Auteur Topic: Galeotta  (gelezen 10979 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Galeotta
« Gepost op: februari 28, 2015, 10:40:24 am »
Beste bouwers.
Al enige tijd geleden begon ik met de skratchbouw van een Galeotta, naar tekeningen van Franco Gay uit 1968. Ik ben nu halverwege de bouw en ik wil graag laten zien hoe ik zo ver ben gekomen en hoe de bouw verder gaat verlopen. Nadat ik mij volledig heb laten voorlichten hoe ik in mijn beschrijvingen wat foto's kan laten zien denk ik dat ik ook in staat ben mijn beschrijvingen te illustreren. In een paar afleveringen zal ik de bouw toelichten tot het huidige resultaat. Daarna  zal ik verslag doen van de afbouw.
Wat is een Galeotta. Een schip dat thuishoort in de Middellandse Zee gedurende ruwweg de periode 1500-1850. Het is een galeischip dat echter ook voorzien was van twee masten met Latijnse zeilen. Heel licht bewapend, veel gebruikt door zeerovers tot de opkomst van de chebec. Als zeilschip voldeed het niet zo erg, wel als snel varend galeischip. Bouw; schaal 1 : 87 (HO), geheel van perenhout, niet geschilderd. Ik reken op jullie commentaar en eventuele vragen.

Constant

Offline tartane

• Bootsman
Re: Galeotta
« Reactie #1 Gepost op: februari 28, 2015, 11:43:23 am »
Hierbij de tekening van het zijaanzicht van een galeotta. Het schip is ongeveer 29 meter lang, maar er kwamen allerlei lengtematen voor. De breedte is 4,8 meter.In dit schip bevinden zich 2 x 15 roeibanken. Iedere roeibank had twee roeiers, dus het schip werd voortbewogen door 60 roeiers. In het midden een marcia, een verhoogd looppad voor de bemannigsleden, die de zeilen moesten bedienen.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2015, 12:04:25 pm »
Nadat ik alle tekeningen had verkleind tot 1 : 87, bij een copyshop, begon ik met het overnemen van de op de tekening aangegeven spanten. Ik geef de voorkeur aan de methode van halfspanten, gezaagd uit 3 mm multiplex. 3 mm lijkt erg dik maar is noodzakelijk om op die spanten lassen te kunnen maken tussen de huidgangen. Op de plaats van de kiel, boeg en achtersteven lijmde ik latjes perenhout, en op de hele kopse kant van die constructie. Perenhout zaag ik met een figuurzaag uit dikkere plankjes van oude tekenhaken die vroeger op architectenbureau's werden gebruikt. De spanten van het achterschip werdn geen halfspanten, omdat daar wat ruimte moest komen om door de luikopeningen door het schip te kunnen kijken.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2015, 12:15:27 pm »
Op bijgaande foto is te zien hoe het spantenplan helemaal is bevestigd op het middenspant. Hier wordt ook duidelijk hoe klein het model gaat worden. Ik bouwde meerdere modellen op die schaal en ik vind het belangrijk om onderling de verhoudingen te kunnen bekijken.

Op het vierde spant van achteren zit meteen het volgende spant gelijmd. Op die plaats komt een verspringing in de buitenzijde van de romp. De romp wordt daar iets breder en buigt ook meer naar buiten uit. Dit was nodig om de oplegpunten van de riemen zover mogelijk buiten de romp te kunnen leggen.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: februari 28, 2015, 15:33:37 pm »
Bij het uitlijnen van de voorste vier spanten bleek er iets niet goed te zitten. Als ik de huidgangen er op zou bevestigen dan zou er een duidelijk zichtbare knik ontstaan in de overgang naar de boeg. Na enig zoeken en vergelijken met vergelijkbare schepen bleek dat de ronding veel vloeiender kon zijn. Dat corrigeerde ik met stukjes balsahout tussen de spanten. Na naukeurig snijden en vijlen had ik een mooi verlopende ondergrond naar de boeg. Nu konden de drie delen van het berghout bevestigd worden.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2015, 16:38:52 pm »
is dat gewild of is het een optisch effect?
boven jouw duim lijkt mij de berghouten plots naar beneden af te buigen, terwijl je zou verwachten dat ze rechtdoor of naar boven zouden afbuigen?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #6 Gepost op: februari 28, 2015, 16:49:40 pm »
Het is een optisch effect. Als je recht tegen de zijkant aan zou kijken zie je dat de zeeg mooi vloeiend verloopt, geheel volgens tekening. Het lijkt inderdaad wat vreemd maar het is over de hele lengte een erg smal schip, en er moet toch een bepaalde kromming in het berghout zitten. Bij bredere schepen ziet dat er wat anders uit.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: februari 28, 2015, 16:58:08 pm »
 Bij de achterkant eindigen  de huidgangen deels tegen een spiegel, maar onder de berghouten is het schip afgerond. Het is een kenmerkend algemeen verschil tussen schepen die bijvoorbeeld in Holland zijn gebouwd en schepen die thuishoren in de Middellandse Zee, die hebben altijd een afgeronde spiegel. Vaak ook ontbreekt het rechte  stuk daarboven. Omdat dit heel lastig is om zonder ondergrond aan te brengen maak ik dergelijke details altijd vooraf in blasahout

