Auteur Topic: Galeotta  (gelezen 10997 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Galeotta
« Reactie #30 Gepost op: maart 06, 2015, 14:21:04 pm »
wij hebben hier ook weer een bouwer die gaat als een speer.
je hebt amper zijn vorige posting bekeken of hij heeft een dagje later al een heel schip klaar . :dog :sorry

alle gekheid op een stokje je bouwt wel mooi en snel...
ga je als het schip klaar is dit nog in een wax/laklaag zetten of hou je het zoals het nu is.
Toch mooi hout die gestoomde peer.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #31 Gepost op: maart 06, 2015, 17:51:43 pm »
Zoals het schip er nu uit ziet is het eigenlijk al heel lang zo. Ik was hier mee begonnen toen ik startte met de chebec. Tijdens die bouw heb ik aan de galeotta niets meer gedaan. Nu ga ik daar mee verder .

Tijdens het bouwen zet ik telkens de onderdelen die klaar zijn in de blanke lak. Ik kan er in een later stadium vaak niet meer bij en het behoedt het model voor morsen met lijm ed. tijdens de bouw van andere onderdelen. Door de laklaag kan ik het dan gemakkelijk weer schoon krijgen. Hele kleine oogjes die ik nodig heb voor het bevestigen van touw lijm ik altijd met een secondenlijm. Dat gaat ook het mooist als het hout waar het oogje in moet al gelakt is. Door de secondenlijm kan het hout in ongelakte toestand wat donkerder worden.

Perenhout is inderdaad een ideale houtsoort voor dit soort werk. Af en toe maak ik ook onderdelen van het licht gekleurde Parana Pine. Ook heel goed te bewerken. Dit is het bekende hout van de wandschrootjes in de 70er jaren.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #32 Gepost op: maart 18, 2015, 15:44:28 pm »
De laatste dagen besteed aan het plaatsen van de grote mast en het daarbij behorende tuig. Ook de zeilen staan er nu in papier tijdelijk op. De zeilen  komen in een stand te staan als zou het schip voor de wind gaan. De grote mast wordt ondersteund door drie wanten aan iedere kant. Omdat die wanten losgehaald konden worden tijdens het overstag gaan, zijn er nu twee wanten aan bakboord  die in de weg zouden zitten Die wanten heb ik dus weggehaald (vastgezet aan een nagelbank achter de mast). De roede is opgehesen dmv kardeelblokken. Het touw gaat over een schijf in de top van de mast.  De roeden bestaan uit twee samengevoegde door woelingen vastgezette delen. Alles is provisorisch vastgezet om te zien of de zeilen het goede formaat hebben.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #33 Gepost op: maart 18, 2015, 15:50:17 pm »
Nogmaals het schip van achteren, waarop nu ook te zien is hoe het zeil aan de fokkemast is gesteld. De roede gaat daar dus naar stuurboord. De fokkemast is vastgezet met twee wanten aan iedere kant. Door de schuine stand van deze mast blijkt het niet nodig om wanten te verwijderen, geen van de vier zit in de weg.

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • en de boer ploegde voort
« Reactie #34 Gepost op: maart 18, 2015, 15:55:03 pm »
die wanten aan de hoofdmast werken volgens het principe van de backstagen op een zeiljacht : loefkant wordt opgespannen, lijkant wordt losgezet.

eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #35 Gepost op: maart 18, 2015, 16:01:21 pm »
Aan de voorkant ziet het er wat vreemd uit, maar uit oude afbeeldingen is bekend dat het wel klopt met de werkelijkheid. Waarschijnlijk zou de kapitein van een galeotta er niet zo snel voor kiezen om aan de wind te zeilen, vanwege het overhellen van het schip. De riemen, die hier ook nog worden bevestigd, zouden dan ondanks hun stand schuin omhoog het water kunnen raken. Bij voor de wind zeilen was dat gevaar er niet. Op het model komen dus nog 30 riemen die schuin omhoog staan. Maar dat ga ik pas als laatste doen. Nu is het kleuren van de zeilen aan de beurt, waarschijnlijk licht geel. Ik vind het jammer en vaak afbreuk doende aan modellen dat er zo weinig wordt gedaan aan het kleuren van de zeilen. Zeilen van 17e, 18e en 19e eeuwse schepen waren nooit wit (behalve een bepaald soort Amerikaanse klippers, naar ik ergens heb gelezen). Vergelijk ook de scheepsmodellen in musea. Het kleuren is echt zo moeilijk niet.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #36 Gepost op: maart 18, 2015, 17:51:06 pm »
die wanten aan de hoofdmast werken volgens het principe van de backstagen op een zeiljacht : loefkant wordt opgespannen, lijkant wordt losgezet.

