Auteur Topic: Galeotta  (gelezen 10944 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Galeotta
« Reactie #15 Gepost op: maart 02, 2015, 17:31:32 pm »
Het voorschip dat nu ook is beplankt boven het berghout. Ik heb hier een lichter gekleurde soort perenhout gebruikt. De voorplecht bestaat hier alleen nog uit een lange balk waarop later nog het een en ander bevestigd wordt.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #16 Gepost op: maart 02, 2015, 17:48:42 pm »
De bak.Te zien is de scherp uitgesneden ronding in de verschansing van het voorschip. Daarachter stonden twee kleine kanonnen op schuifaffuiten. Het begeleidende ronde hout van de verschansing heb ik na eindeloze buigpogingen in de juiste vorm gekregen en dan vastgelijmd. Om binnenkomend buiswater te weren zit er aan het eind een schot. In deze bak komt heel veel te staan. De werkplek voor de bemanning is dan ook bijzonder klein. De binnenkant van de verschansing heb ik beplankt. Kennelijk was dat veel voorkomend bij dit soort schepen. Eén triplex spant tekent zich nog af, daartegen komt een bolder, met daaraan vast een nagelbank voor het staande want. Kraanbalken komen straks op de verschansing te liggen. De rest van de triplex spanten heb ik tot een minimale dikte afgevijld na het plaatsen van de huidgangen aan de buitenkant. Tussen deze spanten zitten dan nog heel dunne plankjes balsahout. Daarop dus de binnenbeplanking. Boven het schot gemeten is de boot buitenwerks 53 mm breed. Alles wat hier zichtbaar is bestaat dus uit perenhout.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: maart 03, 2015, 12:05:01 pm »
Het model met de twee masten er los op gezet. Het hekwerk boven het achterschip is reeds geplaatst en ook het afsluitende spiegelbord zit er voorlopig op geklemd. De fokkemast helt sterk naar voren de grote mast helt een klein beetje naar voren, maar dat wordt duidelijker als de wanten eenmaal bevestigd zijn.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: maart 03, 2015, 13:06:31 pm »
nou prachtig.

ik vergeet hier soms, als ik naar de foto's kijk, hoe klein het feitelijk allemaal is.

PS hoeveel T-latten heb jij ooit opgekocht om zoveel droge perelaar te hebben? half nederland ??? :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #19 Gepost op: maart 03, 2015, 15:40:30 pm »
 Het valt erg mee hoeveel materiaal je nodig hebt. Ik denk dat ik vijf of zes haken heb verzameld. Die liggen nu allemaal uit elkaar. Ik heb nu genoeg hout over om nog diverse schepen te kunnen bouwen. De moeilijkheid is alleen dat ik altijd op zoek ben naar andere tinten perenhout en die nauwelijks kan vinden. Verder bouw ik alleen op schaal 1 : 87. De latten van die haken zijn van 3 tot ca 12 mm dik.
Als ik 40 planken van 7 meter lengte en 35 cm breedte nodig heb komt dat neer op een 4 mm dik plankje van 10 x 8 cm. Ik zaag op plankdikte van 2,5 mm, en op schaal 1 : 87 is 7 meter slechts 8 cm. Verder zag ik alles uit de hand met een figuurzaag en soms met een Japanse zaag (een ongelooflijke uitvinding die ik iedere modelbouwer kan aanraden!).
Constant

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #20 Gepost op: maart 03, 2015, 16:09:23 pm »
Je zet weer knap werk neer  :aplaus:

