Auteur Topic: Galeotta  (gelezen 11007 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Galeotta
« Reactie #45 Gepost op: augustus 23, 2015, 07:13:21 am »
het ziet er wel netjes uit  , maar vrees je niet dat de inkt na een tijdje vervaagd en weg is ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: augustus 23, 2015, 13:38:34 pm »
Staedler is een merknaam en het zit in een fine-liner van 0,1 mm. Op de pen staat; "documentenecht, wasserfest auf papier, lichtbeständig. Ik heb hem gekocht in een hobbyzaak.
Of het na enige tijd gaat verbleken dat zien we dan wel, dan verzin ik gewoon weer iets anders. Maar scheepsmodellen zet je toch nooit in de volle zon.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #47 Gepost op: augustus 23, 2015, 14:04:17 pm »
De galeotta voert twee latijnzeilen. Dit is het zeil voor de fokkemast, of zoals ze dat daar zeggen: "vela di trinchetto", is nu helemaal klaar om aan de mast bevestigd te worden. Zoals je ziet zijn de banen heel dun weergegeven. De bovenbrassen zitten hier allebei aan één kant van de roede omdat ik het schip zo ga optuigen dat het voor de wind vaart. De gordings zijn hier ook al aangebracht, dat gaat eenvoudiger als het zeil nog niet hangt. De roede heeft met opzet een enigszins gebogen vorm om het gewicht van het zeil wat te accentueren. Daardoor moest ook het zeil op die kant gebogen uitgevoerd worden. Aan die kant zit ook een klein sprongetje in het lijk. Dit om de overgang van de dubbele naar de enkele roede soepel te laten verlopen. Doe je dat niet dan ontstaat daar een plooi. De rifseizings zitten aan de rifband gelijmd (er door heen). Al het touwwerk lijmwater ik voor gebruik. Het is een simpele handeling en voorkomt dat het later stof aan gaat trekken (de dwars uitstaande pluisachtige haartjes verdwijnen). Bovendien werkt het veel fijner bij het aanbrengen. Het zeildoek is dus geverfd en de verdubbelingen, rifbanden en de lijken zijn met lijm behandeld zoals ik het beschrijf op mijn website.
Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #48 Gepost op: augustus 23, 2015, 15:46:19 pm »
Prachtig resultaat, banen tekenen dat is een aanrader op die schaal  :aplaus:
Groetjes

René

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #49 Gepost op: augustus 23, 2015, 18:00:37 pm »
Dat ziet er inderdaad erg goed uit  8-o

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #50 Gepost op: augustus 24, 2015, 14:35:22 pm »
Ja echt wel, en dat  in combinatie met de wat getinte zeilen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #51 Gepost op: augustus 24, 2015, 21:20:31 pm »
complimenten..... ziet er echt uit.  mooi getinte zeilen .
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #52 Gepost op: augustus 25, 2015, 17:24:35 pm »
Voor zover het schip nu klaar is. De tuigage met zeilen is nu gereed. Er moeten nog een aantal dingen gedaan worden. Zo komen er nog een groot aantal schuin omhoog staande riemen, en ook aan dek is nog niet alles af. Dat moet even wachten omdat ik momenteel druk ben met een ander project.
Ik zal nog twee foto's sturen
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #53 Gepost op: augustus 25, 2015, 17:32:35 pm »
Een wat merkwaardig gezicht van een schip met twee latijnzeilen dat voor de wind gaat. Een groot verschil met vierkant getuigde schepen is dat de masten onderling niet zijn verbonden door stagen. Daar was geen gelegenheid voor omdat de roeden tussen de masten door moesten.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #54 Gepost op: augustus 25, 2015, 17:40:42 pm »
Een inkijkje in het voorschip. De roeibanken met de dollen zijn gereed. Niet alle banken waren doorgaans bezet (je moest roeien met de riemen, lees: manschappen, die je had). Op een paar plaatsen zou het door de tuigage ook bijna niet mogelijk zijn. Maar het was wel zo dat een dergelijk schip of zeilde of roeide, nooit tegelijk. Het waren slechte zeilers, zoveel is wel bekend. Er zijn veel afbeeldingen bekend van deze schepen die zeilen met inderdaad de riemen schuin omhoog. Bij volle bezetting zouden er 60 roeiers geplaatst kunnen worden.
Constant

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #55 Gepost op: augustus 25, 2015, 20:48:00 pm »
ziet er indrukwekkend mooi uit hoor   constant 8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #56 Gepost op: augustus 25, 2015, 22:11:25 pm »
Mooi gebouwd, strak schoon netjes. respect.  :)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #57 Gepost op: augustus 26, 2015, 06:03:56 am »
Mooi modl.
Ik heb een andere vraag: hoe maak jij jefoto's? Het lijkt er op dat je een groot wit vel papier als achtergrond gebruikt, maar hoe doe je de belichting? Daglicht, flits, of echt een hele opstelling met een paar lichtbronnen?

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #58 Gepost op: augustus 26, 2015, 08:12:05 am »
Alle foto's die ik maak doe ik zonder flitsen. Ook eigenlijk allemaal bij daglicht, maar dan wel in een kamer, niet buiten. Je moet wat verstrooid licht hebben. Vaak krijg je verrassend goede foto's door gewoon lamplicht en de camerainstelling op bewolkt.
De foto's van dit schip maakte ik tegen de achtergrond van een groot vel wit papier dat ik vanaf de grond met een boog omhoog tegen een stoel plakte. Vervolgens maak ik proefopnamen waarop ik verschillende dingen probeer als: daglichtinstelling, bewolkt enz. Dit al naar gelang de camera. Ook maak ik veel foto's op grotere afstand voor de diepte scherpte, die ik dan naderhand bewerk door bijsnijden. Zelden bewerk ik mijn foto's door kleurcorrecties ed.
Ik ijver er erg voor om geen storende dingen op de achtergrond te krijgen. Dit model leunde op een gummetje tegen de niet zichtbare zijkant.
Constant

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #59 Gepost op: augustus 26, 2015, 08:21:34 am »
dat is weer een indrukwekkend mooi model geworden  8-o