eric
Op een zeiljacht worden de backstagen aan de lijkant losgezet, maar op een schip met latijnzeilen zitten ze soms zo in de weg dat ze helemaal worden losgehaald. Dit kan omdat die wanten zijn bevestigd met knevels. Op eenvoudige bootjes met latijnzeilen zit er slechts één want bevestigd met een knevel. Wordt het zeil omgezet bij overstag gaan dan wordt ook dat want mee omgezet en aan de andere kant bevestigd en getrimd. Op een schip met latijnzeilen zitten geen stagen. Alleen wanneer er een kluiverzeil wordt gevoerd zit er wel een stag en dan neemt men voor lief dat het fokkezeil tegen de mast wordt geblazen. Kijk maar eens naar een filmpje op google; Speciale ragata di vela latina. Daar zie je hoe daar mee omgegaan wordt. Een ander filmpje; nociones vela latina laat zien hoe het overstag gaan volgens de regelen der kunst zou moeten (aan het einde van dat fimpje). Constant

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #37 Gepost op: maart 18, 2015, 18:23:22 pm »
ik zit met open mond te kijken en vind het prachtig  8-o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline luc

• Officier
« Reactie #38 Gepost op: maart 19, 2015, 07:28:09 am »
ik zit met open mond te kijken en vind het prachtig  8-o

Idem Dirk, zeer mooi uitgelegd Constant
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #39 Gepost op: maart 19, 2015, 09:18:04 am »
Knap werk, maar zijn we van je gewoon  :wink:
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #40 Gepost op: maart 19, 2015, 09:31:07 am »
Van die loftuitingen wordt ik wel een beetje verlegen. Ik ben nu eenmaal gewend om heel erg kleine dingen te maken en veel onderzoek te doen.
Ik hoop eigenlijk dat ik een beetje enthousiasme kan inbrengen voor het schilderen/kleuren van zeilen op modellen. Het voegt zoveel toe aan een model! Ik heb veel prachtige modellen, met veel vakmanschap gemaakt, voorbij zien komen op het forum, maar telkens vraag ik me weer af waarom de zeilen vrijwel altijd spierwit zijn. Waarschijnlijk is dit niet iets wat in de BB van een kit wordt aanbevolen. Al langere tijd staat op mijn website hoe iemand dat kan doen (klik maar op de gekleurde punt onder mijn naam links van dit bericht). Stap voor stap heb ik dat uitgelegd, geheel volgens mijn eigen ervaring.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: maart 19, 2015, 17:14:05 pm »
Citaat
Al langere tijd staat op mijn website hoe iemand dat kan doen (klik maar op de gekleurde punt onder mijn naam links van dit bericht). Stap voor stap heb ik dat uitgelegd, geheel volgens mijn eigen ervaring.
Constant

Je kan ook gewoon de link naar je blz hier plaatsen hoor....
Wij bijten niet  hoor.  :klasse:

zo http://www.constantwillems.nl/zeilen.html
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #42 Gepost op: mei 09, 2015, 22:02:14 pm »
Al enige tijd heb ik niets meer laten horen over de bouw van de Galeotta. Dat komt omdat "De Zutphenaar" er tussendoor is komen varen. Ik wil eerst dit laatste schip afmaken omdat mogelijk ook de archeologische rapportage wacht op het resultaat van de reconstructie. Ik heb nogal wat (heel plezierige) discussie opgeroepen met de archeologen. Ze zijn net zo benieuwd naar het resultaat als ik, omdat we geen van allen een exacte voorstelling van het eindresultaat hebben.
Dus de Galeotta moet nog even wachten.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #43 Gepost op: augustus 22, 2015, 13:05:22 pm »
Inmiddels ben ik weer bezig met het afmaken van de Galeotta. De romp was al helemaal klaar, nu de zeilen en de riemen nog.
Ik heb al veel geprobeerd met het tekenen van banen en lijken  op de zeilen. Maar nu heb ik denk ik een mooie methode gevonden die ik jullie wil laten zien.
Ik gebruik daarvoor STAEDLER pigment liner 0,1, in zwart. Het probleem is dat als je begint en eindigt met een streep op de stof je dan  uitlopende punten krijgt wat erg lelijk is. Zie de foto de middelste drie lijntjes. Als je nu stroken papier voor het begin en na het eind legt, en dan in één beweging die lijn trekt vanaf het papier, over de stof en dan weer op het papier eindigt, dan gaat het prima zonder punten. Die stroken papier kunnen dan dienen om vooraf de maatvoering aan te geven. Op de foto is alles heel sterk uitvergroot, in het echt ziet het er zeer strak en zorgvuldig uit. Het vereist wel enige oefening. De zeilen zijn nu klaar en gereed om bevestigd te worden aan de roeden en de masten.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: augustus 23, 2015, 06:23:45 am »
en dat op 1/87   . chapeau   en goede tip ..

die steadler is dat een soort oost-indische inkt? ( voor de belgen = chinese inkt)

Grtz Erik