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #8 Gepost op: maart 02, 2015, 10:29:34 am »
Daarna kwam het aanbrengen van de huidgangen aan de orde. Die maakte ik van perenhout, latjes van breed 4mm en dik ca 2 mm. De dikte hangt af van de nauwkeurigheid van zagen uit de originele plank. Na het bevestigen worden de gangen gevijld en geschuurd zodat ze een uiteindelijke dikte krijgen tussen de 1 en 1,5 mm. Huidgangen maak ik nooit langer dan 7 meter. Voor het bevestigen maak ik de dikteranden zwart met een zacht potlood (6B). Bij het vastlijmen met bison houtlijm ontstaat in eerste instantie een enorme knoeiboel (zie de foto). Ik gebruik topspeed bij sterk gebogen huidgangen en normale houtlijm bij minder gebogen onderdelen. De naden verspringen op de multiplex spanten van 3 mm dik. De foto laat niet de romp van de galeotta zien maar van een in aanbouw zijnde tartane. Van de galeotta had ik in dit stadium geen foto's.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2015, 10:39:33 am »
Op de foto het zelfde deel van de romp als in de vorige aflevering. Hier zijn de huidgangen gevijld en geschuurd (een zeer tijdrovend werkje, waarbij er opgepast moet worden dat je er niet dwars doorheen gaat). Heel nauwkeurig zie ik er op toe dat huidgangen nooit in een scherpe punt eindigen. Dat moet tot elke prijs vermeden worden, in het echt gebeurde dat ook niet. Als voorbeeld de overgang van drie gangen naar twee gangen zichtbaar net boven de kiel. Het is verlijdelijk om die middelste gang in een scherpe punt op de naad van twee gangen te laten eindigen. NOOIT DOEN!. Hier en daar zijn wat naden losgetrokken, dat werk ik nog bij als ik verder ga met deze tartane.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #10 Gepost op: maart 02, 2015, 11:02:18 am »
Deze foto laat aan de onderkant van de chebec zien wat voor kunst en vliegwerk je soms moet uithalen om de huidgangen niet in een punt te laten eindigen. Nu is het wel zo dat chebecs in Noord Arfrika voornamelijk werden gebouwd uit gesloopte buitgemaakte schepen. Het land zelf had geen goed timmerhout te bieden. Dus kan het best zijn dat het wel eens een rommeltje werd met toevallig passende planken. Van dat uitgangspunt heb ik gebruik gemaakt. Ook bij de Galeotta was dat het geval.

Offline luc

• Officier
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2015, 12:15:56 pm »
Ziet er allemaal zeer goed uit, en inderdaad eindigen in een punt werd eeuwen later nog altijd niet gedaan.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2015, 13:21:25 pm »
Da's wel mooi geworden!!! Fraai stukje huisvlijt.

Ik heb jouw advies in mijn topic gelezen. Ik zat zelf ook al te twijfelen over de voortgang.
Inmiddels heb ik een kleine koerswijziging ingesteld en wordt gewerkt aan een praktische oplossing voor beplanken vanaf de kiel. Je leest het wel.

Groetjes, Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: maart 02, 2015, 16:21:24 pm »
Het achterschip is hier te zien waarbij een begin is gemaakt met de opbouw. Het roer is inmiddels bevestigd met messing onderdelen. De vingerlingen bestaan uit stripjes van iets minder dan 1 mm breed, in een u-vorm gebogen zodat ze vastgrijpen om het hout van het roer en de spiegel. Tegen die stripjes soldeerde ik messing buisjes (gerolde stripjes om een speld) met in één van de buisjes een pennetje. Heel pietepeuterig werk met het risiko dat het buisje dat open moest blijven volliep met soldeer. Daarna klemde ik ze om het hout en tekende de omtrek af die ik uit moest steken om de vingerlingen daarin te laten vallen. Op de foto lijkt het allemaal erg grof maar dat valt mee omdat het resultaat heel veel kleiner is dan de foto. Naderhand schilderde ik de vingerlingen. Inmiddel begrijp ik het risiko van lood (in het soldeer) bij scheepsmodellen in vitrines. Toch laat ik het voorlopig zo en houd de boel in de gaten. Op de tekening staan twee openingen in de kajuit getekend, ik neem de vrijheid om aan iedere kant er slechts één te maken. Dit zie je ook wel op oude prenten.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #14 Gepost op: maart 02, 2015, 16:29:05 pm »
Nogmaals het achterschip waarbij het gedeelte boven het berghout nu is beplankt. Ook het sterk gebogen deel van de spiegel is voorzien van huidgangen. Hier is goed het algemene beeld van Mediterrane schepen te zien. Een rondlopende spiegel onder het berghout, met daarboven een plat gedeelte. Rechts is de verspringing van de verschansing te zien. Vooral bij galeisschepen nam dit heel brede vormen aan, zo breed zelfs dat daar aparte buitentrapjes tegen aan waren bevestigd.