Japanse zaag, nooit van gehoord, daar ga ik eens p gogelen
Groetjes

René

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #21 Gepost op: maart 04, 2015, 09:20:37 am »
Wanneer je gaat googelen op Japanse zaag dan krijg je een enorme hoeveelheid zagen te zien met eindeloos veel toepassingen. Ik werk al vele jaren met zo'n zaag, er zijn er ook al twee beschadigd en dus onbruikbaar. Mijn laatste zaag is een Douzuki 240. Google maar. Deze zaag is voor mij ideaal. Het allerbelangrijkste bij deze zagen is; HET ZIJN TREKZAGEN !!. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Je moet daar echt even op oefenen bij de aanschaf. Een vriend van mij wilde het ook eens proberen, nadat ik het hem verteld had. Hij verloor de voorzichtigheid even uit het oog, het gevolg was een klap en toen lag het zaagblad in drie stukken (ik kreeg wel een nieuwe). Overigens zijn de bladen verwisselbaar. Je kunt er ongelooflijk fijn mee zagen. Op de foto zie je een in de lengte doorgezaagde lucifer met daarnaast een plakje hout van een schilderijlijst. Het is 0,7 mm dik, zonder een braampje! Het doorzagen van een eiken balkje is het zelfde als het afsnijden van een plakje koek, maar dan zonder bramen een een zaagsnede van minder dan een mm. Een winkel die ze in voorraad heeft in veel verschillende uitvoeringen is "Baptist" in Arnhem.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: maart 04, 2015, 16:41:04 pm »
We gaan weer even verder met de galeotta. Het achterschip is bijna voltooid. Het spiegelbord is uitgesneden en bevestigd. De bouwtekening gaf aan dat het om een galeotta van de Oostenrijkse marine ging. Het voert hier te ver om de logica daarvan te verklaren. Ikzelf koos voor een arabische uitstraling en ging op zoek naar een mooi motief voor de spiegel. Dat was nog niet zo eenvoudig maar het lukte uiteindelijk toch. Het is dus een diepreliëf gesneden uit perenhout.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #23 Gepost op: maart 05, 2015, 09:13:30 am »
Het achterschip bijna voltooid. Hier is het gedeelte boven de kajuit te zien met de ingang er naar toe. De helmstok van het roer moet nog worden aangebracht, maar verder zal er straks niet veel meer te doen zijn op dat dek. Ook zijn hier een paar van de 30 roeibanken te zien. Het was nog een heel werk om er achter te komen hoe dat precies in elkaar zat. In feite bestaat zo'n bank uit drie onderdelen. De bank om op te zitten en twee planken op de vloer van verschillende breedte en dikte om je tijdens het roeien te kunnen afzetten. Dat had te maken met snel (vaak staande) en langzaam roeien. Ook staan al die banken schuin ten opzichte van de as van het schip. Gelukkig vond ik op een boekenmarkt een zeer breedvoerig standaardwerk over de ontwikkeling en constructie van galeien door de eeuwen heen in het gebied van de Middellandse Zee. Daar kon ik alles uit halen. De tekening van het schip was daar niet echt duidelijk over. Ook de pennen in de reling voor de riemen heb ik aangebracht. Het is de bedoeling om ook alle riemen te maken. Hoe dat moet daar ga ik nog eens ernstig over nadenken. Ze worden op deze schaal wel heel erg dun! In het midden de Marcia, een verhoogde loopstrook over de volle lengte, met luiken.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: maart 05, 2015, 09:18:52 am »
Mooi!
Heb je die ringen er nu met een ponsijzertje ingeslagen?

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #25 Gepost op: maart 05, 2015, 12:46:10 pm »
ziet er prachtig uit  heb ook altijt al goesting gehad om een galei te maken  witsen geeft ook en uitgebrijde uitleg in zijn boek over galeien , maar heb het nog niet echt goed bekeken.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #26 Gepost op: maart 05, 2015, 15:17:11 pm »
Jan: Die ringen heb ik er niet met een ponsijzertje ingeslagen. Het spiegelbord meet 31 x 15 mm, dus het is niet in de hand te houden tijdens het bewerken. Ik zaag de omtrek uit en bevestig het met dubbelzijdig plakband op een plaat MDF, dan kun je er goed bij. De kleine gaatjes heb ik geboord, de rest is uitgesneden/gestoken met een hobbymesje en hele kleine beiteltjes die ik zelf maak. Ik gebruik daarvoor een setje kleine schroevendraaiers, waarmee je heel kleine schroefjes aan kunt draaien. Kost bijna niets. Die schroevendraaiers vijl ik net zo lang tot ze vlijmscherp zijn en dan kun je er prachtig mee werken. Je maakt dan "krullen" van ca 1mm breed. Gaat heel goed! Uiteraard is het hout weer perenhout. Het hoogreliëf heb ik heel zacht aangezet met wat rode verf.
Witsen heb niet bestudeerd voor wat betreft de galeien. Nederland had niet zo'n traditie met galeien als in het Mediterrane gebied. Mogelijk heeft W. daar ook zijn kennis vandaan (??).

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: maart 05, 2015, 15:29:13 pm »
Dankvoor antwoord, maar ik bedoelde de ringen in dedekluiken.

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: maart 05, 2015, 16:03:13 pm »
De ringen op de dekluiken heb ik er opgetekend met een Rotring pen, nadat ik eerst de dekluiken had gelakt. Anders was de inkt gaan vloeien.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #29 Gepost op: maart 06, 2015, 11:05:56 am »
Het voorschip vlak voor het aanbrengen van het lopende want. De bak staat inmiddels vol. Twee kanonnen op schuifaffuiten, nagelbanken, knechten, de fokkemast. Kraanbalken met gleuven (!)voor het touw. Op de mast twee klampen voor de geitouwen. Tussen de mastbeting en de mast een knecht waardoor straks het halende part van het kardeelblok wordt geschoren. Achter deze knecht, niet te zien, een ring in het dek waaraan het onderste kardeelblok wordt bevestigd. Het galjoen voorzien van planken vanwaar de bemannig in de roede klom om de zeilen te bergen/reven. Knevels aan de wanten om die te kunnen lossen als het schip overstag moest. Het hier gemaakte staande want is dus deels ook lopend want (vandaar onderste touwen niet geteerd). Op het galjoen een blok aan een ketting waardoor straks de hals van het fokkezeil wordt geschoren. Naast de mast een knecht voor het leiden van het touw van het rak. De ankertrossen worden bevestigd aan de twee rechtop staande balken naast de marcia. Op dit schip zat geen spil (ruim 60 man ter beschikking om het anker binnen te halen). Tot dit punt ben ik nu aangeland met de bouw. Volgende verslagen kunnen dus even op zich laten wachten.