat 46.

Er volgen nog twee plaatjes, meer is kennelijk in een posting niet mogelijk bij Photobucket.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #79 Gepost op: maart 15, 2017, 12:10:18 pm »

Zoals je ziet zijn de riemen dus met touw aan de dollen bevestigd en steunen ze er tijdens het roeien niet tegen aan (zoals in het westen gewoon is). Ze rusten dan op kleine plankjes, zoals links onder is te zien.

Op het achterdek liggen tegen de verschansing nog vier reserve riemen.

Dit waren ze dan,
Het was een langdurig project, niet in de laatste plaats door al het onderzoek, maar buitengewoon leuk om te doen.
Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #80 Gepost op: maart 15, 2017, 12:47:12 pm »
Prachtig , niet alleen het schip maar ook je uitleg  :klasse:

Als je wil zal ik even mijn foto en onze uitleg foto plaatsen verwijderen ?
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #81 Gepost op: maart 22, 2017, 11:09:42 am »
Om het hele model te voltooien is er natuurlijk nog een grondplaat met een standaard nodig.

Voor al mijn modellen maak ik de zelfde standaard. Gemaakt uit 2,5 mm dik koperplaat (www.lockoods.nl) en 2 mm dik messing (gezaagd uit een L20.20.2)
De vormen zaag ik met een figuurzaag uit. Vooraf plak ik het patroon op de plaat.

Onder het bodemplaatje komen eerst twee messing bouten met platte kop. Die soldeer ik onder tegen de plaat. Vooraf gesteld in een houten blok waar de bouten ruim in geboorde gaten passen. Solderen met een brander.

Het resultaat na het afkoelen. Boven ligt het opstaande stuk met vorm van de romp. De onderkant daarvan is reedsvoor zien van een dun laagje soldeer dat ik afvijl tot een dikte van ca 0,5 mm.

Met een klemmetje positioneer ik het opstaande deel op het grondplaatje. Dat moet precies gebeuren en met de mogelijkheid dat het nog een halve millimeter kan zakken. Het soldeer moet immers vloeien. Hierbij moeten natuurlijk ook de ondergelegen bouten niet verschuiven, omdat daar de bevestiging ook weer vloeibaar wordt door het verwarmen. In het opstaande stuk heb ik een stukje koperdraad geklemd dat er straks voor moet zorgen dat de romp niet in zijn lengteas kan verschuiven op de standaard. Op die plek zit in de kielbalk een gaatje. Dit draadje wordt ook mee vastgesoldeerd.

Het resultaat na enig schuur- en polijstwerk. De bouten moeten nu op lengte worden ingekort zodat die in de dikte van de onderplaat (MDF) passen en aan de onderzijde kunnen worden vastgeschroefd. Op die onderplaat wordt een hoogglans zwarte folie bevestigd.
En dan moet er nog een glazen kap overheen waar de bodemplaat precies in valt. Onder de kap en de bodemplaat komt dan nog een extra plaat met een houten lijst rond de voet van de glazen kap.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #82 Gepost op: maart 22, 2017, 12:35:41 pm »
Nou dat is een mooie "How to do"  hoe maak ik een steun.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #83 Gepost op: november 06, 2017, 09:48:22 am »
Even een vraag over deze topic.

Door het gedoe met Photobucket zijn alle foto's van de beschrijving van de Galeotta verloren gegaan.
Als iemand nu gaat kijken bij deze topic dan vind hij/zij dus niets meer.
Is het een idee dat ik alsnog, bijvoorbeeld in vijf afleveringen, een samenvatting van de bouw ga geven, maar nu wel met blijvende foto's?

Dat zou ik nog kunnen doen met de canalboat.

Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #84 Gepost op: november 06, 2017, 13:45:56 pm »
spijtig dat je geen  computer expert bent. :oops:

Je zou anders gewoon de links in je postings kunnen veranderen en ze nu laten wijzen naar de juiste plaats waar je foto's nu staan.  Het is wat werk maar dat bespaart je om terug alle tekst te gaan samenvatten.

PS.  Uit de forum statistieken heb ik al dikwijls bemerkt dat  eens een topic is afgesloten m.a.w. het bouwen voorbij is er nog weinig gebruikers zijn die naar die oude verslagen gaan kijken.. je zou dus kunnen afwegen om die foto's niet te vervangen en even af te wachten of men er specifiek naar vraagt. In dat laatste geval zou ik enkel de links gaan aanpassen..

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #85 Gepost op: november 06, 2017, 15:36:36 pm »
Prima, dan wacht ik dat af.
Overigens is het niet zo moeilijk om gegevens van die modellen te zien. Ze staan beschreven op mijn website. Enkel het groene bolletje aanklikken naast het bericht is voldoende.

Constant